Moddare återupplivar Windows XP

Permalänk
Medlem

Windows blir allt mer förvirrande. I Windows 10 och 11 hittar jag minst 3 olika ställen att lägga till nytt användarkonto exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Windows blir allt mer förvirrande. I Windows 10 och 11 hittar jag minst 3 olika ställen att lägga till nytt användarkonto exempelvis.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Det här är ett stort förbättringsområde, men för egen del är det väldigt sällan jag rotar runt bland inställningarna, så inget större problem till vardags, men desto större problem de få gånger jag måste hitta en inställning och får slita mitt hår

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

XP var bra för sin tid men nu känns det bara förlegat.

Håller inte alls med dig. Windows ME och Vista ligger miltals före XP när det kommer till att vara uruselt. En hel del pga. dessa helt enkelt inte kunde hålla sig stabila. Även Windows 8 var lite av ett fiasko för att man försökte tvinga på användare ett OS som helt enkelt inte vara konstruerat för PC i grunden. Blev bättre senare när MS kröp till korset och det mynnade ut i Win 10 som är helt okej.

Kan du förklara vad som var dåligt med vista förutom buggar vid launch? Många som sagt att vista var dålig men ingen förklarar varför, utan vill bara bekräfta varannan - os teorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Windows blir allt mer förvirrande. I Windows 10 och 11 hittar jag minst 3 olika ställen att lägga till nytt användarkonto exempelvis.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Den bild från Kontrollpanelen kan du inte lägga till användare, iallafall inte i 22H2 versionen av Windows 11. Står "Add a new user in PC Settings" när jag är inne i kontrollpanelen och trycker på add or remove user account. När jag trycker på "Add a new user in PC settings" så kommer jag till denna sida i Settings

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ok, så det är inte bara en uppsättning 3epartsprogram likt Classic Shell, utan de har paketerat en egen ISO? Vad innebär det legalt, givet Win10 EULA?

Och följdfrågan, hade det gått att lösa genom en bunt 3epartsprogram som man installerar, och om inte, varför inte...?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Windows blir allt mer förvirrande. I Windows 10 och 11 hittar jag minst 3 olika ställen att lägga till nytt användarkonto exempelvis.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Bara tryck start och skriv konto:

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bara tryck start och skriv konto:
<Uppladdad bildlänk>

OK, ett 4:e sätt gör det enklare och mindre förvirrat
Går kanske att göra på kommandoraden med PowerShell också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kan du förklara vad som var dåligt med vista förutom buggar vid launch? Många som sagt att vista var dålig men ingen förklarat varför, utan vill bara bekräfta varannan - os teorin.

Varannan-OS-teorin är nog mest en varannan-skrivbordsmiljö-teori. Vista hade dock bland annat nackdelen att den tog ett hyfsat kliv upp i minnesfootprint jämfört med XP, medan OEM-branschen fortsatt var glad i att sälja maskiner med 1-2Gb RAM som standard i ett par år till.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Sötast
Skrivet av Ryssfemma:

Kan du förklara vad som var dåligt med vista förutom buggar vid launch? Många som sagt att vista var dålig men ingen förklarar varför, utan vill bara bekräfta varannan - os teorin.

Vista var fantastiskt i min mening.

Jag tror att minst fyra av de bidragande faktorerna var:

1. UAC - Helt ny funktion som konstant jagade användaren och frågade ÄR DU SÄKER? Många har lärt sig att acceptera det som en bra funktion idag, medans många också fortvarande väljer att stänga av den helt. Men i Vista kom det som en chock.

2. Microsoft var otydliga med hur tungt Vista var jämfört med XP. Om man bara haft en mer tydlig kommunikation så hade launchen av Vista inte varit lika horribel. "Windows Vista capable" klistermärkena som datorer, främst laptops såldes med var ju sanning. Kapabel........ men fullständigt horribel och långsam upplevelse.

3. Drivrutiner - Vista var inte kompitabelt med äldre drivrutiner, och många företag antingen vägrade skriva nya drivers på gamla produkter, eller tog för lång tid att skapa drivrutiner och var inte färdiga vid release. Därför var det många som upplevde att diverse enheter slutade att fungera.

4. Vista drog mycket mer RAM minne och en del mer cpu än XP. Detta ansågs vara fult och dåligt optimerat. Samt var ett reellt problem då många maskiner faktiskt hade alldeles för lite ram för att få en god upplevelse. Spel som tidigare funkat bra gick kanske knappt längre att ens starta....

Det finns många fler anledningar till varför det gick så snett som det gjorde, men Microsoft gjorde ett fantastiskt jobb med tiden att uppdatera och förbättra Vista, men då var det redan för sent, operativsystemet sågs som ett skämt och ett misslyckande.

Kort därefter släppte Microsoft "Windows 7" som i princip bara var "Windows Vista Servicepack 3" Det var inte jättemycket som skiljde operativsystemen åt när vi gick över till 7an. Men användarna såg ett nytt fint skin och att många typiska Vistafunktioner hade plockats bort.... Så hela världen drog en djup suck av lättnad och firade att de nu släppt en riktig Vistakiller, eller det som Vista skulle varit från början!

My 3713 cents

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kan du förklara vad som var dåligt med vista förutom buggar vid launch? Många som sagt att vista var dålig men ingen förklarar varför, utan vill bara bekräfta varannan - os teorin.

Det största misstaget med Vista enligt mig var Aero Glass som krävde DirectX 9.0 med Pixel Shader 2.0. Inte helt optimalt i en tid då grafikkretsarna i laptops ofta lämnade en hel del att önska. Windows Vista Starter Edition kom dock utan Aero Glass, vilket nog var bra för många.

Varannan bra/dålig teorin haltar ofta då många bara listar Windows-versioner utifrån vad de själva minns. Tycker ärligt talat att alla versioner av Windows har blivit bra i någon utgåva. Windows 95 OSR2, Windows 98SE, XP SP3, Windows 8.1 Update 1 är versioner jag minns som extra bra. Däremot körde jag aldrig varken Windows Me eller Vista någon längre period.

Enda undantaget här är väl Windows 10 som aldrig hunnit bli riktigt bra innan en ny Feature Update släppts. Lite därför jag håller hårt i Windows 10 Enterprise LTSC 2019 själv. Dock var just version 1809 som LTSC 2019 bygger på en katastrof när den först släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

XP var inte bättre än 2000

Kanske XPSP3 eller något, men inte i början

Och 98 (eller i alla fall 98SE) var långt bättre än 95 på allt och var ju till och med ganska stabilt…

Har svårt att hålla med om din lista, min är nog snarare (bäst till sämst):
7
10
2000
XPSP3
98
8.1
XP
95
Vista
8
ME

Såå olik min lista var det väl ändå inte. Fast du skrev din åt andra hållet.
Jag har haft bra erfarenhet av XP, bättre än 2000. Men det är mest ur funktionssynpunkt. Minns 2000 som väldigt stabilt, men så minns jag även XP
98 tyckte jag var synnerligen instabilt, fast inte lika illa som ME. 95 hade jag inte lika mycket problem med, fast funktionaliteten var sämre. Fast ärligt talat är jag inte säker på om jag minns rätt, det var ju ett tag sedan.

Skrivet av deltascu:

Jag instämmer i din lista, förutom att jag inte vet varför 98 var sämre än 95? För mig var de i stort sett identiska, förutom att 98:an fixade en del av 95:ans problem. Jag kom ihåg en reklamkampanj Microsoft hade för 98, där de skrev "Windows 98" på en tub med brustabletter och någonting om att det skulle bota din huvudvärk... underförstått orsakat av Windows 95, vilket jag tyckte var lite ironiskt. 95:an var i sig ett fantastiskt lyft från 3.1 och också det första windows jag kände var tillräckligt användbart för mig att gå över till PC från Amiga (runt 1995). Windows 3.1 såg mest pinsamt ut jämfört med AmigaOS. NT4.0 var stabilare än 95:an men sämre för spel.

Jag minns 95 som stabilare. Men kanske jag minns det genom något slags nostalgiskt skimmer-filter. Jag vet inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryssfemma:

Kan du förklara vad som var dåligt med vista förutom buggar vid launch? Många som sagt att vista var dålig men ingen förklarar varför, utan vill bara bekräfta varannan - os teorin.

När.man bootade så jobbade hårddisken upp till ca 10 minuter. Helt utan någon bra anledning. Sen var det tyngre än XP generellt... Intrycket var att nu slänger vi in så många funktioner som möjligt.. bloated.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det vet i fan... Windows ME var ingen höjdare.

Xp höll sig ju iaf någorlunda på banan.

Skulle installera om Windows me. 12 sidors manual ifrån Dell och en hel del skivor slängdes när man fixk tag i Xp. Helt sjukt jobbigt och använda även.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kan du förklara vad som var dåligt med vista förutom buggar vid launch? Många som sagt att vista var dålig men ingen förklarar varför, utan vill bara bekräfta varannan - os teorin.

Ostabilitet. Memoryleeks stup i kvarten. Drog prestanda utöver det vanliga pga. "overbloated" källkod och försök att hålla en viss bakåtkompabilitet som bara resulterade i onödig kod som låg och lästes in och mycket hårdvara blev lik förbannat icke kompatibel.

Listan kan göras lååång och till och med Microsoft gav upp i förtid och erkände att operativsystemet "kraschat i marken".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

När.man bootade så jobbade hårddisken upp till ca 10 minuter. Helt utan någon bra anledning. Sen var det tyngre än XP generellt... Intrycket var att nu slänger vi in så många funktioner som möjligt.. bloated.

Nu undvek jag förvisso Vista, men precis som Windows 7 har det funktionen att lära sig vad som används och i viss mån läsa in det internminnet för att slippa göra senare. Åtminstone så länge inget annat som direkt behöver minnet tränger ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Skulle installera om Windows me. 12 sidors manual ifrån Dell och en hel del skivor slängdes när man fixk tag i Xp. Helt sjukt jobbigt och använda även.

12 sidor? Låter klent... Idag ångrar jag att jag inte har kvar den tryckta manualen till DOS 6.22.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Nu undvek jag förvisso Vista, men precis som Windows 7 har det funktionen att lära sig vad som används och i viss mån läsa in det internminnet för att slippa göra senare. Åtminstone så länge inget annat som direkt behöver minnet tränger ut det.

7an var typ en version av Vista där man minskade på bloat och en hel del andra dumma beslut.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

XP var inte fantastiskt men i alla fall rätt ok vill jag minnas..Men man är kanske inte så sugen på att återuppliva det fula gränssnittet.

Me var dock genomuselt. Absolut värst, till och med sämre än vista. Sagolikt instabilt var det. Fick till och med bluescreen under installationen någon gång...

Sämst till bäst i mitt tycke, från 95 och framåt:
Me
Vista
8
98
95
2000
XP
7
10

11 är jag inte säker på än, men det hamnar nog på topp 3 i alla fall.
8 har jag aldrig ens provat - vad hände med det?? Edit: jo förresten det har jag. Det sög.

Håller med dig!

Kan dock möjligen switcha 2000 med XP.
Men då XP fick lite mera "love" pga av olika orsaker... 2000 var en riktigt Microsoft "game changer" egentligen. Men som sagt, XP fick lite mer kärlek...

Permalänk

Var inte XP x64 en ny kärna eller nåt? Har för mig att jag gick från 2000 till XP när XP x64 kom

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Var inte XP x64 en ny kärna eller nåt? Har för mig att jag gick från 2000 till XP när XP x64 kom

Ja, ,det är ju 64-bitars. Kärnan är gemensam med samtida Windows Server.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Ja, ,det är ju 64-bitars. Kärnan är gemensam med samtida Windows Server.

XP64 var katastrof på många sätt, så mycket som inte funkade. Tydligen blev det bättre ett tag efter Vista kommit, men jag vet inte.