Var fjärde svensk vill byta telefon varje år

Permalänk
Melding Plague

Var fjärde svensk vill byta telefon varje år

Att få en fräsch mobilupplevelse är något som uppskattas av många och i en ny undersökning framgår det att var fjärde svensk vill ha en ny telefon varje år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag försöker göra tvärtom, och byter vart fjärde år. Minst.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

byter varje år till samsungs nya och gjort så sedan dom började med s serien, (byter främst för kameran)
den gamla telefonen tas över av ungarna som då får "ny" telefon var annat år.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jävlar vad dåliga folk måste vara på att sköta om sina batterier.

Hur lyckas man på ett år?

Är det mobilspel 10h per dag och telefonen typ fast i laddaren dygnet runt? Tog mig tre år innan något märkbart hade hänt med batteriet på min förra telefon (OnePlus) och fem år innan det blev så att batteriet inte räckte en dag.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vart tredje år räcker för mig. Tidigare blev det varje år men det går inte med de priser som är nu om man dessutom i samma veva ska uppgradera klocka och airpods.

Permalänk
Sötast

Extra Extra! Read all about it!
Phone manufacturer with new battery technology shows "survey statistics" that bad/old/worse battery technology is the main reason for people wanting to buy new phones EVERY YEAR!

Hmm.
mm.
dåså.

Inte nog med att de i deras reklam försöker få folk som byter varannat år eller mer sällan att känna sig som snåljåpar, de har även teknologin för att hjälpa dem med nästa byte!

Prisa huaw....öhh.. oneclou.....öhhone something! the saviour!

Mobilteknologin har sedan flera år tillbaka kommit så långt att det vore i princip omöjligt för två fanboys av olika märken att blindtesta konkurrenternas telefoner och separera dem från sin egen.

Nu handlar det bara om att sälja samma smörja oftare, helst med alla tillbehör också.

Kommer ni ihåg när det kostade 6kr/minut att ringa och 5kr att skicka ett sms? Då var mobilen den minsta kostnaden.
Nu ska det gå minst 20.000kr per år för att inte farmor skall skratta åt din fattiga 2 år gamla lur

Permalänk
Medlem

Jobbet tvingar oss att byta var tredje år. Men innan var det vartannat så en liten förbättring där. Hade jag haft råd att ha privat mobil så hade jag nog haft den tills Android-versionen slutade få säkerhetsuppdateringar. Men nu får jag via jobbet så det är deras cykler som gäller. Obegränsad data och fria samtal även för privat bruk går ju inte motstå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har bytt varannat år tidigare de det varit leasingperioden på företagstelefonen. Nu styr jag över det själv och då har jag än mindre lust att byta ens så ofta, ska nog försöka få den att hålla åtminstone 4 år.

Permalänk
Medlem

Byter när telefonen börjar bli så seg att den är jobbig att använda. Har kvar min iPhone X från 2017. Bytte batteri i våras annars har den inte behövt några reparationer eller underhåll. Fungerar perfekt och kör senaste iOS.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

vill och vill?? bara att köpa

Permalänk
Medlem

5 år kör jag på. Jag ser inga fördelar att byta från min Samsung S9 plus då jag förlorar både extra lagringsutrymme med sd-kort och 3,5 mm uttag vid en uppgradering. Känns lite trist att inte kunna ha 512 gb internutrymme och det där 3,5 mm uttaget som används flera gånger om dagen i olika enheter. Därför uppgraderar jag helst inte, sprickfri skärm och allt är fräscht.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Citat:

One Poll har i uppdrag av Oneplus gjort en enkätundersökning för att se hur läget ser ut hos svenskar, där det framgår att var fjärde svensk vill köpa ny telefon en gång om året.

Med endast 1000 deltagare så återspeglar man knappast populationen.

Med det sagt så byter jag när jag märker av att batteritiden blir lidande, vilket med min typ av användning och laddning, blir var 1.5-2 år.

Visa signatur

GAAAMES!

Permalänk

Källkritik, jag tror inte på påståendet. Och jag är fundersam på hur undersökningen gjordes.

Sedan tycker jag man kan dela in användarna i olika grupper.

  • De som köper en dyr telefon med abonnemang och efter 2 år väljer att teckna ett nytt abonnemang med ny mobil

  • De som köper en dyr mobil kontant, vad en dyr mobil är går att diskutera.

  • De som köper budget mobil kontakt, typ en för 1500kr.

Att köpa en mobil för 1500kr och byta vartannat år eller att köpa en för 15 000kr och byta lika ofta är två helt olika saker ekonomisk. Angående abonnemang så är många av behov av riktigt dyra abonnemang och dessa är ofta billiga vid köp av ny dyr telefon.

För min egen del har jag bytt mobil i 5000kr klassen vartannat år. Jag skulle egentligen byta min nu men jag hittar ingen bra som ej är svindyr.
Varför jag byter så ofta är att telefonen redan när jag köpte den hade brister som jag störde mig på, men efter 2år så har en mobil för samma pris varit bättre.
Efter 2år så är dessutom mitt batteri sämre (dock inte kass), jag laddar mobilen X gånger per dag, såklart småladdningar. Men även när mobilen var ny räckte ej en laddning en hel dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jävlar vad dåliga folk måste vara på att sköta om sina batterier.

Hur lyckas man på ett år?

Är det mobilspel 10h per dag och telefonen typ fast i laddaren dygnet runt? Tog mig tre år innan något märkbart hade hänt med batteriet på min förra telefon (OnePlus) och fem år innan det blev så att batteriet inte räckte en dag.

Håller med, har svårt att märka någon försämring efter bara ett år. Efter ca tre år är blir det dock rätt uppenbart att telefonen tappat en del av ursprungskapaciteten även om det inte brukar vara någon direkt katastrof ens då.

Min mobil är overkill för mina behov så det blir nog att byta batteri om ca tre år och sedan behålla den tre år till.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Haft min mobil sedan december 2017, still going strong.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Viceroy:

Vart tredje år räcker för mig. Tidigare blev det varje år men det går inte med de priser som är nu om man dessutom i samma veva ska uppgradera klocka och airpods.

Behöver man uppgradera klockan och lurarna samtidigt som mobilen? Har aldrig haft något smart armbandsur, men är inne på mitt tredje par äkta trådlösa lurar, och bytena har skett pga att de slutat fungera respektive försvunnit.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Då är jag inte med de iaf.

Använder fortfarande nuvarande Motorola sen 2019.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

1.5år med Oneplus 9 Pro, fortfarande i nyskick och tänker nog inte byta på ett bra tag, finns roligare saker att lägga pengar på.

Permalänk
Snusfri

Jag byter när jag känner för det och då får någon av päronen ta över min tidigare telefon, tex så fick far ta över min Mi 11i som jag avskydde och mor min 6T.

Mor kanske får ta över en OP9 nu snart med, beroende på om jag köper nytt eller inte.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
99:e percentilen

Tycker faktiskt det är skandal att det i allmänhet inte går att begränsa laddningen efter eget tycke på telefoner, som det gör på bilar. Det är naturligtvis inte lika viktigt på en telefon, eftersom den är billigare och inte förväntas leva lika länge, men det kan omöjligen vara svårt att implementera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Fy fan vilket jävla slöseri på vår jord och dess resurser.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tycker faktiskt det är skandal att det i allmänhet inte går att begränsa laddningen efter eget tycke på telefoner, som det gör på bilar. Det är naturligtvis inte lika viktigt på en telefon, eftersom den är billigare och inte förväntas leva lika länge, men det kan omöjligen vara svårt att implementera.

Finns ju och blir vanligare.

Kan välja gräns mellan 80-100%, stänga av snabbladdning och schemalägga laddning på min telefon (Asus).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAAAMES:

Med endast 1000 deltagare så återspeglar man knappast populationen.

Det är runt 1000 pers som man frågor när man gör valundersökningar så helt ok rent statistiskt.

Hade en Nexus i 5 år och sedan en IPhone från jobbet som är inne på 4:e året. Tror inte det finns så mycket mer än batteri som inte håller i 24h lätt användning och slut av stöd för BankID som kan få mig att byta.

Permalänk
Medlem

Vid mitt senaste byte var var den äldre telefonen ca 2,5år.
Det var inget fel på den äldre telefonen men ville ha bättre batteritid vilken var bättre på pappret men inte direkt bättre i praktiken.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BergEr:

Finns ju och blir vanligare.

Kan välja gräns mellan 80-100%, stänga av snabbladdning och schemalägga laddning på min telefon (Asus).

Ja. Men det hade kunnat ha funnits i tio år vid det här laget, och det finns inte på alla telefoner ens idag. Min iPhone 13 Pro har inga sådana reglage, till exempel. (Ja, jag är väl medveten om att den har ”something something automatically something learns something habits something it just works”. Det är inte vad jag efterlyser.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kommer det uppdateringar och batteriet håller sig fräscht anser jag att jag inte behöver byta på många år. Tyvärr så är det inte alltid så

Skrivet av Alling:

Ja. Men det hade kunnat ha funnits i tio år vid det här laget, och det finns inte på alla telefoner ens idag. Min iPhone 13 Pro har inga sådana reglage, till exempel. (Ja, jag är väl medveten om att den har ”something something automatically something learns something habits something it just works”. Det är inte vad jag efterlyser.)

Använder du funktionen för sömn dvs sätter hur många timmar du ska sova och när du ska gå upp så kommer den anpassa laddningen så att de sista 20% laddas i precis innan den plingar och plongar och det är dags för dig att kryp ur sängen. Tycker det räcker gott.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

Fy i satan vad vulgärt. Förmodligen betydligt lägre än var fjärde svensk som är månadsgivare till valfri välgörenhet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snubb1:

Vid mitt senaste byte var var den äldre telefonen ca 2,5h.
Det var inget fel på den äldre telefonen men ville ha bättre batteritid vilken var bättre på pappret men inte direkt bättre i praktiken.

2,5 timmar måste ju vara något sorts rekord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

2,5 timmar måste ju vara något sorts rekord

Jo det vore ett nytt rekord 2,5år ska det vara.

Permalänk
Medlem

Hade jag vart ekonomiskt oberoende hade det ju vart trevligt att byta oftare, men var fjärde svensk?
Det låter ju sanslöst.

För mig tar det flera månader att trivas med telefonen, ställa in allt optimalt, lära sig utnyttja den etc. Sen brukar "smekmånaden" komma för mig, 2-3 år där telefonen fungerar optimalt.

Nuförtiden är det batteriet som tvingar mig till att byta, eller om telefonen är blir vansinnigt seg, det pallar inte jag.
Utöver det behåller jag gärna så länge det går.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |