Fler användare möts av vattenstämpel i Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Fler användare möts av vattenstämpel i Windows 11

Med ny version får fler användare som kringgår hårdvaru- eller säkerhetskraven i Windows 11 en vattenstämpel som påminnelse.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken nostalgi jag fick när jag såg Asus TPM modulen i artikelbilden. Är nog över 10 år sen jag hade sådana.

Permalänk
Medlem

Sjukt onödigt tillägg, har man kringåt TPM osv är man troligen väl medveten om det.

Skrivet av b-earl:

Vilken nostalgi jag fick när jag såg Asus TPM modulen i artikelbilden. Är nog över 10 år sen jag hade sådana.

Försökte hitta en sån till min burk med 1800X men de var antingen slut eller orimligt dyra 😂
Använde det som en ursäkt att byta moderkort och cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Sjukt onödigt tillägg, har man kringåt TPM osv är man troligen väl medveten om det.

Försökte hitta en sån till min burk med 1800X men de var antingen slut eller orimligt dyra 😂
Använde det som en ursäkt att byta moderkort och cpu.

Det finns nog skrupelfria personer som kringår TPM och sedan säljer, en vattenstämpel ger ju köparen anledning att pruta.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det här måste vara nåt av det mesta onödiga o korkade jag läst på länge. Om det inte innebär nån skillnad alls i prestanda eller funktion, varför finns varningen öht?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Sjukt onödigt tillägg, har man kringåt TPM osv är man troligen väl medveten om det.

Försökte hitta en sån till min burk med 1800X men de var antingen slut eller orimligt dyra 😂
Använde det som en ursäkt att byta moderkort och cpu.

Varningen är högst sannolikt inte primärt för användare som själva kringgått denna begränsning utan snarare för användare som köpt/fått datorer där någon annan person gjort detta.

Jag köpte en sådan för ca 100 kr på Tradera förut när de var slut i de flesta butiker, eller alldeles för dyra. Fungerar fint. Min CPU har ju inbyggd TPM, men det var under perioden då det fanns en bugg med den interna TPM:en som kunde orsaka prestandaproblem.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd

när ska vi erkänna att windows är malware. 0 problem med linux distros. gates vill bara trakkasera användare.

kan sweclockers testa alt distros som revios eller tiny11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det här måste vara nåt av det mesta onödiga o korkade jag läst på länge. Om det inte innebär nån skillnad alls i prestanda eller funktion, varför finns varningen öht?

För att dom vill att man ska använda dom nya säkerhetsfunktionerna och vara säkrare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det här måste vara nåt av det mesta onödiga o korkade jag läst på länge. Om det inte innebär nån skillnad alls i prestanda eller funktion, varför finns varningen öht?

Nagware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

när ska vi erkänna att windows är malware. 0 problem med linux distros. gates vill bara trakkasera användare.

kan sweclockers testa alt distros som revios eller tiny11

De gjorde ett snabbtest med Pop! OS.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ens uppgradera till win11 fastän har jag följt alla instruktioner för att aktivera TPM stöd i BIOS

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Jag tror lösningen heter Linux eller Win10

Seriöst, det är dags för Microsoft att kliva ner från sina höga hästar
Och det är hög tid för EU att se till att Microsoft "huggs upp" i flera fristående företag
Det eller se till att andra företag kan tillverka Windowskompatibla OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

när ska vi erkänna att windows är malware. 0 problem med linux distros. gates vill bara trakkasera användare.

kan sweclockers testa alt distros som revios eller tiny11

Den dagen som Linux faktiskt går att använda för dagligt bruk kanske? Linux är precis lika värdelöst som Mac OSX om man är gamer på kvälltstid.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Ska vi tippa på att det har med skumma amerikanska lagar att göra?
"Med windows 11 använder vi tpm"
Användare kringår tpm, får ett problem som någonstans kanske skulle kunna påvisa att det nya skyddet skulle skyddat. Stämmer MS

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Den dagen som Linux faktiskt går att använda för dagligt bruk kanske? Linux är precis lika värdelöst som Mac OSX om man är gamer på kvälltstid.

Bra, då har vi hamnat i den diskussionen direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alexman:

när ska vi erkänna att windows är malware. 0 problem med linux distros. gates vill bara trakkasera användare.

kan sweclockers testa alt distros som revios eller tiny11

Den dagen Linux kan spela alla spel som finns och utan prestandaförluster/buggar/DIY och köra alla mjukvaror man kan på Windows och man har ett ordentligt GUI för allt precis som Windwos kan du påminna mig.

Permalänk
Skrivet av Hjemrdeil:

Den dagen som Linux faktiskt går att använda för dagligt bruk kanske? Linux är precis lika värdelöst som Mac OSX om man är gamer på kvälltstid.

För att kommentera just det här inlägget: Linux med Steam, Lutris, samt en rad emulatorer är allt jag använder för att spela och det går finfint. På min Mac har jag bara en bråkdel av utbudet tillgängligt.

Men som jag alltid säger: vanligt folk byter inte operativsystem på sina datorer. Med undantag för konsolliknande lösningar som steamboxes eller liknande kommer ingen ickenörd köra Linux ”bara sådär”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

när ska vi erkänna att windows är malware. 0 problem med linux distros. gates vill bara trakkasera användare.

kan sweclockers testa alt distros som revios eller tiny11

Så länge ingen suppoortar Linux som för windows kommer tyvärr windows få fortsätta dominera.
Då menar jag speciellt speltillverkare.
Nej att mecka med wine o andra liknande grejer för att emulera DX12 eller liknande är inte ok.
Jag skulle gärna gå över till Linux men det skavara lika lätt att installera spel som i windows. Bara köra med andra ord.
O drivrutiner finns ju inte heller ordentligt. från t ex nvidia osv.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Underbart att Microsoft själv visar hur man får bort den också, eller misstolka det hela?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Underbart att Microsoft själv visar hur man får bort den också, eller misstolka det hela?

Ser ut att vara ett meddelande som ska påpeka att TPM eller SecureBoot inte fungerar som det ska. Kan ju vara ett resultat av en olycka eller felaktigt ändrad inställning i UEFI.

Är du medveten och inte vill eller kan ändra någon inställning så fyller det permanenta meddelandet ingen funktion. Så jag förstår att MS tycker det är OK att stänga av det.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Den dagen Linux kan spela alla spel som finns och utan prestandaförluster/buggar/DIY och köra alla mjukvaror man kan på Windows och man har ett ordentligt GUI för allt precis som Windwos kan du påminna mig.

Jag tänker inte ge mig in i diskussionen men jag är nyfiken på vad för GUI-förändringar du saknar...?
Det enda som slog mig när jag gick över till *nix var hur mycket saker som jag störde mig på i Windows som man tidigare tagit "för vad det var". Är det något man saknar eller stör sig på så går det ju att ändra på in i absurdum

Exempel är högerklicks-menyn i Windows 11 som är subjektivt flera steg tillbaka jämfört med Windows 10 (Med devisen ju mindre klick jag behöver ju bättre).
Sedan har vi ju Kontrollpanelen + Inställningar som ens med W11 fortfarande inte är samlat på ett ställe, trots löften redan från W10 att konsolidera dessa (Sedan är det ju hela devisen med ett touchanpassat interface för en desktop är rätt vidrigt egentligen...)
Sedan finns ju småsaker som att inte behöva starta om datorn för uppdateringar, inte ha en massa bloatware etc.

F.ö tyckte jag artikeln passade bra för så sent som idag såg jag att ICA inte kör legitima Windows 10 versioner i sina självskanningsmaskiner utan gjort UI-förändringar för att texten inte skall synas....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Bra, då har vi hamnat i den diskussionen direkt.

Jag vill inte hamna i den här diskussionen, men så blir det tyvärr när Linux är mer jobbigt och krångligt än enkelt att använda. Windows är installera och spela. Alla drivrutiner och krångliga installationer står Windows och spelets installation för. Proton är skitbra, men många spel säger nej ändå då anticheat inte fungerar med Proton, och så fort man ska spela utanför Steam plattformen så är det WINEHQ som gäller, och även det fungerar i vissa spel, men det är även där som anticheat stoppar en.

Utöver hur jäkla svårt det ska vara att krångla med Proton eller WINEHQ så behöver man kunskaper i terminal så fort någonting krånglar och extra grejer behövs installeras som inte redan finns med i Linux distrons repositories.. Och väljer man en distro som inte är Ubuntu eller Ubuntu-baserad, typ Fedora så hamnar man plötsligt i skiten då guides för Ubuntu inte fungerar i terminalen för Fedora då alla kommandon är helt annorlunda. Jag vill gilla Linux distros, men det är omöjligt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det finns nog skrupelfria personer som kringår TPM och sedan säljer, en vattenstämpel ger ju köparen anledning att pruta.

Precis, "vi" är inte målgruppen för denna vattenstämpel. Det kan t.ex. vara att de säljer någon lastgammal dator utan TPM 2.0-stöd till någon okunnig. T.ex. på Blocket, "Gamingdator med i7, GeForce och Windows 11!". Låter jättebra för den okunnige, sedan kanske det visar sig att säljaren kringgått kraven och att datorn egentligen är 7 år gammal. Eller så är det någon slarvig/okunnig säljare som helt enkelt glömt att slå på TPM 2.0 och därför utsätter kunden för risk (enligt Microsoft då).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Den dagen som Linux faktiskt går att använda för dagligt bruk kanske? Linux är precis lika värdelöst som Mac OSX om man är gamer på kvälltstid.

Jag har använt det för dagligt bruk de senaste 15+ åren. Både privat och professionellt.

Speltillverkarna suger indeed, tur att man inte spelar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av alexman:

när ska vi erkänna att windows är malware. 0 problem med linux distros. gates vill bara trakkasera användare.

Kanske en smula obalanserat inlägg? 🙂

Microsoft har (äntligen!) fått en tillräckligt stor faktion internt, som börjar ställa krav på att modernisera saker istället för att hela tiden försöka vara de mest bakåtkompatibla på marknaden.

De är avundsjuka på den grundläggande nivå av säkerhet som Apple kunnat skryta med i många år, och vill kunna erbjuda samma sak ur box för alla sina kunder. Samtidigt har snart sagt alla konsumentmoderkort hittills saknat den komponent som krävs för att kunna garantera deras säkerhet.
För första gången typ någonsin gör Microsoft nu en förändring som är bra för de flesta och sätter samtidigt ner foten och säger att detta kräver en modern dator. Win 10 får uppdateringar ett tag till, och efter det får du köpa ny dator om du inte redan har en som är ny nog.
Detta bör applåderas.

Sen att det finns alternativa system för oss som bryr oss, det är bara trevligt, men tro inte att någon ”normal” människa önskar sig ett jota av jobbighet utöver vad det är vana vid sedan tidigare.

Permalänk
Skrivet av Hjemrdeil:

Jag vill inte hamna i den här diskussionen, men så blir det tyvärr när Linux är mer jobbigt och krångligt än enkelt att använda. Windows är installera och spela. Alla drivrutiner och krångliga installationer står Windows och spelets installation för. Proton är skitbra, men många spel säger nej ändå då anticheat inte fungerar med Proton, och så fort man ska spela utanför Steam plattformen så är det WINEHQ som gäller, och även det fungerar i vissa spel, men det är även där som anticheat stoppar en.

Utöver hur jäkla svårt det ska vara att krångla med Proton eller WINEHQ så behöver man kunskaper i terminal så fort någonting krånglar och extra grejer behövs installeras som inte redan finns med i Linux distrons repositories.. Och väljer man en distro som inte är Ubuntu eller Ubuntu-baserad, typ Fedora så hamnar man plötsligt i skiten då guides för Ubuntu inte fungerar i terminalen för Fedora då alla kommandon är helt annorlunda. Jag vill gilla Linux distros, men det är omöjligt.

Efter att ha hjälpt grannens grabb med hans Windowsspeldator vill jag säga att i princip allt du beskriver utom Anticheat är lika sant för Windows, men det råkar vara det system du kan. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Den dagen Linux kan spela alla spel som finns och utan prestandaförluster/buggar/DIY och köra alla mjukvaror man kan på Windows och man har ett ordentligt GUI för allt precis som Windwos kan du påminna mig.

Låter inte som att du testat GNU/Linux de senaste 5 åren

Tycker snarare det är Windows som kräver CMD, GPE, Regedit m.m. för ganska vardagliga sysslor.

Välkomnar fler användare till GNU/Linux och macOS!

Hoppas att Microsoft gör ett mindre spelorienterat OS snart. Vill inte ha Game Mode, RGB-inställningar eller en massa Xbox-services körandes på min arbetsdator.

Skrivet av alexman:

kan sweclockers testa alt distros som revios eller tiny11

Tror de flesta gör bäst i att undvika ISO:s som ReviOS och Tiny11, då all grundläggande säkerhet ofta är avslagen. Har testat Tiny10 där allt körs som elevated admin, vilket är att be om problem i Windows. Förstod inte heller valet av aktiverade services eller group policies i systemet. Det går att optimera mer själv utan att förstöra Windowd på kuppen.

Permalänk
Medlem

Toppen att de informerar att man kör utan support

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Den dagen som Linux faktiskt går att använda för dagligt bruk kanske? Linux är precis lika värdelöst som Mac OSX om man är gamer på kvälltstid.

Jag avinstallerade Windows 11 förra helgen för jag är så less på det, kör numera Kubuntu på min spelburk. Hittills har jag spelat Dota 2, CS:GO, Rimworld och Days Gone. Inte direkt nya spel men det är vad jag spelar på kvällarna. Jag tänkte testa om/hur bra Hogwarts Legacy rullar i veckan. Helt klart bättre än OS X men inte lika bra som Windows än. Men det är good enough för mig och jag trivs bättre med Kubuntu generellt.

Permalänk
Medlem

Testat Linux men det är alltid en massa Ubuntu,Kubuntu, Sudo, Mint, osv. Med Windows drar jag in det jag vill och det funkar okej.

Här är ett exempel på varför jag inte orkar: Varför skall det finnas så många olika distros osv?

https://www.techradar.com/best/best-linux-distros

Liksom 18 olika distros som då skall vara "bäst". Nej det orkar jag inte med.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide