Permalänk
Medlem

Laptop för programmering.

Hallå folket. Som sagt så letar jag efter en 13-14 tum laptop för programmering och studier. Letar efter en Windows enhet som klarar av en skoldag och inte överhettar snabbt eller låter som ett flygplan.

Det jag letar efter är:
+ bra Batteritid
+ 13-14 tum
+ 16 GB Ram
+ 512 GB SSD eller mer.
+ Relativt lätt. En ultrabook liksom.

Har hittat en Dell XPS 13 Plus på Dells hemsida som lockar lite så den är på rea samt att jag har studentrabatt. Är den något att ha?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

För programmering när det gäller studier så krävs knappt någon hårdvara alls.
Fokusera på batteritiden.

Själv hade jag köpt begagnat från något seriöst företag med garanti, för att minska utgiften för datorn.

Över hela din utbildning så kommer dina source files med kod vara max några megabyte. Mer om du har assets i form av bild, ljud animationer. Räcker förmodligen med några Gigabyte.

En dator med vass processor är ju alltid trevligt tillsammans med snabba minnen. Men det är mest för upplevelsen.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

För programmering när det gäller studier så krävs knappt någon hårdvara alls.
Fokusera på batteritiden.

Själv hade jag köpt begagnat från något seriöst företag med garanti, för att minska utgiften för datorn.

Över hela din utbildning så kommer dina source files med kod vara max några megabyte. Mer om du har assets i form av bild, ljud animationer. Räcker förmodligen med några Gigabyte.

En dator med vass processor är ju alltid trevligt dock tillsammans med snabba minnen. Men det är mest för upplevelsen.

Har du någon speciell hemsida du tänker på? Vet inga hemsidor som säljer begagnat med garanti!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shurdd:

Har du någon speciell hemsida du tänker på? Vet inga hemsidor som säljer begagnat med garanti!

Googla "begagnade datorer med garanti" så får du fram många företag!

men sedan är det ju alltid trevligt med nytt, men jag tycker bara personligen inte att det är värt det!

Du kan spara många tusen & lägga på annat i stället.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shurdd:

Inrego är seriösa. Jag har börjat köpa därifrån till jobbet, och tycker hittills de är väldigt seriösa. Deras sortiment är väldigt varierande, men de brukar alltid ha några modeller inne som de säljer mest av, exempelvis HP:s Elitebook 840 G5 (https://shop.inrego.se/barbara/hp-elitebook-840-g5-4).

Se till att du kollar på specarna dock, då de kan ha flera olika artiklar med samma dator men där det kan variera i t.ex. skärmupplösning eller ram-minne.

Undvik att köpa begagnade Lenovo Thinkpads då du inte riktigt får det du kanske är ute efter i form av byggkvalitet. När de blir äldre och slitna så blir det rätt sunkiga att använda då de är byggda i nån form av plast-hybrid och inte ren metall.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Inrego är seriösa. Jag har börjat köpa därifrån till jobbet, och tycker hittills de är väldigt seriösa. Deras sortiment är väldigt varierande, men de brukar alltid ha några modeller inne som de säljer mest av, exempelvis HP:s Elitebook 840 G5 (https://shop.inrego.se/barbara/hp-elitebook-840-g5-4).

Se till att du kollar på specarna dock, då de kan ha flera olika artiklar med samma dator men där det kan variera i t.ex. skärmupplösning eller ram-minne.

Undvik att köpa begagnade Lenovo Thinkpads då du inte riktigt får det du kanske är ute efter i form av byggkvalitet. När de blir äldre och slitna så blir det rätt sunkiga att använda då de är byggda i nån form av plast-hybrid och inte ren metall.

Tur att du skrev det, satt precis och kollade in Lenovo ThinkPad X1 Carbon G9 och blev sugen på den. Ska spana in Inrego nu. Tack!

Permalänk
Medlem

Sikta på ett bra och skönt tangentbord, bra skärm och hyggliga komponenter främst.
Bra batteritid är trevligt men i skolan kommer det garanterat vara eluttag i närheten i klassrummen och köper du ingen gaminglaptop så kommer laddaren vara en försumbar extra sak att bära med sig (plus att även om batteritiden på pappret är bra så kan det skilja sig rätt mycket vid användning beroende på vad man gör).

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en begagnad Thinkpad X1 till min syra när hon pluggade. Den var ett par generationer gammal men absolut tillräckligt kraftig för sånt ändå, och den hade typ 18 månader garanti kvar. Den har bra tangentbord och skärm och är extremt hållbar, samtidigt som den är tunn och lätt och har bra batteritid.

När jag pluggade köpte jag en ny Thinkpad X220 med studentrabatt, typ 12000 allt som allt från Tyskland med svenskt tangentbord, frakt och så, den billigaste här då var sämre och kostade typ 18000. Jag vet inte om de har lika bra rabatter längre dock, men det kan vara värt att kolla runt: https://myeducation.de/hardware.html

Permalänk
Medlem

Stod inför samma val som dig för ett par månader sedan och de mest intressanta modellerna jag hittade efter runt 1 år av letande var XPS 13, Samsung Galaxybook pro (?13/15?), Asus Zenbook 13&14, Thinkpad X1 samt Macbook air&pro.

Batteritid är viktigt men även helhetskänslan då det inte är roligt att arbeta länge på en laptop med usel skärm, tangentbord och byggkvalitet.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Jag har svårt att se det problemet. Jag har tre stycken Thinkpads, varav den senaste är nuvarande är nuvarande jobbdatorn. Den äldsta är från 2014, har 32 GB RAM och har varit i drift hela tiden, nu 24/7 som TV-dator. Jag har även en fjärde från 2008, den funkar nog fortfarande, dock kasst batteri sedan länge och har inte använts sedan 2017ish.

Varken byggkvalitet eller pålitlighet är ett problem. Ska man undvika Lenovo ska man göra det för att de tillverkas i kommunistkina och för deras många tveksamma episoder på säkerhetsområdet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KAD:

Jag har svårt att se det problemet. Jag har tre stycken Thinkpads, varav den senaste är nuvarande är nuvarande jobbdatorn. Den äldsta är från 2014, har 32 GB RAM och har varit i drift hela tiden, nu 24/7 som TV-dator. Jag har även en fjärde från 2008, den funkar nog fortfarande, dock kasst batteri sedan länge och har inte använts sedan 2017ish.

Varken byggkvalitet eller pålitlighet är ett problem. Ska man undvika Lenovo ska man göra det för att de tillverkas i kommunistkina och för deras många tveksamma episoder på säkerhetsområdet.

Håller med. Har kört Thinkpad i många år nu och de har överlägsen kvalitet mot typ alla andra laptops, även om kvalitetskänslan inte riktigt når upp till samma höjd. De är byggda och designade för att vara funktionella, inte flashiga, så magnesiumlegering i chassit för stabilitet men plast på utsidan för att vara mer tålig och lättare. Macbooks är väl lite motsatsen, aluminium ser snyggt ut men är inte så värst bekvämt och framför allt är det ett väldigt mjukt material som repas och böjs lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Finns det några bärbara datorer som inte tillverkas i kommunistkina?

Permalänk
Medlem

Det enda jag har att tillägga är att du inte borde snåla på RAM minne, jag gjorde misstaget att köpa en laptop med 8 GB lött ram när jag började plugga. Tre år senare satt jag med 10+ GB swap partition och prestanda problem, något som resulterade i att jag till slut köpte ytterligare en laptop. Man behöver inte mycket RAM minne för enbart programmeringen, men för uppsatser och research brukar det sluta i att man har 40 Firefox flikar igång samt en drös pdf dokument öppna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Skrivet av snajk:

Håller med. Har kört Thinkpad i många år nu och de har överlägsen kvalitet mot typ alla andra laptops, även om kvalitetskänslan inte riktigt når upp till samma höjd. De är byggda och designade för att vara funktionella, inte flashiga, så magnesiumlegering i chassit för stabilitet men plast på utsidan för att vara mer tålig och lättare. Macbooks är väl lite motsatsen, aluminium ser snyggt ut men är inte så värst bekvämt och framför allt är det ett väldigt mjukt material som repas och böjs lätt.

Upptäckte att jag var otydlig i mitt inlägg, sorry för det.

Varje T4xx dator jag supporterar genom jobbet känns extremt plastiga jämfört med HP:s motsvarighet (Elitebook och Probook), både nya modeller eller äldre modeller. Och då man får samma komponenter för typ samma pris (iaf från Inrego), så skulle jag starkt ändå yrka på att köpa en begagnad Elitebook istället för en begagnad Thinkpad pga att byggkvaliteten känns bättre.

Jag har även jobbat i skola med båda typer av enheter, och har haft avsevärt mer problem med att Thinkpads har haft dålig byggkvalitet och gått sönder pga slitage, jämfört med en Elitebook eller Probook.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sparkar_boll:

Upptäckte att jag var otydlig i mitt inlägg, sorry för det.

Varje T4xx dator jag supporterar genom jobbet känns extremt plastiga jämfört med HP:s motsvarighet (Elitebook och Probook), både nya modeller eller äldre modeller. Och då man får samma komponenter för typ samma pris (iaf från Inrego), så skulle jag starkt ändå yrka på att köpa en begagnad Elitebook istället för en begagnad Thinkpad pga att byggkvaliteten känns bättre.

Jag har även jobbat i skola med båda typer av enheter, och har haft avsevärt mer problem med att Thinkpads har haft dålig byggkvalitet och gått sönder pga slitage, jämfört med en Elitebook eller Probook.

I allmänhet är väl uppfattningen typ tvärtom. Jag har haft ett antal Elitebooks genom åren, och förstås Dell Precision och så men de är inte med i matchen alls. Elitebook är generellt bättre på att kännas högkvalitativa vid en ytlig inspektion med metall och så, men vid närmare granskning är de inte så bra. Sen har de absolut blivit bättre genom åren, men de känns fortfarande rätt taffliga i exempelvis tangentbordet och så. Och de är ju rätt ömtåliga. Thinkpads däremot har jag tappat på sätt som hade pajat vilken annan laptop som helst utan problem, bortsett toughbooks då förstås men de vill man ju inte släpa runt på i onödan. På jobbet så höll Dell sällan mer än två år medan våra Thinkpads inte sällan håller närmare fyra år, om prestandan räcker till.