Du tänker helt rätt.
Men ögnade snabbt igenom kalkylen och den verkade mer ta hänsyn till olika typer av nybilsinköp,
men nått att ta hänsyn till vid begagnat köp
Begagnad bil ökar försäkringen efter år 3 då du måste ha helförsäkring (om du inte vill chansa). Beroende på bil, din ålder och var du bor kan den bli lite betydande.
Bil äldre än 5 år kommer driva högre service kostnader (pga att man nått de dyrare service intervallerna).
Generellt miltal, oavsett ålder är en faktor. Sen som kalkylen visar, beroende på märke kommer också kostnaden för miltal var högre. Eftersom en del bilars teknik eller utrustning inte är billigt att reparera.
Det som är svårt att visa i en TCO är ju driftsäkerhet. Vi har 1 bil och beroende av 1 bil och därför vill vi att den alltid fungerar. Vad är det värt? Eller är det ett måste?
Edit,
en sak som jag tänkt och som stämt rätt väl innan elbilar och pandemin är att en ny bil får sitt värde halverat på 3 år - halva kontantinsatsen. Den kalkylen verkar stämt rätt bra in på alla köp jag gjort inom VW Koncernen.
Köp: 250 000. Värde vid inlösen om 3 år 125 000 + halva kontantinsatsen 25000 = 150 000. (Värdeminskning ca 100 000).
Under denna tid inte har så mycket annat än bensin, halvförsäkring och skatt att betala.
Sätt då dom ca 30 000 / år som din bil kostar dig mot högre försäkring (helförsäkring) service kostnader och reparationer.
Och om du inte cashat bilen stoppa in det lån och den värdeminskning du får på bilen du köper. En begagnad bil halva värdet på 3 år...
Elbilar har väl satt den kalkyl lite ur spel. Men eftersom det är en prognos så är den antagligen lika exakt som att gissa dom exakta siffrorna...
(Innan Bonus Malus slog till så hade vi ett inbytesvärde på en Golf kombi vi ägde satt till 125 000. Efter Bonus Malus låg den på 145 000. Eftersom skatten på nya bilar blev så hög blev begagnade bilar eftertraktade. Så ytterligare en faktor är lagar och regler - vilket är helt jävla omöjligt att förutspå).