iPhone laddar till 100% trots "Optimerad batteriladdning"

Permalänk
Medlem

iPhone laddar till 100% trots "Optimerad batteriladdning"

Jag har haft min iPhone SE inställd på "Optimerad batteriladdning" sedan jag köpte den, men den har aldrig slutat ladda vid 80% utan laddar alltid till 100%.

Använder inte telefonen speciellt mycket, så ofta klarar den sig närmare 3 dygn innan den behöver laddas, men oavsett hur ofta eller sällan jag laddar den, så laddar den alltid till 100%.

När batterinivån går ner till 20% får man en fråga om man vill använda strömsparläget och väljer jag det och sedan sätter telefonen på laddning, så tänds skärmen när batteriet är upp på 80% och strömsparläget inaktiveras, men den fortsätter ladda till 100%.

Finns det någon ytterligare inställning som jag missat?

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Jag har haft min iPhone SE inställd på "Optimerad batteriladdning" sedan jag köpte den, men den har aldrig slutat ladda vid 80% utan laddar alltid till 100%.

Det "optimerad batteriladdning" gör är att anpassa laddningen så att batteriet blir fulladdat när du tros använda telefonen.

Laddar du exempelvis nattetid, så laddar telefonen först till 80%, pausar, för att sedan ladda till 100% lagom tills du vaknar.

Det är iallafall så jag förstått funktionen.

Permalänk
Medlem

Så här funkade det för mig inatt, 13 mini använd några veckor. Gav telefonen ström runt 23. Laddade till 80% på ca 1 timme. 2 timmar paus fram till 02 och laddade upp till 100% fram till 03. Enligt GUI:et i alla fall. Min förra, 8, tror jag slutade ladda runt 05 sist jag tittade - det hände någon gång att jag vaknade och drog ur sladden för att kolla tiden och inte hade full-laddat på morgonen. Har då som nu larmet ställt på 06:30.

Gissningsvis behövs någorlunda regelbundna laddningsvanor för att logiken inte bara ska ladda fullt direkt. Dagtid laddas det fullt om man strömsätter.