Veckans fråga: Hur många enheter har du i nätverket?

Permalänk
Hedersmedlem

Här låg man verkligen i lä!
De jag kommer på är: dator, mobil, TV, hemmasnickrad smartlampa. Så fyra.
Har en gammal laptop som används några gånger per år så den räknar jag inte.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

2 tror jag, dator och telefon 🤔

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Fnissade till när jag såg att högsta alternativet var 16+. Med tanke på att varje glödlampa har en egen IP adress, så kommer jag lätt upp i 40-50 saker varav 10-15 bara är smarta LED-lampor.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Överraskad när jag ser att det är så pass många som har färre än 16!!

Jag tycker knappt att jag har några.

34st, men allt är inte igång ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hmmm
1 switch
1 router
1 accesspunkt
4 stationära datorer
3 bärbara datorer (räknar med min och frugans jobbdatorer)
3 telefoner
1 skrivare

oj, blev fler än jag först trode, så har nog röstat på fel alternativ.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Rekordmedlem

Beror på om man menar hur många som alltid är inkopplade eller hur många enheter som kan ansluta men som normalt sett är offline. Säg 5 enheter som i princip alltid är uppkopplade och 15 till som ibland slås på typ Chromecast, spelkonsoler, mobiler, nätverkshårdvara och diverse experimentdatorer som större delen av tiden inte är i drift.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jobbsaker är mer än hälften

Utöver det är det:
Tv
Laptop
Deck
Två mobiler

Permalänk
Medlem

för mycket

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Fnissade till när jag såg att högsta alternativet var 16+. Med tanke på att varje glödlampa har en egen IP adress, så kommer jag lätt upp i 40-50 saker varav 10-15 bara är smarta LED-lampor.

Började räkna ihop mitt lite snabbt i huvudet:

4 Tv apparater
2 stationära datorer
4 bärbara datorer (jobb + skola)
4 mobiltelefoner
1 Google nest
6 LED-slingor
5 smarta högtalare
1 Smart soundbar
2 Nätverkstreamers (Ljud - sonos + Rasp PI)
2 Videostreamers (Nvidia Shield + Google Chromecast 4)
3 Spelkonsoller
1 huvudenhet till hemlarmet
Ett antal smartplugs
+ smarta lampor som jag inte ens orkar räkna då de kan vara upp till 3 st i en armatur.

Fattar ju att man är över medel, då de flesta inte har 4 TV apparater + 3 spelkonsoller, men ändå.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har runt 30 enheter som iaf pratar med min DNS-server. Detta är dock fördelat över ett antal olika nätverk, och ett antal maskiner slås väldigt sällan på.

Men som många andra påpekat, med några wifi-styrda 'smartplugs', någon Sonos, några mobiler, några chromecasts/motsv osv blir det snabbt många enheter. Sen har jag ett antal jails med egna nätverksstackar (VNET för intresseklubben) som driver upp siffran lite.

Nu när jag tänker på det är 30 enheter nästan i underkant?!

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

Hehe kul att formuläret slutade på 16+... 31st har jag nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad är detta för fråga, t.o.m. mina svärföräldrar som är 75+ har 12 enheter uppkopplade totalt. Valalternativen på frågan på swec där högsta är 16+ blir ju nästan rolig, nog har väl de flesta mer än så...

(själv har jag 51 enheter anslutna)

Pollen visar att du har fel. Just nu är det bara 44% som har 16st eller fler.

Det jag tror att du menar är att bland de som har hoppat på tåget med IoT ganska snart har fler än 16 enheter. Det är ju bara det att alla har inte gjort det och då är det vanligare att ha färre enheter än 16st.

Så tänker jag

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Fast numera kan man ju inte köpa en limpa bröd som inte är internetuppkopplad. Ok inte riktigt så, men nästan.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk

Om man räknar Withings är vi uppe i 20 stycken. Och eftersom det bara specificerar enheter så kommer jag rösta på 16+. Instämmer med alla som anser att svarsalternativen är tokiga.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

16+

Kollade och just nu har jag 43st, det är ett gäng mindre än när alla är hemma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

4 st. Datorn och receivern kopplad till routern. Båda mobilerna trådlöst till nätverket.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Pollen visar att du har fel. Just nu är det bara 44% som har 16st eller fler.

Det jag tror att du menar är att bland de som har hoppat på tåget med IoT ganska snart har fler än 16 enheter. Det är ju bara det att alla har inte gjort det och då är det vanligare att ha färre enheter än 16st.

OMG, du har rätt, jag trodde vi alla var tekniknördar här IoT är ju inte direkt något nytt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

48 här och nu enligt min Lansweeper.

Men, det är väl skillnad på dator / mobiltelefon och temperatur sensor?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dryga dussinet trådat, trådlöst ids jag inte räkna.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

i skrivande stund 81st om jag räknar med dom kameror som är på det nätverket som nvr kör med, så runt 95st om alla är hemma och har alla enheter på. ska man räkna med smart hus nätverket så blir det ytterligare ca 150 enheter.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Beroende på hur om man ska räkna med "smarta saker" i hemmet som en del av "enheter i ens nätverket", så 18 smarta lampor, led lister och strömuttag och ca 5 till som bara väntar på att finna rätt ställe att finna plats till.

I övrigt:
5 stationära datorer, en spel datorn, en server - nas och spelserver, äldre dator med Win XP, mac mini 2012 uppgraderat till dubbla hårddiskar samt sff datorn för Home Assistant. Och sedan så har man två st bärbara datorer, en lite nyare med ryzen 7 och rtx 2060 samt en macbook pro som samlar damm.

Kanske man ska fundera på om man verkligen behöver allt detta eller inte....

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad är detta för fråga, t.o.m. mina svärföräldrar som är 75+ har 12 enheter uppkopplade totalt. Valalternativen på frågan på swec där högsta är 16+ blir ju nästan rolig, nog har väl de flesta mer än så...

(själv har jag 51 enheter anslutna)

Hur lyckas du med det, låter som ren galenskap. Ja jag tycker smarta hem där lampor, kyl/frys inte hör hemma på internet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Hur lyckas du med det, låter som ren galenskap. Ja jag tycker smarta hem där lampor, kyl/frys inte hör hemma på internet...

De behöver inte vara uppkopplade mot internet, frågan lyder hur många du har i "nätverket"...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha något annat än datorer (inkluderar plattor och mobiltelefoner) i mitt nätverk.

"Smarta" kylskåp och annat tjafs är just tjafs. All funktionalitet ska finnas tillgänglig när jag fingrar på dem: inte i någon app, som slutar funka efter ett halvår.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Hur lyckas du med det, låter som ren galenskap. Ja jag tycker smarta hem där lampor, kyl/frys inte hör hemma på internet...

Frågan var antal uppkopplade enheter, inte nödvändigtvis att de var fullt exponerade mot internet, men dels är vi en familj om fyra så datorer, mobiler, paddor, konsoller sen har vi smarta högtalare, hemautomation, streaming, kameror o.s.v. det ramlar på helt enkelt i antal enheter, har svårare att förstå de som bara har ett par enstaka prylar uppkopplade på hemmanätet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Wi - Fi - Apple TV, Chromecast + 2 st mobiler (då å då).

Trådat - Marantz NR 1711 (7.2 receiver).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Ena pc, två lg oled och min mobil. Det räcker så.. Inte orkat dra fram nätverk till min elmätare eller laddbox. Har faktiskt inget annat smart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Får det till 12 men har förmodligen glömt några.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja jag tycker smarta hem där lampor, kyl/frys inte hör hemma på internet...

Vad syftar du på när du säger att smarta hem inte hör hemma på internet? Dessto fler gånger jag läser det dessto fler möjligheter öppnar sig.

Att man inte ska ha med dem när man röstar på sweclockers?
Att smarta hem inte får ha internet?
Att man inte får skriva om smarta hem på internet?
eller vad?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

En internetsladd rätt in i hårddisken.

Ett par datorer på kabel. Inget trådlöst.