Permalänk
Medlem

Skippa nätoperatörens router?

Är ute efter att fimpa nätoperatörens router.
Det är en Inteno XG6846-R1.
Har Skekraft och Bahnhof.

Anledningen är att jag har en NIC i min pfSense router med SFP+ så Inteno burken är bara en onödig länk i kedjan enligt mig.
Är det någon som gjort detta? Räcker det att spoofa MAC till samma som Inteno har?

Permalänk
Medlem

Jag sitter på öppen fiber och kör egen router i alla fall, inte spoofat något

Permalänk
Medlem

Öppen fiber / Telia här med och bara flyttat SFP rakt in i unifi pro för att sedan få bo i unifi dm pro...
Nemas problemas

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag sitter på öppen fiber och kör egen router i alla fall, inte spoofat något

Vad har du för router/NIC? satt ett Intel X520 i min Dell R220.
Vad jag har läst mig till så ska de vara låsta i EEPROM att bara fungera med Intels SFP+ moduler, men vanliga SFP ska fungera oavsett tillverkare.
Fungerade dock inte rakt av för mig :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Är ute efter att fimpa nätoperatörens router.
Det är en Inteno XG6846-R1.
Har Skekraft och Bahnhof.

Anledningen är att jag har en NIC i min pfSense router med SFP+ så Inteno burken är bara en onödig länk i kedjan enligt mig.
Är det någon som gjort detta? Räcker det att spoofa MAC till samma som Inteno har?

Hej @Wille90,
Du får ursäkta om du tycker att jag märker på ord. Saken är den att Inteno's XG6846-R1 inte är en router utan endast en L2-switch. Den har ingen routingfunktion och kan inte arbeta på L3 mer än att koppla upp sig mot nätägarens administrativa vlan för att fjärrstyras.
Med det sagt så kommer du inte behöva att "spoofa" dess MAC-adress då den är helt transparent. Det enda den gör är att distribuera samtliga "Frames" som kommer in på dess WAN-port och skicka vidare dessa till LAN-portarna beroende på hur den är konfigurerad i VLAN-inställningarna. Den är en s.k. tjänstefördelare som har som uppgift att segregera nätägarens VLAN med olika tjänster på de fyra olika LAN-portarna. T.ex. kan dessa innehålla Internet, TV samt IP-telefoni.

Med andra ord borde du kunna skippa den och koppla SFP-modulen rätt in i din pfSense om modulen är av samma standard som din pfSense SFP-port.

/Mvh, csoM

Permalänk
Medlem

Jag fimpade min Intendo och tog sfp:en in i min microtik.

Bråkade en hel del i början men lät den sitta i en stund så hoppade allt igång och har rullat fint sedan dess (fick vänta på att leverantören refreschade macadresserna).
Kolla så ditt NIC tar den sortens spf+ som sitter i intendon så den biten är ok,

Permalänk
Medlem

Hej,

Arbetat en hel del med kundleverans i flera olika nät i min tidigare roll hos TL. De flesta kommunikationsoperatörer låter dig koppla direkt mot inkommande fiber ur ett tekniskt perspektiv, men sällan är det tillåtet att slutkund pillar med den ”långa fibern” som krävs ner från din bostad till access switchen.

Lättaste sättet att göra rätt på är att kontakta din TL och ställa frågan. Är tråkigt om du måste betala för ny blåsning av fiber.
Om du däremot har en patchbox i din bostad så är det generellt sett okej att pilla med fiberpatchen. Har du FttB så är det även okej att pilla med inkommande koppar själv.

Det kan också bli lite speciellt om KO kör free seating, något som bli allt vanligare. Jag är lite osäker på om det är 802x eller något liknande, men då används olika parametrar i ex DORA paketen för att avgöra vilket VLAN kundutrustningen ska ut på, i stället för att direkt trunka VLANen ner till CPE utrustningen.

Lite grundinfo som kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gurfin:

Det kan också bli lite speciellt om KO kör free seating, något som bli allt vanligare. Jag är lite osäker på om det är 802x eller något liknande, men då används olika parametrar i ex DORA paketen för att avgöra vilket VLAN kundutrustningen ska ut på, i stället för att direkt trunka VLANen ner till CPE utrustningen.

Lite grundinfo som kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Hej @gurfin,

Intressant det som du skriver om "free seating". Använder TL sig av någon form av RADIUS-lösning så att KO (supplikanten) får autentisera sig och på så sätt få rätt VLAN trunkade till sig? Eller nyttjar DHCP-servern hos TL option 60: Vendor Class Identifier och på så sätt avgör vilka VLAN som ska trunkas? En annan fråga om "free seating", innebär det i princip att KO kan ansluta sig vart som helst i TL's nät bara dem autentiserar sig och ha tillgång till sina tjänster?

/B.R. csoM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

Jag fimpade min Intendo och tog sfp:en in i min microtik.

Bråkade en hel del i början men lät den sitta i en stund så hoppade allt igång och har rullat fint sedan dess (fick vänta på att leverantören refreschade macadresserna).
Kolla så ditt NIC tar den sortens spf+ som sitter i intendon så den biten är ok,

Hur länge var du tvungen att vänta ungefär?
Osäker om den fungerar rakt av då jag har Intel X520 och de är låsta till att bara fungera med Intel SFP+ så måste låsa upp den.

Skrivet av gurfin:

Hej,

Arbetat en hel del med kundleverans i flera olika nät i min tidigare roll hos TL. De flesta kommunikationsoperatörer låter dig koppla direkt mot inkommande fiber ur ett tekniskt perspektiv, men sällan är det tillåtet att slutkund pillar med den ”långa fibern” som krävs ner från din bostad till access switchen.

Lättaste sättet att göra rätt på är att kontakta din TL och ställa frågan. Är tråkigt om du måste betala för ny blåsning av fiber.
Om du däremot har en patchbox i din bostad så är det generellt sett okej att pilla med fiberpatchen. Har du FttB så är det även okej att pilla med inkommande koppar själv.

Det kan också bli lite speciellt om KO kör free seating, något som bli allt vanligare. Jag är lite osäker på om det är 802x eller något liknande, men då används olika parametrar i ex DORA paketen för att avgöra vilket VLAN kundutrustningen ska ut på, i stället för att direkt trunka VLANen ner till CPE utrustningen.

Lite grundinfo som kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Det sitter en rund patchbox på väggen.
Beställt en sånhär fiber då den stämmer med den korta stumpen mellan patchbox och Intenoskräpet.
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/fiberka...

Är väl medveten om att fiber är extremt ömtåligt och känsligt för damm osv 🙃

Permalänk
Medlem

@Wille90

Jag köpte detta nedan.
SFP direkt in i min Ubiquiti Dream Machine SE startade om enheten och det fungerade direkt som ett plus fick jag ca 20mbit/s på köpet.

Har Telia idag, inga inställningar behövdes.

https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm...

samt:
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/fiberka...

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Hur länge var du tvungen att vänta ungefär?
Osäker om den fungerar rakt av då jag har Intel X520 och de är låsta till att bara fungera med Intel SFP+ så måste låsa upp den.

Det sitter en rund patchbox på väggen.
Beställt en sånhär fiber då den stämmer med den korta stumpen mellan patchbox och Intenoskräpet.
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/fiberka...

Är väl medveten om att fiber är extremt ömtåligt och känsligt för damm osv 🙃

Extremt är till att ta i, men man skall tänka sig för.

På mitt jobb har vi mycket damm och mycket fiber, men dammet har inte varit det som gett störst problem med fibernätet, däremot har några SFP:er dött.

Fiberkontakter har jag sett många varianter och kombinationer av vid det här laget på jobbet. SMA, ST, SC, LC är de vanligaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av csom:

Använder TL sig av någon form av RADIUS-lösning så att KO (supplikanten) får autentisera sig och på så sätt få rätt VLAN trunkade till sig? Eller nyttjar DHCP-servern hos TL option 60: Vendor Class Identifier och på så sätt avgör vilka VLAN som ska trunkas?

Det är KO som sköter leveransen ut till kunden, TL ansluter respektive tjänst till KOs infrastruktur.
Men för att svara på frågan så används en sk. Broadband Network Gateway (BNG) för att terminera trafiken som kommer från kunder. Där kopplar man inte bara in alla tjänster från TL utan även infrastruktur som Radius och DHCP. Man använder alltså Radius för AAA funktioner i nätet, bland annat att välja vilket VLAN som gäller vid free seating. I Radius servrarna lägger KO då in de parametrar som är relevanta för CPE utrustningen som TL har skickat till kund. En av parametrarna man kan definiera, och ofta använder för free seating, är just option 60, men även OUI eller rent av hela MAC-adressen.
Jag är inte helt införstådd i hur det fungerar i detalj, men ungefär så gör man. Sen är jag, som sagt, osäker på hur konfen ser ut på accesswitch - kör man dot1x eller inte? :/

Skrivet av csom:

En annan fråga om "free seating", innebär det i princip att KO kan ansluta sig vart som helst i TL's nät bara dem autentiserar sig och ha tillgång till sina tjänster?

Tror du missförstått vad varje aktör gör lite. Först har du nätägaren som gräver ner och lägger själva fibern. Sen har du kommunikationsoperatören (inte sällan är nätägaren också KO) som driftar och sköter den tekniska biten av nätet. Sen har du TL som vill erbjuda tjänster genom KOs nät. Sist har du kunden, som köper tjänster av TL, var TL i sin tur betalar KO för att slussa trafik mellan TL och slutkund.
KO = Kommunikationsoperatör/stadsnät
TL = Tjänsteleverantör ex. ISP

Skrivet av Wille90:

Det sitter en rund patchbox på väggen.
Beställt en sånhär fiber då den stämmer med den korta stumpen mellan patchbox och Intenoskräpet.
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/fiberka...

Är väl medveten om att fiber är extremt ömtåligt och känsligt för damm osv 🙃

Okej, då är det nog lugnt.
Sen tycker jag ofta att fiber ses som lite för ömtåligt, det tål ändå en del.

Det blir spännande att se hur det går att koppla runt CPE switchen. Du får gärna uppdatera här sen när du gjort förbikopplingen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

@Wille90

Jag köpte detta nedan.
SFP direkt in i min Ubiquiti Dream Machine SE startade om enheten och det fungerade direkt som ett plus fick jag ca 20mbit/s på köpet.

Har Telia idag, inga inställningar behövdes.

https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm...

samt:
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/fiberka...

Vad har du för hastighet?
Jag har Bredband 2 som leverantör med 250/250 men plockar runt 315/315!
Så 65 på köpet för min del!😊

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurfin:

Det är KO som sköter leveransen ut till kunden, TL ansluter respektive tjänst till KOs infrastruktur.
Men för att svara på frågan så används en sk. Broadband Network Gateway (BNG) för att terminera trafiken som kommer från kunder. Där kopplar man inte bara in alla tjänster från TL utan även infrastruktur som Radius och DHCP. Man använder alltså Radius för AAA funktioner i nätet, bland annat att välja vilket VLAN som gäller vid free seating. I Radius servrarna lägger KO då in de parametrar som är relevanta för CPE utrustningen som TL har skickat till kund. En av parametrarna man kan definiera, och ofta använder för free seating, är just option 60, men även OUI eller rent av hela MAC-adressen.
Jag är inte helt införstådd i hur det fungerar i detalj, men ungefär så gör man. Sen är jag, som sagt, osäker på hur konfen ser ut på accesswitch - kör man dot1x eller inte? :/

Ok, tack för detaljerat och bra svar. Jag har själv använt mig av 802.1x för bl.a. autentisering, auktorisering och loggning. Det är speciellt användbart för att tilldela rätt VLAN på accesswitcharna. Men också användbart för att kunna få specifika trådlösa användare tillgång till rätt nätverk också vidare. option 60 i DORA-paketen vet jag många tjänsteleverantörer använder för t.ex. IPTV och att identifiera vilken modell kunden använder sig av med TV-box så de får rätt inställingar osv.

Skrivet av gurfin:

Tror du missförstått vad varje aktör gör lite. Först har du nätägaren som gräver ner och lägger själva fibern. Sen har du kommunikationsoperatören (inte sällan är nätägaren också KO) som driftar och sköter den tekniska biten av nätet. Sen har du TL som vill erbjuda tjänster genom KOs nät. Sist har du kunden, som köper tjänster av TL, var TL i sin tur betalar KO för att slussa trafik mellan TL och slutkund.
KO = Kommunikationsoperatör/stadsnät
TL = Tjänsteleverantör ex. ISP

Sorry för felanvändandet av förkortningarna. Insåg efter att jag skrivit att KO stod för den som driftar nätet. Tänkte att det stod för något med Konsument...

/csoM

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

@Wille90

Jag köpte detta nedan.
SFP direkt in i min Ubiquiti Dream Machine SE startade om enheten och det fungerade direkt som ett plus fick jag ca 20mbit/s på köpet.

Har Telia idag, inga inställningar behövdes.

https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm...

samt:
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/fiberka...

Borde väll fungera med befintlig modul? gissar att din modul var inbyggd och du anslöt SC direkt till den?
Har en Maintrac APSB34123CDL20 (1.25G DDM TX: 1310nm RX: 1490nm 20KM)

Skrivet av ehsnils:

Det blir spännande att se hur det går att koppla runt CPE switchen. Du får gärna uppdatera här sen när du gjort förbikopplingen.

Jo jag ska hålla er uppdaterade väntar på 20meters fibern då sambon inte blir så nöjd om det ligger en 1U rackserver i köket, så får vänta tills jag har fibern.

Skrivet av Lifooz:

Vad har du för hastighet?
Jag har Bredband 2 som leverantör med 250/250 men plockar runt 315/315!
Så 65 på köpet för min del!😊

/Lifooz

Har Bahnhof och 1000/1000
Brukar ligga på 920-1100mbps.

Tror inte jag kommer vinna jättemycket då jag inte har någon 10gbit switch ännu, utan bara 1gbit, MEN det är en Cisco SG200-26 så inte lågbudget iallafall.
I nuläget har jag fiber mellan routern och switchen iallafall.

Permalänk
Medlem

Har nu låst upp min Intel X520-SR2 NIC för att acceptera andra SFP+ moduler än Intels egna (antar att det är en SFP+ då det är 1.25G), men måste vänta på fiberkabeln innan jag kan testa.

Permalänk
Medlem

Du får vara beredd på att koppla tillbaka Intenon om du ska felanmäla din tjänst någon gång i framtiden. Är oftast ett krav för att utesluta egen utrustning.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Du får vara beredd på att koppla tillbaka Intenon om du ska felanmäla din tjänst någon gång i framtiden. Är oftast ett krav för att utesluta egen utrustning.

Jo misstänker nästan det, kunde inte vänta så tvärprovade flytta routern till köket och koppla förbi Intenon, men fick ingen anslutning

Skrivet av Myhybris:

Jag fimpade min Intendo och tog sfp:en in i min microtik.

Bråkade en hel del i början men lät den sitta i en stund så hoppade allt igång och har rullat fint sedan dess (fick vänta på att leverantören refreschade macadresserna).
Kolla så ditt NIC tar den sortens spf+ som sitter i intendon så den biten är ok,

Hur lång tid är en stund i din värld?

Permalänk
Medlem

Har nu pratat med Skekraft och det går inte att koppla förbi deras "tjänstefördelarskräp" 😤
Överväger nu att säga upp tjänsten pga detta....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Har nu pratat med Skekraft och det går inte att koppla förbi deras "tjänstefördelarskräp" 😤
Överväger nu att säga upp tjänsten pga detta....

Det kan väl ev. blir svårt iom att Skekraft är de som äger fiberlinan antar jag? Sen har du Bahnhof som tjänsteleverantör?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Det kan väl ev. blir svårt iom att Skekraft är de som äger fiberlinan antar jag? Sen har du Bahnhof som tjänsteleverantör?

Den smällen får man ta 👎Får typ byta till mobilt bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Den smällen får man ta 👎Får typ byta till mobilt bredband.

Vad är det som är så allvarligt fel med deras medieomvandlare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är det som är så allvarligt fel med deras medieomvandlare?

Misstänker att den är en flaskhals, sen är den väldigt onödig eftersom den har LAN-portar som är avsedda för andra tjänster än internet.

Blir bara jävligt irriterad på sånthär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Jo misstänker nästan det, kunde inte vänta så tvärprovade flytta routern till köket och koppla förbi Intenon, men fick ingen anslutning

Hur lång tid är en stund i din värld?

Över natten, ~8h, dom första gångerna jag testade höll jag på kanske 10-20 min men det som behövdes var nog att nätet behövde acceptera en ny mac adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

Över natten, ~8h, dom första gångerna jag testade höll jag på kanske 10-20 min men det som behövdes var nog att nätet behövde acceptera en ny mac adress.

Hade du någon indikation öht från lysdioderna under den tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Misstänker att den är en flaskhals, sen är den väldigt onödig eftersom den har LAN-portar som är avsedda för andra tjänster än internet.

Blir bara jävligt irriterad på sånthär.

Har du mätt upp att det är flaskhals?
Vad betalar du för hastighet o vad får du?
Om den flaskar så ska dom ju byta till en som kan ge dig hastigheten du betalar för.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Misstänker att den är en flaskhals, sen är den väldigt onödig eftersom den har LAN-portar som är avsedda för andra tjänster än internet.

Blir bara jävligt irriterad på sånthär.

Beroende på vilken anslutning som KO har står i sitt avtal kan det vara en flaskhals. Det vill säga är när du ska ha mer än 1 Gbit/s full duplex. Är det så att du abonnerar på mer än det så får du be KO om en ny CPE. I annat fall känns det som att den inte kommer att upplevas som en flaskhals. Personligen har jag testat den genom att köra IPERF och där kommer jag upp i närmare 1 Gbit/s i båda riktningar. Precis som jag skrev innan är detta endast en switch vilket inte kommer att påverka din upplevelse nämnvärt mer än att du behöver en extra strömanslutning till den samt platsen den tar upp i rummet. Det senare är en helt annan motivering till varför du vill ha bort den, den extra platsen och strömanslutningen. Troligtvis går det att skippa den trots din KO's påstående, de säger ju endast det de vill få dig att tro.

Skrivet av Wille90:

Hade du någon indikation öht från lysdioderna under den tiden?

Det jag mer tror är ditt problem med att du inte får någon indikering samt anslutning är kompabilitetsproblem vad gäller ditt nätverkskort och SFP-modulen. Jag skulle prova att koppla in en annan switch eller enhet som har SFP och se om du får indikering. Jag tror personligen inte det har med MAC-adressen att göra då du åtminstone skulle fått en indikering då.

/csoM

Permalänk
Medlem
Skrivet av csom:

Beroende på vilken anslutning som KO har står i sitt avtal kan det vara en flaskhals. Det vill säga är när du ska ha mer än 1 Gbit/s full duplex. Är det så att du abonnerar på mer än det så får du be KO om en ny CPE. I annat fall känns det som att den inte kommer att upplevas som en flaskhals. Personligen har jag testat den genom att köra IPERF och där kommer jag upp i närmare 1 Gbit/s i båda riktningar. Precis som jag skrev innan är detta endast en switch vilket inte kommer att påverka din upplevelse nämnvärt mer än att du behöver en extra strömanslutning till den samt platsen den tar upp i rummet. Det senare är en helt annan motivering till varför du vill ha bort den, den extra platsen och strömanslutningen. Troligtvis går det att skippa den trots din KO's påstående, de säger ju endast det de vill få dig att tro.

Det jag mer tror är ditt problem med att du inte får någon indikering samt anslutning är kompabilitetsproblem vad gäller ditt nätverkskort och SFP-modulen. Jag skulle prova att koppla in en annan switch eller enhet som har SFP och se om du får indikering. Jag tror personligen inte det har med MAC-adressen att göra då du åtminstone skulle fått en indikering då.

/csoM

Så de bör inte ha en faktisk låsning till Intenon? Utan bara snack för att få lägga på?
En av anledningarna är ju såklart att slippa ha den på väggen i köket, men har hursomhelst beställt fibern så den går ju flytta till samma plats som router, switch, server osv.

Har gjort test ett par gånger nu sedan jag pratade med supporten och VARJE test ger 990mbps-1000mbps resultat båda vägar.
Det är lite underligt när tidigare test oftast legat kring 850-900mbps 🧐

Får försöka leta reda på nått annat med SFP-port då, men kan tycka att ett såpass vanligt nätverkskort borde fixa modulen.
Är något begränsad i utbud av nätverkskort också då burken jag kör pfSense på är en Dell R220, och sätter man i "icke godkända" kort får fläktstyrningen frispel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Så de bör inte ha en faktisk låsning till Intenon? Utan bara snack för att få lägga på?
En av anledningarna är ju såklart att slippa ha den på väggen i köket, men har hursomhelst beställt fibern så den går ju flytta till samma plats som router, switch, server osv.

Har gjort test ett par gånger nu sedan jag pratade med supporten och VARJE test ger 990mbps-1000mbps resultat båda vägar.
Det är lite underligt när tidigare test oftast legat kring 850-900mbps 🧐

Får försöka leta reda på nått annat med SFP-port då, men kan tycka att ett såpass vanligt nätverkskort borde fixa modulen.
Är något begränsad i utbud av nätverkskort också då burken jag kör pfSense på är en Dell R220, och sätter man i "icke godkända" kort får fläktstyrningen frispel.

Jag tror inte att de har en låsning mot Intenon. Den är ju som sagt bara en switch med SFP som omvandlar fibern till koppar och sedan delar upp samtliga VLAN som skickas in till den på olika portar på LAN-sidan. Dock kan de lagt in något MAC-lås i deras accesswitch i kopplingsstationen men tror det är osannolikt då din switch ändå är transparent på internet-vlanet. Allt sker ju på lager 2 så då syns egentligen inte switchen mer än via admin-gränssnittet. Det skulle vara om de har gjort på så sätt att allting på WAN-sidan går taggat och du måste tagga av rätt VLAN som internet går via. Men det är inte praxis att göra på det sättet. Men det verkar ju inte vara det problemet som du har eftersom du inte ens får någon respons på modulen.

Jag förstår din begränsning ang. nätverkskort. Alternativet är ju om du hittar någon annan switch eller router som har SFP som stödjer just den modulen som du har sitter i fibern. Men då blir du ju ändå inte kvitt en enhet.

/csoM

Permalänk
Medlem
Skrivet av csom:

Jag tror inte att de har en låsning mot Intenon. Den är ju som sagt bara en switch med SFP som omvandlar fibern till koppar och sedan delar upp samtliga VLAN som skickas in till den på olika portar på LAN-sidan. Dock kan de lagt in något MAC-lås i deras accesswitch i kopplingsstationen men tror det är osannolikt då din switch ändå är transparent på internet-vlanet. Allt sker ju på lager 2 så då syns egentligen inte switchen mer än via admin-gränssnittet. Det skulle vara om de har gjort på så sätt att allting på WAN-sidan går taggat och du måste tagga av rätt VLAN som internet går via. Men det är inte praxis att göra på det sättet. Men det verkar ju inte vara det problemet som du har eftersom du inte ens får någon respons på modulen.

Jag förstår din begränsning ang. nätverkskort. Alternativet är ju om du hittar någon annan switch eller router som har SFP som stödjer just den modulen som du har sitter i fibern. Men då blir du ju ändå inte kvitt en enhet.

/csoM

Nätverkskortet är somsagt upplåst i EEPROM för att acceptera "vilken SFP-modul somhelst" men det kanske inte räcker hela vägen :/
Har tänkt köpa en 4-port SFP+ switch för att köra 10gbit mellan vissa enheter på nätverket så får prova igen när jag gjort det.