Svensk infrastruktur drabbas av breda DDoS-attacker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ingen har skrattat åt att Energiförsöjning, banktransaktioner, kommunikationer skulle vara nere?
Det är nåra hemsidor som gick ner en stund. Det är inte speciellt samhällskritiskt. Att man inte kan läsa sin lönespec på kivra på nåra timmar dör man inte av.
Det är ju just det att dom inte har haft ner Energiförsöjning, banktransaktioner, kommunikationer som vi skrattar åt derast 1337 h4xx0r skillzzzz. Vem som helst kan köpa DDoS kraft o sänka nån hemsida.

Sätt sig i helikoptern och se på helheten istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Nu är det ju pga av kränkta religösa fanatiker.

Nja, misstänker att det snarare är false-flag-operationer med Ryssland bakom det hela.

De "onda" stater som har kunskap och kapacitet till större attacker är egentligen begränsat till Ryssland, Kina och Nordkorea. Övriga stater och grupper har normalt inte i närheten den kunskapen eller kapaciteten. Är knappast några kränkta jihadister som sitter med en laptop på kamelen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det hade inte varit fel om USA och Europa införde rejäla böter för organisationer som peerar med de organisationer som peerar mot Ryssland. Att tro att man kan få ryska befolkningen att byta åsikter genom att de har tillgång till det internationella internet börjar te sig tämligen naivt.

Ja det skulle vara något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Sämsta regeringen någonsin.

?

Vi kan väl undvika lokal svensk inrikespolitik i det hela (som har knappast något med detta att göra då alla regeringar stått bakom NATO-ansökan) som moderatorn själv påpelade.

Detta har mer med global politik och makt att göra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Detta är varför anonymitet på nätet kommer att behöva utplånas på sikt, samt varför man kommer använda AIs för att analysera all trafik på nätet i detalj i framtiden.

Detta är även den sortens terrorism där straffskalan behöver börja på livstids fängelse eftersom inkapacitering är det enda som kommer kunna påverka incitamenten på lång sikt för att pyssla med sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag har en kompis som läser en hel utbildning som handlar i stort sett om "etisk hackning"
Fyra månader kvar men han har redan ett jobb åt ett medelstort företag gällande iT säkerhet.

Jobbar på ett av världens största IT företag och vi tar in folk på IT-säkerhet utan utbildning för det är sån brist på personal

Sen får man utbildning på plats.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Min säkert impopulära åsikt är att sådana här händelser är bra för att hålla kritisk IT-infrastruktur på tårna och se till att den är robust nog utifall en verklig kris skulle utvecklas.

Skrivet av SiRai:

Då hade väl övriga länder som också stödjer Ukraina drabbats, Finland och Norge bl.a. Att attackerna kommer från Ryssland är mycket möjligt, men då handlar det mest troligt fortfarande om kränkta muslimer, bosatta i Ryssland då?

Det kan röra sig om att man utnyttjar ett tillfälle som ges. Det är en känd rysk troll-taktik att förstärka redan existerande motsättningar för destabiliserande effekter.

Permalänk
Medlem

De borde ha en funktion att om fler än 1000 utländska ip ansluter inom en sekund så autobannar man all trafik från utlandet temporärt.

Eller hur skyddar man sig mot ddos?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De borde ha en funktion att om fler än 1000 utländska ip ansluter inom en sekund så autobannar man all trafik från utlandet temporärt.

Eller hur skyddar man sig mot ddos?

Cloudflare har nån tjänst som ska skydda mot DDOS. Vet inte hur effektiv den skulle vara mot just den här typen av attacker.

En alternativ metod skulle väl vara att typ inte bränna böcker bara för att jävlas med folk. Det tycker jag känns som en ganska enkel lösning på problemet. Finland använde den metoden och det verkar fungera för dom.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nej men de borde ändå bli bortkopplade från resten av världen.

Europa kan börja med att sluta köpa rysk gas och el. Importen vi har idag är inte obetydlig och våra alternativa leverantörer tror inte på oss och kommer därför inte göra några permanenta ändringar för att kunna förse oss med energi.

Permalänk
Medlem

Flera sidor och ingen har länkat en XKCD på temat. Vafalls?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Ah, de där gnälliga små töntarna nu igen. Antingen är det ryssar rakt av, eller så är det en bunt lättlurade töntar som överreagerar på ett problem skapat av ryssar (bokbränningen).

DDoS, alla scriptbäbisars favirotleksak.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mullvaden83:

Jo men vad gör det?

Dom kan ju komma tillbaka o säga att dom kan nåt när dom sänkt Elförsörjningen i landet eller nåt.

Att folk inte kommer åt nåra siter i ett par timmar för ju inte så stor skada i det hela.

Vaddå? Folk har viktiga mail i Kivra som de inte kommer åt. Kan vara riktigt viktigt eller tidsberoende. Det är inte som att Sweclockers gått ner, där alla kan göra annat. Om SL går ner påverkas väl kanske tågtrafiken, eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Homdax:

Så det är lite lattjo som flera av er uttrycker att flera samhällsviktiga och ekonomiska institutioner blir utsatta för DDOS?
Energiförsöjning, banktransaktioner, kommunikationer? Det skiter vi i? Det är bara "en stund" så det spelar ingen roll?

Nu skall jag inte bli kriminell genom mitt ordval, men milt sagt kan jag väl uttrycka mitt djupaste avsky för de åsikterna.

Detta är Sweclockers, många är 14 år numera och gillar att skriva edgy kommentarer innan de ens läst artiklar.

Permalänk
Medlem

Åhh nej, inte ddos på en hemsida! Vi är körda, nu kan vi inte längre läsa om dessa företags motto och värderingar…

Det här forumet har väl mer bandbredd än hela Sudan?

Permalänk
Medlem

Folk som är sura över våran yttrandefrihet.. Buhu.

Permalänk
Medlem

@gummybearkiller: Enda landet som behöver oroa sig för kommunister är Moldavien, men de har också allmänhetens stöd där enligt opinionsundersökningar. Kommunisterna har haft större stöd i opinionsundersökningar i drygt ett år där, därav deras politiska kris som regering utan folkligt stöd.

I Ryssland är kommunisterna opposition, och är inte särskilt stora.

Permalänk
Medlem

Tycker det fascinerande att DDoS attacker än idag 2023 är svårt att skydda sig emot

DDoS måste väl ha funnits bra länge nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vaddå? Folk har viktiga mail i Kivra som de inte kommer åt. Kan vara riktigt viktigt eller tidsberoende. Det är inte som att Sweclockers gått ner, där alla kan göra annat. Om SL går ner påverkas väl kanske tågtrafiken, eller?

Fast nu var ju appen inte ens nere. Samma med SL. Köp biljett i appen, eller på station. Kanske lite värre med SAS där man kanske oftast köper på hemsidan, men här kanske det inte är lika tidskritiskt heller om man inte ska köpa sista minuten.

Attackerna har varit väldigt korta och tagit ner väldigt lite faktiskt funktionalitet. Man kan följa dem på Telegram och det är som att läsa en fjortis våta dröm. Häftiga flashiga bilder, dödskallar (någon som minns dansande skelett från 90-talet?) och "coola" meddelanden.

Det roligaste är att typ 50% av deras attacker idag har inte givit effekt, de blev "försenade" i nästan 2 timmar och flera inlägg har blivit borttagna för att deras mål hade skyddat sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Åhh nej, inte ddos på en hemsida! Vi är körda, nu kan vi inte längre läsa om dessa företags motto och värderingar…

Det här forumet har väl mer bandbredd än hela Sudan?

Vad har Sweclockers med detta att göra?

Skrivet av wargreymon:

Fast nu var ju appen inte ens nere. Samma med SL. Köp biljett i appen, eller på station. Kanske lite värre med SAS där man kanske oftast köper på hemsidan, men här kanske det inte är lika tidskritiskt heller om man inte ska köpa sista minuten.

Attackerna har varit väldigt korta och tagit ner väldigt lite faktiskt funktionalitet. Man kan följa dem på Telegram och det är som att läsa en fjortis våta dröm. Häftiga flashiga bilder, dödskallar (någon som minns dansande skelett från 90-talet?) och "coola" meddelanden.

Det roligaste är att typ 50% av deras attacker idag har inte givit effekt, de blev "försenade" i nästan 2 timmar och flera inlägg har blivit borttagna för att deras mål hade skyddat sig.

Ja det börjar smått men om någon större aktör ansluter sig till dem iom att de är ryska eller pro-ryska och sveriges relation till ryssland inte är så bra idag så kanske de kan åstadkomma något mer allvarligt, än mer ifall nån grupp i turkiet går med. Tex mot försäkringskassan eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vad har Sweclockers med detta att göra?

Sweclockers har absolut inget med detta att göra förutom att sätta skala på denna attack

Inget som kan bryta ner eller påverka vår infrastruktur nämnvärt. Speciellt eftersom de attackerar hemsidor och inte applikationerna bakom

Permalänk
Medlem

DDoS, vad orginellt. Riktiga elithackers

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Om man är rädd för Putin så bör man se upp med Erdogan med.
De är vänner och Erdogan drar ut med ansökningarna för att hjälpa Putin.
Erdogan hotar de flesta och tvärtom vad folk tror är han ett verkligt hot.
Han har hotat EU flera gånger med att om han inte får som han vill så släpper han igenom alla flyktingar till EU. Skulle em sådan sak inträffa idag skulle det bli kaos i Europa för man kan ju inte skjuta på flyktingar som vill fly. Det kaoset skulle få Europa att titta bort från Ryssland och Putin kan kriga vidare.
Betänk 5 miljoner ev beväpnade muslimer som drar igenom Europa.
VEM vinner på det här??
Jo, USA, som velat sätta strafftullar på EU och bekämpa kommunismen som är det stora spöket i USA. Nordstream saboterat av USA för att starta ännu en konflikt i Europa?
Ryssarna vinner INGENTING på det här kriget och Ukraina är bara en bricka i spelet för att knäcka kommunismen. Hade jag varit Putin hade iaf jag markerat tydligare mot västs o natos inblandning i kriget. Atombomb? Vill vi det?
USA skiter i vilket för de sitter på andra sidan jorden.
Hade Kina byggt kärnvapenanläggningar i Mexiko hade USA bombat sönder dem direkt men när USA gör samma sak runt Ryssland/Sovjet så är det helt rätt.
Ursäkta det här men vi vet INGENTING om helheten i det här.
Jag vet bara en sak: Pengarna styr, och var finns pengarna?

Foliehatten sitter på ser jag och här kom USA in i bilden med..
Sen vem vill inte bekämpa kommunism eller nazismen? Med tanke på alla liv dessa ideologier har tagit. Borde vara självklart hos alla.

Edit* handlar inte om vem som vet mest Lars. Utan ni foliehattar som snurrar in er i konspirationsteorier. Komik om något skulle jag vilja kalla det. Är bara här för underhållningen egentligen.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Foliehatten sitter på ser jag och här kom USA in i bilden med..
Sen vem vill inte bekämpa kommunism eller nazismen? Med tanke på alla liv dessa ideologier har tagit. Borde vara självklart hos alla.

Så vad är din åsikt om BRICS?

På tal om USA, vad sa Biden om Nordstream 2 och vad hände? Och framförallt, vilka säljer gas till Europa nu och tjänar stora pengar på det?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Detta är varför anonymitet på nätet kommer att behöva utplånas på sikt, samt varför man kommer använda AIs för att analysera all trafik på nätet i detalj i framtiden.

Detta är även den sortens terrorism där straffskalan behöver börja på livstids fängelse eftersom inkapacitering är det enda som kommer kunna påverka incitamenten på lång sikt för att pyssla med sånt här.

Jag håller med dig.
Hur ska vi gå till väga tycker du?
Mitt förslag är att vi tar reda på alla individers identitet och sen så samlar vi detta i en databas.
Och varje individ får sedan ett individuellt nummer tilldelat, vi kanske kan märka individerna fysiskt också, vad anser du?
Hädanefter kallar vi individerna för objekt och nummer.
Sen så kan vi styra objektets vistelse så att denne surfar på rätt sidor, för det är ju något vi bestämmer eftersom objektet inte själv vet vad denne vill.
Jag tror verkligen detta är något att satsa på, eller hur @Sveklockarn ?
Vi borde även ha någon form av logotyp.
Jag undrar om det inte finns någon gammal symbol som motsvarar solen som vi kan använda.
Jag skissar på några förslag till vårat nästa klubbmöte
Väl mött och säg helg.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Foliehatten sitter på ser jag och här kom USA in i bilden med..
Sen vem vill inte bekämpa kommunism eller nazismen? Med tanke på alla liv dessa ideologier har tagit. Borde vara självklart hos alla.

https://youtu.be/OS4O8rGRLf8?t=83

Orkar du läsa så finns det något här du bör läsa:
https://seymourhersh.substack.com/p/how-america-took-out-the-...

Det Biden sade vid presskonferensen var: OM RYSSLAND GÅR IN I UKRAINA MILTÄRT KOMMER DET INTE FINNAS NÅGON NORDSTREAM 2, VI KOMMER ATT SE TILL DET.

Jag har inte sagt något positivt om varken kommunism eller nazism eller för den delen om islamism, kapitalism eller andra sätt att leva.

Det enda jag säger är att allt inte är som det ser ut.

Hade fransmännen varit så hårda mot tyskarna i freden vid Versailles och utkrävt hämnd, både ekonomisk och landmässigt utan vi hade stöttat tyskarna i uppbyggnaden i landet efter ww1 så hade nazismen inte fått någon grogrund och kommunisterna i Sovjet hade aldrig fått någon Warzavapakt och kommunismen hade då troligtvis aldrig spridit sig till Kina o Korea på 30 o 40talet.

Hade vi låtit Tyskland behålla sin heder och fått bygga icke militär materiel med hjälp av Europa efter ww1 precis som Japan fick av USA efter andra världskriget hade hatet inte gjutits så djupt.

Nazister är inte förbjudna i USA men kommunister är det sedan Eisenhower förbjöd det den 24 augusti 1954.
Den nazistiska flaggan är inte förbjuden i Danmark, Norge, Finland eller USA men i Sverige är den förbjuden. Här i Sverige är kommunism inte förbjudet och INGA kommunister får den stämpeln som tex SD får. Det är totalt fritt för var och en att supporta Putin. Du läser aldrig en artikel om att någon är kommunist.

När man anklagar någon för att ha foliehatt på sig borde man veta lite mer än du gör.

Lars

Permalänk
Skrivmaskin

Hörrni... Nu hamnade vi väl lite väl off-topic? Läser här för natten, så kan det städas upp lite för fler till ämnet hörande diskussioner

Permalänk
Medlem

Pinsamt att kalla sig hackers när ens enda prestation är överbelastningsattacker...

Skrivet av talonmas:

De borde ha en funktion att om fler än 1000 utländska ip ansluter inom en sekund så autobannar man all trafik från utlandet temporärt.

Eller hur skyddar man sig mot ddos?

Går att skriva bra bra undantag, som diverse torrentsidor gjorde för 10 år sedan när Hollywood sysslade med attacker

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Här i Sverige är kommunism inte förbjudet och INGA kommunister får den stämpeln som tex SD får. Det är totalt fritt för var och en att supporta Putin. Du läser aldrig en artikel om att någon är kommunist.

Vad är din koppling mellan kommunism och Putin, han är väl lika lite kommunist som Zelensky är Nazist? Eller du kanske definierar "kommunism" på ett kreativt sätt, ungefär som Putin som kallar alla sina fiender nazister? Eller som Erdogan som verkar sätta likhetstecken mellan "kurd" och "terrorist". Nej, det kanske är bäst att vi läser den här tråden, som @Wittwang så föredömligt gjorde under natten.

Permalänk
Medlem

ddos attacker känns lite 2000 :). Borde inte de flesta ha ganska bra koll på hur man hanterar dessa vid det här laget då jag själv inte märkt av något konstigt med tjänsterna dom ska ha "attackerat".
Till och med min hem router har skydd för det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.