Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Du köpte kanske en mjölk som håller i en evighet utan att kylas, de brukar smaka skit

Nej, det är väl vad som kallas UHT, mjölk, enligt paketet är även denna pissmjölk bara "vanligt" pastöriserad, men den smakar faktiskt som UHT behandlad mjölk av någon orsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Nej, det är väl vad som kallas UHT, mjölk, enligt paketet är även denna pissmjölk bara "vanligt" pastöriserad, men den smakar faktiskt som UHT behandlad mjölk av någon orsak.

Det finns i och för sig grader mellan lågpastöriserad och UHT. Någon större koll på finskt sortiment har jag inte, men om vi tar Arla som exempel så är vanliga 1 l lågpastöriserade. 3 dl är åtminstone numera högpastöriserade, liksom den laktosfria mjölken. De har därför längre hållbarhet, även om de fortfarande är kylvara. De smakar inte som UHT-behandlad mjölk, men inte riktigt likadant som den lågpastöriserade.

Men det skiljer även lite varifrån mjölken kommer. Det är en hög levande djur som lever på olika platser och där produkten sedan hanteras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheFlyingFin:

Nej, det är väl vad som kallas UHT, mjölk, enligt paketet är även denna pissmjölk bara "vanligt" pastöriserad, men den smakar faktiskt som UHT behandlad mjölk av någon orsak.

Ja, deet är nog UHT jag tänker på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Grejen är också att 500W redan är lite klent vid uppförsbackar, 250W är riktigt klent, så de lagliga är helt enkelt en sämre produkt dessutom.

Begriper inte ens varför det finns en effektbegränsning till att börja med, det är ett så gammeldags tänk från pruttmotor-eran där kraftiga motorer gav ett stort, tungt och svårhanterat fordon. En person klarar ju att bära - i sina egna händer - en elmotor som ger tusen hästkrafter ut på drivaxeln för tusan...

Hade ju räckt med bara en hastighetsbegränsning, så att de som har lite kraftigare benstomme än vad man borde ha och dessutom bor ca 80 meter över havet kan använda el-sparkstöttingar utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag var i skogen för att plocka svamp och träffade älgjägare som skällde och gormade. Jag visade legitimation och bad han vända sig till polisen. Sedan var det klart. Polisen hörde aldrig av sig för allemansrätten gäller ju trotts att det är älgjakt. Sedan kan man ju tycka det är olämpligt att ränna i skogen just då.

Även om allemansrätten gäller får du inte störa jakten, den går före din rätt att plocka svamp.
Vet inte om det finns något straff för det dock och normala jägare påpekar såklart att jakt pågår och att det är olämpligt att röra sig i området snarare än att skälla och gorma

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Begriper inte ens varför det finns en effektbegränsning till att börja med, det är ett så gammeldags tänk från pruttmotor-eran där kraftiga motorer gav ett stort, tungt och svårhanterat fordon. En person klarar ju att bära - i sina egna händer - en elmotor som ger tusen hästkrafter ut på drivaxeln för tusan...

Hade ju räckt med bara en hastighetsbegränsning, så att de som har lite kraftigare benstomme än vad man borde ha och dessutom bor ca 80 meter över havet kan använda el-sparkstöttingar utan problem.

Det verkar vara samma effektregel på cykel. Jag tycker kanske enkel klassificering borde räcka, typ att det krävs något körkort av något slag. Jag har dock sett många missbruka elcyklar och det kan vara äldre damer och tanter som tror att man får cykla som en galning i trottoarkanter bara för att det går köra som en galning.

Angående kraftigare elcykel så går alla produkter sönder. De Elsparkcyklar som har en maxvikt på 100kg är ofta inte alls kraftigt byggda, ska man använda en sådan länge, ha med sig rejäl packning etc. Så påstår jag att man ej bör väga över 80kg. Annars lär man se det ena och andra slitaget efter ett tag.

Problemet just nu är att lagstiftningen ser till så att det i praktiken inte finns några bra att köpa. Då de större kraftigare som väger mer, såklart också har större motor.
"Alla" länder har olika regler och marknaden för bra elsparkcykel med svenska regler blir liten.
https://futuraride.com/se/lagar-for-elektriska-skotrar-i-euro...

Sist för min del bryr jag mig egentligen inte om vad jag kör. Jag vill ha något som kan transportera mig korta sträckor och som inte blir stulen första kvällen. Förutom bil som är svindyrt, så finns inget vettigt alternativ där jag bor, om jag ej väljer att ta in cykeln i lägenheten. Ihopvikbar cykel vore något, men de är också anpassade för att man får väga typ max 80kg. Sedan kan de som denna för 3000kr påstå klara av 120KG, men då jag sliter ut vanliga cyklar på löpande band så tror jag ej på det. https://www.biltema.se/cykel-elcykel/herrcyklar/fallbar-cykel...

Värst slet jag ut cyklar då jag vägde 80kg, men körde som en galning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheFlyingFin:

Varför i hela fridens namn är det så otroligt stor skillnad på mjölksmak mejerier emellan?

Var av nödens tvungen att köpa mjölk från mejeriet satamaito häromdagen, och fy fan va det smakade piss.

Jo detta stör mig också. Hjordnäras mjölk är inte god exempelvis, vet inte vad de gör, men sonen vägrade mellanmjölk i över ett år för han smakade den och trodde det var så mellanmjölk smakade exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Gissningsvis olika pastörisering, läs på paketet. Bara lågpastöriserad mjölk smakar någorlunda gott.

Jag är helt tvärt om, den mjölken som är lite extra pastöriserad smakar ju mycket sötare och mycket godare!
Men sen har man dom som ligger på kontoret i rumstemperatur som är extremt-pastöriserade och smakar hemskt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Jag är helt tvärt om, den mjölken som är lite extra pastöriserad smakar ju mycket sötare och mycket godare!
Men sen har man dom som ligger på kontoret i rumstemperatur som är extremt-pastöriserade och smakar hemskt...

Högpastörisering bryter ner laktosen till enklare sockerarter, vilket ger den sötare smaken. Jag är inte helt emot den, smaken påminner mig om resor genom Tyskland från när jag var liten då all mjölk man fick smakade så, men jag föredrar ändå vanlig. Helst så färsk som möjligt, så Wapnö är favoriten av de som finns häromkring, men inte ohomogeniserad förutom till vissa saker. Fettklumpar i kaffet är ingen höjdare i mina ögon. "Ultrapastöriserad" däremot smakar inte så gott.

Alla är dock bättre än "havremjölk". Någon hade hällt havremjölk i (den bättre) kaffemaskinen på jobbet och det smakade förstås skit. Jag körde bara kaffe, inget med mjölk, och tänkte ha i lite vanlig mjölk direkt från kylen efteråt men smaken av havremjölken hade satt sig i munstycket så det smakade ändå havremjölk, bara att hälla ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Högpastörisering bryter ner laktosen till enklare sockerarter, vilket ger den sötare smaken. Jag är inte helt emot den, smaken påminner mig om resor genom Tyskland från när jag var liten då all mjölk man fick smakade så, men jag föredrar ändå vanlig. Helst så färsk som möjligt, så Wapnö är favoriten av de som finns häromkring, men inte ohomogeniserad förutom till vissa saker. Fettklumpar i kaffet är ingen höjdare i mina ögon. "Ultrapastöriserad" däremot smakar inte så gott.

Alla är dock bättre än "havremjölk". Någon hade hällt havremjölk i (den bättre) kaffemaskinen på jobbet och det smakade förstås skit. Jag körde bara kaffe, inget med mjölk, och tänkte ha i lite vanlig mjölk direkt från kylen efteråt men smaken av havremjölken hade satt sig i munstycket så det smakade ändå havremjölk, bara att hälla ut.

Havre-vitt borde förbjudas. Ändrar smaken på allt den rör. Och nej, havre kan aldrig kallas för mjölk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Även om allemansrätten gäller får du inte störa jakten, den går före din rätt att plocka svamp.
Vet inte om det finns något straff för det dock och normala jägare påpekar såklart att jakt pågår och att det är olämpligt att röra sig i området snarare än att skälla och gorma

Det var intressant. Svampsäsong och älgjakt inträffar ju samtidigt. Vad är mest värdefullt undrar jag. Jag skulle vilja veta lite mer. Var kan jag läsa om det Du påstår. Detta borde ju allmänheten informeras om.

Permalänk
Medlem

Bra tråd

Nu har jag retat mig på detta fenomen så länge och hittar ingenstans där man kan få gnälla lite, förrän nu, kanske någon mer som tänkt på detta eller kan veta varför det är så.

Intervjuer på tv, i sverige eller utrikes på andra språk eller ute i verkligheten, överallt så stör detta mig så sjukt mycket, men vad beror det på ?

När en fråga ställs som inte ska besvaras med JA eller NEJ så svarar flertalet (dvs över 50%) med -Nej, men ?!?

Varför besvaras t.ex. frågan, hur tycker du att det känns ? -Nej, men......

Helt obegripligt, och detta fenomen ser man överallt, finns även de som lyckas besvara med -Ja, Nej, men.......

Ingen annan som tänkt på detta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Även om allemansrätten gäller får du inte störa jakten, den går före din rätt att plocka svamp.
Vet inte om det finns något straff för det dock och normala jägare påpekar såklart att jakt pågår och att det är olämpligt att röra sig i området snarare än att skälla och gorma

Det stämmer att man inte medvetet får störa jakten genom att t.ex. skrämma djuren, men att man inte skulle få röra sig i skogen för att plocka svamp stämmer inte.
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/a...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Skrivet av stigw:

Det var intressant. Svampsäsong och älgjakt inträffar ju samtidigt. Vad är mest värdefullt undrar jag. Jag skulle vilja veta lite mer. Var kan jag läsa om det Du påstår. Detta borde ju allmänheten informeras om.

En skillnad på grupperna är att jägare är markägare eller personer som på något sätt har ett jaktkontrakt med markägaren om jakträtt.
Svampplockare kan också vara markägare eller personer som går på andras marker och plockar svamp för att de enligt allemansrätten har rätt till detta.
Om man då går runt på någon annans mark och stör det den håller på med så borde man visa hänsyn, självklart behöver man inte visa hänsyn och kan bete sig som demonstranter som har laglig rätt blockera det ena och andra. Som att blockera ingången till någon annans jobb, fast man aldrig ens själv har arbetat där.

Jag själv har stora jaktmarker och det är otroligt många som plockar svamp, jag har inte hört talas om en enda incident då detta har varit något problem. Detta av många anledningar, inte minst är det farligt att gå i skogen där det kan finnas jägare som skjuter, självklart ska alla jägare veta var skottet hamnar. Men jag själv litar inte så mycket på helt okända jägare och håller mig borta från att gå framför där de skjuter. Samma tänk gäller typ alla i mina hemtrakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jarker:

Nu har jag retat mig på detta fenomen så länge och hittar ingenstans där man kan få gnälla lite, förrän nu, kanske någon mer som tänkt på detta eller kan veta varför det är så.

Intervjuer på tv, i sverige eller utrikes på andra språk eller ute i verkligheten, överallt så stör detta mig så sjukt mycket, men vad beror det på ?

När en fråga ställs som inte ska besvaras med JA eller NEJ så svarar flertalet (dvs över 50%) med -Nej, men ?!?

Varför besvaras t.ex. frågan, hur tycker du att det känns ? -Nej, men......

Helt obegripligt, och detta fenomen ser man överallt, finns även de som lyckas besvara med -Ja, Nej, men.......

Ingen annan som tänkt på detta ?

Haha! Jag råkade fastna lite i SVTs livesändning när de skulle gratulera skidskyttarna när de kom hem till Sverige efter VM

Dels var planet försenat och massa kommunfolk skulle hålla tal, men sen var det kanske någon minut intervju mer några av dem på den nivå du nämner ovan. Ingen fara så långt kanske?

Problemet var bara att sändningen pågick i över en timme, två pers satt i studion i Stockholm och kallpratade om deras prestationer med alla superlativ som finns. Stelaste tidsfördrivet jag hört, och det tog aldrig slut

Jag förstår att det behövs, och hela grejen med att ens sända en sån har liten sak där alla bara vill hem till soffan är ju lite överdrivet helt enkelt, vet inte ens varför jag tittade, man blev som i trans av hela grejen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag är helt tvärt om, den mjölken som är lite extra pastöriserad smakar ju mycket sötare och mycket godare!
Men sen har man dom som ligger på kontoret i rumstemperatur som är extremt-pastöriserade och smakar hemskt...

Skrivet av snajk:

Högpastörisering bryter ner laktosen till enklare sockerarter, vilket ger den sötare smaken. Jag är inte helt emot den, smaken påminner mig om resor genom Tyskland från när jag var liten då all mjölk man fick smakade så, men jag föredrar ändå vanlig. Helst så färsk som möjligt, så Wapnö är favoriten av de som finns häromkring, men inte ohomogeniserad förutom till vissa saker. Fettklumpar i kaffet är ingen höjdare i mina ögon. "Ultrapastöriserad" däremot smakar inte så gott.

Alla är dock bättre än "havremjölk". Någon hade hällt havremjölk i (den bättre) kaffemaskinen på jobbet och det smakade förstås skit. Jag körde bara kaffe, inget med mjölk, och tänkte ha i lite vanlig mjölk direkt från kylen efteråt men smaken av havremjölken hade satt sig i munstycket så det smakade ändå havremjölk, bara att hälla ut.

Jag tycker bäst om "riktig mjölk", dvs ohomogeniserad, lågpastöriserad mjölk med 3,5-4% fetthalt. Tyvärr finns det ingen sån i affären där jag bor, det får bli mitt gubbgnäll för dagen. Mer riktig mjölk åt folket, död åt havremjölken!

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Haha! Jag råkade fastna lite i SVTs livesändning när de skulle gratulera skidskyttarna när de kom hem till Sverige efter VM

Dels var planet försenat och massa kommunfolk skulle hålla tal, men sen var det kanske någon minut intervju mer några av dem på den nivå du nämner ovan. Ingen fara så långt kanske?

Problemet var bara att sändningen pågick i över en timme, två pers satt i studion i Stockholm och kallpratade om deras prestationer med alla superlativ som finns. Stelaste tidsfördrivet jag hört, och det tog aldrig slut

Jag förstår att det behövs, och hela grejen med att ens sända en sån har liten sak där alla bara vill hem till soffan är ju lite överdrivet helt enkelt, vet inte ens varför jag tittade, man blev som i trans av hela grejen

Är inte det standard för typ alla sportsändningar? Jag kollar inte på sport direkt men det känns inte som om det är de skarpaste journalisterna som formulerar frågorna där direkt. "Hur känns det?" är ingen bra fråga att ställa för tiotusende gången liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klirre:

Jag tycker bäst om "riktig mjölk", dvs ohomogeniserad, lågpastöriserad mjölk med 3,5-4% fetthalt. Tyvärr finns det ingen sån i affären där jag bor, det får bli mitt gubbgnäll för dagen. Mer riktig mjölk åt folket, död åt havremjölken!

Arla brukar ju ha det som lantmjölk, det finns i en del affärer här året runt men fler kring jul. Många gillar Åsens mjölk som finns på en del ställen här och längre söderut, men jag tycker den tar för mycket smak från plastdunken den säljs i. De mer välsorterade eller större butikerna här som har Wapnö mjölk brukar också ha Wapnös ohomogeniserade som är rätt bra. En del butiker har också mer lokalt producerad mjölk, inte sällan i någon form av automat där man får fylla på flaskor själv, men inte så vanligt. Strax utanför stan finns exempelvis Kåhögs bondgård och mejeri som har en automat man kan köpa ohomogeniserad mjök från. Men har man inga mjölkbönder i närheten så är det nog svårare.

Men som sagt högre upp så passar den mjölken inte riktigt till allt, inte att ha i kaffet exempelvis, och inte alla uppskattar fettet som flyter på ovansidan när de dricker ett glas mjölk. I matlagning och bakning däremot är den bra, men jag vet inte om det gör så stor skillnad egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Det var intressant. Svampsäsong och älgjakt inträffar ju samtidigt. Vad är mest värdefullt undrar jag. Jag skulle vilja veta lite mer. Var kan jag läsa om det Du påstår. Detta borde ju allmänheten informeras om.

Finns lite information här:

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/a...

Så är väll inte förbjudet att vistas i skogen för att plocka svamp under jaktsäsong, men blir man informerad om att man stör pågående jakt så bör man flytta på sig.

Lite mer info här:

https://jagareforbundet.se/jakt/juridik/frageforum/ovrigt/201...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Grannar som inte fattar att de ljud de gör faktisk kan spridas in till grannarna. Diagnosen "klamp-elefantfot" och "dunk-elefanthäl" borde tas med i Svenska Akademins ordbok.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Det var intressant. Svampsäsong och älgjakt inträffar ju samtidigt. Vad är mest värdefullt undrar jag. Jag skulle vilja veta lite mer. Var kan jag läsa om det Du påstår. Detta borde ju allmänheten informeras om.

En länk finns i inlägget under här.

Skrivet av noMad17:

Det stämmer att man inte medvetet får störa jakten genom att t.ex. skrämma djuren, men att man inte skulle få röra sig i skogen för att plocka svamp stämmer inte.
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/a...

Jag sa inte att man inte får röra sig i skogen, men beroende på storlek och jaktform så stör du bara genom att vistas där. Och då går jakträtten före som sagt.

För att gubbgnälla lite, allemansrätten borde ändras, helt obegripligt att det är lagligt att gå in och stjäla annans egendom på det sättet. Än värre när det är vinstdrivande företag som gör det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jarker:

Nu har jag retat mig på detta fenomen så länge och hittar ingenstans där man kan få gnälla lite, förrän nu, kanske någon mer som tänkt på detta eller kan veta varför det är så.

Intervjuer på tv, i sverige eller utrikes på andra språk eller ute i verkligheten, överallt så stör detta mig så sjukt mycket, men vad beror det på ?

När en fråga ställs som inte ska besvaras med JA eller NEJ så svarar flertalet (dvs över 50%) med -Nej, men ?!?

Varför besvaras t.ex. frågan, hur tycker du att det känns ? -Nej, men......

Helt obegripligt, och detta fenomen ser man överallt, finns även de som lyckas besvara med -Ja, Nej, men.......

Ingen annan som tänkt på detta ?

För att inte tala om alla ööhh och äähh som kommer titt som tätt, lyssna på en intervju med Ebba Andersson (skidåkaren) är det absolut värsta som finns.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Arla brukar ju ha det som lantmjölk, det finns i en del affärer här året runt men fler kring jul. Många gillar Åsens mjölk som finns på en del ställen här och längre söderut, men jag tycker den tar för mycket smak från plastdunken den säljs i. De mer välsorterade eller större butikerna här som har Wapnö mjölk brukar också ha Wapnös ohomogeniserade som är rätt bra. En del butiker har också mer lokalt producerad mjölk, inte sällan i någon form av automat där man får fylla på flaskor själv, men inte så vanligt. Strax utanför stan finns exempelvis Kåhögs bondgård och mejeri som har en automat man kan köpa ohomogeniserad mjök från. Men har man inga mjölkbönder i närheten så är det nog svårare.

Men som sagt högre upp så passar den mjölken inte riktigt till allt, inte att ha i kaffet exempelvis, och inte alla uppskattar fettet som flyter på ovansidan när de dricker ett glas mjölk. I matlagning och bakning däremot är den bra, men jag vet inte om det gör så stor skillnad egentligen.

Visste inte att Arla sålde ohomogenoserad mjölk, få kolla efter lantmjölk nästa gång jag är i affären. Köpte Åsens förr när jag bodde i Skåne, märkte inte att den smakade plastdunk. Kan bero på att vi alltid förvarade mjölken i plasthink när föräldrarna hade mjökkor... 😃

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klirre:

Visste inte att Arla sålde ohomogenoserad mjölk, få kolla efter lantmjölk nästa gång jag är i affären. Köpte Åsens förr när jag bodde i Skåne, märkte inte att den smakade plastdunk. Kan bero på att vi alltid förvarade mjölken i plasthink när föräldrarna hade mjökkor... 😃

Jag vet inte hur vanlig Arlas lantmjölk är, den finns ibland på Ica Nära här, men oftast inte, men däremot alltid på typ Ica Maxi. Jag var tvungen att trycka på "Visa mer" tre gånger på Arlas sida med deras olika varianter av mjölk innan jag kom till denna i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Visste inte att Arla sålde ohomogenoserad mjölk, få kolla efter lantmjölk nästa gång jag är i affären. Köpte Åsens förr när jag bodde i Skåne, märkte inte att den smakade plastdunk. Kan bero på att vi alltid förvarade mjölken i plasthink när föräldrarna hade mjökkor... 😃

Den har funnits länge. Förr hette den gammaldags mjölk, men de fick för sig att byta till lantmjölk vid något tillfälle.

https://www.arla.se/produkter/arla-ko-eko/farsk-lantmjolk-38-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

En länk finns i inlägget under här.

Jag sa inte att man inte får röra sig i skogen, men beroende på storlek och jaktform så stör du bara genom att vistas där. Och då går jakträtten före som sagt.

För att gubbgnälla lite, allemansrätten borde ändras, helt obegripligt att det är lagligt att gå in och stjäla annans egendom på det sättet. Än värre när det är vinstdrivande företag som gör det.

Jakträtten är inte en lag som du kan tillämpa och därmed övertrumfa allemansrätten (som inte heller är en lag). Som innehavare av jakträtten får du uppmana den som medvetet stör jakten.

Mitt gubbgnäll blir väl då på alla som bara tycker sig ha rättigheter men inga skyldigheter (både jägare, svampplockare och rent generellt).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Snusfri

När läderveken väderleken inte stämmer överens med vad som utlovats.
Hade planerat in en psykeltur i 8+ och sol, istället är det -2 och sol.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

För att inte tala om alla ööhh och äähh som kommer titt som tätt, lyssna på en intervju med Ebba Andersson (skidåkaren) är det absolut värsta som finns.

Värsta jag varit med om är Helle Schunnesson (digital redaktör på ELLE) då hon skulle kommentera någon modetrend (eller något liknande) i SVT. Förutom att alla meningar började med "ja men" eller "nej men" så lyckades hon få in 29 "liksom" (och några "typ") under drygt 3 min prat. Jag blev så fascinerad av hennes sensationella förmåga att få svenska språket att totalhaverera att jag gick in på SVT Play och räknade alla språkliga grodor i inslaget. Numera stänger jag av ljudet om hon dyker upp i rutan eftersom hennes ämnesområde(-n) inte intresserar mig och jag därtill stör mig något alldeles oerhört på hennes misshandel av språket. Dessutom smittar hon av sig på övriga så innan inslaget är slut håller alla på med "ja men", "nej men", "typ" och "liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Värsta jag varit med om är Helle Schunnesson (digital redaktör på ELLE) då hon skulle kommentera någon modetrend (eller något liknande) i SVT. Förutom att alla meningar började med "ja men" eller "nej men" så lyckades hon få in 29 "liksom" (och några "typ") under drygt 3 min prat. Jag blev så fascinerad av hennes sensationella förmåga att få svenska språket att totalhaverera att jag gick in på SVT Play och räknade alla språkliga grodor i inslaget. Numera stänger jag av ljudet om hon dyker upp i rutan eftersom hennes ämnesområde(-n) inte intresserar mig och jag därtill stör mig något alldeles oerhört på hennes misshandel av språket. Dessutom smittar hon av sig på övriga så innan inslaget är slut håller alla på med "ja men", "nej men", "typ" och "liksom.

Klagar du, va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Jakträtten är inte en lag som du kan tillämpa och därmed övertrumfa allemansrätten (som inte heller är en lag). Som innehavare av jakträtten får du uppmana den som medvetet stör jakten.

Mitt gubbgnäll blir väl då på alla som bara tycker sig ha rättigheter men inga skyldigheter (både jägare, svampplockare och rent generellt).

Stör någon jakten kan man tillkalla polis, eftersom det räknas som ofredande eller egenmäktigt förfarande. Om den nu inte lyssnar på uppmaning.
Så även om jakträtt och allemansrätt inte är lagar så finns det andra lagar som hanterar dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."