Snabbkoll: Hur håller du din datormus?

Permalänk
Medlem

Fingertip med handleden planterad på en fast punkt på bordskanten. Har försökt att vänja mig vid palm eftersom jag inbillar mig att det är mer ergonomiskt, men jag lyckas aldrig vänja mig och får inte alls samma precision.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Bara fingertopparna. Behöver sällan röra armen eller handen. Det räcker oftast att bara "putta" musen i sidled med tummen och lillfingret, och i uppåt/neråt genom att böja övriga fingrar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 5 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har för stora händer för att det skulle vara en "palm" jag vilar "undersidan av knogarna" nästan längst bak på musen och vilar fingrarna på musen som ett palmgrepp. Så pass på den omröstningen

Permalänk
Medlem

Fingertopparna samt där längst bak i handflatans yttersta del vid tummens bas och ytterkanten precis nedanom lillfingret vilar mot musens bakre del som funkar mera som stabilisator. Beror på musens längd/storlek hur mycket som rör handflatan. Handleden vilar mot musmattan och det är handleden i samverkan med fingrarna som mestadels styr rörelserna.

Vet inte hur andra kallar det men jag kallar det fingertip grip såsom kända YouTube profiler skulle också göra, claw böjer man fingrarna t.ex. och jag håller dem raka, det finns ingen skriven regel att t.ex. claw så måste man vidröra baksidan eller fingertip så får man inte göra det, det handlar mera om hur man placerar fingrarna imo medans handlflatan till största del inte vidrör musen. Tror vi får aningen missvisande siffror att flera plockar claw än fingertopp pga handflatan vidrör eller inte vidrör beskrivningen i omröstningen, korrekt beskrivning vore:

Claw: Lite eller inte alls av handflatan vidrörs och böjda fingrar, "clawgrip"
Fingertopp: Fingerspetsarna och största delen av handflatan vidrörs ej eller inte alls

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Endast fingertopparna, men wristen vilar ju självklart mot musmattan, till skillnad från några av bilderna ni postade.

Permalänk
Medlem

palm (surfande) / claw (spelande aka "sport mode"), har inte tänkt på det

Visa signatur

▩ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ▩ CPU: Ryzen 7700X ▩ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ▩ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ▩ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ▩ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ▩ M.2: Samsung 980 Pro ▩ PSU: Corsair HX1200 ▩ Chassi: Corsair 7000X ▩ Geekbench 6: 2903 ▩ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
👍 SweClike - Synligare färg på dina likes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tror att "annat" är rätt svar för mig när jag kollat runt lite och känt efter.

Ofta så har jag handleden på ett fast ställe på musmattan och flyttar musen med fingrarna. Detta var dock inget jag var medveten om innan denna tråden!
För större rörelser är palmgrip närmast. Men oavsett vilket så vilar typ hela armen/handleden/handen.

Jag gör ungefär likadant.

Det liknar kanske palmgrip mest. Handleden eller nedre delen av handen vilar mot bordskanten och lite av musmattan. Tummen och lilllfingret på varsin sida om musen. Pekfingret på vänster knapp. Långfingret på hjulet. Ringfingret på höger knapp. Väldigt avslappnat grepp. Har en logitech hyperion fury (tror den heter så).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jag varierar under dagen då jag har reumatiska problem kopplat till mus/tangentbord vilket känns för jävligt vid 37 års ålder

Permalänk
Redaktionschef
Skrivet av lindahlj:

https://pbs.twimg.com/media/FPCffGUVgAA1uNr?format=jpg

Jag kör med så kallat omvänt grepp, saknar det som alternativ.

Det här är både upprörande och kränkande för folk med händer.

Annars är det primärt palmgrip som gäller. Dock kommer klon fram när det vankas FPS-spelande.

Permalänk
Medlem

Tycker det känns som jag byter hela tiden för ena dagen kan jag träffa fienden och andra dagen inte.
Lägg till alternativet "vet inte" eller "varierande"

Visa signatur

Spelar Just Nu: Valheim Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Hjälpsam

Trodde jag var Palm, men efter närmare beskrivning och analys är jag tydligen närmare Claw.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Fingertopparna. Men tror mycket har med storleken på pekdonet* att göra. Större pekdon = närmre handflatan.

* Pekdon = mus.

Permalänk
Medlem

Fingertopparna. Dock inte som Kevin Costner i reklamen för Apple Lisa.

Permalänk
Nyhetsredaktör
Skrivet av lindahlj:

https://pbs.twimg.com/media/FPCffGUVgAA1uNr?format=jpg

Jag kör med så kallat omvänt grepp, saknar det som alternativ.

Provade, rekommenderas verkligen. Vrålbekvämt, får 5/7.

Permalänk
Medlem

41 år gammal och har använt claw hela livet. Dels har jag händer stora som dasslock och dels hade mössen förr bara två små knappar i fronten och inte de långa knappar som används idag.

Tror också att claw ger lite mer känsla och precision på samma sätt som fingertoppen används för att fyra av vapen. Men har jag några vetenskapliga belägg? Nä.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

En blandning av Claw och Palm:

Tummen, ring- och lillfinger vilar på musen enligt Palm.
Pek- och långfinger är bara i kontakt enligt Claw.

Beror nog mycket på musens utformning. Hade det varit en "vanlig" mus hade jag nog varit 100% Claw.

Edit: Och kom precis på mig själv att hålla musen enligt "Fingertip" när jag satt och slösurfade, haha.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1080p 60 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Endast fingertopparna. Annars måste man ju röra på armen.

Oavsett grepp så måste man inte röra något på armen. Handledsrörelser oavsett grepp ju Om man inte har ställt in musen på vrålsegt att man måste flytta, hoppa tillbaka, flytta, hoppa tillbaka osv ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Underlättar kanske för fler än mig att se en bild.
https://d1fs8ljxwyzba6.cloudfront.net/assets/editorial/2021/0...

Proportionerna ser helt fel ut... Antingen är det en barnhand eller en gigantisk mus på bilden.

Skrivet av Rapidact:

Detta är ett bra exempel på de olika greppen.

Det ser jobbigt ut att låta handleden sväva ovanför bortsytan som i "fingertip"-exemplet. Jag använder fingertip men låter delen av handen närmast handleden (vad det nu kallas) vila mot bordet, samtidigt som bara fingertopparna vidrör musen. För mig ger det betydligt bättre precision och snabbhet än alternativen samtidigt som det är vilsamt, men det verkar vara individuellt. Jag har i alla fall betydligt bättre finmotorisk kontroll över mina fingrar än underarmen som helhet.

Permalänk
Medlem

Ett exempel på vad ni menar med en bild för varje alternativ hade varit bra i framtida undersökningar.

Nu kan det lätt bli missförstånd

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Olika positioner i olika spel/applikationer. Men oftast en blandning av claw och palm, inte riktigt claw, men inte heller helt palm

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Beror på musens storlek.

Palm på musen hemma (Logi G502) och claw på jobbet (Logi MX Anywhere 3)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Palm. Hade dock problem att hitta tillräckligt stora möss runt 2016. Undrar hur marknaden ser ut idag.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Det varierar mellan palm och clawgrip

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Jag kör palmgrip med världens bästa palmgripmus, Mionix Naos 7000.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Fingertopparna, med handloven vilande på bordet.

Har i övrigt fortfarande inte hittat någon mus som är lika najs till det som gamla Trekker Wheelmouse. Det som gör den unik är att den inte blir högre baktill, inte smalnar av framåt där man greppar, och är nära nog spetsig bakåt. Den krockar inte med handflatan, men går ändå att hålla styrsel på. Den ser bulligare ut än den är på bilden nedan, perspektivet luras nog.

Nån gång när jag får tid och inspiration blir det att cadda upp och 3d-printa en klon med innanmätet från någon vettig optisk mus.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Lite av varje för specifika saker men 90% av tiden håller jag inte på något av dessa tre sätt

Permalänk
Medlem

Clawgrip till iallafall 90+% av tiden men händer säkert att jag växlar lite. Lägger dock aldrig hela handen emot.

Visa signatur

Huvuddator: 5900X, 32GB, KFA2 RTX 4090 SG, 5TB NVMe/SATA SSD, 4K144Hz Acer X322QKKV
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Ultrabook: Dell XPS 13 modell 9310
Steam Deck, Switch, PS5 och Xbox One X

Permalänk
Medlem

Vi som kör CS med pekplattan då???? (skojjar)

Visa signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

Clawfinger då, har en gammal trådlös mus (Logitech G305) och med mina stora händer så är den för liten för att hålla, så blir att man använder fingrarna bara.

Permalänk
Medlem

Röstade palm, men nu när jag tänker efter så tror jag att det varierar från palm till någonstans mittemellan palm och claw