IPTV från Ownit fungerar inte
Hej!
Jag har sedan ca 6 månader tillbaka flyttat in i en lägenhet med Ownit som ISP. Det ska ingå deras mini-utbud av TV-kanaler i hyran. Jag har dock inte fått TV-boxen att fungera. Har varit i kontakt med deras support som säger att min TV-box kanske är paj och att jag borde köpa en ny TV-box av dem (Ownit) för 800 spänn.
Jag har lite dåligt förtroende för den tekniska kunskapen hos Ownits first line support och vill inte utesluta att detta går att lösa på annat sätt än att sänka 800 spänn. Jag vänder mig därför till detta forum.
Jag har en TP-Link Archer AX55 AX3000 kopplad till Ownits egna router Inteno EG300 som fungerar som en fibermottagare för min TP-router. Port 4 i TP-routern och port 3 och 4 i Inteno-routern är satta som IPTV.
När jag kopplar in TV-boxen till TP-routerns port 4 eller när den inte är inkopplad alls får jag felmeddelandet:
"Fel 2: DHCP-servern svarar inte. Kontrollera nätverksförbindelsen."
När jag istället kopplar TV-boxen till vilken annan port som helst på båda routrarna får jag felmeddelandet:
"Fel 4: Mjukvaran kunde inte startas. Kontrollera nätverksförbindelsen."
Och sedan startar TV-boxen om och ger samma felmeddelande, om och om igen.
Jag har läst om att en lösning kan vara att tilldela IPTV-porten VID 501. På TP-routern kan jag tilldela ett generellt IPTV VLAN ID, men inte till en specifik port. Detta löser inte problemet. I Inteno-routern kan jag inte göra någonting för jag kan bara logga in som vanlig user, antar Ownit har adminrättigheterna.
Finns det någon smart och kunnig person här som har några tips på vad jag kan testa?
Tacksam för hjälp!