Hackat Facebook - Värsta digitala händelse i mitt liv

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Finns tyvärr hur många som helst som sitter i samma sits som du, förlorat bilder på barn, hus och allt som dom lagt upp i 10-15 års tid.

https://www.reddit.com/r/facebook/comments/tnkuav/my_account_...

Verkar tyvärr vara helt kört. Men kanske kan du följa denna guide och se om det kan hjälpa? Följ den noga och använda mailmallen i youtube beskrivningen.

https://www.youtube.com/watch?v=c8gYiG2urzg

Det är den enda lösningen jag har hittat.

Här är länken som du ska använda i videon för att skicka en granskning till FB:

https://www.facebook.com/help/contact/1650115808681298

Lycka till. Uppdatera gärna hur det går.

Jag har tittat på videon och läst massa kommentarer från andra drabbade. Den stora skillnaden är att han startade den beskrivna processen när hans fall "Review request" pågick fortfarande. Jag och många andra i kommentarer har redan fått ett beslut (mejl) om att kontot är stängt permanent.

Hur som helst så har jag startat ett ticket enligt beskrivningen, fått ett automejl från Facebook och nu svarat utförligt kring mitt fall inklusive lite snyfthistoria Jag kunde då inte använda den i videon föreslagna texten rakt av, utan fick modifiera det något.

Nu väntar jag på svar, som lär blir att de inte kan göra något då kontot är redan stängt. Men då ska man tydligen kunna fortsätta att tjata om att man vill att en människa ska ta sig fallet och några få har lyckats till slut. Fortsättning följer...

Permalänk
Medlem

Hm, lite nojig blir man ju. Har 2FA påslaget, och SMS samt (Microsoft) Authenticator som bekräftelse. SMS kan ihop med 2FA inte användas för lösenordsåterställning. Så, om jag glömmer lösenordet, hur återställer jag det? Lek med tanken att telefonen blir stulen, då kan tjuven inte återställa mitt lösenord även om denne har mitt SIM-kort, fine, men använder då Facebook mina andra e-postadresser för lösenordsåterställning? Känns ju inte så säkert. Eller endast Authenticator-appen (som är skyddad med mitt fingeravtryck)?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hm, lite nojig blir man ju. Har 2FA påslaget, och SMS samt (Microsoft) Authenticator som bekräftelse. SMS kan ihop med 2FA inte användas för lösenordsåterställning. Så, om jag glömmer lösenordet, hur återställer jag det? Lek med tanken att telefonen blir stulen, då kan tjuven inte återställa mitt lösenord även om denne har mitt SIM-kort, fine, men använder då Facebook mina andra e-postadresser för lösenordsåterställning? Känns ju inte så säkert. Eller endast Authenticator-appen (som är skyddad med mitt fingeravtryck)?

Lösenordsnollställning sker via Mail om du har sms som 2fa.

https://www.facebook.com/help/213395615347144

Permalänk
Medlem

Blir att stänga av sms som 2FA överallt iaf & sedan ha en yubikey eller två som backups ifall man losar luren.

Cookies grejen låter ju sjukt om det stämmer, hur fan skyddar man sig mot det (antar att incognito inte är en lösning?) & om det stämmer så måste ju världen sluta med cookies.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt att höra.

När jag hör om sånt här så blir jag "glad" att jag aldrig har gjort mig beroende av sociala medier. Det är helt enkelt för mycket som kan gå fel fortfarande och då är man körd. Visst kan man använda sig av 2fa men det är inte en 100%-ig garanti ändå om någon skulle få tag på ens mobil t.ex (om det är via den man kör) . Ja, jag är ganska nojig när det gäller sånt här.

Jag har kört både Facebook och Instagram tidigare men valde att lägga ner det för några år sedan. Då jag aldrig gjorde mig beroende av dessa tjänster så var det inte så svårt och jag förlorade ingenting på det.

Nu verkar det som att det är kört för dig men jag hoppas ändå att det löser sig på något sätt!

Permalänk
Medlem

Uppdatering från trådskaparen: Nu har jag mejlat fram och tillbaka (4 mejl) med Facebooks AI-robot och förklarat min oskuld och vädjat om mänsklig hjälp. Jag har också försökt få svar på varför de också tog bort mitt Instagram-konto, trots att det verkar inte ha blivit hackat. Ser ut som att de gjorde det endast på grund av kontona var länkade med varandra. Jag får bara tråkiga robotsvar tillbaka. Finner inga ord hur kassa de är. Hur som helst, så behöver jag FB för att kunna hålla kontakt med massa folk och för intressegrupper, så nu har jag skapat ett nytt konto med en annan mejladress men med samma för- och efternamn och det gick bra. Någon hade skrivit tidigare att det kanske inte ens kommer att gå.

Nu har jag en sista liten fråga till alla kunniga i tråden. Är det ok att starta mitt nya liv på fb med denna bild, eller kommer fb banna mig?

PS. När det gäller säkerhet. Allt samlat i Bitwarden som servar med långa svåra lösenord till allt, 2FA på allt viktigt med YubiKey. Har också en spare YubiKey som jag gömt på ett omöjligt ställe hemma

Permalänk
Medlem

Kanske sista uppdatering från trådskaparen: Nu har facebooks trista AI slutat svara helt. I det sista mejlet skrev de att det enda jag kan göra är typ att stämma de via något kontor på Irland, vilket jag är halvsugen på 😐😉
Jag fick aldrig svar på varför de också tog bort mitt privata Instagram (det var länkat till Facebook) trots att Instagram verkar inte blivit hackat. Här bör man tänka på att de numera "tvingar" folk att använda deras account center, som har för ovana att länka ihop kontona. Va uppmärksam!

Positiva saker:
Jag är extremt mycket duktigare på säkerhet nu. Skaffat Bitwarden och bytt en miljon lösenord. Använder 2FA där det går + hårdvaronycklar till de viktigaste kontona. Köpte 2 stycken, för att ha en som backup.

Upptäckte en nystart på sociala medier, som känns ändå rätt så hälsosam. Skaffade nytt Facebook-konto med ny mejladress och reducerade vänner från typ 600 till ca 150 vettiga. Från 100 grupper till 15 viktigaste. Inga likes på tusen olika sidor. Mycket renare och trevligare nu.
Instagram har jag inte tagit ställning till än, om jag ska skaffa ett nytt eller inte.

Tack för alla svar, ta hand om er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamski2:

Uppdatering från trådskaparen: Nu har jag mejlat fram och tillbaka (4 mejl) med Facebooks AI-robot och förklarat min oskuld och vädjat om mänsklig hjälp. Jag har också försökt få svar på varför de också tog bort mitt Instagram-konto, trots att det verkar inte ha blivit hackat. Ser ut som att de gjorde det endast på grund av kontona var länkade med varandra. Jag får bara tråkiga robotsvar tillbaka. Finner inga ord hur kassa de är. Hur som helst, så behöver jag FB för att kunna hålla kontakt med massa folk och för intressegrupper, så nu har jag skapat ett nytt konto med en annan mejladress men med samma för- och efternamn och det gick bra. Någon hade skrivit tidigare att det kanske inte ens kommer att gå.

Nu har jag en sista liten fråga till alla kunniga i tråden. Är det ok att starta mitt nya liv på fb med denna bild, eller kommer fb banna mig?

<Uppladdad bildlänk>

PS. När det gäller säkerhet. Allt samlat i Bitwarden som servar med långa svåra lösenord till allt, 2FA på allt viktigt med YubiKey. Har också en spare YubiKey som jag gömt på ett omöjligt ställe hemma

Säg inte Hej än. Enl vad man hört så använder facebook m.fl. många parametrar för att förhindra att avstängda användare skapar nya konton. Som t.ex. ip-adress, att ett nyskapat konto skaffar samma vänner och börjar chatta med samma personer som tidigare, gillar samma sidor som innan, ser vart mobilen din befinner dig via gps och närliggande wifi'n (om du inte nekat appen tillgång till detta, men det nekandet kan dom förvisso lika gärna strunta i), osv. Men det har kanske redan gåtts igenom i tråden.

Ifall du blir bannad igen förmodar jag att du inte gjort dig lika "beroende" av det där avskummet till företag (ja det är ju bara läsa denna tråd hur dom beter sig).

Försök att göra dig själv och alla andra en tjänst. Styr undan all möjlig kommunikation från det där möget. Gäller även andra nonchalanta jättar som Google, Microsoft osv. Jag själv har en liknande historia som din gällande en gammal microsoftemail jag tappade åtkomsten till, det var om att prata med en vägg. Google bannar youtubekonton med hundratusentals prenumeranter utan förklaring och vägrar kommunicera ens med dessa, dom struntar fullständigt i enskilda individer.

Det är så klart svårt/omöjligt att sluta tvärt, men gör vad ni kan allihopa. Baby steps. Behöver du verkligen använda din Gmailadress för att logga in på alla världens sajter där du är medlem? Google läser din mail och vet vilka andra företag du är kund hos. Måste du använda Chrome när det finns andra webbläsare som är baserade på Chromium (fungerar och ser i stort likandana ut). Använd istället open source-tjänster, Telegram osv. Jaja, det finns väl redan 317 gamla trådar här i det ämnet. God natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Säg inte Hej än. Enl vad man hört så använder facebook m.fl. många parametrar för att förhindra att avstängda användare skapar nya konton. Som t.ex. ip-adress, att ett nyskapat konto skaffar samma vänner och börjar chatta med samma personer som tidigare, gillar samma sidor som innan, ser vart mobilen din befinner dig via gps och närliggande wifi'n (om du inte nekat appen tillgång till detta, men det nekandet kan dom förvisso lika gärna strunta i), osv. Men det har kanske redan gåtts igenom i tråden.

Ifall du blir bannad igen förmodar jag att du inte gjort dig lika "beroende" av det där avskummet till företag (ja det är ju bara läsa denna tråd hur dom beter sig).

Försök att göra dig själv och alla andra en tjänst. Styr undan all möjlig kommunikation från det där möget. Gäller även andra nonchalanta jättar som Google, Microsoft osv. Jag själv har en liknande historia som din gällande en gammal microsoftemail jag tappade åtkomsten till, det var om att prata med en vägg. Google bannar youtubekonton med hundratusentals prenumeranter utan förklaring och vägrar kommunicera ens med dessa, dom struntar fullständigt i enskilda individer.

Det är så klart svårt/omöjligt att sluta tvärt, men gör vad ni kan allihopa. Baby steps. Behöver du verkligen använda din Gmailadress för att logga in på alla världens sajter där du är medlem? Google läser din mail och vet vilka andra företag du är kund hos. Måste du använda Chrome när det finns andra webbläsare som är baserade på Chromium (fungerar och ser i stort likandana ut). Använd istället open source-tjänster, Telegram osv. Jaja, det finns väl redan 317 gamla trådar här i det ämnet. God natt.

Ja, just det. Det ska man ha i åtanke också. Undrar hur vanligt det är att nya kontot får användas fritt en längre tid och sen plötsligt stängs. Och hur motiverar de det då? De kan inte gärna mejla om att ditt konto har brutit mot communityregler, om det nya konto med ny mejladress, inte har gjort det. Jag har har några vänner som har blivit av med sina konto på samma sätt och de har fått behålla sina nya. Finns det någon här som faktiskt blev av med sitt nya konto? Vad meddelade Facebook då?

Håller med dig annars principiellt, samtidigt så ska det vara "lätt att leva". Det är smidigt att ha alla intressegrupper samlade på ett ställe när man loggar i i FB i stället för att surfa runt på olika sajter. Telegram känner 0 av mina vänner till. Mycket svårt att överge whatsup i det fallet.

Permalänk
Medlem

Hej!

Hur gick det sen? Hört något mer från Facebook?
Fungerar ditt nya konto än?

Permalänk

Har exakt samma story, försökte även höra av mig till diverse folk som jobbar på Facebook. Jag blev stekt i Lily Colins hacket, en addon i Chrome för chatgpd...

Helt ägd, startade nytt tillslut.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Har du inte använt 2 faktors säkerhet? Där man måste verifiera med en temporär kod från din mobil?
Jag har 2 factor på allt som går samt genererade lösenord på 32 tecken.

Det är ju lustigt att de som är "Hyfsat duktig på datorer och säkerhet" inte har koll på 2 factor och genererade lösenord...

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Har du inte använt 2 faktors säkerhet? Där man måste verifiera med en temporär kod från din mobil?
Jag har 2 factor på allt som går samt genererade lösenord på 32 tecken.

Det är ju lustigt att de som är "Hyfsat duktig på datorer och säkerhet" inte har koll på 2 factor och genererade lösenord...

Hur hjälper det TS? Du kan vara en van "data användare" utan att ha koll på allt som har med säkerhet att göra. Säkerhet är en bred och stor term.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vetattdutittar:

Har exakt samma story, försökte även höra av mig till diverse folk som jobbar på Facebook. Jag blev stekt i Lily Colins hacket, en addon i Chrome för chatgpd...

Det addonet hade jag helt missat. Vad var det om?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Dom som gjorde den addon lyckades få upp den på dom offciella kanalerna för appar mm. Visade sig innehålla skadlig kod som snor din session och cookies, behöver inte ens lösenord osv, kringår även MFA.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av vetattdutittar:

Dom som gjorde den addon lyckades få upp den på dom offciella kanalerna för appar mm. Visade sig innehålla skadlig kod som snor din session och cookies, behöver inte ens lösenord osv, kringår även MFA.

Då har vi förklaringen på varför jag åkte på mitt hack trots 2fa, installerade detta plugin dagen innan....
Via reklam på FB

Och recensioner och antal downloads på store var övertygande

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

Precis så, min facebook blev "Lily Colins" ..

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Hände frugan för något år sedan... blev avstängd utan några svar eller möjligheter att kunna får reda på vad som hänt. Många bilder var det efter över 10 år som gifta försvann.

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem

Blev fundersam på hur man, trots lite lånade kakor till både facebook och mail, kan låste ute folk med 2FA. Så kollade hur facebook gör när man tex vill byta mail, lösenord, 2fa etc.

Blev förvånad att man kan ange openpgp nyckel för mail från dem

Permalänk

Kan nada om det där, fick hacket förklarat för mig bara

förbannade skit ..

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Har du inte använt 2 faktors säkerhet? Där man måste verifiera med en temporär kod från din mobil?
Jag har 2 factor på allt som går samt genererade lösenord på 32 tecken.

Det är ju lustigt att de som är "Hyfsat duktig på datorer och säkerhet" inte har koll på 2 factor och genererade lösenord...

Det där har vi pratat genom flera gånger. Det är klart, om man hoppar på tråden nu och kanske bara läser det första inlägget, så hänger man inte med.

Hur som, numera har jag koll på säkerheten. Bitwarden + 2FA + Hårdvaronycklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gold7809:

Hej!

Hur gick det sen? Hört något mer från Facebook?
Fungerar ditt nya konto än?

Inga fler svar från Facebook. Helt kört där.

Skapade nya konton för Facebook och Instagram med nya mejladresser och högsta säkerheten på.
För det nya Instagram-konto, så gjorde jag tom så att jag faktiskt registrerade ett nytt outlook-mejl endast för att använda ihop med det.

Jag har nu haft det nya fb-kontot i 3 veckor och Insta i en vecka och det fungerar fortfarande. Däremot så har Instagram-kontot varit känsligt för vad jag gör och låst mig ett par gånger men låst direkt upp efter att jag verifierat mig med både en kod skickat via mejl och en via sms. Vet inte om de har koll på vem jag är eller om det bara är så. En av låsningarna var när jag la till för många vänner i rad. Det andra tillfället minns jag inte riktigt vad som triggade. Lite skraj bliv man när man ser meddelande "ditt konto är låst"

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamski2:

Inga fler svar från Facebook. Helt kört där.

Skapade nya konton för Facebook och Instagram med nya mejladresser och högsta säkerheten på.
För det nya Instagram-konto, så gjorde jag tom så att jag faktiskt registrerade ett nytt outlook-mejl endast för att använda ihop med det.

Jag har nu haft det nya fb-kontot i 3 veckor och Insta i en vecka och det fungerar fortfarande. Däremot så har Instagram-kontot varit känsligt för vad jag gör och låst mig ett par gånger men låst direkt upp efter att jag verifierat mig med både en kod skickat via mejl och en via sms. Vet inte om de har koll på vem jag är eller om det bara är så. En av låsningarna var när jag la till för många vänner i rad. Det andra tillfället minns jag inte riktigt vad som triggade. Lite skraj bliv man när man ser meddelande "ditt konto är låst"

Ok, jag hade samma problem som du, men det hände igår morse.
Jag hade också ett relativt bra lösenord med 8 tecken utan 2FA. På något sätt måste de ha knäckt det.
Hade fått 3 mail med kod från Facebook på natten/morgonen att någon ville byta lösenord.
Innan jag hade reagerat på dem så vart jag utloggad på messenger och fb appen. Någon hade då bytt mitt namn och profilbild till Joe Biden. Jag hann som tur var in på Instagram och byta lösenord och ta bort namn och profilbild där innan något hände. Jag hade inte samma mail och lösenord där, men profilbild och namn synkades över. Så Instagram känns safe nu.
Men FB kontot verkar vara kört. Det står att man ska anmäla om man misstänker att de gjort ett misstag, men det formulär där man ska ladda upp sitt ID och en motivering fungerar inte. Får bara att det inte går att processa requesten... har provat massa gånger från olika datorer.
Går man den vanliga vägen via https://www.facebook.com/hacked sidan, så får man bara att jag inaktiverats på grund av brott mot community regler. "Vi har redan granskat beslutet och det går inte att överklaga" står det så fort man klickar på Skicka knappen.. sjukt!

Har börjat samma process som du, AI roboten har skickat första mailet och jag har svarat utförligt på svenska, men inget svar tillbaka på 24h nu.
Så funderar på att skapa ett nytt konto också nu..
Men jag har ett antal verksamhetssidor där jag var ensam admin för mina företag. Hur får man tillbaka dem igen? Någon som vet? Annars driver de ju runt med företagsnamnet utan ägare nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gold7809:

Ok, jag hade samma problem som du, men det hände igår morse.
Jag hade också ett relativt bra lösenord med 8 tecken utan 2FA. På något sätt måste de ha knäckt det.
Hade fått 3 mail med kod från Facebook på natten/morgonen att någon ville byta lösenord.
Innan jag hade reagerat på dem så vart jag utloggad på messenger och fb appen. Någon hade då bytt mitt namn och profilbild till Joe Biden. Jag hann som tur var in på Instagram och byta lösenord och ta bort namn och profilbild där innan något hände. Jag hade inte samma mail och lösenord där, men profilbild och namn synkades över. Så Instagram känns safe nu.
Men FB kontot verkar vara kört. Det står att man ska anmäla om man misstänker att de gjort ett misstag, men det formulär där man ska ladda upp sitt ID och en motivering fungerar inte. Får bara att det inte går att processa requesten... har provat massa gånger från olika datorer.
Går man den vanliga vägen via https://www.facebook.com/hacked sidan, så får man bara att jag inaktiverats på grund av brott mot community regler. "Vi har redan granskat beslutet och det går inte att överklaga" står det så fort man klickar på Skicka knappen.. sjukt!

Har börjat samma process som du, AI roboten har skickat första mailet och jag har svarat utförligt på svenska, men inget svar tillbaka på 24h nu.
Så funderar på att skapa ett nytt konto också nu..
Men jag har ett antal verksamhetssidor där jag var ensam admin för mina företag. Hur får man tillbaka dem igen? Någon som vet? Annars driver de ju runt med företagsnamnet utan ägare nu.

Jo, hör och häpna. Det löste sig faktiskt med grupper. Jag var ensam admin i 2 grupper och tänkte att det lär vara kört med dessa.

Den ena gruppen, som är mindre och bara medlemmar från Sverige, den kunde jag helt enkelt söka upp med mitt nya fb-konto och ansluta till själv och dessutom så fick jag frågan om jag vill vara admin och vips så blev jag det. Jag har nu lagt till flera admins i fall nåt händer igen.

Den andra, större gruppen som dessutom har medlemmar som inte är från Sverige, den kunde jag inte ens hitta när jag sökte på den. Men jag bad en kompis, som är medlem i gruppen att först göra sig själv till admin för att sedan kunna bjuda in mig i gruppen och göra mig till admin.

Inte en aning varför grupperna hanterades på olika sätt. Det verkar helt enkelt som att FB tillåter någon annan att ta över adminrollen om det saknas en.

Sedan så är alla mina gamla inlägg borta, alla bilder jag laddat upp och alla mina svar i trådarna.

Permalänk
Medlem

Beklagar det som hänt.

Själv använder jag inte Metas tjänster annat än jag måste på jobbet utan har molnlagring på flera olika företag plus fysiska bilder utskriva.

Två faktor är också viktigt men hjälper inte dig nu men hoppas andra fixar det innan det är för sent.

Mitt MSN Messenger hackades för ca 10 år sedan precis efter jag hittade en tjej att chatta med. Som tur är så förstod hon något var på tok när ”jag” plötsligt började med massa porrbilder och vi kunde prata via andra tjänster och vi är nu gifta men hade kunnat lett till att hon slutade prata med mig om hon trodde det var jag.

Jag lärde mig efter det att inte använda samma lösen på flera saker.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Du kan inte få tillbaka din data med stöd av GDPR? De är ju skyldiga att lämna ut all personlig data, det borde ju inkludera iaf bilder på dig iom att de innehåller biometrisk data? Kanske ett långskott…

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamski2:

Jo, hör och häpna. Det löste sig faktiskt med grupper. Jag var ensam admin i 2 grupper och tänkte att det lär vara kört med dessa.

Den ena gruppen, som är mindre och bara medlemmar från Sverige, den kunde jag helt enkelt söka upp med mitt nya fb-konto och ansluta till själv och dessutom så fick jag frågan om jag vill vara admin och vips så blev jag det. Jag har nu lagt till flera admins i fall nåt händer igen.

Den andra, större gruppen som dessutom har medlemmar som inte är från Sverige, den kunde jag inte ens hitta när jag sökte på den. Men jag bad en kompis, som är medlem i gruppen att först göra sig själv till admin för att sedan kunna bjuda in mig i gruppen och göra mig till admin.

Inte en aning varför grupperna hanterades på olika sätt. Det verkar helt enkelt som att FB tillåter någon annan att ta över adminrollen om det saknas en.

Sedan så är alla mina gamla inlägg borta, alla bilder jag laddat upp och alla mina svar i trådarna.

Okej vilken tur!
Men detta är företagssidor, inte grupper. Är nog inte så enkelt där, annars skulle ju vem som helst kunna ta över ett företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gold7809:

Okej vilken tur!
Men detta är företagssidor, inte grupper. Är nog inte så enkelt där, annars skulle ju vem som helst kunna ta över ett företag.

önskar i mitt fall att de vore så dock...

Båda mina företagsidor är döda i vattnet just nu, med singular anställd som är "redaktör" och kan posta inlägg, men han kan inte bjuda in mig som admin eller ens redaktör, dagen han inte jobbar kvar är det bara att börja om från början

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

önskar i mitt fall att de vore så dock...

Båda mina företagsidor är döda i vattnet just nu, med singular anställd som är "redaktör" och kan posta inlägg, men han kan inte bjuda in mig som admin eller ens redaktör, dagen han inte jobbar kvar är det bara att börja om från början

Men det måste väl finnas en officiell väg för det?
Företags varumärken kan ju inte skvalpa runt utan kontroll.

Hittade detta formulär, men har inte använt det då jag inte vågat skapa något nytt konto ännu.
https://www.facebook.com/help/contact/1280439701975125

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamski2:

Inga fler svar från Facebook. Helt kört där.

Skapade nya konton för Facebook och Instagram med nya mejladresser och högsta säkerheten på.
För det nya Instagram-konto, så gjorde jag tom så att jag faktiskt registrerade ett nytt outlook-mejl endast för att använda ihop med det.

Jag har nu haft det nya fb-kontot i 3 veckor och Insta i en vecka och det fungerar fortfarande. Däremot så har Instagram-kontot varit känsligt för vad jag gör och låst mig ett par gånger men låst direkt upp efter att jag verifierat mig med både en kod skickat via mejl och en via sms. Vet inte om de har koll på vem jag är eller om det bara är så. En av låsningarna var när jag la till för många vänner i rad. Det andra tillfället minns jag inte riktigt vad som triggade. Lite skraj bliv man när man ser meddelande "ditt konto är låst"

Hur länge väntade du innan du skapade nya konton?
Förstår att man ska byta mail-adress, men hur gjorde du med för och efternamn, födelsedag och mobilnr?
Det är ju svårt att sätta något annat där..

De där kontrollerna du nämnde kanske är normalt för nya konton. Innan de lärt sig var du är osv..