Moddare återupplivar Windows XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Usch.
Det absolut värsta operativsystemet Microsoft någonsin gjort, XP.

Windows 8 vill ha ett snack med dig!

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Hedersmedlem

Så den här modden.. tar dig tillbaka till fulaste GUI:et, ger dig massa buggar och antar att den har kvar all datainsamling som har med Win 10 att göra? Plus lite eventuella säkerhetsbuggar. Det sämsta av alla världar?

Körde Win2k i det längsta, när Win XP bara var snabbare och bättre migrerade jag och gjorde så att GUI:t såg ut som Win2k

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Avstängd

Att av de bästa OS de har gjort. Speciellt när man trimmade ner till TinyXP, fy 17 vad snabbt man kunde arbeta i den.
Riktig desktop UI, hårdvaruaccelerad ljud etc.. nice times

Allt innan NT kärnan var skräp

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Vill man prova MSN Messenger igen så finns faktiskt https://escargot.chat/

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det enda jag känner är varför??

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Usch.

Microsoft BOB är väl det sämsta. Baserat på dos och de sämsta bitarna av windows 3.0, hade inte ens GDI eller OLE, ingen multitasking fastän win 3.0 hade rudimentär multitasking om man hade en 386a eller nyare.
Och om man ser till funktionalitet var BOB inte mycket bättre, det var ett UI ingen ville ha eller frågade efter, men om du ser det som positivt så levde både yuppie the dog och clippy the paperclip vidare efter BOB gick i graven.

Till listan av sämsta någonsin av microsoft måste även tilläggas, även om de inte är windows MS-DOS4.0 och Windows CE Pegasus/Alder

Bästa OS microsoft "gjort" var deras version av SVR Unix som hette Xenix. Microsoft var näst största unixförsäljaren i merparten av 80talet.

Av de moderna windows jag gillat kan man lägga listan väldigt kort: NT3.*, NT4, 2K, XPx64, 7 och konstigt nog 2k AD server, även då jag hatade active directory och gör fortfarande, då det är archaiskt och otroligt omodernt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det vet i fan... Windows ME var ingen höjdare.

Xp höll sig ju iaf någorlunda på banan.

Man får inte glömma att XP tog NT till massorna, även om 2000 hade varit ute sedan 1999 så kostade en licens skjortan och sockarna. ME släpptes efter 2000 och sög balle på alla sätt utom det bra sättet.

NT är kanske inte den bästa kerneln, men den är åt minstone kapabel för desktop som det visats om och om igen då den nästan kan slå BSD och Linux för tasks i vissa områden (david cutler är ett geni, men han gillar inte i sin blogg hur NT har blivit mer och mer monolitisk. Han är känd för att säga "go monolithic or go modern!"). Men den är åtvidahelleberget vassare än 9x kerneln som krashade bara man tittade på den i ögonvrån på fel sätt. ME var igentligen mest en uppgradering till 98, men det stora problemet var att de införde en ny drivarmodell som dog med 9x. Alla som uppgraderade eller använde befintliga VXD drivare för hela systemet funkade det någolunda för. Men så fort man hade en wdm driver som skulle samsas med VXD så crashade allt of OFTA.
Om hela datorn hade WMD drivare så crashade det sällan, och hade det bara VXD drivers så var det samma. Problemet var när de mixades. BSOD jämt.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Jag gillade faktiskt Royale-temat.

https://ia800903.us.archive.org/1/items/WindowsXPRoyaleTheme/Windows_XP_Royale.png

Var väl samma tema som användes för XP Media Center? Annars var stora fördelen med XP att det just hade inbyggt stöd för att skinnas

POSReady 2009 är en annan favorit:

https://vignette.wikia.nocookie.net/windows/images/5/50/POSReady_2009.png

Jo det var ju fint att man kunde ha lite olika teman, tyvärr ser ju de flesta ut som skit. Zune-temat körde jag ett tag och sen något silvrigt. Men absolut har möjligheterna begränsats sedan dess.

Skrivet av talonmas:

Fult vet jag inte. Men oanvändbart på desktop? Absolut!
De hade precis prisats för sin fina design i Windows phones (nokias) och vunnit hur många designpriser som helst för den designen. Så då kan man förstå att de vill ta den till desktop. Dessutom var det i samma veva som ALLA laptop plötsligt hade touchscreen, hur dåliga de än var. Så MS såg datorn som en surfplatta, och då hade designen fungerat.

Problemet var givetvis att folk ville använda sin desktop som en... desktop. Det var MS stora miss, och de patchade ju 8:an ganska snabbt så man fick det gamla utseendet igen och la nya designen i startmenyn istället.

Jag vill inte ge mig in i den diskussionen igen, den var långvarig och stundtals ganska hård när åttan kom, men det funkade ärligt talat väldigt bra för desktop-användning i mina ögon. Efter att sök kom i Vista så spelade startmenyns gränssnitt mindre roll, för mig i alla fall, men även när man behövde "browsa i start" så tycker jag åttan funkade rätt bra. Det blev bättre i 8.1 men allt funkade ju när åttan kom utan några större skillnader mot innan mer än hur det såg ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Att av de bästa OS de har gjort. Speciellt när man trimmade ner till TinyXP, fy 17 vad snabbt man kunde arbeta i den.
Riktig desktop UI, hårdvaruaccelerad ljud etc.. nice times

Allt innan NT kärnan var skräp

Håller halft med. OS/2 var ett microsoft OS som används än idag på miljoner apparater, och även om IBM gjorde "the grunt work" så är det en microsoftprodukt som har fantastisk kvalitet och användarvänlighet, må sägas kanske en hel magnitud högre än windows 95 som det tävlade emot.
Xenix var den mest userfriendly Unix distron i hela världen och microsoft var näst mest säljande unixdistributören av unix i sin helhet på 80talet. Microsoft hade som strategi i många år att "DOS is for single user, Xenix is for everything else"

Inte allt.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

när Win XP bara var snabbare och bättre migrerade jag och gjorde så att GUI:t såg ut som Win2k

Så sp2? XP blev aldrig snabbare, du har kanske rosa glasögon av nostalgi. XP R1 och sp1 hade ingen chans i prestanda mot windows 2k, men då kom "blaster" viruset. 2k hade ingen firewall och alla som körde 2000 (serverversionerna har firewall) fick antingen ladda hem sygate eller liknande, alternativt fastna i en os reboot loop.

Det sjukaste är att det fortfarande finns blastersenders.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Xp var definitivt det fulaste Windows i alla fall.

Det absolut vackraste och stilrenaste av all microsoft's OS om vi pratar estetik är Windows 3.1 for workgroups.
1. Alla element var uniforma i utformning, färg osv
2. Knappar och scrollbars var i pseudo 3d så man lätt kunde utskilja vad som var ett manipulerbart element och vad som inte var det (till skillnad till "flat" trenden som är nu.
3. Animationer är "optional" så man kan välja bort dem.
4. alla UI element var placerade vid fasta punkter, close, minimize osv var där man alltid hittar dem.
5. Musen hade mycket fler funktioner, använd en 5-knappsmus i windows 3.*. Hur ofta ser du i en manual att du ska trycka mouse button 1+2+3

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Jag tyckte XP var rätt bra, när man bytt tema till något som inte såg ut att höra hemma i en leksaksbutik. Då blev det riktigt trevligt.

Det Windows jag tyckte fungerade bäst förut var iaf Windows NT 3.51, riktigt stabilt. Körde det bra länge.

Numera tycker jag nog att Windows har blivit ännu bättre, skulle inte vilja gå tillbaka till något gammalt (innan 8 iaf). Kul grej det där, men inget för mig. Har dock en kollega som är helt såld på XP, ska tipsa om det här

Kör XP X64 i dual boot på min Intelmaskin, specs är i min tag. Jag vill spela gamla spel ibland och då funkar inte nya windowsversioner.

NT3.51 var i mångt och mycket nästan lika bra som BeOS, men var bättre på andra. Beror ju på vad man gjorde såklart. Rent UI mässigt så är nog 3.51 det vackraste microsoft gjort, och dess uniformitet var så bra at de inte kunnat göra sig av med elementen och designen på över 30 år, trots en arbetsstyrka på över 120k folk.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danedi:

Så sp2? XP blev aldrig snabbare, du har kanske rosa glasögon av nostalgi. XP R1 och sp1 hade ingen chans i prestanda mot windows 2k, men då kom "blaster" viruset. 2k hade ingen firewall och alla som körde 2000 (serverversionerna har firewall) fick antingen ladda hem sygate eller liknande, alternativt fastna i en os reboot loop.

Du har nog helt rätt nostalgifaktorn. Men jag minns något om SLI och WinXP, det fanns något jag saknade i Win2k. Fick väl byta för att jag ville köra SLI eller ovan nämda anledning.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Usch.

Men lätt ett av dom snyggaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Du har nog helt rätt nostalgifaktorn. Men jag minns något om SLI och WinXP, det fanns något jag saknade i Win2k. Fick väl byta för att jag ville köra SLI eller ovan nämda anledning.

SLI var inte på pappret stött för w2k, men de använde länge samma drivers och du kan använda de nyare xp drivers som finns i windows 2k, man var bara tvungen att packa upp exefilen och lägga till 5.0 i infarna. Då funkade SLI helt perfekt åtminstone fram tills de släppte det konstiga monstret GTX690. 2x680ti funka fint i 2k, men inte 690.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det var ju fint att man kunde ha lite olika teman, tyvärr ser ju de flesta ut som skit.

Royale black temat i windows media center edition är utan tvekan bästa themet microsoft gjort.
https://images-wixmp-ed30a86b8c4ca887773594c2.wixmp.com/i/604...

edit: utom hot dog stand såklart =P

tillägg
Visa signatur

----
----

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danedi:

SLI var inte på pappret stött för w2k, men de använde länge samma drivers och du kan använda de nyare xp drivers som finns i windows 2k, man var bara tvungen att packa upp exefilen och lägga till 5.0 i infarna. Då funkade SLI helt perfekt åtminstone fram tills de släppte det konstiga monstret GTX690. 2x680ti funka fint i 2k, men inte 690.

Ah det måste jag missat när det begav sig. För sent nu dock!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danedi:

Det absolut vackraste och stilrenaste av all microsoft's OS om vi pratar estetik är Windows 3.1 for workgroups.
1. Alla element var uniforma i utformning, färg osv
2. Knappar och scrollbars var i pseudo 3d så man lätt kunde utskilja vad som var ett manipulerbart element och vad som inte var det (till skillnad till "flat" trenden som är nu.
3. Animationer är "optional" så man kan välja bort dem.
4. alla UI element var placerade vid fasta punkter, close, minimize osv var där man alltid hittar dem.
5. Musen hade mycket fler funktioner, använd en 5-knappsmus i windows 3.*. Hur ofta ser du i en manual att du ska trycka mouse button 1+2+3

Nej, håller inte med alls. Windows innan 95/NT4 såg ut som skit i mina ögon. Hemska färger, otydliga knappar, dålig fönsterhantering, progman, etc.

Skrivet av danedi:

Kör XP X64 i dual boot på min Intelmaskin, specs är i min tag. Jag vill spela gamla spel ibland och då funkar inte nya windowsversioner.

NT3.51 var i mångt och mycket nästan lika bra som BeOS, men var bättre på andra. Beror ju på vad man gjorde såklart. Rent UI mässigt så är nog 3.51 det vackraste microsoft gjort, och dess uniformitet var så bra at de inte kunnat göra sig av med elementen och designen på över 30 år, trots en arbetsstyrka på över 120k folk.

Igen, nej.

Skrivet av danedi:

Royale black temat i windows media center edition är utan tvekan bästa themet microsoft gjort.
https://images-wixmp-ed30a86b8c4ca887773594c2.wixmp.com/i/604...

edit: utom hot dog stand såklart =P

Yeah, well, you know, that’s just, like, your opinion, man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känns väll som att XP var det första windows systemet som hade allt och var relativt stabilt. ME var ju katastrof så då var XP verkligen en frisk fläkt.
7an är min personliga favorit.

Undrar varför windows drar sig från att göra skins som detta för de som vill ha lite äldre stil? lär ju inte vara svårt då de både sitter på koden och rättigheterna.

Nja, kanske för konsumenter, men poängen var ju att det var NT-baserat precis som just NT och 2000. Kruxet var ju att 2000 i början inte var så bra på en konsumentburk på grund av att saker främst var anpassade för de DOS-baserade varianterna, plus att det i realiteten behövde mer internminne. NT var det väl få som ens försökte köra som konsument.

Angående utseendet så körde jag antingen "classic" utan tema eller med det mörkblå Embedded. Standardutseendet på XP är inte snyggt.

Permalänk
Medlem

Det må ha varit fult, men stängde man av skinningen hade man ett väldigt avskalat och effektivt gränssnitt. Saknar det verkligen. Senare versioner av Windows har varit alldeles för plottriga, alldeles för mycket brus överallt.

Skrivet av danedi:

Var inte GTX690 en riktig specialare som körde två GPUer i någon slags integrerad SLI-konfiguration redan?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Fräckt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, håller inte med alls. Windows innan 95/NT4 såg ut som skit i mina ögon. Hemska färger, otydliga knappar, dålig fönsterhantering, progman, etc.
Igen, nej.
Yeah, well, you know, that’s just, like, your opinion, man.

Gradienter... Gradienter överallt... xD XP ser ut som något Brio designat. Allt är jättestort och blaffigt. 3.1 ser ju ännu jävligare ut...

Tackar vet jag 11. Smidig windows snapping, på RIKTIGT tydliga knappar - inte kryptiska pilar utspridda över hela fönsterlisten som i Windows 3. Och faktiskt snyggt. Om man inte är typen som tror att bagrundsbilden äter upp för mycket av sina 16-32 gig RAM... Det har trots allt passerat mer än 30 år av utveckling - och i det här fallet studier över hur användargränssnitt ska se ut.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Gradienter... Gradienter överallt... xD XP ser ut som något Brio designat. Allt är jättestort och blaffigt. 3.1 ser ju ännu jävligare ut...

Tackar vet jag 11. Smidig windows snapping, på RIKTIGT tydliga knappar - inte kryptiska pilar utspridda över hela fönsterlisten som i Windows 3. Och faktiskt snyggt. Om man inte är typen som tror att bagrundsbilden äter upp för mycket av sina 16-32 gig RAM... Det har trots allt passerat mer än 30 år av utveckling - och i det här fallet studier över hur användargränssnitt ska se ut.

Studier? Verksamheten går väl snarare ut på att med visst mellanrum ändra för att det ska vara nytt. Dessutom klarar Microsoft inte att slutföra en ändring innan de börjar med en ny, med följden av att gränssnittet inte hängt ihop på väldigt länge så fort man börjat skrapa på ytan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BlackBird:

Jo, Xp är inte kul heller, men likväl ett stort steg upp från versionerna innan 95 i gränssnittet. Men fult är det, hemska färger generellt oavsett tema, massa pseudo-3D, dålig texthantering och så. Dock fanns ju "classic" om man ville att det skulle se ut som 95-2000.

Citat:

Jo absolut. Det är ju inga jätteskillnader mellan tian och elvan förstås, mer en försiktig polering på de flesta ställen.

Permalänk
Medlem

XP var bra för sin tid men nu känns det bara förlegat.

Skrivet av THB:

Usch.

Håller inte alls med dig. Windows ME och Vista ligger miltals före XP när det kommer till att vara uruselt. En hel del pga. dessa helt enkelt inte kunde hålla sig stabila. Även Windows 8 var lite av ett fiasko för att man försökte tvinga på användare ett OS som helt enkelt inte vara konstruerat för PC i grunden. Blev bättre senare när MS kröp till korset och det mynnade ut i Win 10 som är helt okej.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Satt oxå med win 2000 länge när andra satt med XP. Hatade XP för det va så fult o "användarvänligt".
Va väl tvungen o gå till XP efter nåra år.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det vet i fan... Windows ME var ingen höjdare.

Xp höll sig ju iaf någorlunda på banan.

Kommer ihåg när jag beställde en laptop som skulle levereras med en väska till. Fick aldrig väskan men som "kompensation" fick jag ME istället för 98...doh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Tackar vet jag 11. Smidig windows snapping, på RIKTIGT tydliga knappar - inte kryptiska pilar utspridda över hela fönsterlisten som i Windows 3. Och faktiskt snyggt.

Håller med, var lite skeptisk men nu har jag kört 11'an ett tag och måste säga att det är nog den mest positiva upplevelse jag haft efter Windows-installation på bra länge. Windows 7 var väl bra iofs, men nu känns det ännu bättre

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Ändrade du tema i XP till Windows classic (som fanns som standard) kändes hela operativsystemet snabbare. Luna-temat eller vad det hette slöade ner nåt enormt. Tror det är vad han syftar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nja, kanske för konsumenter, men poängen var ju att det var NT-baserat precis som just NT och 2000. Kruxet var ju att 2000 i början inte var så bra på en konsumentburk på grund av att saker främst var anpassade för de DOS-baserade varianterna, plus att det i realiteten behövde mer internminne. NT var det väl få som ens försökte köra som konsument.

Angående utseendet så körde jag antingen "classic" utan tema eller med det mörkblå Embedded. Standardutseendet på XP är inte snyggt.

Ja att det saknades dos var möjligen ett problem i början med sedan blev det mycket bättre. ja alla har vi olika smaker.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16