Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mediamarkt lämnar Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Okej? Någon speciell anledning till det? 🤔

Ja, som jag redan sagt, passar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sval:

Inte för att jag någonsin handlat på MediaMarkt, men namnet Power låter ju inte så passande i Sverige.

Det är det som ger en Power!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saxxon:

Är inte Elgiganten också Norskt?

Jo, verkar som Inet är den enda svenskägda butiken numera. Tyvärr har de nästan aldrig varor i lagret när man ska handla, annars verkar de riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Är sällan jag har varit i deras fysiska butiker men köpte min nuvarande nu gamla router därifrån en gång i tiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

En armé av personal som varken kan eller vill hjälpa till. Nej, jag kommer inte sakna Mediamarkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

En armé av personal som varken kan eller vill hjälpa till. Nej, jag kommer inte sakna Mediamarkt.

Så länge du inte går förbi mobiltelefonerna för då flockar dom sig till dig.
Inte för att det hjälper mig direkt...

Jag har köpt lite från Power på nätet senaste året. Funkat bra och bra priser ibland.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att Mediamarkt försvinner även om jag själv inte handlade där särskilt ofta. Däremot kan man undra hur butiker som ELON kan överleva. De har flera butiker här omkring och varje gång jag har varit där så är det helt tomt på folk t.o.m. på Black Friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

På vilket sätt är det inte bra för oss konsumenter? Samma tradiga kommentar varenda gång någon liknande nyhet kommer upp.

De är själva orsaken till att svenska butiker fått stänga ner och nu får de själva packa väskan.

Menar väl mer kedjor som konkurrerar mot varandra med priser. Nu tar ju Power över så blir väl ingen ändring i det. Men idén av att alla fysiska butiker stänger och allt övergår till e-handel är ej kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Lite tråkigt att Mediamarkt försvinner även om jag själv inte handlade där särskilt ofta. Däremot kan man undra hur butiker som ELON kan överleva. De har flera butiker här omkring och varje gång jag har varit där så är det helt tomt på folk t.o.m. på Black Friday.

Sälja tjänster till pensionärer enligt en butiksägare. Tro det eller ej men är ”många” som glatt betalar för att ett företag slår på en dator / mobil första gången.

Permalänk
Medlem

Gött. Deras egna kupp med att slå ut alla andra när dom kom hit kom tillbaka o bet dom i arslet.
Lyckades aldrig komma ur förlustaffären.
Jag har gillat att gå runt i butikerna för att dom har så mycket ute som man får klämma o känna på.
Men deras säljare ju helt sämst. Men så brukar det oftast vara. Säljare kan ofta ingenting. Vill bara sälja på en det som butiken har mest marginal på o lura kunden. Har man en fråga har dom ingen aning om vad man pratar om.
Tyckte på 90talet att dom på OnOff va trevliga iaf.

Tror dock inte Power kommer göra ett bättre jobb.

Om dom är lika bra o göra med returer som netonnet o elgiganten så kan det gå vägen. Mediamarkt va skit när det gällde returer o garantiärenden. Ett jävla tjafs varje gång.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Sval:

Ja, som jag redan sagt, passar bättre.

Okej, personligen håller jag inte med men så är det ju ibland

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

När MM öppnade i Uppsala så var jag in ofta och bläddrade genom deras utbud av filmer och tv-serier. Köpte rätt ofta. Sen minskade de lokalen och det åkte ur sortimentet. Inte varit in där sedan dess.

Jo, ljuger. Köpte router där när vi fick fiber i kåken. Routern la av efter ett halvår. Vid kontakt med Asus så fick jag rådet att åka till MM och så skulle de byta ut den. Killen i supporten mailade butiken och sa åt dem att den skulle bytas ut till en ny, att Asus skulle stå för kostnaden.

Sket sig ordentligt. Killen i butik struntade i vad mailet sa och pushade för att den skulle repareras istället. Det var 2007, inte varit in sedan dess.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Ibymafayhas:

Sälja tjänster till pensionärer enligt en butiksägare. Tro det eller ej men är ”många” som glatt betalar för att ett företag slår på en dator / mobil första gången.

Är det inte så med i princip allt, att man vill ha någon som gör det åt en?
Bilmekaniker, snickare, byggarbetare, kockar etc etc

Saknas kunskapen/orken så kan man ju sälja det som en tjänst

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Undrar om nån skrivit detta och jag inte läst artikeln men Media Markt Saturn kommer äga 20% av det nya bolaget power sweden. Så Media Markt kommer inte försvinna helt.
Kanske en information i artikeln om det inte redan står där

Permalänk
Medlem

Minns ju som igår när dom kom och Siba försvann!

Permalänk
Medlem

Norge sköter sin ekonomi mycket bättre än Sverige. Vi kanske har något att lära oss.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Scheiße!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Undrar om nån skrivit detta och jag inte läst artikeln men Media Markt Saturn kommer äga 20% av det nya bolaget power sweden. Så Media Markt kommer inte försvinna helt.
Kanske en information i artikeln om det inte redan står där

Du läste inte hela artikeln va?
Ja det står där.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Norge sköter sin ekonomi mycket bättre än Sverige. Vi kanske har något att lära oss.

Det yttrar sig genom att det blev en norsk köpare och inte en svensk?

För nyheten i sig, att en tysk elektronikkedja säljer av sin svenska verksamhet till en norsk kedja, känns ju inte i övrigt så tydligt kopplat till det du säger?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Sälja tjänster till pensionärer enligt en butiksägare. Tro det eller ej men är ”många” som glatt betalar för att ett företag slår på en dator / mobil första gången.

Har köpt en del vitvaror därifrån, då de ofta kommer och installerar och forslar bort det gamla med egen eller inhyrd personal från trakten. Även lättare att sköta reklamationer med en lokal firma. Och iaf här så har de personal som faktiskt kan det de säljer och inte bara är säljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Norge sköter sin ekonomi mycket bättre än Sverige. Vi kanske har något att lära oss.

Ska tilläggas att det finns väldigt många svenska bolag i Norge också. Vill även påstå att Sverige är bättre på företagande. Säger en som har medborgarskap i både Sverige och Norge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Skönt att personalen får behålla jobben.

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Går ju att argumentera för om de var en bra eller dålig butik.
Det jag kommer sakna (om de inte behåller samma idé) är att de hade ett bra urval på sortiment man kunde gå och klämma och känna på. Elgiganten/Netonnet har långt ifrån samma utställda sortiment i butik. Webhallen och Inet har väl allt bara bakom disken väl?

Webhallen och Inets fysiska butiker är irrelevant för 90% av Sveriges befolkning då de inte har butiker annat än de fyra största städerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Elgiganten har ca 170 varuhus mot 29 mediamarkt. Lättare att hitta ett varuhus nära dig när det gäller giganten, det ökar chansen att du handlar där än åker längre bort till mediamarkt.

Lite missvisande då det är inklusive telefonbutikerna som inte är några varuhus. Jag tittade väldigt snabbt och fick det till någonstans mellan 80 och 90 riktiga varuhus.

Permalänk
Medlem

Slutade handla där när de istället för att hedra sin påstådda lägsta pris garanti mot sitt egna pris krävde att jag skulle lämna tillbaka min 55" tv och köpa en ny för att få tillbaka mellanskillnaden.
Tipsade om att det för deras egen räkning kanske vore smidigare att ge mig mellanskillnaden direkt än att de skulle hantera en beggad tv som de skulle få sälja igen till lägre pris, till sist gav de med sig men "det här är ett undantag". Gubbe som jag är har jag inte satt min fot på ett MM varuhus sedan 2014 nu pga detta.

Permalänk
Medlem

Heh har inte handlat ofta på någon av dessa varken Elgiganten, netonnet, mediamarkt eller sådana men dem är bra när man behöver den där udda kabeln för någon udda pryl som man hittar online men inte orkar vänta 3-4 dagar på leverans för en kabel utan om man behöver det NU NU NU! så har dessa butiker alltid varit behjälpliga för mig i alla fall, men annars så köper man väl generellt elektronik prylar online. Lite som med kjell och kompani samt clas ohlsson dem har oftast dem där "udda" sakerna man behöver just i stunden som man inte kan vänta på 3-4 dagar innan man får Men får se Power kanske kör en helt annat strategi.

Kommer ihåg en gång när jag verkligen var i behov av ett Windows i fysiskt format när det fanns då svängde jag förbi där kommer inte ihåg exakt vilken butik det var MEN då fanns ett exemplar inne så tog det. Men kommer inte ihåg varför jag behövde det windowset och inte kunde få tag i det online eller så, måste varit nå special case.

Permalänk
Medlem

Äntligen, var min första tanke. Dock trist för de som blir av med sina arbeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Norge sköter sin ekonomi mycket bättre än Sverige. Vi kanske har något att lära oss.

MediaMarkt är Tyskt...

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Äntligen, var min första tanke. Dock trist för de som blir av med sina arbeten.

Power tar ju över personalen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Webhallen och Inets fysiska butiker är irrelevant för 90% av Sveriges befolkning då de inte har butiker annat än de fyra största städerna.

De större orter där de har butiker utgör ju dock klart mer än 10% av Sveriges befolkning...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304