Hackat Facebook - Värsta digitala händelse i mitt liv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det där påståendet stämmer absolut inte! det du skriver är farlig och felaktig information

Nä, det lät konstigt. Jag kan inte ha 300 postitlappar på väggen till alla sajter man har konto på.
Då är det bättre att lösenordshanterare håller i dessa och jag ett sjukt svårt master-lösen i mitt huvud.
Gjorde en gedigen research innan jag valde bitwarden och så länge är jag jättenöjd. Köpte tom deras premiumfunktioner, typ $20/år.

Permalänk
Skrivet av adamski2:

Tror precis som du.

Mitt lösenord bestod av 8 tecken, små och stora bokstäver samt 2 stycken siffror. Inte jättebra men dugligt.
Nu har jag gått all in i bitwarden (efter att ha använt slarvigt LastPass i flera år), bytt lösenordet till riktigt svåra på sådär 100 sajter, kvar att byta typ 200

På de viktigaste kontona mejl, jobbmejl, mitt återstående Instakonto använder jag unika egna lösenord som är svåra men som jag har i huvudet, de är också olika mellan dessa konton. Resten blir du regenererade från bitwarden.

Okej tyvärr måste jag säga att 8 tecken är alldeles för lite. Det hade nog förmodligen inte hänt om du använt ett längre lösenord. Dessutom vet jag inte vad det bestod av stora, stora bokstäver, siffror, specialtecken. Men kan med all säkerhet säga oavsett att 8 tecken är väldigt mycket i underkant och också därför du blev hackad. Ta detta som en lärdom och hoppas det löser sig med Facebook på något sätt.

Skrivet av adamski2:

Japp, livs läxa detta. Jag ska lägga till tvåsteg till de viktigaste kontona.

Ja det eller Yubikey och lägg därtill långa och avancerade lösenord. Just långa lösenord är nyckeln till att vara rätt säker så länge sidan man använder kontouppgifterna till haschar med det nyaste hashfunktionerna och saltar dem väl också utöver att använda stora, små bokstäver, siffror och specialtecken.

Skrivet av adamski2:

Nä, det lät konstigt. Jag kan inte ha 300 postitlappar på väggen till alla sajter man har konto på.
Då är det bättre att lösenordshanterare håller i dessa och jag ett sjukt svårt master-lösen i mitt huvud.
Gjorde en gedigen research innan jag valde bitwarden och så länge är jag jättenöjd. Köpte tom deras premiumfunktioner, typ $20/år.

Just detta är nödvändigt att använda en bra lösenordshanterare istället för att använda tusen olika it-lappar med tusen olika konton som blir lite jobbigt i längden.

Permalänk
Hedersmedlem

Känner igen detta från andra drabbade.

Det mesta pekar mot att det är cookies som blivit kapade/kopierade och som dyker upp på en dator på andra sidan jorden. Sen är det tyvärr kört...

Detta kan även hända med 2FA aktiverat och starkt lösenord.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

en stackars privatperson som dom inte tjänar något alls på

Du får tänka om där.

Skrivet av SwedZi:

Facebook har oerhört avancerade algoritmer och botar som scannar av allt som läggs upp, därför tas allt olagligt eller olämpligt ner på en gång så det är inget som hinner ligga uppe så att bekanta kan se.

Måste vara därför de anställer folk för att se all skit som läggs upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det mesta pekar mot att det är cookies som blivit kapade/kopierade och som dyker upp på en dator på andra sidan jorden. Sen är det tyvärr kört...

Varför skulle det mesta peka på kapade kakor när TS själv säger sig ha återanvänt användaruppgifter?

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Så länge man använder ett bra och säkert lösenord till sin router och inte sparar lösenord i sin webbläsare så är man rätt säker från att någon hackar dina cookies.

Skrivet av CymbalCrasher:

Varför skulle det mesta peka på kapade kakor när TS själv säger sig ha återanvänt användaruppgifter?

I TS fall är det hans korta och dåliga lösenord. Men som sagt hackare kan hacka cookies också och det blir allt vanligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

I TS fall är det hans korta och dåliga lösenord. Men som sagt hackare kan hacka cookies också och det blir allt vanligare.

Eller så läckte det från en annan sida.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det väldigt svårt att få tillbaka sitt konto ifrån Meta om du inte har stort influens hos Facebook och Instagram.

Jag rekommenderar att du kör en password control.
Och att du sätter 2fa på ALLA möjliga konton du har. Din Mail, lösenord och ip adress kan finnas på ett hackning forum i deepweb.
Vem som helst kan komma åt detta och rikta en individuell attack mot dig.
Stay safe

Grammatiken
Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem

Du får tänka om där.

Måste vara därför de anställer folk för att se all skit som läggs upp.

Ursäkta? Du får gärna utveckla. Facebook bryr sig inte ett skvatt om varken privatpersoner eller mindre företag som använder deras plattform för annonsering.

Facebook har en kombination av algoritmer, botar och människor som arbetar med användarflöden och rensning av inlägg som bryter mot deras policys. Exempelvis känner Facebooks botar (eller AI om du hellre vill kalla det de) av om du lägger upp exempelvis en nakenbild, dom känner av strukturen i bilden och massa olika saker. Ingen vet exakt hur detta fungerar. Skulle man veta det så hade det varit lätt att kringgå.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Avstängd

Era lösenords längd spelar ingen större roll när vi har företag som har dom i klartext. Hur skulle dom annars kunna varna alla för om lösenordet är läckt eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Fast nej. Du kan inte använda cookies för att byta lösenord på ett konto så det här handlar om något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Ursäkta? Du får gärna utveckla. Facebook bryr sig inte ett skvatt om varken privatpersoner eller mindre företag som använder deras plattform för annonsering.

Du sa att Facebook inte tjänar något på vanliga privatperson som användare. Att samla in data är hela deras affärsmodell.

Permalänk
Hedersmedlem

Skrivet av Dinkefing:

Så länge man använder ett bra och säkert lösenord till sin router och inte sparar lösenord i sin webbläsare så är man rätt säker från att någon hackar dina cookies.

Tillvägagångssättet jag fått beskrivet för mig är att der går att drabbas även med 2FA om man har otur. Exakt hur vet jag inte, men flera teorier finns. Lösenordets styrka är då irrelevant.

Det intressanta i tråden tycker jag ändå är Facebooks hantering av ärenden som detta. De vill att man ska lägga hela sitt digitala liv hos dem men det finns ingen bra support om man drabbas av säkerhetsproblem oavsett om det är ditt eget fel eller något som deras system släpper igenom.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamski2:

Japp, livs läxa detta. Jag ska lägga till tvåsteg till de viktigaste kontona.

Inte bara de viktigaste. ALLA konton online som stödjer det. Den lilla extra stunden det tar att få en SMS-verifikation är guld värt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Du sa att Facebook inte tjänar något på vanliga privatperson som användare. Att samla in data är hela deras affärsmodell.

I detta fall jämförde jag ett bolag som spenderar direkta pengar på marknadsföring jämfört mot en privatperson som dom inte tjänar direkta pengar på. Sen givetvis får dom in massa data som dom sen använder för att tjäna pengar.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Inte bara de viktigaste. ALLA konton online som stödjer det. Den lilla extra stunden det tar att få en SMS-verifikation är guld värt.

Men undvik just SMS som 2FA-metod.

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Tillvägagångssättet jag fått beskrivet för mig är att der går att drabbas även med 2FA om man har otur. Exakt hur vet jag inte, men flera teorier finns. Lösenordets styrka är då irrelevant.

Det intressanta i tråden tycker jag ändå är Facebooks hantering av ärenden som detta. De vill att man ska lägga hela sitt digitala liv hos dem men det finns ingen bra support om man drabbas av säkerhetsproblem oavsett om det är ditt eget fel eller något som deras system släpper igenom.

Det kan inte bli hackat såvida inte personen surfar inte på en fejkad sida som hen tror är den riktiga och använder sin 2FA där och hackarna gör en såkallad MITM Man in the middle attack. Hackarna måste då också ha tillgång till hens inloggningsuppgifter och loggar in på den riktiga sidan på det 2FA som offret skriver in på den fejkade.

Permalänk
Avstängd

Exakt

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av wuseman:

Era lösenords längd spelar ingen större roll när vi har företag som har dom i klartext. Hur skulle dom annars kunna varna alla för om lösenordet är läckt eller inte?

Någon har inte tittat på hur kryptografiska nycklar fungerar!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Någon har inte tittat på hur kryptografiska nycklar fungerar!

Facebook rockar fett.

Permalänk
Medlem

Självklart är Google Authenticator mycket mycket bättre men SMS är åtminstone bättre än inget, även om det är otroligt lätt att spoofa.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har du testat att ladda hem all data som Facebook har om dig?

https://m.facebook.com/help/212802592074644

Har själv gjort det vid ett par tillfällen.

Sen är 2FA/MFA ett måste på alla känsliga tjänster idag. Speciellt med tanke på SSO som ger en hackare tillgång till allt, tyvärr.

För att att ladda ner all data inklusive bilder och annan media så måste man kunna logga in, vilket jag inte kan?

Däremot så går det att ladda ner en tråkig mer eller mindre textbaserad logg på alla inlägg. Det finns länk till denna nedladdning från den sidan som informerar att ditt konto har blivit stängt för alltid. Så den datan har jag laddat ner, men vet inte riktigt vad jag ska den till

Permalänk
Skrivet av Torpedvägg:

Använd aldrig lösenordsprogram! Det är säkrare att skiva de på en lapp och förvara i en låda. En hackare kan aldrig ta sig i i din byrålåda. Men kan garantera komma åt sidor som Lastpass etc.

jag håller nog med, varför skulle nån som vill hacka ett mailkonto för att sprida spam eller liknande göra inbrott hos dig på nån random adress i sverige för att sno koden till din mail? och ja dessutom har lastpass blivit hackad.
Ett bra kassaskåp hemma med nån lapp är nog bättre.
Nu pratar jag om en helt vanlig svensson alltså.

Permalänk
Medlem

Rätt imponerad av att en person som hängt på nätet så länge misslyckas så fatalt med det grundläggande på nätet efter så lång tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamski2:

För att att ladda ner all data inklusive bilder och annan media så måste man kunna logga in, vilket jag inte kan?

Däremot så går det att ladda ner en tråkig mer eller mindre textbaserad logg på alla inlägg. Det finns länk till denna nedladdning från den sidan som informerar att ditt konto har blivit stängt för alltid. Så den datan har jag laddat ner, men vet inte riktigt vad jag ska den till

Kan man verkligen inte begära utdrag på annat sätt? Bilder kan också vara personuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Fast nej. Du kan inte använda cookies för att byta lösenord på ett konto så det här handlar om något annat.

Men kommer man åt cookies på en webbläsare så man kommer åt all offrets e-post så kan man ju göra nästan allt som offret kan? Tror det var vad som hände min bror, av något skäl blev någon skit installerad på hans dator och så var hans Facebook fullt med skit, tror ingen kommit över hans lösenord.

F.ö har många (jag själv inkluderad) för dålig säkerhet på mobilen, dels för enkel "pinkod", dels authenticatorappar som kan ställa till det om mobilen stjäls/tappas bort.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Exakt. Detta är kanske det mest intressanta, att techjättarna som tjänar miljarder slipper undan vanliga regler för hur företag ska bedriva support, att man ska kunna ställa frågor, att det finns ett tillgänglig mejladress och telefon för kontakt. Allt sådant vanligt som Svenska, men även andra länders företag måste följa. Här borde faktiskt EU kunna göra något åt saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Men kommer man åt cookies på en webbläsare så man kommer åt all offrets e-post så kan man ju göra nästan allt som offret kan? Tror det var vad som hände min bror, av något skäl blev någon skit installerad på hans dator och så var hans Facebook fullt med skit, tror ingen kommit över hans lösenord.

F.ö har många (jag själv inkluderad) för dålig säkerhet på mobilen, dels för enkel "pinkod", dels authenticatorappar som kan ställa till det om mobilen stjäls/tappas bort.

Du måste fortfarande uppge ditt nuvarande lösenord för att ändra det. Och i TS fall fick han ju mail om att någon ändrat just lösenordet.

Dina authenticator-appar borde du säkra genom återställningskoder. Göm undan dom hemma eller ge bort till någon du litar på. I många fall går det att lösa oavsett men inte alltid.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av wuseman:

Jojo, jag har koll på det om det var du menade? Jag vet i detalj hur det går till med dessa facebook kapningar. Är själv drabbad och tog tag i saken och crackade hela redline och la ut på github.

https://www.bleepingcomputer.com/news/security/redline-malwar...
RedLine stealer has sucked up countless credentials in 2022 alone

Alltså, människor är autoinloggade på sina konton, man ansluter genom att sno Cookies från webläsarnas mapp och ALLA webläsare är drabbade och sedan loggar man in?

Hur får man tag på dessa uppgifter då?

Tacka Troy Hunt och IntelX m.m för detta..Folk hyllar ju dom? INTE jag dock.

https://intelx.io

Det är en "Buisness"

Min väns uppgifterna blev stulna enligt loggarna i februari månad, 3-4 månader senare så kommer denna vännens uppgifter upp på intelx.io, det var den 10e juni 2022. Samma dag får jag mina uppgifter hackade? Jag hade lånat ut mitt spotify konto till denna personen och råkat logga in på min mail på denne persons dator och ja, sen blev jag hackad.

Jag ser att det är en screenshot med på bilden så jag ser ju direkt vilken fil som smittade honom, jag börjar sedan att jaga dom som spred det.

Dom byter sedan bild till någon kines på min profibild och kollar man noga på min profilbild så ser man att dom har duttat två märken: https://www.facebook.com/wuseman1 det är för att facebook inte skall kunna känna igen kortet för det är väl antagligen stulet men numera så kan ju AI skapa bättre bilder på ansikten än vad människan kan känna igen.

Så idag räcker det att dom går in på: https://this-person-does-not-exist.com/en och hämtar en bild.

Så 10e maj dök uppgifterna upp på intelx.io och sedan samma dag blev jag hackad? 19e juni verkar vara sista aktiviteten på facebook sedan gjorde jag ett nytt konto och skrev att jag blivit hackad men folk fattar ju inte ändå, dom tror de är en själv som sitter där och skickar ut kinesiskt spam så jag kunde inte göra mer direkt så fattar man inte att de är något skumt om man inte skrivit på 5-10 år med någon och dom tror man blivit kines helt plötsligt så vette fasen hur man skall "rädda" ens vänner från att bli lurade.

Rätt sjukt. Ja, jag kan skriva massa som hände, dom filtrerar omedelbart googles mail i Google te.x om man även får det hackat för att sedan binda upp sig i sina "köp-i-appar" på Google Play i sina egna appar dom skapar te.x för att dra pengar automatiskt. Varför dom filtrerar google mailen är väl antagligen för att inte det digitala kvittot skall komma till mailen.

Jag ville nu kontakta facebook och jag försökte som alla andra göra det även om jag inte var aktiv där och alltid raderade efter mig och aldrig sparade något mer än på min vovve men ändå, såklart man vill ha tillbaka sitt konto det är ju för fan mitt. Jag klickar på "jag har blivit hackad" på deras FAQ och möts av "404 this page does not exist" ... Sedan dess har jag aldrig viljat besöka facebook igen eller någon av dessa sidor.

Jag fick lära mig mycket av att leta upp dom, te.x att Google inte har någon verifikation på 2kr, här är vad dom försökte dra och lyckades dra. Skulle tro dom gör samma om man har handlat på facebook tidigare, det är ju ännu värre om man kan göra det på faktura te.x, här är iaf vad dom försökte köpa i sina appar:

https://i.imgur.com/NHSWWKW.png

"2kr" är ju inget säger vissa men om dom gör samma på hur många som helst så blir det en del så de är dumt att vissa resonerar så.

Så mellan maj den 10e maj till juni den 19e lekte dom runt. Fick tillbaka allting dock utan facebook för man måste ha sitt riktiga namn där så dom flesta bör ju dock kunna få återställa sina konton om man verifierar sig med ID men jag fick det ej då jag hade "Rambo" på facebook och det står ej på körkortet då jag inte heter "Rambo" MEN jag har bytat till mitt riktiga namn flera gånger sedan 2007 men de hjälpte inte. Katastrofalt skitdåligt av Meta!

Nu finns något som heter "Titan Stealer" också som skall vara skrivet i Golang. Det har jag inte fått tag på ännu så vet ej hur det funkar.

Det är inte farligt att prata om detta, folk borde verkligen sluta tro att allting är så perfekt i denna världen, inte ens facebook krypterar ju lösenorden?

"Facebook admits it stored ‘hundreds of millions’ of account passwords in plaintext"

Det är verkligen inte en perfekt värld där alla gör rätt för sig, det gör dom flesta privatpersoner men inte företagen.

Jag var hela tiden inne på mina konton utan att dom visste om det för jag är nyfiken av mig så jag tar det inte "så" allvarligt som många andra men jag tycker de är sjukt hur det får fortgå. Dom skriver också "Better then Xraycore" på intelx. Det var ju det som Snowden avslöjade om NSA men jag tror fan det var bättre innan snowden läckte allting för nu finns det publikt istället och förut var det ju privat och inte läckte mina uppgifter öppet på nätet innan 2013.

Så dessa företagen tjänar pengar på våra uppgifter? Inte för att vara sådan men det har jag kämpat mot i 7 år. Folk vaknar aldrig, så jag har gett upp, man förändrar en sak men det kommer två nya.

https://i.imgur.com/lUQgsGz.png

Fick ju vara med i Googles blogg också om säkerhets testet med lösenord 2019. INGET har hänt folk tror fortfarande 2FA är safe men det är inte ens rekomenderat av google så dom försöker med alla möjliga nya saker, bluetooth m.m. Meta veta jag ej hur det går för. Det ända jag vet det är att "facebook.com" och "instagram.com" använder krypterade cookies men inte messenger?

Katastrofalt dåligt.

https://archive.nr1.nu/cookies.gif

Det är inte lika viktigt att lägga samma prioriteringar på deras "mindre" använda tjänst för dom flesta använder inte messenger via datorn så dom hoppar över messenger men dom flesta kidsen försöker bruteforca standardlogins, så ja. Det är bara .. inget jag lägger energi på längre för det blir inga förändringar som sagt hur mkt man en försöker.

IntelX:

2013 var det väl snowden avslöjade NSA.

- 2015 startar deras företag.
- 2015 startar jag mitt projekt

- 2018 startar intelligence x
- 2018 släpper jag mitt publikt.

- 2019 Pastebin slutar att läcka uppgifter som dom har gjort sedan 2012, enligt bbc nyhetskanalen
- 2019 jag avslutar mitt projekt som många inte fatta vad det hade för syfte

2023...intelligence x säljer våra uppgifter för 200 000kr per år, till "studenter" och andra "orginisationer"
Redline säljer sina tjänster på Telegram för 40 000kr för lifetime account.

Vem har råd med dessa summor egentligen? Jo, företagen. Det har blivit en buisness! Nu säljer ju till och med Telia "id kontroll" eller dom kallar det, hur får dom tag på uppgifterna? Ja, det är ju inte svårt att lista ut, detta är bara ett företag sen har vi troy hunt och sen har vi massa andra företag.

Hur skyddar man sig? Vet ej. Pratar om det kanske ingen aning.

Vilket mastodontsvar på något helt annat. Jag svarade på inlägget nedan:

Skrivet av wuseman:

Jag ifrågasatte uttalandet att "storaföretag lagrar lösenord i klartext, annars hade de inte kunnat varna om lösenordet var läckt eller inte".

Kan inte tänka mig att de stora spelarna är så pass dumma att de skulle spara användares lösenord i klartext, vilket var vad jag svarade på.

Att lösenord i webbläsaren är en dum idé är känt sedan länge.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Rätt imponerad av att en person som hängt på nätet så länge misslyckas så fatalt med det grundläggande på nätet efter så lång tid

Vi är samtidigt allihopa människor och ibland är det lätt att bli fartblind och helt enkelt glömma bort vissa viktiga detaljer.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.