Prisvärd högtalare till liten lägenhet

Permalänk

Prisvärd högtalare till liten lägenhet

Hej!

Söker en prisvärd högtalare till min etta. Såklart sneglat på Sonos One men undrar över alternativ som kanske är aningen billigare, men välljudande. Multiroom är självklart en trevlig funktion men inget krav då jag inte planerar att i närtid skaffa mer än en enhet. Kör iPhone så AirPlay är att föredra. Behöver inte nödvändigtvis vara portabel då jag har en annan för utomhusbruk.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Audio Pro A28 är en mycket trevlig och välljudande liten aktiv högtalare med fjärrkontroll och AirPlay 2.

Permalänk
Medlem

Kör Apples egna högtalare vetja, verkar ha fått bra kritik i tester.

Permalänk

Tack för svar! @Nexam @reverend benny

Båda intressanta förslag, men kanske något över budget
Sedan är det tveksamt om min lite äldre telefon skulle lira bra med nya HomePoden.

Permalänk
Medlem

Detta kanske är något Denon Home 250? Går som sagt att köpa till fler för att få multiroom när/om det blir aktuellt för dig

Sen har du också Denon Home 150

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk

@andreasa64 Just det har kikat på Denons grejer också! Vet du hur det jämför sig med Sonos gällande ljud och själva systemet? Hört lite blandat på främst systemfronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonDrizzy:

@andreasa64 Just det har kikat på Denons grejer också! Vet du hur det jämför sig med Sonos gällande ljud och själva systemet? Hört lite blandat på främst systemfronten.

Gällande ljud så är det alltid en smaksak vad man föredrar för typ av ljudbild, själv tycker jag Denon låter bättre än Sonos. Sen får man även mer för pengarna med Denon högtalarna.
Denon högtalarna stödjer även 24 bit/192Hz medans Sonos stödjer 16 bit/48Hz, det gör skillnad om du t.e.x har en musiktjänst som stödjer högre ljudkvalitet än vad Spotify erbjuder.
Vågar inte uttala mig om hur systemet är, har endast provlyssnat på dem hos Hifiklubben när en vän köpte dem. Han är dock väldigt nöjd vet jag, inte påpekat något angående systemet.

Här har du bra läsning om dem olika systemen https://beonhome.com/denon-heos-vs-sonos/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk

@andreasa64 Stort tack! Får dra och provlyssna lite

Permalänk
Medlem

Jag har själv kört blindtest med polarna mellan Denon Home 150/250 och Sonos högtalarna. Föredrar STARKT Denons högtalare.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

IKEA symfonisk helt klart. Likvärdigt ljud som SONOS och har AirPlay som du efterfrågar. Dessutom snygg!

https://www.ikea.com/se/sv/p/symfonisk-wifi-bokhyllehoegtalar...

Permalänk
Medlem

JBL boombox 2! Nedsatt till 2000kr överallt nu när 3an släppts, sjukt bra, har köpt 2!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

IKEA symfonisk helt klart. Likvärdigt ljud som SONOS och har AirPlay som du efterfrågar. Dessutom snygg!

https://www.ikea.com/se/sv/p/symfonisk-wifi-bokhyllehoegtalar...

Nja inte likvärdigt i mina öron i alla fall. Har både symfonisk bookshelf och Sonos One hemma och den senare låter klart bättre. Kanske lite orättvist för jag har One i stereo-par men symfonisk är tydligt burkigare i ljudet. Läst att symfonisk-lampan är mer snarlik one i ljudkvalitet men då är det ingen prisskillnad.

Sonos one finns också i SL varianten utan röstassistent för aningen billigare och det finns 15% rabatt för studenter eller Benify deals om man har det via sin arbetsgivare. Går nog få tag på motsvarande rabatt på fler sätt/ställen med

Permalänk
Medlem

Google Nest speaker kanske är ett alternativ att kolla på också, cast-protokollet är ju smidigt

Permalänk

Tack för all hjälp! Slog till på en Denon efter att ha provlyssnat på några olika

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonDrizzy:

Tack för all hjälp! Slog till på en Denon efter att ha provlyssnat på några olika

Kul, vilken blev det? 😊

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Skrivet av andreasa64:

Kul, vilken blev det? 😊

Det blev den lille, Home 150. Får se om man fastnar i multiroom-beroendet nu och utökar med fler enheter i framtiden