Permalänk

Ethernet/Lan via koax?

Hej alla!

Jag har nyligen flyttat in i ett hus där det finns draget koax-kabel till alla rum dels 1 för data och 1 för tv. Dessa koax-kablar går sedan upp på vinden till en samlingspunkt. (där man kan koppla in t.ex. parabol och få tv till alla rum.
Internet har jag via fiber 1000mbit.
I Dagsläget kör jag wifi mesh genom hela huset och får då ut som sämst 250mbit i vardagsrum och något högre i kontoret.

Jag skulle däremot vilja få ut maximal hastighet i alla rum. Går det/finns det något vettigt sätt att köra ethernet via koax som redan är draget i hela huset? Är det dyrt? Får man vettiga hastigheter?

Eller ska man tänka om och kanske dra nya kablar där koaxen går idag?
Någon med erfarenhet av allt detta?

Mvh

Permalänk
Medlem

LTT laddade upp en video på ämnet för inte så länge sen: https://youtu.be/b0vy1VzFbf8

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag hade dragit nya kablar (cat6). Bara tejpa på de nya på de gamla och börja dra

Permalänk
Hedersmedlem

Kul fynd men coax är nånting som för mig känns som nåt man knappt vill bråka med på retro-lan ens.

Dra cat5/6 istället. Det funkar bättre helt enkelt.

Runt 1996 drog mina föräldrar coax-nätverk i deras hus, det ersattes av cat5e efter millenieskiftet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Vilken respons!

Av er att döma så låter det som att man ska dra nya kablar.
Behöver man köra stp också?

Fibern kommer ju in i källaren såklart, och jag har betongbjälklag så jag tror att jag isf får dra en utanpåliggande kabel i skena upp till vinden kanske.

Har ni tips på vart man får tag i vettig kabel till bra pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazzlan08:

Vilken respons!

Av er att döma så låter det som att man ska dra nya kablar.
Behöver man köra stp också?

Fibern kommer ju in i källaren såklart, och jag har betongbjälklag så jag tror att jag isf får dra en utanpåliggande kabel i skena upp till vinden kanske.

Har ni tips på vart man får tag i vettig kabel till bra pris?

Du ska köra UTP. STP ska endast användas när det verkligen behövs och kräver en del kunskap om installation för att undvika problem.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Kan vara bättre att göra helt nya dragningar. Behöver inte förläggas i samma rör som du har koax nu.

Permalänk
Medlem

Det finns burkar som gör att man kan köra Ethernet över Koax.
Standarden heter MoCA. Du kan leta på Amazon så hittar du några.
Rätt vanligt i USA men inte här.
Burkarna är väldigt dyra så bättre att dra ny kabel.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det finns burkar som gör att man kan köra Ethernet över Koax.
Standarden heter MoCA. Du kan leta på Amazon så hittar du några.
Rätt vanligt i USA men inte här.
Burkarna är väldigt dyra så bättre att dra ny kabel.

Precis vad LTT testar i den videon jag länkade 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att dra kablar, då är saken klar.

Byt ut till nya bättre koax om det är ruttna kablar, se till att det är punkt-till-punkt med samling på vinden. Då kan du koppla som du vill för framtida parabol eller koppla in vanlig antenn för marksänt. Parallellt med detta fixa du inte CAT6 kabel och monterar uttag, beroende på hur stora rören är kan det bli lite knepigt men det är nog inte några problem att få in en koax plus TP-kabel. Det finns utrustning för att köra data över koax men är inte värt besväret, du blir dessutom beroende av speciellt teknik för att det ska fungera. Sedan om du väljer dra flera TP-kablar eller hur du vill fixa allt är upp till dig. Vi på forumet vet inte hur din installation ser ut och då blir det svårt dra några slutsatser utifrån den information du gett oss här.

Alla håller nog med om att dra CAT6 kabel och montera uttag är optimalt.

Det går också att kombinera utanpåliggande kablar i kabellister om det behövs. Du kan välja och mixa lite själv med det som passar din installation bäst.

Permalänk
Rekordmedlem

Förr i tiden såg nätverkskorten ofta ut så här och då var det enkelt att köra över coax men allt var inte bättre förr och det upptäckte man när man använde den andra kontakten

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9e/Network_card.jpg/500px-Network_card.jpg
Förr i tiden såg nätverkskorten ofta ut så här och då var det enkelt att köra över coax men allt var inte bättre förr och det upptäckte man när man använde den andra kontakten

Det finns många typer av coax. Den där kontakten var för "Thin Ethernet", även känd som 10BASE2.
Före den så fanns "Thick Ethernet" (10BASE5) med tjockare, otympligare, coax-kablar och "vampyr tappar" för anslutning till kabeln. Har du aldrig stött på det - känn dig lycklig, och begrunda att "Thin Ethernet" var mycket enklare att använda.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Erik_T:

Det finns många typer av coax. Den där kontakten var för "Thin Ethernet", även känd som 10BASE2.
Före den så fanns "Thick Ethernet" (10BASE5) med tjockare, otympligare, coax-kablar och "vampyr tappar" för anslutning till kabeln. Har du aldrig stött på det - känn dig lycklig, och begrunda att "Thin Ethernet" var mycket enklare att använda.

Jag började med ringnät och coax/bnc kontakter och allt det roliga som var med dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av mrqaffe:

Jag började med ringnät och coax/bnc kontakter och allt det roliga som var med dem.

Token ring borde fanimej alla ha

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det finns burkar som gör att man kan köra Ethernet över Koax.
Standarden heter MoCA. Du kan leta på Amazon så hittar du några.
Rätt vanligt i USA men inte här.
Burkarna är väldigt dyra så bättre att dra ny kabel.

Behöver inte gå över ån efter vatten, du kan hitta det på Direktronik: https://www.direktronik.se/sok/?q=ethernet+koax

Du kan t.o.m. få PoE via koaxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det finns många typer av coax. Den där kontakten var för "Thin Ethernet", även känd som 10BASE2.
Före den så fanns "Thick Ethernet" (10BASE5) med tjockare, otympligare, coax-kablar och "vampyr tappar" för anslutning till kabeln. Har du aldrig stött på det - känn dig lycklig, och begrunda att "Thin Ethernet" var mycket enklare att använda.

Jag hittade en bit djupfryst gul trädgårdsslang på jobbet med en vampyr påkopplad. Kortade slangen och hängde upp den i fönstret på mitt rum som ett minne över en svunnen tid.

Hade jag hittat två så skulle jag byggt ett litet nätsegment med dem bara för att jag kunde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag hade dragit nya kablar (cat6). Bara tejpa på de nya på de gamla och börja dra

Se bara till att de sitter ihop jävligt ordentligt och inte blir orimligt tjock 😮

Permalänk
Medlem

Smörjmedel för kablar är ett halt tips:
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kabelhantering/k...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Koax dragningen/systemet

Hej alla,

Ber om ursäkt för dålig respons.
Jag har tagit lite bilder på "systemet" här hemma. Hur det ser ut på vinden kontakterna som sitter i de olika rummen. Lite Förtydligande, innan jag fick fiber in i huset så hade jag internet via koax och det modemet kunde jag koppla in i vilket rum som helst egentligen. (Om jag kommer ihåg rätt).

Vinden översikt:

Förstärkare GHV 820 C:

Bilder fortsätter i nästa post.

Permalänk

Splitter TVC-1000-6W:

Kontakter som sitter i diverse rum (utan lock) 1st koax kabel kopplas till denna.:

Permalänk

Kontakt 1koax:

Ändrar det något i tänket OM jag borde dra om koaxen till klassisk nätverkskabel? Som det ser ut så får det inte plats dubbla kablar i samma rör i väggarna.
Marksänd TV går ju såklart via dessa kontakter i alla rum och den blir man ju av med om man drar om kabeln. Även parabol (nu har jag inte parabol och inte heller någon plan på att skaffa.)

Om man i framtiden vill skaffa digital tv så gör man väl ändå det via bredbandsleverantören te.x. och då går det väl ändå via fibern? Parabol kanske är förlegat?

Jag bor ändå i tätbebyggt område och inte i skogen.

Allt gott.

Permalänk
Medlem

Bor du i radhus? I så fall är du nog ansluten till ett kabel-tv-nät eventuellt med bredband över kabel-tv.

Permalänk
Medlem

Det låter väldigt mycket som om koax-kablarna är del av gammalt kabel-tv-nät. Som kanske fortfarande används för det ändamålet?
Är det så, så är det hopkopplat med alla grannarnas koax-nät, och du bör överhuvudtaget inte peta på koax-kablarna, om du inte vet precis vad du gör eller vill bli ovän med grannarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det låter väldigt mycket som om koax-kablarna är del av gammalt kabel-tv-nät. Som kanske fortfarande används för det ändamålet?
Är det så, så är det hopkopplat med alla grannarnas koax-nät, och du bör överhuvudtaget inte peta på koax-kablarna, om du inte vet precis vad du gör eller vill bli ovän med grannarna.

Förstärkaren ser inte ut att vara inkopplad (till el), men jag skulle kollat med samfälligheten eller bostadsrättsföreningen han är del av. Är inte seriekopplat nät, men man ska inte låta kablar hänga hur som helst för det.

Förstärkaren är ganska enkel, men den har stöd för retur. Det är för seriöst byggt för att någon kopplat det till en TV-antenn skulle jag säga, så det har nog varit del av ett tv eller bredbands och tv-nät tidigare om inte nu, men vi vet inte alla detaljer. Det som talar för att det varit del av ett bredbandsnät är koax-uttagen med data och slutmotstånd. Hade det varit ett fristående nät hade de satt in uttag anpassade för satellit, tv och radio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazzlan08:

Kontakt 1koax: <Uppladdad bildlänk>

Ändrar det något i tänket OM jag borde dra om koaxen till klassisk nätverkskabel? Som det ser ut så får det inte plats dubbla kablar i samma rör i väggarna.
Marksänd TV går ju såklart via dessa kontakter i alla rum och den blir man ju av med om man drar om kabeln. Även parabol (nu har jag inte parabol och inte heller någon plan på att skaffa.)

Om man i framtiden vill skaffa digital tv så gör man väl ändå det via bredbandsleverantören te.x. och då går det väl ändå via fibern? Parabol kanske är förlegat?

Jag bor ändå i tätbebyggt område och inte i skogen.

Allt gott.

Funkar perfekt att använda gammal koax för att dra nätverkskabel, sätt ihop dom ordentligt med varandra (slimmat) och dra ut koax och genom med nätverkskablarna👍

Permalänk
Medlem

Vad skulle ett sånt här jobb kosta om man tog dit en elektriker som fick dra igenom ethernet kabel och skala på ändar och sätta uttag i alla rum?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Vad skulle ett sånt här jobb kosta om man tog dit en elektriker som fick dra igenom ethernet kabel och skala på ändar och sätta uttag i alla rum?

Förmodligen mer än det är värt eftersom nätverkskablar är bland det enklaste elektriska man kan göra 😊
Kjell har en tydlig guide: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabe...
Ska du dessutom sätta uttag överallt blir det mycket mindre pill än att montera kontakter.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Bor du i radhus? I så fall är du nog ansluten till ett kabel-tv-nät eventuellt med bredband över kabel-tv.

Skrivet av Erik_T:

Det låter väldigt mycket som om koax-kablarna är del av gammalt kabel-tv-nät. Som kanske fortfarande används för det ändamålet?
Är det så, så är det hopkopplat med alla grannarnas koax-nät, och du bör överhuvudtaget inte peta på koax-kablarna, om du inte vet precis vad du gör eller vill bli ovän med grannarna.

Skrivet av Petterk:

Förstärkaren ser inte ut att vara inkopplad (till el), men jag skulle kollat med samfälligheten eller bostadsrättsföreningen han är del av. Är inte seriekopplat nät, men man ska inte låta kablar hänga hur som helst för det.

Förstärkaren är ganska enkel, men den har stöd för retur. Det är för seriöst byggt för att någon kopplat det till en TV-antenn skulle jag säga, så det har nog varit del av ett tv eller bredbands och tv-nät tidigare om inte nu, men vi vet inte alla detaljer. Det som talar för att det varit del av ett bredbandsnät är koax-uttagen med data och slutmotstånd. Hade det varit ett fristående nät hade de satt in uttag anpassade för satellit, tv och radio.

Hej,

Jag bor i villa så ingen annan att tänka på där. Huset totalrenoverades för ca 10år sedan, då sattes detta system in.
Jag har ju fibern indragen i källarn 1000mbit som jag idag kör över wifi mesh i hela huset med tp-link deco x60.
Men till ps5 och dator ville jag gärna ha dragen kabel. Och i de rummen finns då dessa uttag jag skickade bild på tidigare som går via vinden och förstärkaren.
Därav sökte jag tips på om det var värt att skaffa en omvandlare nätverkskabel till koax och använda mig av de redan dragna koax kablarna via vinden.
Nätverkskabel från källaren till vinden är inga problem. Så kunde man då koppla om detta på vinden vore det smidigt.

Frågorna blir då.

Är det värt att spara koaxen för ev. Framtida användnong av detta, vad det nu skulle kunna vara (parabol?) och använda sig av dessa kablar som redan finns.
Är tekniken nätverkskabel till koax värd pengarna? Funkar den bra, skulle det funka i mitt fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazzlan08:

Hej,

Jag bor i villa så ingen annan att tänka på där. Huset totalrenoverades för ca 10år sedan, då sattes detta system in.
Jag har ju fibern indragen i källarn 1000mbit som jag idag kör över wifi mesh i hela huset med tp-link deco x60.
Men till ps5 och dator ville jag gärna ha dragen kabel. Och i de rummen finns då dessa uttag jag skickade bild på tidigare som går via vinden och förstärkaren.
Därav sökte jag tips på om det var värt att skaffa en omvandlare nätverkskabel till koax och använda mig av de redan dragna koax kablarna via vinden.
Nätverkskabel från källaren till vinden är inga problem. Så kunde man då koppla om detta på vinden vore det smidigt.

Frågorna blir då.

Är det värt att spara koaxen för ev. Framtida användnong av detta, vad det nu skulle kunna vara (parabol?) och använda sig av dessa kablar som redan finns.
Är tekniken nätverkskabel till koax värd pengarna? Funkar den bra, skulle det funka i mitt fall?

Nog skulle det fungera, men de adaptrar jag hittat kostar ca 1000kr/st inkl frakt, och du behöver då en i varje ände av varje kabel, så det blir snabbt väldigt dyrt.
Däremot en rulle CAT6 och några uttag för RJ45 blir mycket billigare.
Har svårt att tänka mig att det kan komma något i framtiden som det kan vara bra att spara koax kabeln för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazzlan08:

Hej,

Jag bor i villa så ingen annan att tänka på där. Huset totalrenoverades för ca 10år sedan, då sattes detta system in.
Jag har ju fibern indragen i källarn 1000mbit som jag idag kör över wifi mesh i hela huset med tp-link deco x60.
Men till ps5 och dator ville jag gärna ha dragen kabel. Och i de rummen finns då dessa uttag jag skickade bild på tidigare som går via vinden och förstärkaren.
Därav sökte jag tips på om det var värt att skaffa en omvandlare nätverkskabel till koax och använda mig av de redan dragna koax kablarna via vinden.
Nätverkskabel från källaren till vinden är inga problem. Så kunde man då koppla om detta på vinden vore det smidigt.

Frågorna blir då.

Är det värt att spara koaxen för ev. Framtida användnong av detta, vad det nu skulle kunna vara (parabol?) och använda sig av dessa kablar som redan finns.
Är tekniken nätverkskabel till koax värd pengarna? Funkar den bra, skulle det funka i mitt fall?

Spelar ingen roll hur du bor, det är garanterat ett kabeltv eller kabeltv och bredbandsnät. Oftast ansluts det via en samfällighet, men det förekommer hus som är direkt anslutna till kabeltvnät.

Det intressanta är om du är urkopplad från det nätet.