Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung åtgärdar 990 Pro-SSD – felorsak förblir gåta

Permalänk
Melding Plague

Samsung åtgärdar 990 Pro-SSD – felorsak förblir gåta

Samsung släpper uppdatering i tystnad och håller fortsatt hårt i eventuell förklaring på vad som fått hälsostatusen hos 990 Pro att rasa.  

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klassiker, när man löser problemet och har ingen aning om vad man gjort!

Permalänk
Medlem

Bra att de löst det, tråkigt att de inte ville vara transparenta mot oss kunder.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

På BF satt jag och valde mellan 980 Pro/990 Pro och SN850X, valde i slutändan SN850X bara för att prova något nytt och ingen annan anledning. Har kört exklusivt Samsung SSDer sedan deras SATA 830.

Det tråkiga är ju att även om du uppdaterar firmware så kan man inte återställa allt slitage, sen är slitaget som hänt riktigt slitage eller är det bara SMART värdena som är fel medans själva flash-minnet är ok?

Ska väl inte säga att SN850X är felfri heller, där får man stornvme error 11 varje boot men det ska inte vara ett "riktigt fel" enligt WD själva och det ska också fixas med en ny firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Bra att de löst det, tråkigt att de inte ville vara transparenta mot oss kunder.

Eftersom det inte finns en trovärdig förklaring på vad som gick fel och hur man åtgärdade det så är påståendet att problemet är åtgärdat inte heller trovärdigt. I värsta fall har man bara slutat uppdatera SMART-värden för att köpa sig några veckors tid att felsöka och komma med någon ytterligare firmware-uppdatering som även den saknar beskrivning.

Permalänk
Medlem

Tyder på att enheterna fsktiskt har degraderats på grund av firmware och att uppdateringen stoppar fortsatt degradering. I praktiken blir det så oavsett för visst blir den read-only när hälsostatus går ner till 0%? Om mindre TBW är kvar så blir livslängden kortare.

Jag tycker användare som fått sina enheter degraderade bör ha rätt att få nya på garantin.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

På BF satt jag och valde mellan 980 Pro/990 Pro och SN850X, valde i slutändan SN850X bara för att prova något nytt och ingen annan anledning. Har kört exklusivt Samsung SSDer sedan deras SATA 830.

Det tråkiga är ju att även om du uppdaterar firmware så kan man inte återställa allt slitage, sen är slitaget som hänt riktigt slitage eller är det bara SMART värdena som är fel medans själva flash-minnet är ok?

Ska väl inte säga att SN850X är felfri heller, där får man stornvme error 11 varje boot men det ska inte vara ett "riktigt fel" enligt WD själva och det ska också fixas med en ny firmware.

Står det något i smart värdena?

Samsung har förbrukat sitt förtroende. Vem vågar köpa dem nästa gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tyder på att enheterna fsktiskt har degraderats på grund av firmware och att uppdateringen stoppar fortsatt degradering. I praktiken blir det så oavsett för visst blir den read-only när hälsostatus går ner till 0%? Om mindre TBW är kvar så blir livslängden kortare.

Jag tycker användare som fått sina enheter degraderade bör ha rätt att få nya på garantin.

Men vem är det som säger att det är mindre tbw kvar?

Permalänk
Medlem

Man kan ju också tolka det som att den gamla hälsostatusen faktiskt var en felmätning, men de vet nu inte vilket korrekt värde som varje SSD ska återställas till. Så de pillar inte vidare på det ännu mer.

Permalänk
Medlem

Visst att vi senaste årtiondet har köpt spel som varit släppta för tidigt och ofta i någon form av betastadie de första veckorna, det bara är så nu för tiden

Men att det skulle leta sig över till firmware på riktiga produkter från kända märken är verkligen inte bra. Mer testande och färre släpp tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Men vem är det som säger att det är mindre tbw kvar?

S.M.A.R.T.

Jag kanske blandat ihop denna med någon annan produkt men trodde den rapporterade stor mängd skrivna data väldigt snabbt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Står det något i smart värdena?

Samsung har förbrukat sitt förtroende. Vem vågar köpa dem nästa gång?

Det är inte första gången Samsung haft strulande SSD enheter. 840 och 840 EVO var ett kapitel i sig, speciellt då Samsungs agerande kring just 840n.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är inte första gången Samsung haft strulande SSD enheter. 840 och 840 EVO var ett kapitel i sig, speciellt då Samsungs agerande kring just 840n.

Detta fick mig att hålla mig borta från Samsung för alltid. Främst gällande SSD, men även andra produkter. Förstår inte varför märket är så hypat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

S.M.A.R.T.

Jag kanske blandat ihop denna med någon annan produkt men trodde den rapporterade stor mängd skrivna data väldigt snabbt?

Som ja fattar det så rapporterar den rätt mängd skrivna data men den sjunker typ 5-10% total health eller vad det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Detta fick mig att hålla mig borta från Samsung för alltid. Främst gällande SSD, men även andra produkter. Förstår inte varför märket är så hypat.

Vet faktiskt inte varför folk tagit Samsungs parti i många saker. Köpte själv hem en G7 skärm för ett tag sedan efter att ha läst bra om den, och att de var Samsung då. Limmet på panelen lossnade efter cirka 8 månader och skärmen var oanvändbar. Aldrig hänt med någon annan skärm tidigare.

Sedan dess har det aldrig blivit Samsung igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Som ja fattar det så rapporterar den rätt mängd skrivna data men den sjunker typ 5-10% total health eller vad det heter.

Men % health är väl baserad på skivna data? Svårt att veta hur de löst problemet. Teoretiskt skulle de kunna låsa procenten fram tills verklig mängd skruvna data motsvarar pricenten rapporterad hälsa. Hur som helst känns rapporterade värden opålitliga om fixen inte justerar dem rätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bobiri:

Vet faktiskt inte varför folk tagit Samsungs parti i många saker. Köpte själv hem en G7 skärm för ett tag sedan efter att ha läst bra om den, och att de var Samsung då. Limmet på panelen lossnade efter cirka 8 månader och skärmen var oanvändbar. Aldrig hänt med någon annan skärm tidigare.

Sedan dess har det aldrig blivit Samsung igen.

Klassikern ”jag fick ett dåligt exemplar och kommer nu aldrig köpa en enda produkt från dom igen”.

Det är riktigt trist när det händer men det är orealistiskt att tro att det aldrig kommer att hända och om det händer så behöver det inte nödvändigtvis betyda att alla ex av den produkten är skit eller tom alla företagets produkter är skit. Det viktiga här är väl hur de sköter kundtjänst och garanti osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Klassikern ”jag fick ett dåligt exemplar och kommer nu aldrig köpa en enda produkt från dom igen”.

Det är riktigt trist när det händer men det är orealistiskt att tro att det aldrig kommer att hända och om det händer så behöver det inte nödvändigtvis betyda att alla ex av den produkten är skit eller tom alla företagets produkter är skit. Det viktiga här är väl hur de sköter kundtjänst och garanti osv.

När det finns såpass många vettiga alternativ blir första intryck jävligt viktigt. Skulle jag få nå liknande hade jag också kikat på andra märken i första hand. Man kan tycka att det är tråkigt men företagen är såpass massiva att dom varken bryr sig om jag köper en skärm till eller att jag tycker synd om dem för att de förlorar en framtida försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Klassikern ”jag fick ett dåligt exemplar och kommer nu aldrig köpa en enda produkt från dom igen”.

Det är riktigt trist när det händer men det är orealistiskt att tro att det aldrig kommer att hända och om det händer så behöver det inte nödvändigtvis betyda att alla ex av den produkten är skit eller tom alla företagets produkter är skit. Det viktiga här är väl hur de sköter kundtjänst och garanti osv.

Exakt. Måndagsexemplar händer alla. Problemet är när det antingen är garantistrul, eller riktigt stora och långtgående problem, som dessutom företaget lägger locket på om, som det är anledning att hålla sig undan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag tror att den uppdateringen fixar ingenting förutom att den lurar användarna med en fake fix ^^

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Klassikern ”jag fick ett dåligt exemplar och kommer nu aldrig köpa en enda produkt från dom igen”.

Det är riktigt trist när det händer men det är orealistiskt att tro att det aldrig kommer att hända och om det händer så behöver det inte nödvändigtvis betyda att alla ex av den produkten är skit eller tom alla företagets produkter är skit. Det viktiga här är väl hur de sköter kundtjänst och garanti osv.

Självklart kan det vara så. Men i mitt fall blev det en retur, pengarna tillbaka och köp av ny skärm. Aldrig haft problem med den nya skärmen så ser inte poängen att gå tillbaka och försöka med Samsung igen.

Men absolut. En annan provar nog en eller två gånger till innan den ger upp. Jag tycker det finns ett stort utbud att testa annat omgående.

Permalänk
Medlem

Min disk har stannat på 92% och jag orkar inte skicka in den i dagsläget, finns sannolikt hög risk för att även den nya firmwaren har problem och påverkar nåt annat istället, har 5 års garanti så jag känner mig rätt lugn ändå. Men börjar den rasa ytterligare dom närmsta månaderna så får det bli en retur ändå.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Självklart kan det vara så. Men i mitt fall blev det en retur, pengarna tillbaka och köp av ny skärm. Aldrig haft problem med den nya skärmen så ser inte poängen att gå tillbaka och försöka med Samsung igen.

Men absolut. En annan provar nog en eller två gånger till innan den ger upp. Jag tycker det finns ett stort utbud att testa annat omgående.

Hade en Samsung viktelefon för längesen typ 2005 som var så dåligt konstruerad att knapparna gnuggade mot skärmen (Detta var deras highend telefon på den tiden dessutom)

Köpte en lite dyrare 40" Samsung TV, där bildpanelen satt snett i höljet så en stor del var dold bakom nedre kanten, bytte ut den och var samma problem, även demoexet i butiken hade samma problem.

Samsung är ren jävla dynga 👎

Permalänk
Medlem

Alltså fy vad dåligt skött. Jävligt uselt. Jsg har kört på Samsung för SSD så länge jag kan minnas men efter detta vetefan. Misstag med produkter händer alla företag. Det viktiga är hur de hanterar dem. Och i det här fallet så har de ju inte hanterat det bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså fy vad dåligt skött. Jävligt uselt. Jsg har kört på Samsung för SSD så länge jag kan minnas men efter detta vetefan. Misstag med produkter händer alla företag. Det viktiga är hur de hanterar dem. Och i det här fallet så har de ju inte hanterat det bra.

Samsung har känts som stabilt tills nu. Vilket märke kan man lita på?

Permalänk
Medlem

alla mina prylar från Samsung har fungerat utmärkt, aldrig någonsin haft problem med det. Har t.om kvar TV från samsung som lever i flera år utan problem. Men just problemet med M.2 är annan grej enligt mig. Sen deras "fix" på SSDn förblir en gåta. Jag tror riktigt inte på det där.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Min sjönk från 100 till 99 (2TBW) med denna firmware, förutom att jag blev tvungen att CMOS-resetta och fysiskt plocka ur disken för att få den att fungera igen. Ska nog vänta ett tag med att trycka på uppdatera nästa gång...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men % health är väl baserad på skivna data? Svårt att veta hur de löst problemet. Teoretiskt skulle de kunna låsa procenten fram tills verklig mängd skruvna data motsvarar pricenten rapporterad hälsa. Hur som helst känns rapporterade värden opålitliga om fixen inte justerar dem rätt.

De är folk(inklusive jag) som fått låg % health på sin ssd trots att dom inte använt den så länge eller skrivit så mycket data som skulle motsvara procenten. Mängden skriven data och all annan raporterad data från disken förutom health % verkar stämma.

Permalänk
Medlem

Shit happens, huvudsaken det är fixat eller blir fixat. Inte förstå eller sista gången en större tillverkare gör en miss. Finns nog ingen tillverkare som inte gjort det..

Har kört flertalet SSDer under årens gång, flertalet av dem Samsung.. Lär fortsätta så, en miss i firmwaren likt detta lär inte påverka det. Finns nog ingen tillverkare kvar att köpa om man tänker så.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Samsung har känts som stabilt tills nu. Vilket märke kan man lita på?

Jag känner samma. Jag är helt vilse nu. Det får helt enkelt bli att göra grundlig research nästa gång man köper.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.