Fler användare möts av vattenstämpel i Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Vet inte vad exakt det innebär (du får gärna förklara mer), men jag tvivlar starkt på att det gör en så markant skillnad.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/dev...

10-15% prestandaförlust:
https://www.pcworld.com/article/539139/tested-heres-how-much-...

"Devices that do not meet the minimum system requirements had 52% more kernel mode crashes. Devices that do meet the minimum system requirements had a 99.8% crash free experience."
https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/08/27/update-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har Microsoft ett QA team för Windows? Det var något nytt!

https://www.computerworld.com/article/3444398/microsoft-crowd...
https://www.linkedin.com/pulse/need-software-qa-role-microsof...

Hoppas att Microsoft ska vakna upp en dag och inse att ett gäng Insiders inte är samma sak som QA.

Men hur tänker du nu? Jag jobbar för en firma som utvecklar en egen mjukvara. Vi är under 20 personer och även vi har en som testar alla releaser. Vad tror du MS har?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Vet inte vad exakt det innebär (du får gärna förklara mer), men jag tvivlar starkt på att det gör en så markant skillnad.

Alltså Microsofts egna hårdvarukrav speccar 1ghz dualcore o 4gb ram, så vad dom anser är bra prestanda är tillomed lägre än vad jag anser. Det finns ju dessutom garanterat CPUer utan TPM2 som piskar dom som har det.

Du kan ha 88 cores @ 4GHz men om du saknar det rätta TPM-chippet eller något annat som specas så uppfyller du ju inte systemkraven.

Grejen är att det inte handlar om vad du anser utan om vad MS angivit - av en god anledning dessutom.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Men hur tänker du nu? Jag jobbar för en firma som utvecklar en egen mjukvara. Vi är under 20 personer och även vi har en som testar alla releaser. Vad tror du MS har?

Jag tänker att MS är lite mer agila där kodarna själva testar sin kod i begränsad omfattning. QA görs via crowdsourcing (Insider-programmet), då Microsoft själva omöjligen kan testa alla tänkbara hårdvaru & mjukvaru kombinationer. Vilket i sin tur gör att vissa scenarion aldrig testas av.

Något dedikerat QA team enligt den gamla skolan finns såvitt jag vet inte hos Microsoft för just Windows i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/dev...

10-15% prestandaförlust:
https://www.pcworld.com/article/539139/tested-heres-how-much-...

"Devices that do not meet the minimum system requirements had 52% more kernel mode crashes. Devices that do meet the minimum system requirements had a 99.8% crash free experience."
https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/08/27/update-o...

10-15% är en liten hit ja, men att ha det som krav låter ändå väldigt overkill imo.
Andra känns ju lite mer random dock, att gå från en 99.8% crash free experience till en 99.7% är inget jag skulle säga var en direkt märkbar skillnad.

Skrivet av mar3ld:

Du kan ha 88 cores @ 4GHz men om du saknar det rätta TPM-chippet eller något annat som specas så uppfyller du ju inte systemkraven.

Grejen är att det inte handlar om vad du anser utan om vad MS angivit - av en god anledning dessutom.

Fast det är få som lyckas berätta vad den anledningen är, inte en Sweclockers artikel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jehuty:

Tycker att det är bra att Microsoft vill höja säkerheten och känns så onödigt att folk ska kringgå något som ska höja säkerheten. Stanna på Win10 om du inte har rätt hårdvara (jag förstår att det inte blir säkrare för att man behåller Win10).

TPMverifiering ger inte nån säkerhet i sig. Det är först när funktioner tillämpas som mot denna modul som det kan ge säkerhet.

Vill MS höja säkerheten så tycker jag det verkar vettigare att de ger användarna tillgång till bitlocker på laptops med windows.
Det känns bra gammalt att inte erbjuda sina kunder på windows home edition den säkerheten 2023 på bärbara enheter.

På mobilfronten är det en självklarhet sedan många år. Inte bara för företagsmobiler.
Det finns färdigt stöd hos mac också. Och i linuxdistar.
Men inte för windows tydligen...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vill MS höja säkerheten så tycker jag det verkar vettigare att de ger användarna tillgång till bitlocker på laptops med windows.
Det känns bra gammalt att inte erbjuda sina kunder på windows home edition den säkerheten 2023 på bärbara enheter.

Hade varit kul att göra en Proof-of-Concept och nollställa lösenordet på alla Windows-datorer på någon elkedja Hör lite misstro i tråden om att Windows går att hacka på 5 minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hade varit kul att göra en Proof-of-Concept och nollställa lösenordet på alla Windows-datorer på någon elkedja Hör lite misstro i tråden om att Windows går att hacka på 5 minuter

Från min sida tror jag säkert du har rätt, men i min bok kvittar det.
För det handlar snarare om: Kan du göra det utan fysisk tillgång till datorn via internet (inte via lokala nätet)?

För om nån har tillgång till din dator så är den antagligen stulen och då kvittar det hur bra säkerhet du har. Och nån som stjäl din dator är nog inte så intresserad av din data. Dom blåser bara om datorn och installerar om windows och säljer den. Finns ingen cyber-säkerhet i världen som kan förhindra det. Utom möjligtvis ett bios-lösenord kanske? - men även då lär du inte få tillbaka datorn om den är stulen, den säljs bara för delar istället.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

TPMverifiering ger inte nån säkerhet i sig. Det är först när funktioner tillämpas som mot denna modul som det kan ge säkerhet.

Vill MS höja säkerheten så tycker jag det verkar vettigare att de ger användarna tillgång till bitlocker på laptops med windows.
Det känns bra gammalt att inte erbjuda sina kunder på windows home edition den säkerheten 2023 på bärbara enheter.

På mobilfronten är det en självklarhet sedan många år. Inte bara för företagsmobiler.
Det finns färdigt stöd hos mac också. Och i linuxdistar.
Men inte för windows tydligen...

Jag tror helt ärligt att Microsoft inte litar på sitt system tillräckligt väl än. Jag tror de nya hårdvarukraven i Windows 11 är första steget mot att ha en tillräckligt enhetlig hårdvarubas så att man kan göra den här sortens förändringar i stor skala utan att vara överdrivet rädd för missöden. Kommer du ihåg när Apple transparent bytte till nytt filsystem och bytte tillbaka till det gamla på en miljard telefoner som generalrepetition inför övergången till APFS? Med dagens heterogena flotta av PC-maskiner tror jag ett liknande experiment på Windowssidan hade lett till katastrof.

Linuxsidan är lite annorlunda: där tenderar de flesta mänskliga användare välja själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Utom möjligtvis ett bios-lösenord kanske? - men även då lär du inte få tillbaka datorn om den är stulen, den säljs bara för delar istället.

I min värld (inom banksfären) är data mer värdefull än hårdvaran i sig. Ang. BIOS-lösenord, så går det ofta att nollställa genom att kortsluta ett par pins på BIOS EPROM:en. I sig inte svårare än att modda ett gammalt Playstation

Har hittat bilder på pass, körkort och annan känslig information på kasserade datorer och förbluffas över hur dåliga många är på att skydda sin data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

I min värld (inom banksfären) är data mer värdefull än hårdvaran i sig. Ang. BIOS-lösenord, så går det ofta att nollställa genom att kortsluta ett par pins på BIOS EPROM:en. I sig inte svårare än att modda ett gammalt Playstation

Har hittat bilder på pass, körkort och annan känslig information på kasserade datorer och förbluffas över hur dåliga många är på att skydda sin data.

Data för företag kan vara viktigare än hårdvara, 100% håller jag med om det.
Som privatperson är datat primärt endast värt mycket för dig själv, sentimentalt värde.

Att inte kassera sin dator korrekt är däremot slarvigt. Men, i vanliga fall slänger man sakerna på tippen, och där bör man väl vara rätt säker på att ingen annan hittar datan (olagligt att ta nått från tippen)

Men första scenariot som jag ser som möjligtvis skulle få mig att kunna överväga en krypterad disk: med en krypterad disk så skulle den kasserade datorns data inte kunna komma i fel händer. Men jag hanterar mina kasserade hårddiskar bättre. Men för gemene man kanske det vore aktuellt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Data för företag kan vara viktigare än hårdvara, 100% håller jag med om det.
Som privatperson är datat primärt endast värt mycket för dig själv, sentimentalt värde.

Jag lever inte riktigt själv som jag lär, utan kör utan BitLocker på min privata laptop. Samtidigt försäkrar jag mig om att inte spara lösenord i exempelvis webbläsaren eller har känsliga dokument lokalt. Alltför hård säkerhet har tendens att slöa ned saker och ting.

Jobbdatorn är nedlåst enligt konstens alla regler, så där har jag inget att anmärka på. Har däremot haft uppdrag på flera svenska myndigheter där säkerhetstänket inte alltid varit helt modernt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

10-15% är en liten hit ja, men att ha det som krav låter ändå väldigt overkill imo.
Andra känns ju lite mer random dock, att gå från en 99.8% crash free experience till en 99.7% är inget jag skulle säga var en direkt märkbar skillnad.

10-15% på gamla Skylake och äldre, som även fått ta smällar av Spectre- och Meltdown-mitigationer, är ju inte en liten hit. Sen kan jag förvisso hålla med om att skillnaden mellan 99.8% och 99.7% inte är särskilt stor, men tror det snarare handlar om en otydlig formulering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

10-15% på gamla Skylake och äldre, som även fått ta smällar av Spectre- och Meltdown-mitigationer, är ju inte en liten hit.

Hade varit intressant att se hur mycket smällar prestandan har tagit i senare versioner av Windows 10/11.

Tar vi Geekbench6-tråden som exempels, så skojade jag lite om att jag har snabbaste datorn med Intel Core i7-8565U (Whiskey Lake inom Skylake-familjen). Den CPU:n är drabbad av Spectre- och Meltdown, men är godkänd för Windows 11.

Alla i7:or (8565U):
https://browser.geekbench.com/search?k=v6_cpu&page=1&q=i7-856...

Min i7:a
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/81178

Hade varit intressant att få reda på vad som gör att min dator är betydligt snabbare än snittet. Att jag stängt av Spectre- och Meltdown fixar en förklaring, samt att jag undervoltar CPU/GPU vilket ger en jämnare och längre boost. Kör även Windows 10 Enterprise LTSC som i sig ger en självklar boost (tack vare möjligheten att stänga av Specte/Meltdown-fixarna).

Men jag borde väl inte vara helt ensam om att bry mig om prestanda på äldre hårdvara?

Permalänk
Skrivet av Wille90:

Sjukt onödigt tillägg, har man kringåt TPM osv är man troligen väl medveten om det.

jag har sett många annonser på gamla laptops som är inkopatibla där säljaren har installerat Windows 11, dessa datorer köps till största del av folk som inte alls är medvetna om detta

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Jag lever inte riktigt själv som jag lär, utan kör utan BitLocker på min privata laptop. Samtidigt försäkrar jag mig om att inte spara lösenord i exempelvis webbläsaren eller har känsliga dokument lokalt. Alltför hård säkerhet har tendens att slöa ned saker och ting.

Jobbdatorn är nedlåst enligt konstens alla regler, så där har jag inget att anmärka på. Har däremot haft uppdrag på flera svenska myndigheter där säkerhetstänket inte alltid varit helt modernt.

Hehe jasså du, det har du

Då hade jag varit en av dom som lyckats ta reda på din nyckel då om du använder bitlocker.

Extremt mycket okunskap i tråden och nej, alla Linux användare är inte likadana som tror det.

För det andra så är bitlocker en teknik och TPM är ingen modul utan en komponent, en komponent har strömmar in och strömmar ut likt i2c, gpio m.m. En modul är något annat. Linux kan tala med hårdvaran på ett annat vis än vad Windows kan.

Linux är öppen källkod och tillåter att hackare hackar systemet, det gör inte Mac OS och Apple. Hacking is not a crime.

Varför chntpw skapades var för att personen var glömsk och för att microsoft användaare har en tendens att ljuga och lura varandra och betala svindyra saker för saker som är fritt, likaså varför jag hackar windows 10 och skapade min windows 10 activator.

Vi behöver fler hackare i detta landet.

Läser ingen källlkoden? Det som står på Google är ju inte ens i närheten på sant
är det handlar om Linux och dess program många gånger.

Jag använder inte Apple för dom är kriminella och snor kod och drar utvecklingen bakåt. Jag argumenterar gärna emot den som säger att jag fel. Presenterar då gärrna också domstolsbeslut från 2012 m.m.

Jag respekterar utvecklare och företag, microsoft och apple är stängd kod. Därför vet ingen riktigt hur saker fungerar. Det står bl.a i källkoden i dom flesta program, läs kommentarer i människors program och sluta googla på dessa saker.

Öppen källkod är BRA, om man respekterar det och förstår vad det är. Det är det få som gör.

Ljuger personen? Det är en linux användare. Vad betyder egentligen detta:

Ja, kanske?

Personen är frustrerad?

HP Ljuger?

Det har ju bevisat.

https://github.com/wuseman/HP_Device_and_Bios-Hacking

Människor har en tendens att ljuga om mycket för att bedra varandra på pengar och Linux användare är inte dom, speciellt inte deras Utvecklare.

Chromebook använders också TPM:

https://github.com/wuseman/Acer_Chromebook_c740

Linux använder ju ett helt annat system än windows, det bygger på filer.

Hur skulle jag kunna veta vad jag kan om jag inte använde linux hackade mig ända dit ner så jag kan ändra dioden på caps om jag så viull via att ändra ett värde i en fil som har ett värde? De går inte på varken Windows eller Apple, det är inte samma system

Sanningen om chntpw, sen att folk spridit falska saker om windows och säkerhet sedan 2004, det får ju stå för dom.

Skyll INTE eran okunskap på utvecklare som både följer lagar och respekterar andras källkod mer än några andra. Det är inga som kommer vilja argumentera isåfall för en sak som alla påstår sig veta bättre. Nu har ingen gjort det här men så är det, man kan till och med bli avstängd för att man delar saker som är enligt lag korrekt för att folk gissar för mycket och okunskap är farligt.

Kolla här:

Ingen vet, men alla vet ändå om man kollar på google? Man "hackar" sig till kunskapen.

Detta är ju inte riktigt samma sanning väl?

Johntheripper? Han knäckte Apple för han inte hade råd, han gjorde mycket stora förändringar i deras historia det finns bilder på den gamla macen som han då på den tiden lekte med, sen att andra använder hans program till annat det är ju dock ett annat problem men inte hans, johntheripper skapades för han var fattig som sagt?

Läser ni verkligen aldrig källkoden eller historia och hackar er in i datorns värld?

Det måste man ha linux till. Det är det systemet som tillåter det, vem vill bli stämd och sitta ekonomiskt skuldsatt för man hackar windows eller apples källkod? Ingen som älskar hacking, det lovar jag.

Folk snor mina saker också, hela tiden saker jag spenderat tusentals timmar på. Det är ju inte mitt problem om andra inte vill lära sig av den som kan för att någon indier gillar seo ranking och ändrar headern till sitt namn istället för mitt? Det är inte jag som är förloraren, det är han själv och alla andra som inte kollar noga genom saker och ting. Jag personligen skiter i seo helt och hållet. Men för den som vill, kolla hur man aktiverar windows lagligt där jag visar det genom att "hacka" det.

Läste ni vad personen från chntpw skrev? Samma anledning skapa jag detta för jag tycker om systemet och lära mig, jag änvänder inte windows men jag vill absolut inte slösa pengar för att jag inte vet skillnaden på saker och ting, hacka system är det ROLIGASTE och ÄNDA jag kan:

Hade jag INTE berättat allt detta nu, så hade jag säkert blivit kallad kriminell.. Kolla hur jag skickar en hälsning till en ovanför min egen del jag kopierar, man kan ju tro att jag fått det från han men sanningen är ju tvärtom? Det var ju jag som delade med mig av det sedan så började andra följa efter, det är ju fantastiskt tycker jag så kan andra göra samma sak, för jag vill inte vara lurad den gången jag skall kunna windows så då kan jag få ta del a andra som fortsätter på sitt sätt? slmgr.exe har används i windows sedan 1995.

Sanningen är ju att jag följer dokumentationen från Microsoft.

Så varför lurar alla alla hela tiden?

https://github.com/wuseman/wloader

Kolla källan längst ner:

https://docs.microsoft.com/sv-se/windows-server/get-started/k...

Älskar inte folk datorer?

Apple är kriminella, varför förnekar folk det? Varför hatar linux använder apple? Ja, folk har ingen aning om varför men jag vet varör jag väljer bort dels respekterar jag utvvecklar och följer ALLA deras licenser för att få köra deras system på en hypervisor för det tillåter deras licens:

Detta är för mig riktiga kriminella människor både inkräktar på både upphovsrätt och stjäl kod. Dom är ju dömda? Bara för att inte 99% är noga med sånt här så är jag det. Detta är väl inga jag vill vara nära?

JAG ÄLSKAR REVERSE ENGINEERING? Det vet alla som kollar på min github.

Men förstår folk verkligen alltid vad syftet är? Nej, det är det som är så synd!

Domen:

Därför kan man även få Mac OS gratis, visste ni inte det?

Närå, men det vet inte folk nej i allmänhet.

Deras hard work? SHIT!!! Stöttar folk dessa? Det är bara att acceptera men jag gör det INTE!

Google är bra för mycket men INTE för att lära sig Linux för det är det få som gör dom flesta finns på deras egna forum, inte på bloggar m.m. Där respekterar dom "Linux" användare inte ens människors vars program dom använde för man är glömsk för 21 årsen?

Kolla här, tror ni att det är jag som sitter där med 1.3 miljoner visningar och vill göra mig lustig och känd för det? Knappast, jag delar bara på min github jag är inte intresserad av pengar bara jag får hackaa vad jag vill.

Sanningen är att jag gjorde detta för 7 årsen och jag är sjukt mkt bättre idag men alla som kollar på detta för att RÄDDA min EGEN telefon, dom använder något som är föråldrat och jag har fått 0 frågningar om någon som kan och vill lära sig och dela intresse med mig om detta? Jag fått 1 miljon förfrågningar mail om hur man öppnar en stulen mobil. Jag har aldrig svarat?.

Hänger ni med?

Mobiler använder också TPM och kryptering. Det är också intressant. Som sagt, Linux utvecklare det är jag faktiskt och inte bara användare så det var tråkigt att se att folk tror att alla är likadana när alla är precis tvärtom men man måste ju vilja lära sig och förstå. Apple och Microsoft och inte minst Linux användare är ofta likadana, alla skall vara bäst men ingen vet egentligen vad som är vad? Sådant slipper man i den linux världen jag är för där får alla hacka hur mycket dom vill och den som gjort det, den kan sina saker. TPM bl.a.

Läs källkoden i dokumentationen. Den är GRATIS sen finns det människor som gillar olika saker, jag gillar just detta som det diskuteras om i tråden sen är det ju inte 1 miljard andra som kan samma saker, men delar jag med mig så kan alla andra lära sig också? UTAN att spendera EN ändaste krona? Varför betala pengar till människor som vill lura andra på pengar?

DMZ Activator till Windows är LAGLIG i orignellt, sen att 20 andra kineser/amerikanare/svenskar/vem det nu än är som vill lura varandra på pengar samma sak som en kopia och lägger in malware och skadlig kod och kallar det "cracking" tool. Det kan ju inte den som skapat DMZ hjälpa, right? Så jag är väl den första här som säger detta, sen att dom sprider det är bara tråkigt men så fungerar WINDOWS och dess användare! Vem har spridit det som jag skriver vidare nu? Inte för att vara sån, men tänk på vad man delar till andra. Säger man att någon har FEL så kommer man OMEDELBART att bli ifrågasatt och den andra bli dryg men egentligen vill man bara väl?

Därför tror jag inte de finns många Linux utvecklare i allmänhet på vanliga forum för människor är som dom är, det är bara så det är.

Det finns alltid någon som kan bäst och det är ju den som skapar något, i Linux världen är alla lika mycket värda därför är de ingen som varken frågar om ens bakgrund eller titlar. Det är det som är så skönt? Alla är öppna och ärliga, det lär man sig efter ett tag.

Första datorn jag hackade bios på var en Compaq Presario, HP köpte upp dessa har marknadsfört sig och gjort upphandlingar i hela sverige med landsting kommunner m.m, men jag lyckades på 3.2s EXAKT gör det mer så ryker kortet och gör det mindre så funkar bioset som beskrivs, det kan jag för jag lekt med det sedan 2004 men jag rekommender ingen att prova men folk provar och man får mail om att dom bekräftar det så det finns allt människor som vet lite om man vågar tro på andra helt enkelt, det är skitkul men ändå. Trusted Group är ju microsofft, intel, hp m.m så jag har ju inte lkärt mig allt detta på en handvändning, det är något jag spenderat säkert 2000 timmar på för att lyckas med, men det är kul att dela med sig till andra. Frågan är..

Varför har ingen annan provat? Inte ens HP med sina miljard investeringar i marknadsföring, dom har ju inte gjort som jag? Dom har nog spenderat 0kr på säkerhetstest i sina labb och 1 miljard i marknadsföring vad säkra dom är, sen köper alla detta och det blir ju inget annat än SCAM?! Iaf för mig, så jag litar inte på någon som inte visar eller beskriver saker så man kan se och prova själv, det går inte?

Jag är ingen advokat, så man skall ALLTID kolla upp vad som är vad enligt licens och lagar innan man ger råd. Det skriver jag alltid för att ALDRIG lura någon. Det gör andra också i denna värld.

Jag älskar datorer, därför använder jag Linux.

Hade jag spelat och inte älskat sådant här och gå in denmna datorns värld, så hade jag kört windows?

Knappast konstigt för mig men för många andra verkar det som. Hoppas INTE alla börjar använda Linux och det blir som Windows te.x. Windows kallade ju Linux cancer för 20 årsen? idag låter det annorlunda, dom har förändrats sa Linus Torvalds hur microsoft användare bemöter linux utvecklare, det är ju fantastiskt? Orka vara sur och bitter? Dom är välkomna allihop om dom vill hjälpa till. Det är ett HELT annat mindset.

Den som påstår annat? Använd det som du gillar men kom ihåg att det finns alltid någon historia bakom allt som sägs, och vem visste att Apple är dömda för upphovsrättsintrång? Max 1 kanske 4 skulle jag tro. Sen behöver man inte bojkotta dom för det, men man får ju veta vad man ger sig in på tycker JAG!

Linux är verkligen INTE att rekommendera om man gillar spel, det fungerar och är man intresserad av att göra det bättre så är det ju fantastiskt men vill man bara spela och göra det man älskar mest i den världen för där kan jag 0, det provade jag på ett quiz och bygga datorer det kan jag INGET om jag fick 2 av 13 rätt här på forumet men jag skäms inte för det för jag vet ju vad jag kan och inte kan, men kan lära mig av andra på forumet om saker jag inte kan? Det är väl inte så konstigt i sig? Så borde alla tänka. Alla kan olika saker på olika nivåer. När alla byggde datorer i skolan så fick dom dra av momsen för att bygga sin egen dator, jag är som jag är så jag frågar aldrig om hjälp så jag satt istället på linux mandrake 2004 och hacka det redan då, alla dom som byggde datorer kan ju bygga dom och linux det kan ju jag? Det är lite konstigt det där med hur man kan vara väldigt olika men jag älskar detta jag sitter här varje dag ännu 30 år senare och lär mig ännu, VARJE dag

Att aldrig fråga om hjälp var en extrem svaghet hos mig själv så idag vet jag bättre så jag LÄR ut rätt och jag har LÄRT mig att fråga för förr var jag fasen på allt, det var många årsen nu dock men man blir äldre och visare.

Microsoft, apple m.m är malware det är ingen hemlighet det finns många som har bevisat redan men INTE för att denna stämpeln kommer upp. Det står ju i licensen? Det är ungefär som att man skall kalla banken rånare för man tar ett lån och signar avtal ochs en drar dom pengar varje månad så ropar man RÅNARE till dom för man inte har läst avtalen? Det är så det fungerar ofta så microsft är INTE fula med detta iaf då ljuger man men det finns andra saker som gör dom till att vara under kategoriern "MALWARE" .. Stängd kod är stängd kod, det är ingen hemlighet så INGEN kan veta allt som alla tror dom vet, det är ju det som begränsar systemen?

TPM:

Linux:

standard input
standard output
standard error bygger linux på ...

MSIO, GPIO m.m finns i linux på ett helt annat sätt.

TPM hackar man inte eller alla tror det, men man sniffar bussarna för att fånga upp nyckeln på kortet med en pirate bus te.x

eller varför inte en analyzor? Papper och penna är bra:

Man måste veta vad VMK m.m som är för kryptering processen.

Man måste kunna löda eller en 3d printer är bra att ha för dom ny WSON chippen, förr var det stift då var det lättare.

WSON är ju dessa chippen:

Nåväl, vill man ge sig på detta så får man släppa allt som har med bruteforce och flera tusen år framåt i tiden att fantasiera som om det vore det ända som fanns föär det är vad alla som INTE kan pratar om, det är ju faktum och inget annat.eller försöker man inte så vet man inte, jag skall ALDRIG säga att det inte går men så vet jag hur man gör iaf.

MAN SNIFFAR BUSSARNA med en ANALYZOR för att fånga upp nyckeln.

Sen kan man använda sig av andra metoder, men detta är ett sätt att få tag på nyckeln för den transporteras, analoga signaler är INTE krypterade.

Dom sista bilderna är inte från mig utan härifrån: https://pulsesecurity.co.nz/articles/TPM-sniffing

Googla på TPM SNIFFING, så vet ni hur man gör och när man vet hur man gör så vet man hur man skall göra istället. HAckar man inte sig hit så får man heller aldrig reda på hur man försvarar sig på riktigt.

Här finns många bra verktyg för området: https://www.dreamsourcelab.com/

Det behövs inte kosta så mycket. En piratebus ligger på ~350kr och sedan är det bara ett jävla intresse som behövs och förstå allt i denna världen och börja hacka sig in i datorns värld så kan man detta sedan

"Sniffa TPM Key"

Så hittar ni rätt

"Hacka TPM Key"

Så hittar ni fel.

Sniff sniff, tshark är bra?

https://labs.withsecure.com/publications/sniff-there-leaks-my...

Med tiden så kommer program till andra systrem också, men Mac OS är unix men dom tillåter te.x inte att flera olika saker går på samma kanal det är sådant som gör så man inte "gillar" mac os också.

Detta innebär INTE att TPM är dåligt, detta innnebär att man får hitta ett annat sätt att skydda sig tills det blir offentligt. Så bara för man kanske använder en dålig metod med bitlockler så betyder det inte allt allt annat med tekniken är dåligt för den som får sig att jag nu påstår något sådant så är det absolut inte så, detta är en sak JAG kan sen finns det saker som ANDRA kan som inte JAG kan så börja nu inte fantisera om något sådant bara. Ta vara på det som finns och lär er så hittar man en annan väg till att säkra sina system.

Så hackare får man väl acceptera att man anses vara för nog hackar jag system sen så är det bara en tragisk tragedi att människor som inte varken vet skillnaden på det ena och andra får behandla den lekfullas titel så extremt missurabelt galet fel så man blir ofta feltolkad MINST sagt, till och med myndigheter fattar inte det men men kriminella är inte lekfulla hackare det är kriminella helt enkelt. Den som vet den vet ju med sig själv om man kollar hur extremt noga man är att göra saker enligt den lag, ordning och licens som finns därför är alla linux utvecklare på samma ställe för det är som sagt DÄR man får hacka system därför är linux dokumentationen den bästa vägen dit och den heter "Hacking Linux Kernel Documentation"..

Någon kanske fick lära sig lite om detta nu och sedan slmgr.exe, det kan man leka mycket för att lära sig men är man inte intresserad av detta? Använd det som passar men jämför inte allt för det går INTE. Windows är bra på sitt, Linux på sitt och Apple på sitt.

Så valet för mig är enkelt till varför jag anser det jag gör, men det behöver INTE betya samma sak för någon annan? Valet är faktiskt fritt, bara det är en fantastisk sak att ta vara på. Jag kan ju inte sitta här och ljuga och säga att Linux rockar fett för att lira senaste spelen, det beror inte på Linux det beror på UTVECKLARNA och man behöver inte vara einstein för att veta att det är så för 82% av alla använder linux till server/hosting m.m därför är brandväggar iptables/etables på routrar m.m och spel är ju det ÖVERLÄGSET vanligaste för person datorer, så varför skulle spel utvecklare satsa på Linux istället för Windows? Det är ju rimligt. Såhär ser jag på allt iaf, men jag är INTE som alla andra som någon skrev i linux världen de finns ju argument för det ena och andra också. Tråkigt minst sagt iaf att vissa tror så men jag tänkte att jag tar mig tiden att skriva ihop det till ett längre inlägg för jag har både tid och lust att dela detta för en gång skull utanför min lilla git och visa det jag visat.

Sen kan man ju diskutera samma saker kring området men det hör inte hemma i denna tråden men alla misstror och har fel mycket om fel saker.. Jag fick pastebin som är världens 14e störst som enligt BBC fick mig att tänka på det så jag började ett program som hämtade alla dessa lösenord själv själv pastebin filtrerar nu sina saker så nu läcker inte hacka sina saker på pastebin längre vad fasen gör de för nytta jag lyckades ju med det men folk sponsrar pengar till troy hunt från microsoft sedan intelx som säger XRaycore från NSA var dåliga nu sitter dessa människor och delar lösenord från dom värsta som finns och screenshots männikors desktops ÖPPET på nätet, tar 200 000kr för det så spelar ingen roll, gör man någon gott så blir det två gånger värre och man får ju fudnera på vad man sponsrar liksom, de är viktigt för MIG också men bäst är nog bara att göra det man själv gillar så löser sig sig själv, det har jag märkt med åren så det är svårt att gilla människor som Troy Hunt och MIcrosoft och dess användare som betalar pengar för att köpa sina läckor för sedan tjäna pengar på det och wips, så får dom mig hackad? Nä, fyfasen! Bättre vi inte pratar om galenskapen i min värld det är bättre att vara ovetandes tror jag.
Låt alla vara ärlig 100% för en stund. Vem har fått virus eller trojaner och fått sina saker stulna som inte har följt rekommendationerna? Nästan noll tror jag.

Lägg enm dator av valfri modell på ett bord uppkopplat mot internet, brandväggen är som standard DROP det betyder att ingen trafik kommer att gå igenom till ens nätvertskort och är det REJECT så skickar man tillbaka svar som är connection timeout.

Men en 100% original windows eller apple eller en telefon?

Hackar någon den, då är systemet osäkert.

Det har aldrig hänt? Google har nu en reward på nästan 5 miljoner dollar för den som gör det.

Allting handlar om en själv? Inte systemen. Förövrigt så är det nästan 99% som åker på skit som fuskar i spel te.x därför drabbas folk som laddar ner "cheats" m.m på ICKE original siter. Det är bara kolla vart det sprids enligt statistiken. Sköter man sig enligt alla principer LÄSER UAC och fattar vad det betyder att klicka JA så är det ju INTE Microsoft fel direkt? Men dom får ju skit ändå?

Se här: https://www.hackread.com/gamers-malware-attack-games-cheat-co... - Det är ju INTE bra att tro man skall FUSKA för det finns det regler emot? Så dom är ju inte "dumma" direkt dom som hackar dessa folket för det är ju folk som är beredda att göra vad som helst för att bli No.1 UTAN att göra rätt för sig så man får "lite" skylla sig själv för det är ju orättvist mot alla andra som betalar och gör rätt för sig? Jag är helt inne på att göra rätt för sig ALLTID är vinnande i alla situationer och den fuskar åker dit antingen på bli bannad i spel eller så tar polisen dom, dom flesta är ändå goda?

Vad ska dom göra? Dom gör ju allt dom kan för att skydda människor som är oförsiktiga, kolla Android och IOS dom är inte rootade, dom är säkra. Tänk om dom hade gett root till alla? Root är bra för RÄTT person och syfte men INTE för gemene man, det är väl självklart det? Hur skulle man annars kunna ställa in dom sjukt avancerade brandväggarna som finns på en telefon som ölppnar sig beroende på olika broadcasts m.m? De sköter systemet bra faktiskt, OAVSETT märke.

Så ja, end of this jag tror det är en sån liten del som gör en sådan extremt stor skada så det är rätt fel vinklat alltihop.

SYSTEMEN ÄR SAFE! Det är den som använder telefonen eller systemet som gör den OSAFE till och med jag själv så naiv är jag inte så jag inte vet om det. Sköter man sig, inte fuskar och gör rätt för sig och sedan följer rekommendationerna så tror jag nog det är omöjigt att nästan att få ett virus faktiskt så alla är safe tills man tar risken och det räcker att kicka på ett JA i en installation så kan det gå åt skogen varningarna finns där av anledning, under rätt förutsättningar så är allt rätt bra ändå som STANDARD?

Fusk, det är inget för mig det. Det är en sak som är klar varken i spel eller om man snor andras kod och tar titeln för det, förloraren blir alltid en själv det har jag lärt mig under alla dessa år.

Linux is my POWER! Alltså fattar inte människor att dom som försöker göra dumma saker försöker vara bättre en hackarna själva på det dom gör dagligen? Alltså, iptables m.m är INTE något annat än linux moduler direkt i kärnan därför använder man switchar och routrar för brandväggar. Där är en sak som linux klår swindows alla dagar i veckan på te.x. Dom kan ju försöka dom kriminella om dom vill men allt är öppet så alla kan ju se direkt in i koden vad som sker? Det är skillnaden det. Det går ju som det går varje gång med dessa folket, dom kan ju sig på dom kan bäst och skapat sina egna saker som styr flödet av trafiken i datorn? Nej det går inte, därför tar dom istället tyvärr andra ovetandes som är "lättare" att ge sig på, te.x sådanna som bara klickar hej vilt på datorn. Min pappa te.x han har aldrig fått virus. Han gör ju inget iofs mer än att kolla banken så ja, det tycker jag talar för sig själv alltihop. Alltså, man kan ju tro att man fuska sig igenom en karriär i ett spel också, men fattar inte dom som fuskar i spel att dom som arbetar emot dom är ju en hel värld av människor som är bäst på utveckla spel? Det går inte liksom i det långa loppet, det går kanske en gång men inte två oftast och det är många som fortsätter om det funkar så provar dom igen folk kommer ikapp hela tiden., Jag trodde också förr man kunde bäst men det var många många årsen. Lycka till den som vill fuska i spel idag te.x Spel använder också TPM förresten men de vet jag inte hur det funkar bara hur upplåsningen funkar så det där är nog INTE något gemene lyckas med, själv skulle jag inte vilja möta fuskare i spel om jag började spela en dag det är en sak som är klar så tacka dom utvecklarna för det som kan sin sak inom detta.

Easy?

Det är komplext MINST sagt hur saker är. Det visste man redan när man skapade kompilatorn back in the days, då pratade dom som utveckla det som är datorn idag, tänk ifall om man la in malware i kompilatorn det skulle ju aldrig vara möjligt att hitta det viruset? Det är sånt som är historia och det visste Dennis Ritchie redan om då, jag älskar att läsa deras böcker för dom har banne mig rätt i allt hur man uppför sig med mera sen blir det att man försöker likadant typ som dom för dom kan ju sin sak eller kunde på den tiden så det är med STOR respekt man ser på dessa folket, torvalds, steve jobs m.m sen att folk tror dom kan bättre de är ju bara att ignorera och gå vidare liksom imo.

// wuseman

Permalänk
Avstängd

Förresten så det vet kanske några som kör windows redna men man kan bypassa det där TPM Kravet i Windows 11 genom att ändra i registret, det är inte heller olaglit men kom ihåg bara att då får man ju klara sig själv och man kan inte skylla på microsoft för det är ju en sak som har valt för att höja säkerheten på sina nyare system. Jag personligen hade INTE gjort det eftersom jag INTE vcet exakt vad som sker te.x så jag följer helst rekommendationer

"AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU" räcker att man sätter värdet till 1 istället för 0 i regedit. Namnet säger sig ju själv? Den som granskar regedit den har ju säkert sett detta? Så det verkar enligt namnet även gälla CPU så det är inte bara TPM men

Det är som linux på vissa saker fast det är extremt mkt mer komplicerat på vissa områden att hitta rätt (för mig som inte riktigt kan regedit men lite grand) men det gör man iaf. Det är samma med SAM och chntpw, det akltiverar bara en inaktiv medlem på datorn som inte har lösenord som standard, att ändra lösenordet är INTE rekommenderat och det är på egen risk för det funkar nästan aldrig. Det står i källkoden i personen kommentarer. Det är samma som att gå in i REGEDIT och ändra där, man kan inte bara radera SAM filen det har man ju naturligtvis provat då blir systemet omöjligt att logga in på där är en sak till som inte går att veta hur det fungerar för det är LÅST igen, men man får la prova sig fram

Denna finns ju \HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MoSetup, man får göra detta i rescue mode och kom ihåg som sagt det är INTE olagligt men allt som sker som blir osäkert sämre prestanda det får man ju absolut ansvara över 100% själv så man får skylla på sig själv om något går snett inte och microsoft, sedan om det går snett eller inte det vet ju ingen förens det gör det. Detta är återigen bättre på Microsoft än Apple så valet är _FRITT_ även där.

Hade Microsoft viljat göra som Apple i detta avsendet, så hade dom lätt kunna blockera denna möjligheten för att göra systemet som man säger: "not user-friendly" i det syftet men nu är ju det anpassningsbart så därför är det inte ett KRAV men en REKOMENDATION alla dagar i veckan. Så det är skillnad på låst och låst också

Sånt här tycker jag är as viktigt att kunna få ta del av men då måste vara intresserad igen. Detta bypassar ju verkligen inte "INTE" något annat än att installationen inaktiverar vissa funktionmer som kräver TPM aktiverat om man önskar, te.x windows update - Det finns massvis som kan skrivas här som jag skulle vilja dela men jag har det mesta på github som jag skriver här redan det handlar om allt i denna tråden typ.

Tar man bort en fil som hållet värde 1 att systemet redan har installerats på MacoSX tills T chippen kom som tog bort user serial mode tror jag det kan ha varit tidigare men iaf så nollades datorn till factory reset förr i tiden (detta är 2018-2019-2020 års macosx?) . Det är samma på telefonerna numera på både apple och android numera kan man dock INTE göra det på varken telefonen eller datorn. Telefonen är inte "ROOTAD" och Apple har inte längre kvar sin serial user mode man kunde boota i till förr ni vet den där terminalen? Så om man hade haft root på sin telefon, så får man vara medveten om att nästan hela telefonen blir osäker så sånt är också varför man INTE skall roota sin telefon om man inte vet exakt vad som sker:

https://github.com/wuseman/Mac_OSX-Hack

Det skapade jag 2018 ser jag i commiten men aldrig skrivit om det, men det står även där:

Citat:

Get full root access to Apple Devices running OSX by two commands in single-user-mode. (unless root partition has been encrypted)

Att tro att microsoft är sämre här än något det är verkligen inte heller sant, därför vill jag visa men detta är en FUNKTION som vissa kallar för HACK men det är egentligen bara så det går till.

Citat:

/sbin/mount -wu /
rm /var/db/.AppleSetupDone
reboot

Starta om datorn, datorn tror nu att den är återställd och wips, så har man "hackat" hela macosx, "hackat" sen kan man ju göra en cool logga om man vill med en dödskalle också men det är inte svårare ändå

Skall man installera gentoo så chrootar man in till sin nya installation, hur skall man annars sätta ett root lösenord utanför root? Det är så det är byggt de är inte riktigt att "hacka" systemen i kriminellt syfte det är en funktion som fyller sitt syfte för att man ska kunna installera ett system.

Allt har sin tid, men kryptering är a och o om man vill vara säker därför tycker jag förresten som personen ovan att man skall ge alla rätten att få kryptera sitt system i microsoft windows 11 te.x den möjligheten för det ända viset man INTE kan göra på det viset som jag visar ovan det är ju om enheten är krypterad? Då måste man låsa upp enheten innan man kan mounta den och chroota (change root), det är vad som gör skillnaden på home och pro. Så om man följer den guiden jag länkar till så kommer datorn omedelbart att bli PRO och det är inte mkt som sker, den laddar ner i princip exe filerna till manager-bde.exe till system32 mappen och startar om och döper om sig till PRO, så är det klart. Kom dock ihåg att läsa microsofts rekommendationer ALLTID.

Drygt men sant, ack så sant så men ja, det är verkligen dåligt att dom inte tillåter alla att göra detta med home och sina datorer för dom flesta säljs väl med home. (återigen, en negativ sak)

Källan till "hacket" med tpm? Naturligtvis som alltid: Microsoft

Det var bara det jag tänkte säga för det är som sagt skillnad på låst och låst i det avseendet, detta är ett "hack" också för den delen

Citat:

This PC doesn't meet the minimum system requirements for running Windows 11 - these requirements help ensure a more reliable and higher quality experience. Installing Windows 11 on this PC is not recommended and may result in compatibility issues. If you proceed with installing Windows 11, your PC will no longer be supported and won't be entitled to receive updates. Damages to your PC due to lack of compatibility aren't covered under the manufacturer warranty.

Det är klart, man får klara sig själv som sagt. Man får inte ens uppdateringar men valet är fritt ändå? Det är inte APPLE i dessa sammanhang på samma vis, skulle jag inte visa vad som som är riskerna då hade jag dock aldrig delat med mig av det det är viktigt som fasen ju.

Förresten, eftersom att TPM2 är ett krav i windows 11 så är väl alla system från windows 11 krypterade som standard? Det är ju ordnat isåfall redan så det är ju iofs klart då. Det är ju därför Microsoft har kravet. Uppgraderingen från TPM 1.3 till 2.0 var ju för att säkra chippet från bruteforce i princip så därför vill dom höja standarden på krypteringen för det SHA-1 förut och det är INTE ansett att vara säkert idag. Ja det är verkligen märkligt allting tycker jag man måste verkligen läsa dokumentationerna hela tiden så blir det lättare. Bitlocker är inställt på AES128 som standard, det är också något man kan ändra till 256, man kan inte ändra till andra saker som twofish, blowfish och allt vad som finns där är också "låst" i microsoft. Detta finns i telefonen på en linux maskin i /proc/crypto, detta är min i5a:

Jämför det med en dator med windows och enbart ha valet aes128/aes256: https://pastebin.com/raw/P9nUkqRn - Det är klart att linux är bättre på det?

Det går inte jämföra som sagt alla saker, det är olika system. Filformat? Ja, windows har väl ntfs/exfat och fat32. EXFAT är det sämsta formatet i hela världen för linux, det har inte stöd för varken rättigheter eller användare eller grupper. Linux bygger på id och permission där 0 är det som fått namnet "root" så för en med linux som kommer installera exfat koommer inte ens kunna skapa en genväg på en exfat partition, det är ju inte linux fel? Inte exffat heller? Det är ju windows grejjer? FAT32 är ett måste för UEFI, så det är ett skit viktigt format för linux användare som vill använda UEFI? Hehe, de går hand i hand.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_file_formats

Allt sånt här fungerar inte samma på systemen därför måste man acceptera det, det finns saker som LIKNAR linux fuse system i windows som WinFSP men läser man hela manualen som alltid, så förklarar han exakt hur det fungerar därför är det OLIKA saker till OLIKA system. Nu har gjort mig tydlig i detta med hoppas jag så ledsen om det blev väldigt mycket men jag får ju förklara NOGA om jag skall säga att det är mycket okunskap för nog är det så men nu kanske flera kan ta del av mer info, att linux är bra på sitt sätt de är ingen hemlighet det vet microsoft också. Vissa delar kräver det ena eller andra INGET av något av systemet är bäst på ALLT, den som säger det den kan ju göra det om den vill men den har ju knappast förstått skillnaden på saker och i denna teknikens värld som vi lever i isåfall.

"MoSetup" ... Använde jag inte "moutil" för att kringå secureboot i linux? Jodå. Då MÅSTE man läsa hela dokumentationen för refind, och kom ihåg det går inte på en rad det står såhär "Don't be afraid of the length of this documentation" - Det verkar många vara dock (i allmänhet)

Citat:

Note: I've seen reports that rEFInd is failing to boot macOS 11 ("Big Sur"). There seem to be two problems. First, and confusingly, macOS 11 requires booting via the boot loader Preboot partition, not the main macOS installation partition. With recent versions of macOS, rEFInd normally presents both options, but users might reasonably hide the poorly-named Preboot option, which is the only one that works. Second, a bug in rEFInd 0.12.0's memory management could cause it to hang on some EFIs, including some that Apple rolled out as part of the macOS 11 upgrade. Using rEFInd 0.13.0 and booting via the Preboot loader option should work around these problems. If all else fails, the new (rEFInd 0.13.0) feature to boot via an EFI firmware boot option may help; see the description of this feature here.

Det är en hel vetenskap bara det, men utan rodsbock, hade jag ju aldrig lyckats? Så javisst, har jag läst allt detta det kan alla göra: https://www.rodsbooks.com/refind/

Såhär skall det vara, valfritt och var sak till sak. Allt går om man vill.

Detta finns i windows med, under mountvol.exe /S b: så dyker den hemliga partitionen upp, sen får man ju läsa resten för att veta detta, det är heller inget "olagligt" utan det är så systemen fungerar.

Det ända som fattas nu för jag skulle kunna gå över till Windows det är att FUSE filsystem blir aktiverat i Microsoft kärna, WSL2 är riktigt riktigt riktigt bra men det fattas en del för utvecklare som grejjar i Linux ännu där FUSE är det som är så viktigt för att kunna gå överhelt, den dagen det sker då kanske kanske kanske man byter över efter alla dessa år det är ewvigheter känns det som man har provat det mesta men som decennier på linux sidan för jag ljuger ju rakt upp och ner om jag inte säger som det är. Windows är ju överlägset alla kategorirer, te.x för att ställa inte tangentbordet och RGB och sådanna här grejjer som många pratar om det är inget som jag knappt kan något om för det är inte samma sak på linux riktigt,sen har ju linux LDAC codecs men ja, det är verkligen inte omöjligt ändå ifall om allt blir som linux i kärnan på RIKTIGT på windows WSL2, inte alls. Då går jag nog garanterat över men där är vi inte idag men det närmar sig.

Heja heja! Så medans alla Windows användare funderar på att byta till Linux så funderar jag på byta till Windows. Fantastiskt

Apple är tyvärr inte för mig men det är ju jävligt bra för den som håller på med ljud och grejjer, det vet alla musiker det ser man ju på artister vad dom använder dom vet väl bäst antar jag för det området. Sist jag provade windows så hade cryptsetup kommit till WSL2 men då krävdes det någon BETA eller BUILD eller vad det det hette, det var så buggit så de krasha hela min disk men ja får skylla själv för det var ju en beta eller vad dom kallar det men det är på G men då var NÄRA det var så längesen jag tänkte ge dig en riktigt chans med windows men det var mkt för en som utvecklar som fattas men för vanligare användare är det ju nästan ovärt att ens byta till linux då man förlorar ju HELA windows plattform så varför inte köra båda i windows? Så det är ju bara vänta tills dom som kan det området får ordning på det så skall det allt provas vidare det är någon ung grabb hos microsoft som leder det där, han är grym på att få till det där men det tar ju sin tid naturligtvis.

Hacka lugnt!

// wuseman