Realtek gör 10 Gbit Ethernet billigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik_T:

På vanlig ljud-CD så är det konstant hastighet. Och variabel hastighet.
Data ligger lika tätt packat över hela disken, så den läser en konstant mängd data per tidsenhet, och rör sig därmed över en konstant längd av spåret på samma tid.
Men det innebär att skivan snurrar färre antal rotationer per sekund när den läser de yttre delarna, eftersom spåret är mycket längre per rotation där.

Så, konstant läshastighet, men variabel rotationshastighet.

Även känt som CLV (Constant Linear Velocity).
Till skillnad från när rotationshastigheten är konstant (CAV: Constant Angular Velocity), vilket gör olika delar av skivan ger olika läshastighet, som för hårddiskar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Går tyvärr inte riktigt att säga att det är dyrt generellt. Priset på uppkoppling varierar ganska kraftigt beroende på var du bor, vad det finns för stadsnät och vilka operatörer som finns där. Där jag bor kostar 10 Gbit 499kr i månaden via Bahnhof vilket visserligen inte är gratis men inte heller tokdyrt.

<Uppladdad bildlänk>

Jämför man t.ex med de som har sport som intresse och betalar för sportkanaler varje månad så är det ganska överkomligt.

Jag kör ännu inte 10Gbit på vare sig uppkoppling eller nätverk men om 10Gbit blir standard tack vare billigare kretsar på moderkorten i mellanklass så kanske man får ta sig en funderare igen.

Där jag bor kostar 100Mbit/s 529kr per månad… härligt! Jag är inte bitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Har du provat Intels 2.5 Gbps kretsar? Inget annat än problem.
Realtek? Inga problem på ett par år nu, så det är dags att tänka om när det kommer till Realtek och nätverk.

sitter på I226-V och har aldrig haft ett enda problem, men det är ju som vanligt olika för olika.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av basn:

sitter på I226-V och har aldrig haft ett enda problem, men det är ju som vanligt olika för olika.

Det hade väl rätt allvarliga problem i revision 1 (I225-V), lite mindre i rev 2, mindre ändå i rev 3, och förhoppningsvis ännu mindre i rev 4 (I226-V).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

10 dollar för en nätverkskontroller kan leda till att 10 Gbit blir vanligare.

Läs hela artikeln här

Minns när Apple var mindre i storlek, och lanserade första Powerbook G4 Titanium, och hade just 1 Gigabit Ethernet, långt före det blev vanligt på stationära datorer.

.... och så nu kanske vi äntligen kan få 10 gånger mer på alla bärbara o stationär datorer?

Hm, jag hade hellre sett att vi hade haft 40 Gbit, eller något steg mer, som standard idag, hade känts mer som normal datorutveckling......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det hade väl rätt allvarliga problem i revision 1 (I225-V), lite mindre i rev 2, mindre ändå i rev 3, och förhoppningsvis ännu mindre i rev 4 (I226-V).

I225-V och I226-V säljs parallellt.
Enligt Intel beräknas I225 sluta säljas/bli "Discontinued" under 2027.

I226 är strömsnålare än I225.

Har hört vissa prata om vissa distros har I225 drivare by default, medan I226 drivare inte finns som standard och måste läggas till själv.
Kan ju vara lite bökigare att ladda hem drivrutiner om man inte kommer åt nätverket.
Men dels är det inget olösligt problem och rimligtvis borde gamla versioner av distros ersättas av nyare som kan inkludera nyare drivrutiner.

Det verkar som att I226 är lite mer än bara en ny revision av I225.
Men närbesläktade, Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

På vanlig ljud-CD så är det konstant hastighet. Och variabel hastighet.
Data ligger lika tätt packat över hela disken, så den läser en konstant mängd data per tidsenhet, och rör sig därmed över en konstant längd av spåret på samma tid.
Men det innebär att skivan snurrar färre antal rotationer per sekund när den läser de yttre delarna, eftersom spåret är mycket längre per rotation där.

Så, konstant läshastighet, men variabel rotationshastighet.

Skrivet av Thomas:

Även känt som CLV (Constant Linear Velocity).
Till skillnad från när rotationshastigheten är konstant (CAV: Constant Angular Velocity), vilket gör olika delar av skivan ger olika läshastighet, som för hårddiskar.

Thomas använder korrekt terminologi.
Skulle man ha en läsare som bara är single speed så skulle det vara kritiskt att den klarar av CLV (Constant Linear Velocity).

För annars skulle det kunna innebära att en CD läsare är för långsam för att spela upp CDDA musik eller att en DVD läsare är för långsam att spela upp en DVD film eller en Blu Ray läsare för långsam för att spela upp Blu Ray filmer.
Att de inte klarar av det huvudsakliga syftet de är utvecklade för.

Lite som att du köper en bil för att pendla och en stor del av sträckan är motorväg, men så får du en bil som är begränsad till 25km/h och som då är för långsam och trafikfarlig för att användas till motorvägskörning.
Den klarar inte av att användas till det den är tänkt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Minns när Apple var mindre i storlek, och lanserade första Powerbook G4 Titanium, och hade just 1 Gigabit Ethernet, långt före det blev vanligt på stationära datorer.

.... och så nu kanske vi äntligen kan få 10 gånger mer på alla bärbara o stationär datorer?

Hm, jag hade hellre sett att vi hade haft 40 Gbit, eller något steg mer, som standard idag, hade känts mer som normal datorutveckling......

Det är långt ifrån alla bärbara datorer som har nätverk över kabel idag.
Många som bara har Wifi.
Att man får använda någon USB/Thunderbolt nätverk om man vill använda kabel.
(Finns fortfarande på en del modeller, framförallt större bärbara som Gaming laptops och Desktop Replacement)

Sen finns det snabbare nätverk än 10Gbit om man behöver och är beredd att betala för det.
Men vanligtvis brukar det innebära att man får gå över till fiber.
Men för korta avstånd finns DAC (Direct Attach Copper)

What is a Direct Attach Copper (DAC) Cable?

Citat:

How Far Do DACs Reach?

This is a bit dependent on the type of DAC, and the vendor. Generally speaking, we are moving into an era as we move above 100GbE speeds where DACs will be limited to 5m runs and shorter runs.

Så klarar du dig på 5 meter eller kortare kablar kan du generellt köra DAC även vid 100Gbit.

Jag har fått uppfattningen att 40Gbit är mer eller mindre utdöende.
Att om man behöver mer än 25Gbit så verkar den vanliga lösningen vara att gå upp till 100Gbit.

Säg om du kör en switch som har QSFP28 "portar".
Många switchar stöder breakout, så du kan ha en breakout kabel som splittar en 100Gbit port till 4st 25Gbit och även en split till 2st 50Gbit kan fungera.

Vissa 100Gbit switchar kan även ha stöd för 40Gbit, men verkar ganska blandat med det.

Om man inte redan sitter på 40Gbit utrustning och behöver kompatibilitet med det,
så verkar den enklare lösningen vara att helt enkelt hoppa över 40Gbit och gå direkt på 100Gbit istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Lite som att du köper en bil för att pendla och en stor del av sträckan är motorväg, men så får du en bil som är begränsad till 25km/h och som då är för långsam och trafikfarlig för att användas till motorvägskörning.
Den klarar inte av att användas till det den är tänkt för.

Nu ska vi var snälla mot alla epa-trafikanter där ute

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Kör 1 GB hemma, men vill ha högre hastigheter. Skall uppgradera hemma burken, 2,5GB känns som vanligt men det finns fortfarande MB därute med 1GB, skulle gärna sett 5GB 2025 som standard, men relativt ovanligt på mellansegment MBs.
Tyvärr är Synology väldigt sena på bollen, nästa NAS måste ha minst 2,5GB. Kommer köpa en separat Switch när det händer Unify har små prisvärda Switchar nu. Kommer bara köra +1GB på vissa delar av nätverket i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Dessutom visade Realtek fler än två kretsar, där den kanske viktigaste var RTL8261C som är ett PHY till saker som just switchar och kommer att göra dem rejält mycket billigare. De jag pratade med på mässan menade på att vi kommer att se priserna rasa med 100 till 200 dollar för en 8-portars switch.

Framgick det om det var på RTL9303 som de switcharna i så fall är tänkta att vara baserade, eller om de kommer att lansera nya switch-chipp också?

Skrivet av TheLostSwede:

Realteks nya RTL8261C PHY fixar det problemet och ska också greja fläktlöst upp till minst åtta portar enligt företag jag pratade med på mässan. Visst, dyrare än SFP+, men mycket billigare än dagens 10 Gbps switchar.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ja, jag såg den. Verkar mycket lovande.

Skrivet av TheLostSwede:

Det beror lite på modellen, eftersom Realtek hade ett antal olika varianter på mässan med olika siffror och 1.95 W var den siffra som var högst. Nedan är lite olika varianter.
RTL8261C är 1.65 W som du kan se i inlägget ovan.
<Uppladdad bildlänk>

Missade att de skrivit ut 1.65W för RTL8261C. Det låter ju onekligen mindre än Broadcoms existerande chip.

Skrivet av TheLostSwede:

Normalt är PHY biten för 100 Mbps inbyggt i de flesta moderna Arm kretsar för TV/TV-boxar, vilket gör det extremt billigt, medans för 1000 MBps behövs ett extern PHY som kostar en dollar eller så...

Aha, det hade jag inte tänkt på. Låter rimligt. Man tycker ju dock att en premium-produkt kunde få inkludera det.

Skrivet av GuessWho:

Jag har fått uppfattningen att 40Gbit är mer eller mindre utdöende.
Att om man behöver mer än 25Gbit så verkar den vanliga lösningen vara att gå upp till 100Gbit.

Ja, 40 Gbit/s (4 * 10 Gbit/s) är en gammal standard som mestadels ersatts med 25 Gbit/s över SFP28 eller 100 Gbit/s (4 * 25 Gbit/s) över QSFP28.

Tekniskt sett finns det väl 40GBASE-T också, men den standarden verkar vara rätt så död den också. Kan inte tänka mig att den skulle vara särskilt strömsnål.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Nej, det gör jag inte. Det finns helt enkelt få användningsområden även för en entusiast där inte gigabit räcker till om man som jag nämnde bara har ett minimum att tålamod och förmåga att planera. Backup tas nattetid (8 timmar över gigabit innebär cirka 3,6 TB), ett spel på 150 GB tar 20 minuter att skicka över. Lagom tid för diska upp efter kvällsmaten typ..

Den lilla klick som jobbar mot okomprimerade videofiler över nätverket har i många års tid redan kunnat hitta prisvärda lösningar för detta. Samma sak gäller de som vill kunna ha en filserver som kan betjäna ett större antal klienter samtidigt, switchar med 1x10Gb + 8 Gb har funnits tillgängliga väldigt länge etc. Men du kanske kan nämna ett exempel där en "vanlig användare" (tänk surf, film, spelande) skulle ha betydande nytta av ett 10Gbit-LAN?

Enkelt, in-home streaming. Streaming från spel-pc till VR-headset eller annan plats i huset, t,ex TV/htpc i vardagsrummet. Det är aneldningen till att jag vill upgradera till 10G trådat och Wifi7 just nu, högre bitrate på VR streamingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Framgick det om det var på RTL9303 som de switcharna i så fall är tänkta att vara baserade, eller om de kommer att lansera nya switch-chipp också?

Ja, jag såg den. Verkar mycket lovande.

Missade att de skrivit ut 1.65W för RTL8261C. Det låter ju onekligen mindre än Broadcoms existerande chip.

Aha, det hade jag inte tänkt på. Låter rimligt. Man tycker ju dock att en premium-produkt kunde få inkludera det.

RTL9303 lever vidare, men jag gjorde misstaget att kolla switchar först, där den stora nyheten var ett nytt "stort" chip som heter RTL9335, men det är för 10/25/100 Gbps och när jag skulle tillbaka och fråga om det kommer en ny variant på RTL9303 släpptes jag inte in igen, eftersom det stod en sur snubbe och vaktade dörren och han vägrade att släppa in mig om jag inte gav honom namnet på person jag pratat med dagen innan...

Alla de nya 10 Gbps chippen har lite olika strömförbrukning, men den högsta var 1.95 W och den lägsta var 1.1 W för SFP+ varianten RTL8127ATF.

Man är ju lite trött på att det alltid snålas när det kommer till dyr konsumentelektronik, eftersom företagen verkar tro att alla kör WiFi. Det är ju inte en stor kostnad i sig, men när man säljer några miljoner TV-apparater blir det ju lite pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Det beror tydligen väldigt mycket på tillverkaren av switchen man kopplar upp Intels chip mot. Hade en router från Telia i vår förra lägenhet och den vägrade att funka med i225-V varianten som sitter på mitt moderkort. Det funkade i 10-30 minuter och sedan rasade det. Hade inga problem med mitt Aquantia 10 Gbps kort mot den routern.
Det flyter runt en uppdatering för i225-V som tydligen ska lösa de flesta problemen, men jag har inte orkat prova, eftersom jag har helt annan utrustning nu och inte har tillgång till den gamla Telia routern längre eftersom vi har flyttat.

Permalänk
Medlem

Mitt första moderkort med integrerad Gbit var ett ASUS P4G8X, och det var 2002.
Och Gbit blev väldigt snabbt standard även för hemmanätverk.
Och det är helt otroligt att Gbit FORTFARANDE är standard.
10Gbit är lååångt från vanligt och fortfarande rejält dyrt, inte ens 2.5Gbit har fått ordentligt fotfäste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

RTL9303 lever vidare, men jag gjorde misstaget att kolla switchar först, där den stora nyheten var ett nytt "stort" chip som heter RTL9335, men det är för 10/25/100 Gbps och när jag skulle tillbaka och fråga om det kommer en ny variant på RTL9303 släpptes jag inte in igen, eftersom det stod en sur snubbe och vaktade dörren och han vägrade att släppa in mig om jag inte gav honom namnet på person jag pratat med dagen innan...

Alla de nya 10 Gbps chippen har lite olika strömförbrukning, men den högsta var 1.95 W och den lägsta var 1.1 W för SFP+ varianten RTL8127ATF.

Man är ju lite trött på att det alltid snålas när det kommer till dyr konsumentelektronik, eftersom företagen verkar tro att alla kör WiFi. Det är ju inte en stor kostnad i sig, men när man säljer några miljoner TV-apparater blir det ju lite pengar.

Ok. Hade varit intressant att veta. Antar att priserna på dem gått ner en hel del sedan release dock med tanke på att de numera finns även i ganska prisvärda switchar.

Oj, 1.1W är ju riktigt bra.

Ja, men man tycker att det borde kunna vara något som får folk att välja en aningen dyrare modell. LG B-serien vs. C-serien exempelvis.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

10Gbit är lååångt från vanligt och fortfarande rejält dyrt, inte ens 2.5Gbit har fått ordentligt fotfäste.

På vilket sätt är det otroligt? Hela tråden speglar ju att behovet av högre hastigheter är begränsat för hemmanätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, 40 Gbit/s (4 * 10 Gbit/s) är en gammal standard som mestadels ersatts med 25 Gbit/s över SFP28 eller 100 Gbit/s (4 * 25 Gbit/s) över QSFP28.

Tekniskt sett finns det väl 40GBASE-T också, men den standarden verkar vara rätt så död den också. Kan inte tänka mig att den skulle vara särskilt strömsnål.

På Wikipedia säger de även

25GBASE-T, a 25-Gbit/s standard over twisted pair, was approved alongside 40GBASE-T within IEEE 802.3bq

Lite beroende på priser, kabellängder, tillgänglighet, etc så skulle 25GBASE-T kunna vara intressant.

Säg som att det idag finns ganska många switchar med SFP+ som man kan utrusta med antingen RJ45 portar för 10GBASE-T eller lite olika varianter för 10Gbit över fiber.
Med möjlighet att blanda koppar och fiber i samma switch om man har behov av det.

Motsvarande det men med SFP28 och 25Gbit istället.

Säg switchar med mestadels SFP28 men kanske ett par QSFP28 uplink.

Något sådant skulle kunna vara intressant i miljöer där bra nätverksprestanda har betydelse.
Men att behovet kanske inte är tillräckligt stort för att köra 400Gbit fiber överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

25GBASE-T, a 25-Gbit/s standard over twisted pair, was approved alongside 40GBASE-T within IEEE 802.3bq

Lite beroende på priser, kabellängder, tillgänglighet, etc så skulle 25GBASE-T kunna vara intressant.

Säg som att det idag finns ganska många switchar med SFP+ som man kan utrusta med antingen RJ45 portar för 10GBASE-T eller lite olika varianter för 10Gbit över fiber.
Med möjlighet att blanda koppar och fiber i samma switch om man har behov av det.

Något sådant skulle kunna vara intressant i miljöer där bra nätverksprestanda har betydelse.
Men att behovet kanske inte är tillräckligt stort för att köra 400Gbit fiber överallt.

Det finns dock vad jag vet knappt någon enhet på marknaden som stödjer 25GBASE-T och 40GBASE-T, trots att de inte är speciellt nya. Jag är inte säker på att de någonsin blir en grej. Om de blir det lär de nog dra väldigt mycket ström.

Där nätverksprestanda har betydelse kör man DAC eller fiber.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

QNAP har vad du efterfrågar, börjar på runt 15 kkr.
https://www.qnap.com/en/product/compare-switches?conditions=l...

Permalänk
Medlem

Den I225-V (rev 03) som sitter i min NUC12 pro har de senaste månaderna auto-negotiatat 100mbit (fast ethernet), där den tidigare alltid etablerat gigabitlänk med gigabit-switchen. Jag har provat samma cat 6 som andra maskinen med ett icke-Intel-nic etablerar gigabit-länk med, samt med en annan router. I Windows 11 går det under duplex and speeds att sätta gigabit och valet kvarstår..men länken förblir etablerad som 100mbit. I Linux dör länken om tvingar auto-negotiate och gigabit. Om auto-negotiate off och gigabit så etablerar den gigabit-länk..i ca fem minuter, sen dör den och 100mbit igen. Porten är inte skadad fysiskt vad jag kan se (och det finns ingen orsak till varför den skulle vara det vad jag vet) men nog verkar den lite tappad bakom en vagn..eller så är jag det, har dock ej varit med om dylikt förr.

Får väl stå ut med dess wifi6..för vissa överföringar över LAN är gigabit eth en del snabbare. Kanske provar en usb-c -> gigabit ethernet-adapter-

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Den I225-V (rev 03) som sitter i min NUC12 pro har de senaste månaderna auto-negotiatat 100mbit (fast ethernet), där den tidigare alltid etablerat gigabitlänk med gigabit-switchen. Jag har provat samma cat 6 som andra maskinen med ett icke-Intel-nic etablerar gigabit-länk med, samt med en annan router. I Windows 11 går det under duplex and speeds att sätta gigabit och valet kvarstår..men länken förblir etablerad som 100mbit. I Linux dör länken om tvingar auto-negotiate och gigabit. Om auto-negotiate off och gigabit så etablerar den gigabit-länk..i ca fem minuter, sen dör den och 100mbit igen. Porten är inte skadad fysiskt vad jag kan se (och det finns ingen orsak till varför den skulle vara det vad jag vet) men nog verkar den lite tappad bakom en vagn..eller så är jag det, har dock ej varit med om dylikt förr.

Får väl stå ut med dess wifi6..för vissa överföringar över LAN är gigabit eth en del snabbare. Kanske provar en usb-c -> gigabit ethernet-adapter-

Tydligen löser den här uppdateringen många problem. Kanske värt att prova?
https://forum-en.msi.com/index.php?threads/intel-i225-v-i225-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Tydligen löser den här uppdateringen många problem. Kanske värt att prova?
https://forum-en.msi.com/index.php?threads/intel-i225-v-i225-...

Tack för tipset. Jag kom på att det verkar ha att göra med den lilla justeringsgrad som finns för ethernetkontakt i port. Samtliga ethernetportar och kablar jag provat har viss justeringsgrad när anslutna, men bara den här NUCen bryr sig om huruvida kontakten är så långt in det går eller ej. Vilket innebär att saker som kabelns tyngd där den löper bakom bordet (inget hänger i den) samt om kabeln nånsin koms åt (av att man städar skrivbordet eller en katt trampar på den) spelar roll. Provar att flytta in den lite på bordsskivan och om det ej hjälper blir det usb-c-dongle.

Så det kanske inte är Intel i225-v som är problemet så mycket som NUCens fysiska design (ser inte riktigt att jag missbrukat den).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Det beror tydligen väldigt mycket på tillverkaren av switchen man kopplar upp Intels chip mot. Hade en router från Telia i vår förra lägenhet och den vägrade att funka med i225-V varianten som sitter på mitt moderkort. Det funkade i 10-30 minuter och sedan rasade det. Hade inga problem med mitt Aquantia 10 Gbps kort mot den routern.
Det flyter runt en uppdatering för i225-V som tydligen ska lösa de flesta problemen, men jag har inte orkat prova, eftersom jag har helt annan utrustning nu och inte har tillgång till den gamla Telia routern längre eftersom vi har flyttat.

Heh, spännande... man kommer ju bara ihåg det man råkat ut för själv antar jag
Realteks drivrutiner till deras ljudkort har också varit skit men de kanske blivit bättre vad vet jag?

Skrivet av Svensktiger:

10Gbit är äldre standard än 2.5gbit så det är väl inte konstigt att 2.5gbit är så ovanligt än?
Dessutom har jag egentligen inte mer användning än 1gbit men det vore trevligt med mer

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

En jämförelse som jag tycker är lite intressant är med trådlöst nätverk.

Hur har Wifi utvecklats under samma tid som 1Gbit trådat nätverk har varit standard?

Det är något väldigt märkligt med hur stilla utvecklingen har sett ut för trådat nätverk.

Visst är det så att de flesta inte har så mycket behov av mer än 1Gbit men det finns ändå en betydande del som skulle ha det och inom professionell verksamhet är behovet stort. För de som behöver det så har det ju länge funnits alternativ om man betalar lite mer, men märkligt att priserna inte gått ner mer än de gjort.

2.5 och 5gbits har ju kommit som alternativ till 10 och det har ju gjort en del för att brygga gapet mellan dyra pro grejer och instegsmodeller.

Jag vet inte riktigt hur teknologin ser ut på grundläggande nivå och om det är något som gör att steget till 10gbit sätter helt andra krav som är svåra att lösa.
Eller om chipfabrikerna är så belastade att det inte är värt att tillverka kretsar i större mängd med modernare processer när gamla fabriker kan pumpa ut billiga 1gbits kretsar utan att ta kapacitet från moderna.

Någon som har någon koll kring det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur har Wifi utvecklats under samma tid som 1Gbit trådat nätverk har varit standard?

Det är något väldigt märkligt med hur stilla utvecklingen har sett ut för trådat nätverk.

Visst är det så att de flesta inte har så mycket behov av mer än 1Gbit men det finns ändå en betydande del som skulle ha det och inom professionell verksamhet är behovet stort. För de som behöver det så har det ju länge funnits alternativ om man betalar lite mer, men märkligt att priserna inte gått ner mer än de gjort.

2.5 och 5gbits har ju kommit som alternativ till 10 och det har ju gjort en del för att brygga gapet mellan dyra pro grejer och instegsmodeller.

Jag vet inte riktigt hur teknologin ser ut på grundläggande nivå och om det är något som gör att steget till 10gbit sätter helt andra krav som är svåra att lösa.
Eller om chipfabrikerna är så belastade att det inte är värt att tillverka kretsar i större mängd med modernare processer när gamla fabriker kan pumpa ut billiga 1gbits kretsar utan att ta kapacitet från moderna.

Problemet är väl lite chip relaterat. När 10G över koppar/cat6a kom så drog de horribelt mycket ström. Nått som normalt sett har löst sig efter några år med mindre och billigare noder. Detta har ju saktat in rejälv mot 90-00 talet. Det är ju inte så att de inte funnit, bara till ett premiun. Samma med switchar där samma problem fanns. Sen nästa spådda problem var väl att många inte hade cat6a kabel, så 2.5Gbit/s sågs som en bättre väg framåt med cat5e stöd samt mindre ström förbrukning.

Och de som behövde snabbare har valt fiber sen länge.

Så jag ser det positivt att detta kommer, det är helt klart ett steg framåt. Precis som 2.5Gbit/s var och SMB multichannel konstigt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, utvecklingen på WiFi har tuffat på i stadig takt.

Problemet är att det är betydligt svårare att köra högre och högre frekvenser över de traditionella nätverkskablarna folk är vana vid. Därför kräver det mer avancerad signalhantering, vilket som redan nämnt dragit för mycket ström för att vara praktiskt. 10GBASE-T innebar både annan signalering och högre frekvenser. 2.5GBASE-T och 5GBASE-T är bara 10GBASE-T fast i lägre frekvenser, vilket som sagt är betydligt lättare att åstadkomma. Hur 25GBASE-T och 40GBASE-T ska fungera i praktiken vet jag inte, men det är väl ganska talande att sådana produkter i princip inte existerar trots att standarden funnits sedan 2016.

DAC- eller fiber tillåter högre hastigheter betydligt lättare, så dessa har sedan länge ersatt 10GBASE-T i de flesta sammanhang. Nu när WiFi-accesspunkter med 10 Gbit/s och strömsatta via PoE blivit en grej är ju 10GBASE-T mer efterfrågat igen dock. Samtidigt har ju internethastigheter på 2-8 Gbit/s blivit allt vanligare i andra länder, vilket säkert också ger 10GBASE-T ett uppsving.

Till viss del har nog kostnaden för modernare processer varit en bromskloss också.

Visa signatur

Permalänk

Hur stor prisskillnad innebär den här kretsen jämfört med tidigare produkter?