Permalänk
Medlem

Datorn vägrar att boota till windows

Skulle göra en RMA på en av mina två samsung 980 pro m2,nvme
Så självfallet installerade jag då windows på den andra då den ändå var tom.
Följde RMA instruktionerna och använde mig av samsung erase usb för at tömma den felande m2:an (vilket var då mitt stora mistag)
Så nu har jag:
m2 med nytt windows på (som testades innan utan problem innan jag tömmde den felande)
men datorn vill inte starta på den längre.
Jag flyttade den till övre m2 slotten men hjälpte inte.
gjorde en clear cmos, men ger mig bara nytt problem:
jag vet inte vilka bios inställningar man måste ha, om man ens behöver göra nått för att starta på en m2 enhet.
boot order är grå och tom, men bios ser den så vad är problemet?
provade med CSM både enabled och disabled
med enabled så syns den i boot ordern men jag får errorn: reboot and select proper boot device
Vad gör jag nu?

(jag testade även att sätta tillbaka den felande m2:an och försöka installera nytt windows på den men fick error då också: can't install windows on this device 0x80300024)

mobo: Asus z690 hero

Hjälp...

Permalänk
Medlem

Det låter som att du hade båda hårddiskarna inkopplade när du installerade (eller ännu fler, eller eventuellt något usb-minne).
Och Windows är idiotiskt (och varit åtminstone sen XP-tiden) och lägger gärna boot-filerna på en annan hårddisk av någon outgrundlig anledning.

Så prova installera om på din fungerande SSD (ingen annan inkopplad samtidigt), alternativt borde det gå att reparera i windows installationen.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Har du inget viktigt på disken som inte startar. Så installera om windows bara. Utan andra diskar i samtidigt. Så borde de bli fixat.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Det låter som att du hade båda hårddiskarna inkopplade när du installerade (eller ännu fler, eller eventuellt något usb-minne).
Och Windows är idiotiskt (och varit åtminstone sen XP-tiden) och lägger gärna boot-filerna på en annan hårddisk av någon outgrundlig anledning.

Så prova installera om på din fungerande SSD (ingen annan inkopplad samtidigt), alternativt borde det gå att reparera i windows installationen.

Skrivet av Mullvaden83:

Har du inget viktigt på disken som inte startar. Så installera om windows bara. Utan andra diskar i samtidigt. Så borde de bli fixat.

Jag har nu löst problemet, jag tackar för er hjälp
Väldigt dumt av windows att lägga boot-filerna på andra diskar, inget man skulle ha tänkt på utan er, tack igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firecore:

Jag har nu löst problemet, jag tackar för er hjälp
Väldigt dumt av windows att lägga boot-filerna på andra diskar, inget man skulle ha tänkt på utan er, tack igen

Berätta gärna hur du gjorde så andra kan se hur dom kan lösa det om fler haft samma problem.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Berätta gärna hur du gjorde så andra kan se hur dom kan lösa det om fler haft samma problem.

Då boot-filerna inte längre fanns så var det bara att installera om windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Berätta gärna hur du gjorde så andra kan se hur dom kan lösa det om fler haft samma problem.

Lösning: ha enbart den lagringsenhet som du skall installera Windows på inkopplad vid det tillfället. Det fungerar oftast även med flera enheter inkopplade, men det är då en chansning och ingen garanti för att det fungerar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Säg att man har sumpat sig o fått windows startsystem på en annan disk än windows. O sen tar bort den disken.
Kan man på nåt sätt få windows att skriva ett nytt boot system på windowsdisken?
Förr i tiden kunde man väl bara skriva nåt kommando för det.
Typ nåt mbr kommando.
Hur funkar det idag?
Låt säga att man inte vill installera om. Man har massa skit på disken man vill behålla.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Boota upp med installationsmedia dvd/usb. Välj att: (Heter väl ungefär så här på svenska)
* 1. Reparera
* 2. Problemlösning
* 3. Avancerat / Alternativ
* 4. Kommandoprompten

Utför följande kommandon en åt gången i listad ordning:
bootrec /FixMbr
bootrec /FixBoot
bootrec /ScanOs
bootrec /RebuildBcd

Avsluta sedan genom att skriva exit

https://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/5...

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.