Mediamarkt lämnar Sverige

Permalänk
Medlem

kommer butikerna heta sen power då antar jag ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Hur fungerar det med garantiärenden? Är det att skicka varorna till tyskland då, eller kommer det funka att tralla in med grejerna till samma lokal som man köpt dom på, fastän nya ägare tagit vid?

Power tar över alla garantier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag vill minnas att de inte hade en webbshop på närmare 10 år efter de kom till Sverige? Förstod aldrig hur de tänkte.

Webshoppen öppnade runt 2008 vad jag minns.

Permalänk
Medlem

Minnes att en konkurrent El-Giganten(?) i Heron City sålde sjukt rabatterade TV-apparater, dealen var så bra att dom valde att köpa alla dessa exemplar och frakta till egna butiken. Alltid tyckt lite illa om dom pga det, men tyckt deras butiker är bra.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Hur fungerar det med garantiärenden? Är det att skicka varorna till tyskland då, eller kommer det funka att tralla in med grejerna till samma lokal som man köpt dom på, fastän nya ägare tagit vid?

Power tar över alla åtaganden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Hur fungerar det med garantiärenden? Är det att skicka varorna till tyskland då, eller kommer det funka att tralla in med grejerna till samma lokal som man köpt dom på, fastän nya ägare tagit vid?

Står att Power tar över kundansvar också, vilket jag tolkar som garantiärenden bl a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Folk idag. Vi går och besöker en fysisk butik för att få känna på produkterna, sedan tar vi och beställer från internet för där är det billigare. Jag skulle gissa att olika produkter lider mer av detta problem än andra.
Konsolspel, grafikkort, hårddiskar m.m är inte hårt drabbade. Men kontorsstol, bänk, tangentbord, möss etc nog vanligare.

Ja, vem pallar handla av en sliskig säljare som bara vill pracka på dig den varan de har högst marginal på? Jag skulle inte vara beredd att "stödköpa" från en fysisk butik för att ha den kvar om jag kan få saker billigare via nätet.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Hoppas verkligen de är lika bra som Mediamarkt. Varit supernöjd med Mediamarkt. Aldrig nå krångel alls när man har med dem att göra.

Permalänk
Musikälskare

Trisst

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Märkligast av allt är hur Elgiganten har kunnat bli så dominerande på den svenska marknaden och nu lär de bli ännu större. Deras butiker är verkligen sämst. Det är som att komma in på en bensinmack där TV apparater blandas med grillar och elskotrar. Gissningsvis är det att Elgiganten har ganska enkelnavigerad hemsida och att det ibland har riktigt bra priser för att vara i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sval:

Inte för att jag någonsin handlat på MediaMarkt, men namnet Power låter ju inte så passande i Sverige.

Nu hänger jag inte med, varför är inte namnet Power passande i Sverige?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Hoppas man nu slipper den där hemska belysningen och svagvegåvade säljare som påstår sig kunna saker de inte har en aning om. Är det något jag hatar, så är det folk som ljuger. Framförallt säljare som ljuger.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Märkligast av allt är hur Elgiganten har kunnat bli så dominerande på den svenska marknaden och nu lär de bli ännu större. Deras butiker är verkligen sämst. Det är som att komma in på en bensinmack där TV apparater blandas med grillar och elskotrar. Gissningsvis är det att Elgiganten har ganska enkelnavigerad hemsida och att det ibland har riktigt bra priser för att vara i butik.

Elgiganten har ca 170 varuhus mot 29 mediamarkt. Lättare att hitta ett varuhus nära dig när det gäller giganten, det ökar chansen att du handlar där än åker längre bort till mediamarkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Dom hämtade sig aldrig från förlusten efter TV-försäljningen till @medbor

Vet inte exakt, men var det han som fick en jävligt bra deal på en LG OLED som var felpris på, som de tillät att gå igenom?

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Ja, vem pallar handla av en sliskig säljare som bara vill pracka på dig den varan de har högst marginal på? Jag skulle inte vara beredd att "stödköpa" från en fysisk butik för att ha den kvar om jag kan få saker billigare via nätet.

Det finns saker som man vill testa fysisk. Att ha fysisk innebär också man kan få sakerna snabbare när det är bråttom. Som att kaffebryggaren har gått sönder. Skämt åsido, men router, möss, skärmar etc kan gå sönder och man behöver dem nu.

Angående testa fysisk så kontorsstol vill jag pröva på före.

Det jag stör mig på i butiker är tröga kunder. Jag själv vet oftast vad jag vill ha, jag vill dock ha hjälp med att en butikspersonal ska hämta produkten från sitt lager som vi kunder ej får gå till. Framför mig i kön står personer som minst sagt är konstiga och det tar väldigt lång tid. Det borde finnas en snabbhjälp kö. Men i praktiken blir det för dyrt. Säljarna har jag aldrig någonsin problem med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Minnes att en konkurrent El-Giganten(?) i Heron City sålde sjukt rabatterade TV-apparater, dealen var så bra att dom valde att köpa alla dessa exemplar och frakta till egna butiken. Alltid tyckt lite illa om dom pga det, men tyckt deras butiker är bra.

Vart har du hört det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

ser nog rätt mörkt ut för alla sådana butiker faktiskt, fattar inte hur de har råd (de har de uppenbarligen inte) med lokala hyror då de flesta bara går och tittar och sedan köper man grejerna via nätet billigare...

Fast väldigt många, förmodligen till och med en absoluta majoriteten av människor, väljer faktiskt att handla i en lokal butik. De tjänar för mycket och har andra intressen än att spara de där sista hundralapparna för att orka böka med internethandel om de nu redan har besökt en lokal butik. Och många verkar faktiskt se det som en hedersak att stödja lokala butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Märkligast av allt är hur Elgiganten har kunnat bli så dominerande på den svenska marknaden och nu lär de bli ännu större. Deras butiker är verkligen sämst. Det är som att komma in på en bensinmack där TV apparater blandas med grillar och elskotrar. Gissningsvis är det att Elgiganten har ganska enkelnavigerad hemsida och att det ibland har riktigt bra priser för att vara i butik.

Fast just detta gäller väll mer eller mindre alla dom få aktörer som har fysisk butik och utbud inom allt som har med elektronik att göra? mer eller mindre alltid säljare som saknar kunskap och bara tänker på en sak och det är högre lön (sen självklart finns det butiker med några få vettiga anställda som faktiskt tänker på kundens bästa men detta är otroligt ovanligt och jag själv har bara varit med om det en gång på netonnet i Västerås för några år sen)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ja, vem pallar handla av en sliskig säljare som bara vill pracka på dig den varan de har högst marginal på? Jag skulle inte vara beredd att "stödköpa" från en fysisk butik för att ha den kvar om jag kan få saker billigare via nätet.

Vilket förkastligt tankesätt. Jag är tvärtom. Jag köper hellre lite dyrare i en lokal butik än att beställa på nätet. Dels för att få ha kvar butiken och dels för att det är smycket smidigare att ha en fysisk butik att gå till vid problem och reklamationer. Då slipper man skicka grejerna vilket alltid innebär en risk och sedan tar det upp till flera veckor. På en fysisk butik går det på max 15 minuter.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Cenorida:

Vart har du hört det?

Det var en grej för ett tag sedan

Edit: jag antar att man slog två flugor i en smäll, man ströp kundflödet till konkurrenten och ökade sin egen försäljning

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Förlegat bolag. Sjukt dålig e-handel, obefentlig service i butikerna. Varje gång jag handlat där så tar det evigheter. Kanske bara haft otur, men det har hänt varje gång. Bokar en vara på nätet med hämta i butik, så får man stå där och köa ändå i 30 minuter och personalen är helt "lost".

Edit: När man köper på Webbhallen så glider man igenom hämta i butik flödet som på räls i kontrast. På mediamarkt blev jag dessutom leggad, fast jag hade orderbekräftelsen och produkten var förbetald och sen fick jag skriva på nått jäkla kvitto för hand också....lol 2023.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Inte bra för oss konsumenter. Jag tyckte om mediamarkt

På vilket sätt är det inte bra för oss konsumenter? Samma tradiga kommentar varenda gång någon liknande nyhet kommer upp.

De är själva orsaken till att svenska butiker fått stänga ner och nu får de själva packa väskan.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

Mig veterligen har de ALDRIG haft några bra priser, jämfört med konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

Jag som många andra gör 90% av gångerna mina köp online. Här i Luleå finns det en stor Mediamarkt och Elgiganten Megastore mitt emot varandra vilket kan tyckas lite dumt. Minns inte om jag någonsin köpt något från Mediamarkt utöver något småköp när man gått in och kollat men Elgiganten går alltid före om man nu vill handla i fysisk butik Får se ifall det blir någon skillnad när Power tar över.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Nu igen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Nu hänger jag inte med, varför är inte namnet Power passande i Sverige?

Föredrar svenska namn på butikerna.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Sval:

Föredrar svenska namn på butikerna.

Okej? Någon speciell anledning till det? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag har jag inte gått in på en fysisk hårdvarubutik på över 10 år, köper allt online via Webhallen, Inet eller Komplett. Så förståeligt att kedjor försvinner i dessa tider.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Är inte Elgiganten också Norskt?

Permalänk
Medlem

Bring back OnOff eller Siba! - "Siba, vi ger dig råd!"

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX