Fler användare möts av vattenstämpel i Windows 11

Permalänk
Medlem

Så onödigt. Det går att köpa en Win10-nyckel för 100 spänn nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juggaz:

Till och med 30 spänn, iallafall för ett par månader sedan när jag köpte mitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Testat Windows men det är en massa Home, Pro, Enterprise, de växlar utseende katastrofalt i varje ny version, alla djupa förändringar kräver att man förstår vad ett DotNET-API är för något och att man har tålamod med PowerShell, och båda de scriptspråk som följer med ur box är officiellt EOL.
Med Linux drar jag in det jag vill och det funkar okej.

Titta, även detta argument faller platt om man tar höjd för personlig vana och erfarenhet. 🙃

För hemanvändare så är det bara Home eller Pro man behöver bry sig om. Och du kan inte gå fel med nån av dem egentligen. Så även om du väljer Home så är det oerhört lite du kommer sakna. Så tycker inte riktigt du träffar rätt med din jämförelse just kring den delen iaf

Vad är det för djupa förändringar du menar du vill göra som kräver att du vet vad ett .Net api är? Powershell är kraftfullt men väldigt få slutanvändare behöver använda det vid normal användning av datorn. Eller en kommandopromt över huvud taget.

Jag har begränsad erfarenhet av Linux så kan inte uttala mig om hur lätt/svårt saker är där, men anser iaf att windows är extremt enkelt för det mesta. Men även windows har en liten tröskel för de allra mest ovana datoranvändare. Men det är samma sak för allt här i livet. Man måste vara beredd att lära sig litegranna åtminstone

Kan vara så att Linux vid det här laget är lika enkelt (för dom allra mest basic-sakerna), det är jag inte rätt person att uttala mig om, men min uppleveles att den liknelsen du gör i ditt inlägg haltar lite

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

när ska vi erkänna att windows är malware. 0 problem med linux distros. gates vill bara trakkasera användare.

kan sweclockers testa alt distros som revios eller tiny11

Vad är det med Linuxanvändare och att konstant berätta för folk att de kör Linux och att det är mycket bättre?

Ungefär som veganer som informerar trots att ingen frågat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vill man ha renodlat arbets-OS får man byta till Enterprise LTSC alt köra tunna klienter. Du kan stänga av och ta bort sånt du inte vill ha utan större problem

Jag kör Windows 10 Enterprise LTSC Har även stängt av allt jag vill på min privata laptop. Däremot ser det värre ut på jobbdatorn samt de VDI:er jag kör emot i jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vad är det med Linuxanvändare och att konstant berätta för folk att de kör Linux och att det är mycket bättre?

Ungefär som veganer som informerar trots att ingen frågat.

Well, när övertygelsen tar överhanden. Korstågsmetodiken kommer aldrig vinna några anhängare och oftast infinner sig den insikten efter att en vuxen ålder infunnit sig hos dess bärare.

Förespråkar själv båda de varianter som lyfts i och med ditt inlägg, men det finns inga skäl att prångla det på någon annan ifall att det inte efterfrågas.

Ungefär lika populärt som dörrknackeri, telefonförsäljning eller att behöva ringa in till företag för att få sina ärenden hanterade.

Det stora skälet till Microsofts dominans är att de flesta helt sonika accepterar det som plattform, känner inte till något annat eller har inte energi och kunskap till att ta sig an något annat.

För de allra flesta fungerar en Linux-dist som har en aktiv community, undantaget är de som har beroenden inom Microsoft-sfären och den mest vokala skaran är ofta de som är intresserade av AAA-gaming eller entusiaster som är inlåsta i sina plattformar (Adobe-sviten t.ex.).

Allt går, frågan är bara om det är hållbart och ifall målet väger tyngre än de förändringar som krävs.

För de allra flesta, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Testat Linux men det är alltid en massa Ubuntu,Kubuntu, Sudo, Mint, osv. Med Windows drar jag in det jag vill och det funkar okej.

Här är ett exempel på varför jag inte orkar: Varför skall det finnas så många olika distros osv?

https://www.techradar.com/best/best-linux-distros

Liksom 18 olika distros som då skall vara "bäst". Nej det orkar jag inte med.

Du måste inte använda alla.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Windows 10 EOL först 2025 - tar ställning till bytet då...kanske

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Men hur tänker du nu? Det är väl klart att om du kör med under systemkraven så får du varken samma funktion eller prestanda som om du uppfyller dem. 😅

Jag tänker på det som står i texten:
"Det finns inga tecken på att märkningen är något annat än ett potentiellt visuellt irritationsmoment. Användare förhindras inte från att fortsätta köra operativsystemet och det ser inte ut att innebära några faktiska begränsningar."

Permalänk
Skrivet av FX9:

För hemanvändare så är det bara Home eller Pro Ubuntu eller Fedora man behöver bry sig om. Och du kan inte gå fel med nån av dem egentligen. Så även om du väljer Home någon av dem så är det oerhört lite du kommer sakna. (...)

Jo, den gick också att översätta.

Skrivet av FX9:

Vad är det för djupa förändringar du menar du vill göra som kräver att du vet vad ett .Net api är? Powershell är kraftfullt men väldigt få slutanvändare behöver använda det vid normal användning av datorn. Eller en kommandopromt över huvud taget.

Sant - detta skrev jag utifrån hur jag använder datorer, inte utifrån hur en vanlig användare gör det. Enda orsaken att jag hamnar framför en dator med Windows-klientoperativsystem idag är för att något ska felsökas hos någon släkting eller så. Och eftersom GUI:t generellt sett hinner förändras en del mellan gångerna jag pysslar med detta är det ofta snabbare att göra något genom Powershell än att försöka gräva sig ner till var-de-nu-gömt-de-avancerade-inställningarna-det-här-året.

Skrivet av FX9:

Men även windows har en liten tröskel för de allra mest ovana datoranvändare. Men det är samma sak för allt här i livet. Man måste vara beredd att lära sig litegranna åtminstone

Detta är nog nyckelpoängen för den här urspårningen av tråden.
För mig som tillbringar största delen av min datortid på Mac och Linux och en betydande del av resten hanterandes Windows Core-servrar, är Windows ett förvånansvärt svårt och tillkrånglat klientoperativsystem, och min uppfattning är att enda orsaken att folk tycker det är lätt är att de är vana vid det.
Med det sagt är det också sant som andra säger: För folk som inte "nöjer sig" med att spela spel som redan har en hög grad av kompatibilitet med Linux eller Proton/Wine finns det ju absolut ingen orsak att ens försöka köra Linux. Och återigen: Ingen vanlig människa skaffar ett annat operativsystem till sin dator än vad som var förinstallerat när de köpte den, så detta kommer realistiskt sett inte förändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag tänker på det som står i texten:
"Det finns inga tecken på att märkningen är något annat än ett potentiellt visuellt irritationsmoment. Användare förhindras inte från att fortsätta köra operativsystemet och det ser inte ut att innebära några faktiska begränsningar."

Ja, det är inte nå vidare bra uttryckt det heller .. håller med.

Märkningen är till för att informera om att prestandan och funktionen inte är optimal eller bättre.

Jag med har kört W11 på osupportade burkar. Inget konstigt med det. Men det är inte detsamma som att köra med supportad hårdvara.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Skrivet av juggaz:

Och det är ju grejen: Har man inte hårdvara för Win11 idag funkar 10:an helt utmärkt fram till oktober 2025. Senast då bör man köpa en dator som är kompatibel med 11. Om jag inte misstar mig har de som vill nu 30 månader på sig att spara till ny maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Ja, det är inte nå vidare bra uttryckt det heller .. håller med.

Märkningen är till för att informera om att prestandan och funktionen inte är optimal eller bättre.

Jag med har kört W11 på osupportade burkar. Inget konstigt med det. Men det är inte detsamma som att köra med supportad hårdvara.

På vilket sätt är det inte detsamma som att köra med supportad hårdvara?

Och det är ju grejen: Har man inte hårdvara för Win11 idag funkar 10:an helt utmärkt fram till oktober 2025. Senast då bör man köpa en dator som är kompatibel med 11. Om jag inte misstar mig har de som vill nu 30 månader på sig att spara till ny maskin.

Win10 kommer fortfarande funka helt utmärkt efter oktober 2025 också.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Win10 kommer fortfarande funka helt utmärkt efter oktober 2025 också.

Med tanke på att Microsoft verkar fixa kritiska säkerhetshål i princip varje månad skulle jag säga att en Internetansluten maskin med Win10 bör ses som riskabel redan första månaden det inte längre kommer nya uppdateringar.
Sen kanske folk gör den personliga bedömningen att det är en tillräckligt liten risk för dem att de inte vill byta, men man bör definitivt inte råda folk att stanna kvar på döda plattformar i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

På vilket sätt är det inte detsamma som att köra med supportad hårdvara?

Sämre hårdvara än specifikation = sämre prestanda / funktion / feature set än specifikation.

CPUer har instruktionsset och features, inte bara klockfrekvens och kärnor. Plus att t ex att köra utan TPM2 = försämrad kryptologisk funktion.

Visa signatur

UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

För hemanvändare så är det bara Home eller Pro man behöver bry sig om.

Hoppas du vet att säkerheten i Windows nära nog är noll utan BitLocker? Går att nollställa Windows-lösen genom en omstart. Home rekommenderar jag inte att någon kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hoppas du vet att säkerheten i Windows nära nog är noll utan BitLocker? Går att nollställa Windows-lösen genom en omstart. Home rekommenderar jag inte att någon kör.

Det får stå för dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Microsoft verkar fixa kritiska säkerhetshål i princip varje månad skulle jag säga att en Internetansluten maskin med Win10 bör ses som riskabel redan första månaden det inte längre kommer nya uppdateringar.
Sen kanske folk gör den personliga bedömningen att det är en tillräckligt liten risk för dem att de inte vill byta, men man bör definitivt inte råda folk att stanna kvar på döda plattformar i onödan.

Ja nä jag vill inte riskera att saker inte fungerar som det ska (framför allt uxtheme) så jag uppdaterar aldrig mitt Windows o det har funkat bra dom senaste femton åren iaf. Folk nojjar allmänt lite för mycket imo.

Skrivet av mar3ld:

Sämre hårdvara än specifikation = sämre prestanda / funktion / feature set än specifikation.

CPUer har instruktionsset och features, inte bara klockfrekvens och kärnor. Plus att t ex att köra utan TPM2 = försämrad kryptologisk funktion.

Har väldigt svårt att se att en kanske tio år gammal CPU inte skulle klara av att rulla Win11 med bra prestanda. Men vilka funktioner är det man skulle sakna i Win11 bara för du har en äldre CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det får stå för dig.

Lite förvånande svar från en supporttekniker, men du kan alltid googla "chntpw".

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Ja nä jag vill inte riskera att saker inte fungerar som det ska (framför allt uxtheme) så jag uppdaterar aldrig mitt Windows o det har funkat bra dom senaste femton åren iaf. Folk nojjar allmänt lite för mycket imo.

Alla gör ju sin egen riskbedömning, inget fel med det, så länge det är ett medvetet val och inte drabbar andra. Trist bara om det råkar vara just ens egen dator som är med i det där botnätet eller var det nu råkar vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lite förvånande svar från en supporttekniker, men du kan alltid googla "chntpw".

Jag supportar inte datorer utan företagets programvara, så jag är inte den typ av supporttekniker du antagligen tänker på.

Och att det finns behov att kryptera hårddisken kan jag absolut köpa i en företagsmiljö där information inte får bli stulet.

Men om din privata dator blir stulen så gör ju bara krypteringen så ingen kommer åt din data, du har likaväl förlorat din hårdvara och lär inte få tillbaka den. Jag tänker att chntpw kräver fysisk tillgång till datorn, och då är den antagligen stulen.

Eller missar jag något?
Förhindrar en krypterad HD att du får högre säkerhet ut mot internet? För så fort du är inloggad på datorn så är ju hårddisken "upplåst" och då kvittar kryptering.

Min enda anknytning till bitlocker är att den några gånger fallerat på jobbdatorn och då kommer jag inte in i datorn förens jag ringt upp servicedesk som ger mig en JÄTTELÅNG kod jag måste skriva in...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja nä jag vill inte riskera att saker inte fungerar som det ska (framför allt uxtheme) så jag uppdaterar aldrig mitt Windows o det har funkat bra dom senaste femton åren iaf.

Haha! Det låter som min Windows 7 installation på en gammal IBM Thinkpad T43p Självklart med patchad uxtheme.dll.

Annars håller jag med om att allt som kan köra Windows 10 x64 även bör klara 11:an utan större problem. Har dock aldrig försökt på något äldre än 2013. Windows 10 gick att boota på min Thinkpad ovan från 2005, men då krävs en 32-bitars version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Man blir ju nyfiken lite på vad du har för titel. De verkar ha vairt ett effektivt verktyg det där chntpw för sitt syfte detta vill jag lätt erkänna men helt ovetandes vad allas arbete innebär så blev jag nyfiken på vad man arbetar med för att känna till hur man gör dessa saker som att ta sig in på på konton på detta viset, det måste vara någon med typ ett cv på pappret med datateknik kanske men jag vet inte så myclet om detta men intressant om hyr det funkar det har jag iaf såklart man blir som sagt lite nyfiken. Själv har arbetat som lagerarbetare och taxi chaffis m.m

Permalänk
Skrivet av wuseman:

Man blir ju nyfiken lite på vad du har för titel. De verkar ha vairt ett effektivt verktyg det där chntpw för sitt syfte detta vill jag lätt erkänna men helt ovetandes vad allas arbete innebär så blev jag nyfiken på vad man arbetar med för att känna till hur man gör dessa saker som att ta sig in på på konton på detta viset, det måste vara någon med typ ett cv på pappret med datateknik kanske men jag vet inte så myclet om detta men intressant om hyr det funkar det har jag iaf såklart man blir som sagt lite nyfiken. Själv har arbetat som lagerarbetare och taxi chaffis m.m

Det är inte jätteofta sånt behövs, men det händer då och då inom vanlig systemadministration att man behöver rädda något från ett system som ingen kommer ihåg hur man öppnar. Dåliga vanor och relativt små företag verkar vara starkt korrelerade till om man kan behöva verktyg ur den här sektionen av lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

De verkar ha vairt ett effektivt verktyg det där chntpw för sitt syfte detta vill jag lätt erkänna men helt ovetandes vad allas arbete innebär så blev jag nyfiken på vad man arbetar med för att känna till hur man gör dessa saker som att ta sig in på på konton på detta viset...

Är bara nyfiken av naturen och drivs av möjligheter där andra ser motgångar.

Chntpw snubblade jag mest över, då jag letade efter sätt att reparera registret i Windows när Microsoft egna verktyg inte fungerade. Chntpw går att använda som en "vanlig" register editor och kan läsa från registry hives på en mountad Windows-disk med fullständiga rättigheter. Otroligt kraftfullt, men förödande i händerna på fel person.

Brinner även för säkerhet och har sett alltför många exempel där bakdörrar lämnas vidöppna.

Ser alltid till att ha en handfull USB-minnen för att boota och felsöka/reparera mina burkar. I de fallen är ofta GNU/Linux långt överlägset Windows.

Bör jag tillägga att jag kör GRUB som bootloader?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Är bara nyfiken av naturen och drivs av möjligheter där andra ser motgångar.

Chntpw snubblade jag mest över, då jag letade efter sätt att reparera registret i Windows när Microsoft egna verktyg inte fungerade. Chntpw går att använda som en "vanlig" register editor och kan läsa från registry hives på en mountad Windows-disk med fullständiga rättigheter. Otroligt kraftfullt, men förödande i händerna på fel person.

Brinner även för säkerhet och har sett alltför många exempel där bakdörrar lämnas vidöppna.

Ser alltid till att ha en handfull USB-minnen för att boota och felsöka/reparera mina burkar. I de fallen är ofta GNU/Linux långt överlägset Windows.

Bör jag tillägga att jag kör GRUB som bootloader?

Det är klart, nyfiken kommer man oftast väldigt långt på så det där med titlar det kanske var dumt att fråga men jag tänkte du kanske var någon elit typ ja det var ju verkligen fel tolkat för jag själv har aldrig några direkta några föraningar på sådant för jag själv som sagt är nyfiken och intresserad och jag har haft alla möjliga jobb utan att något med dator ititeln direkt men jag kan iaf installera lyssna på musik och såmnt det är ju det vissa nöjer sig med också, det är bäst att vara neutral och tro på att alla kan om dom vill så slipper jag lära mig detdär med titlar det blir så jag fortsätter tror jag faktiskt på att bara vara ödmjuk och öppen och inte tänka på det där med titlar för man undrade ju lite hur du visste det men personen kanske hade skrivit men det var inget speciellt vi glömmer det.

Hehe, jag har inga föraningar om sånt där direkt vad människor använder för något men nu när du säger det så det förvånar mig ju inte alltså såklart det hade jag kunnat nästan gissa att du körde med all den felsökningen då lär man sig väl mycket men Windows är väl bra också på sina saker, där kan man felsöka direkt i systemet oftast utan att ha massa usb minnen och det är ju fördel på det viset men ja alla har dom väl sina fördelar på alla sina vis så jag är väldigt dålig på det där att se igenom sånt vad folk använder för det finns ju så många altenativ till grub kanske men jag skall inte gå skriva för mycket här nu om saker som kanske blir felmen vad vet jag men den är väl svår just Grub antar jag eftersom du skriver det på det viset så grub är nog inte att leka med i nivån jämfört med andra altenativ till det där med boota system

Du förresten, jag tror man kan dualboota också via grub men jag såg det nån gång när jag skulle starta via en sticka senast men ja, det var bara något som kanske kunde hjälpa till att få mindre usb minnen att hålla reda på men det där kan du redan såklart redan förstår jag ju nu iofs haha

chntpw användes ju till Windows NT och sedan till 2000, sedan använder folk det ännu vad det verkar så det var verkligen det jag tänkte på också för den där Petter han måste ju vara extremt duktig på det området om ingenting har har hänt på 27 år menar jag, det vara bara det som man blev lite nyfiken på. På den tiden så fanns det kanske inte någon återställning för lösenordet som idag är självklart men jag bara tänker högt nu så på den tiden fick man kanske lösa det där på något vis som chntpw skapades för men ja det där är också något jag inte skall ge mig djupare in på här för det finns säkert folk som kan bättre om detta område men ändå, petter måste ju vara en legend undra vad han gör egentligen, hans titel är säkert windows password reset master king eller något haha vem vet eller så är han bara helt enkelt en supportekniker, vem vet kanske taxi chaffis det spelar inte så stor roll som jag skrev det är som det är, men tänk om .. Nä, vi glömmer det .. Titlar är ju bara en titel, man får kolla på resultatet och oj där har Petter gjort sensation så han är oavsett titel så verkar han verkligen ha kunnat saker som människor inte lyckats utvecklar vidare sedan dess men det kanske inte har behövts heller iofs han släppte sin senaste version vilket var innan XP kom så Win 2000 blev den sista releasen chntpw var släppt för sen kunde man återställa lösenorden i XP direkt vill jag minnas så det avslutar jag med att säga vilken legend han måste varit som kanske fick Microsoft att göra så man la till en funktion så man kunde återställa lösenorden i systemet men detta är ren spekulation, men det låter väl inte allt för otroligt i mina öron iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Har väldigt svårt att se att en kanske tio år gammal CPU inte skulle klara av att rulla Win11 med bra prestanda. Men vilka funktioner är det man skulle sakna i Win11 bara för du har en äldre CPU?

Det handlar om HVCI (Hypervisor-protected Code Integrity) som ger prestanda- och stabilitetsproblem på processorer som saknar "hårdvaruacceleration" för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Men det är ju något helt annat: Vad du anser är bra prestanda och vad Microsoft QA anser.

Jag vill inte söka upp det åt dig men sök på den generationen hårdvara som MS specificerar ”vs” allt som kommit innan dess så lär det klarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det handlar om HVCI (Hypervisor-protected Code Integrity) som ger prestanda- och stabilitetsproblem på processorer som saknar "hårdvaruacceleration" för det.

Vet inte vad exakt det innebär (du får gärna förklara mer), men jag tvivlar starkt på att det gör en så markant skillnad.

Skrivet av mar3ld:

Men det är ju något helt annat: Vad du anser är bra prestanda och vad Microsoft QA anser.

Jag vill inte söka upp det åt dig men sök på den generationen hårdvara som MS specificerar ”vs” allt som kommit innan dess så lär det klarna.

Alltså Microsofts egna hårdvarukrav speccar 1ghz dualcore o 4gb ram, så vad dom anser är bra prestanda är tillomed lägre än vad jag anser. Det finns ju dessutom garanterat CPUer utan TPM2 som piskar dom som har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Har Microsoft ett QA team för Windows? Det var något nytt!

https://www.computerworld.com/article/3444398/microsoft-crowd...
https://www.linkedin.com/pulse/need-software-qa-role-microsof...

Hoppas att Microsoft ska vakna upp en dag och inse att ett gäng Insiders inte är samma sak som QA.