Permalänk

Dygna - Jobb imorgon?

Hej,

Dygna har väl alla i princip gjort någon gång under sitt liv. Speciellt när man gibbade under tonåren.

Tänkte faktiskt göra det idag, orkar inte sova. Jobbar imorgon och måste "upp" 05:45.

Får sova när jag kommer hem istället.

Har ni dygnat när ni har jobb dagen efter?

//SkyGamerZero

Permalänk
Medlem

Låter inte som en bra idé. Hoppas du inte gör något viktigt på jobbet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Låter inte som en bra idé. Hoppas du inte gör något viktigt på jobbet.

All typ av jobb är viktigt, enligt mig. Men mitt jobb är inte så krävande, så klarar nog det galant ska du se.

Permalänk
Medlem

Brukar du jobba full? Man är ungefär lika uppmärksam och presterar lika bra när du inte sovit. Jag förutsätter att du inte skall sätta dig i en bil eller annat fordon, köra någon maskin som kan skada andra etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Får mig o minnas när diablo 3 släpptes, spelade hela natten, jobbade, sen spelade nästan hela natten igen, tror jag sov 2 timmar. Dagen efter stannade chefen mig i dörren och frågade vilka droger jag hade tagit haha, men när jag sa att diablo 3 hade precis släppts så förstod han direkt.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Det går att göra ett pass, men sen måste du få sova ut rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyGamerZero:

Hej,

Dygna har väl alla i princip gjort någon gång under sitt liv. Speciellt när man gibbade under tonåren.

Tänkte faktiskt göra det idag, orkar inte sova. Jobbar imorgon och måste "upp" 05:45.

Får sova när jag kommer hem istället.

Har ni dygnat när ni har jobb dagen efter?

//SkyGamerZero

Allt går ett tag. Blir det en livsstil så är det din hälsa det går ut över.

Mitt tips är att sova åtminstone 3-4 timmar. Gör stor skillnad.

Permalänk
Medlem

och kan man inte sova - så vilar man _i_ sängen och inte stressar upp sig för att man inte kan sova - och så ringer väckaklockan strax efter och det visar sig att man ändå sovit som ett litet barn...

Dock lär man med sig tiden att är det mindre än 3 timmar innan uppgång så skall man nog inte lägga sig alls - eller att man sover över väckarklocka hur mycket den än ringer och låter...

Permalänk
Medlem

Vad passande, det blev nämnligen att jag dygnade just idag/igår, och nu är det jobbdags. Känns inte så jävla gött såhär 11 på morgonen, men tur att man jobbar hemifrån.

Hade (har) nå förjävla ont i benet efter en joggrunda, kunde inte somna så googlade lite i sängen strax efter midnatt om det kunde vara något värre än vanlig muskelverk. Klart alla möjliga saker kommer upp.. ringde någon slags 112-lite nummer och fick rådet att ta mig till akuten omedelbart, enbart baserat på mina faktiska symptom då.

1:00 var jag där, 8:30 lämnade jag, tjoho.. Tror de tog hand om hela 7-8 personer under den tiden.

Lyckligtvis gör jag inget viktigt på jobbet, som johanandersson uttryckte det.

ps. det verkar bara vara muskelverk, till en grad jag inte trodde var möjlig. Kanske man blivit gammal, eller mes bara.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

Brukar bli att jag dygnar en till två gånger per vecka. Inte direkt hälsosamt men har gjort det i ungefär ett år och så länge man inte måste hålla igång fysiskt så blir det inte så jobbigt. Ofta blir jag trött runt 05 men när man ändå ska upp 07:30 så känner jag mig bara ännu mer sliten om jag hade sovit de där tre timmarna.

Att folk somnar framför ratten i bilen eller däckar på skrivbordet har jag aldrig riktigt förstått om man när nykter. Man somnar väl inte förrens man gjort ett aktivt val att faktiskt luta sig tillbaka och sova, även om det är jobbigt att vara vaken länge så tar det ju några minuter av vila innan hjärnan stänger ner.

Se till att försöka ta ikapp på sömnen dagen efter och dra en siesta eller gå och lägg dig extra tidigt, för man kan känna sig ganska sliten i ett par dagar.

Edit: I natt känns som en sån dag där jag hoppar sömnen, och då blir det oftast så. Även fast jag just nu är ganska trött och har gäspat några gånger så har jag ändå någon slags kliande känsla som får mig att vilja stanna vaken. Det är något mysigt med att dygna, man får ett lite annat perspektiv när man varit vaken länge. Kanske låter lite konstigt, men så är det för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slackjaw805:

Att folk somnar framför ratten i bilen eller däckar på skrivbordet har jag aldrig riktigt förstått om man när nykter. Man somnar väl inte förrens man gjort ett aktivt val att faktiskt luta sig tillbaka och sova, även om det är jobbigt att vara vaken länge så tar det ju några minuter av vila innan hjärnan stänger ner.

Det handlar i trafiksammanhang ofta om mikrosömn som inte är ett frivilligt val; man tappar kort medvetandet, vanligtvis som ett resultat av sömnbrist. Tänker man "jag skall bara vila huvudet någon minut sen orkar jag lite till" och somnar på skrivbordet är det givetvis riktig sömn man behöver.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyGamerZero:

All typ av jobb är viktigt, enligt mig. Men mitt jobb är inte så krävande, så klarar nog det galant ska du se.

Sanning med modifikation. Tror dom flesta skulle hålla med om att det är viktigare för t.ex. en pilot/lokförare/busschaufför att inte tappa fokus under jobbet än t.ex. en städare/servitör/försäljare.

Handlar inte om att jobb X är viktigare eller mer krävande än jobb Y, utan att konsekvenserna av sömnbrist kan bli extremt mycket mer förödande i vissa yrken än andra.

Skulle själv aldrig få för mig att dygna innan jobbet. Även 2-3 timmars sömn är betydligt bättre än 0.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Dygna har man gjort många gånger när man jobbade 2skift speciellt fm skiftet. sov inget på söndag jobbade hela måndagen kom hem skulle vila vid halv 3 vaknade vid kl 22:00 typ sen samma sak i 3 dagar. funkade skapligt en längre tid typ 3-4 år nu jobbar ja natt mycket bättre. Om man gör de nån gång i bland så gör de väl inget. Och jag har ganska fysiskt arbete

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det händer att jag ligger vaken hela natten, möjligen nån mikrosömn jag inte märker av..

Permalänk

Jag personligen i min kropp, kan inte ens tänka tanken att inte få sova mina 7 men helst 8 timmar, men alla är vi olika och våra kroppar och sinnen klarar sig både bättre och kanske sämre än någon annan, svårt att jämföra.

Så länge man vet var ens egen gräns går, och vad man kan klara sig med eller utan så är det väl helt ok att göra som man känner.

Godmorgon på er förresten!

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyGamerZero:

Hej,

Dygna har väl alla i princip gjort någon gång under sitt liv. Speciellt när man gibbade under tonåren.

Tänkte faktiskt göra det idag, orkar inte sova. Jobbar imorgon och måste "upp" 05:45.

Får sova när jag kommer hem istället.

Har ni dygnat när ni har jobb dagen efter?

//SkyGamerZero

Absolut. När jobbstress eller annat kommer ivägen och gör det omöjligt att somna. Då är det bättre att inte ligga i sängen och vrida sig. Blir inte piggare för att ligga i sängen och inte sova.

Permalänk
Medlem

Vilken utmärkt tråd att gå upp till efter att inte kunnat sova en blund inatt.
Har bara dygnat på "riktigt" (dvs inte försökt sova) en gång och det var en läskig upplevelse så aldrig mer, började se i syner och kunde inte längre orientera mig.

Aja, får försöka dra mig själv genom arbetsdan och få minst 10 timmar ikväll för att återställa ordningen.

Permalänk

Inte medvetet. Har dock hänt några ggr /år av olika anledningar. Senast var allergi som utlöste stresshormon som gjorde det omöjligt att sova.

Jag behöver min sömn så dricker inget med koffein på kvällen, inte ens Te. Absolut inget socker. Ställer om ljuset i sovrummet till orangerött, samma med mobilen. Tar magnesium och zink någon timme innan som får kroppen att slappna av och gör att jag sover lite bättre.

Permalänk
Skrivet av twit:

Det handlar i trafiksammanhang ofta om mikrosömn som inte är ett frivilligt val; man tappar kort medvetandet, vanligtvis som ett resultat av sömnbrist. Tänker man "jag skall bara vila huvudet någon minut sen orkar jag lite till" och somnar på skrivbordet är det givetvis riktig sömn man behöver.

Jag skulle tro att den nivå av sömnbrist som krävs för något så extremt, inte är aktuellt efter bara en natts missad sömn. Det är i alla fall ingenting jag har upplevt som inbiten dygnare.

Det är dock inte för att säga att trötthet inte påverkar trafiksäkerhet, det gör det definitivt.

Permalänk
Medlem

Nästan alla som har barn vet att man klarar sig långa perioder på väldigt lite/ingen sömn.

Permalänk

Lite sömn är alltid bättre än ingen sömn, men kan man inte somna så kan man inte..

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

”Dygna”? Är det ett vedertaget begrepp? Aldrig hört talas om. Känner mig som det där 60-åriga hovrättsrådet som inte vet vad snippa är. *Plockar fram SAOL*.

Men för att svara på frågan: Nej det har jag aldrig gjort. Än så länge.

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

Lite sömn är alltid bättre än ingen sömn, men kan man inte somna så kan man inte..

Från ett hälsoperspektiv så stämmer det säkerligen. Men det tar sån otrolig tid innan man kommer igång och inte känner sig totalt drogad att det inte ens är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slackjaw805:

Jag skulle tro att den nivå av sömnbrist som krävs för något så extremt, inte är aktuellt efter bara en natts missad sömn.

Jag tror det är väldigt individuellt hur man klarar sig med lite sömn. För egen del så hade jag inte kunnat utföra mitt jobb på en ok nivå om jag hade hoppat över sömnen helt natten innan.

Permalänk
Medlem

Det skulle kännas hyfsat oansvarigt att sitta och fatta beslut när man inte sovit ordentligt och det börja ta ut rätt framåt eftermiddagen.
Händer mig betydligt mer sällan numera när jag går upp i rimlig tid även på helgerna vilket är skönt!
Får mig att tänka på när man satte uppe och pluggade hela natten innan en tenta, gick dit och skrev den sedan gick man hem och la sig - känns inte helt optimalt

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

händer ofta, har inte sovit sedan 09.00 i lördags morgon i skrivande stund, ska dock snart försöka sova en stund. (jag sover vanligen väldigt lite)
det sjuka när jag varit vaken länge är dom "smällar" jag brukar få i huvudet när jag väl försöker sova (exploding head syndrom)
man blir klarvaken direkt. (smäller så man tror verkligen huvudet exploderar så namnet är väldigt passande), sedan brukar jag bli jäkligt illamående när jag försöker sova om jag varit vaken mer än två dygn, det blir ofta man får sova halvsittande för att kunna sova. Frugan klarar inte vara vaken 1 dygn utan att bli helt körd i huvudet, hon tappar allt logiskt tänkande väldigt fort och blir närmast förvirrad, med andra ord det är väldigt individuellt hur man reagerar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Inte direkt av 'egen fri vilja', utan snarare av problem som uppstått eller saker som hållit en vaken. Inte jätteskönt att dygna, jag klarar oftast dagen okej men när jag väl har sovit en full natt sen så mår jag inte bra på några dagar.

Permalänk
Avstängd

Det hände mig ibland när jag var yngre. Speciellt när jag jobbade natt och liknande då det kunde vara rätt svårt att lyckas sova på dagen. Ett dygn är väl inget större problem, även om jag inte hade velat fatta några viktiga beslut då eller så. Men redan på andra dygnet så är man väldigt bortkopplad från allt typ.

Permalänk
Medlem

Fick ett infall och gjorde det vid releasen av shadowlands.
Jobbar hemifrån och kunde ta en tupplur på lunchen.

Inget att rekommendera som 40+, tog några dagar att bli återställd igen.
Hade definitivt inte gjort det om jag behövt lämna huset.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Inte direkt av 'egen fri vilja', utan snarare av problem som uppstått eller saker som hållit en vaken. Inte jätteskönt att dygna, jag klarar oftast dagen okej men när jag väl har sovit en full natt sen så mår jag inte bra på några dagar.

Menar du att när du sovit en full natt efter du har dygnat eller när du sover en full natt "vanligt".

Jag känner inte till ditt fall och dina förutsättningar så detta kanske inte alls stämmer in på dig.

När man mår dåligt efter att man sovit en full natt så är det ofta så att kroppen "har märkt" att man har ett tillfälle där den kan ta igen sig och försöker göra det. Den ställer om sig till återställning. Men det sker bara om man tidigare har vanskött sin sömn under långa perioder. Att kroppen har levt i ett "undantagstillstånd" under lång tid.

Jag har väldigt lätt för att tappa sömnrytmen. Det kan hamna ur fas på bara några dagar och sedan tar det mig veckor att återställa den. Mitt tips är att köpa melatonin på apoteket. Prova att ta en halv (öka till en hel om du inte somnar) samma tid varje dag i 1-2 veckor. Jag blir seg som fan av dem dagen efter, fram till lunch ungefär, så för mig är det bättre att ta dem lite tidigare.

När du känner att kroppen/sinnet är annorlunda/bättre så sluta med dem.

Återigen, jag känner inte till ditt problem eller tankarna/situationen/oron som håller dig vaken så jag kan vara helt off base.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?