Permalänk
Medlem

Hastighet VPN tjänster

Tja,

Har dom senaste åren kört en konstant OpenVPN client på PFsense med AZIRE som leverantör.
Ökade häromdagen mitt internet från 250Mbit till 1Gbit. Märkte att Azire verkar maxa ut omkring 300Mbit.
CPU användingen på routern är inte märkbart högre (20-30%) om jag kör med eller utan VPN. Den använder (AES-NI accelerationen).

Någon som har erfarenhet på hastigheterna från olika VPN leverantörer, och om det skulle vara lönsamt i fråga om hastighet att ställa om till WireGuard istället för OpenVPN?

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Medlem

Gå över till wireguard kommer löna sig i hastighet

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

Jag tror att det är OpenVPN som är begränsningen. Testa wireguard

Visa signatur

Main: MSI RTX 3070 SUPRIM X | Ryzen 5 5600X | ASUS B550-F | G.Skill Trident Z 16GB (2x8) DDR4-3000 CL15
Server: Xeon E3-1230 | Supermicro X9SCM-F | Kingston 16GB (2x8) DDR3-1333 ECC UDIMM

Permalänk
Medlem
Skrivet av craft:

Någon som har erfarenhet på hastigheterna från olika VPN leverantörer, och om det skulle vara lönsamt i fråga om hastighet att ställa om till WireGuard istället för OpenVPN?

OpenVPN är enkeltrådat (om man inte är trollkarl och kör olika sessioner på olika trådar men det är knepigt).
Wireguard är multitrådat.

Wireguard kommer att låta dig utnyttja din 1GBit utan problem

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

OpenVPN är rena skiten. Kommer ta kål på din CPU. Testa Wireguard och se att du kan få ut nästan din max.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Tror svaret är uppenbart
Wireguard får de bli

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Medlem

Om du kör Wiregueard är det bra o veta hur din IP address hanteras på den VPN service du kopplar upp dig mot. Förutom fördelar med performance och wireguard är mer lean osv så behövs din IP adress på vpn servern. Kolla upp med Azire hur dom hanterar detta. (Om privacy är super viktigt). Dom som providar tjänsten kan välja att implementa olika lösningar för att hantera det. Men du måste lita på att dom gör det. (OpenVPN har inte det problemet).

(Nu googlade jag en random dude på nätet för att ge mer tyngd till min post. )

https://restoreprivacy.com/vpn/wireguard-vs-openvpn/

WireGuard stores user IP addresses on the VPN server

As part of its cryptokey routing algorithm, WireGuard maps the public keys and allowed IP (Internet Protocol) addresses. This simplifies certain aspects of WireGuard, but by default, it results in user IP addresses remaining stored on the VPN server until the server is rebooted. Storing your IP address on the server like this could be considered logging your IP address and is incompatible with the concept of a no-logs VPN. This static IP address could also be exposed by a WebRTC leak.

Permalänk
Medlem

Har nu uppgraderat både hårdvara och bytt till wireGuard.
Noterade att min gamla router med en I3 6100 inte klarade av mer än 300Mbit OpenVPN och 600Mbit wireGuard.
Fick bli en "gammal" 9700k jag hade liggandes istället. Klarar nu av 1Gb utan problem med WireGuard.
OpenVPN verkar maxa ut omkring 500Mbit, men jag antar att det är för att leverantörens server inte pallar med mer där.

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.