Råd inför bilköp - TCO-kalkyl

Permalänk
Medlem

Råd inför bilköp - TCO-kalkyl

Är i full fart med att leta ny bil privat (begagnad/ny/leasing/avbetalning, allt är av intresse) och det pratas ju mycket om TCO kring bilägandets kostnader.

Hur skall en sådan kalkyl se ut, vad måste den i ert tycke innehålla? Någon som har en att dela med sig av kanske?

Sneglade lite på denna, är den fullt relevant samt korrekt för att räkna ut omkostnaderna tycker ni?

https://www.hig.se/download/18.5d81e528185c9f68c28d798/167603...

Källa: https://www.hig.se/Ext/Sv/Nyheter-och-press/Press/2023-02-13-...

Permalänk
Medlem

Teslas Cybertruck, självklart!

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Verkar rimligt att VW Golf är billigast av exemplen i Excelfilen.

Sen får man ju räkna med att en bil kan vara dyrare för en person än för en annan även om det är samma bil.

Permalänk
Medlem

Du måste nog specificera lite mer vad du är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Du måste nog specificera lite mer vad du är ute efter.

Well.

Jag vill på ett enkelt sätt få en överblick över månadskostnaden för en bil.

Alla kalkyler jag stött på hittills har samtliga gett olika utfall 🤷🏻‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Well.

Jag vill på ett enkelt sätt få en överblick över månadskostnaden för en bil.

Alla kalkyler jag stött på hittills har samtliga gett olika utfall 🤷🏻‍♂️

Kalkylerna du hittar utgår från att man är totalt naiv när det gäller bilar och de fungerar inte för du har helt andra förutsättningar än vad dessa kalkyler baseras på. Försäkringskostnaden är en sån sak som varierar stort beroende på var i landet och hur gammal man är. Sen är det det här med händigheten och sunt förnuft, det har inte alla mekaniker men givetvis ska dessa kalkyler ta med såna fantasipriser. Jag blev offererad 8-12k för en reparation, men löste det för totalt 2k genom att ta kommandot själv i felsökningsarbetet och beställning av reservdelar.

Om du ska ha elbil då beror det ju vilka laddmöjligheter och vilket elavtal du har. Det finns inte hårdfakta ute på nätet som kan ge dig svaret, utan du måste utgå från din egen livssituation och vad du är ute efter. Jag hade undvikit lån och leasing för räntan är på väg upp nu.

Permalänk
Medlem

Använd TCO du kikar på som en mall, du måste föra in dina egna kostnader du kommer ha där. Sedan blir det svårt också med tanke på saker du kan laga själv och inte samt om bilen går sönder 10ggr per år eller 0 gånger. Svår kalkyl beroende på omständigheter.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Kalkylerna du hittar utgår från att man är totalt naiv när det gäller bilar och de fungerar inte för du har helt andra förutsättningar än vad dessa kalkyler baseras på. Försäkringskostnaden är en sån sak som varierar stort beroende på var i landet och hur gammal man är. Sen är det det här med händigheten och sunt förnuft, det har inte alla mekaniker men givetvis ska dessa kalkyler ta med såna fantasipriser. Jag blev offererad 8-12k för en reparation, men löste det för totalt 2k genom att ta kommandot själv i felsökningsarbetet och beställning av reservdelar.

Om du ska ha elbil då beror det ju vilka laddmöjligheter och vilket elavtal du har. Det finns inte hårdfakta ute på nätet som kan ge dig svaret, utan du måste utgå från din egen livssituation och vad du är ute efter. Jag hade undvikit lån och leasing för räntan är på väg upp nu.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Använd TCO du kikar på som en mall, du måste föra in dina egna kostnader du kommer ha där. Sedan blir det svårt också med tanke på saker du kan laga själv och inte samt om bilen går sönder 10ggr per år eller 0 gånger. Svår kalkyl beroende på omständigheter.

Jo absolut. Kalkylerna kommer väl aldrig bli exakta som ni säger men samtidigt, chansar de flesta som köper bil och jag räknar inte på det alls mer än bränsle/skatt/försäkring?

Permalänk
Medlem

Du tänker helt rätt.

Men ögnade snabbt igenom kalkylen och den verkade mer ta hänsyn till olika typer av nybilsinköp,

men nått att ta hänsyn till vid begagnat köp

Begagnad bil ökar försäkringen efter år 3 då du måste ha helförsäkring (om du inte vill chansa). Beroende på bil, din ålder och var du bor kan den bli lite betydande.
Bil äldre än 5 år kommer driva högre service kostnader (pga att man nått de dyrare service intervallerna).
Generellt miltal, oavsett ålder är en faktor. Sen som kalkylen visar, beroende på märke kommer också kostnaden för miltal var högre. Eftersom en del bilars teknik eller utrustning inte är billigt att reparera.

Det som är svårt att visa i en TCO är ju driftsäkerhet. Vi har 1 bil och beroende av 1 bil och därför vill vi att den alltid fungerar. Vad är det värt? Eller är det ett måste?

Edit,
en sak som jag tänkt och som stämt rätt väl innan elbilar och pandemin är att en ny bil får sitt värde halverat på 3 år - halva kontantinsatsen. Den kalkylen verkar stämt rätt bra in på alla köp jag gjort inom VW Koncernen.
Köp: 250 000. Värde vid inlösen om 3 år 125 000 + halva kontantinsatsen 25000 = 150 000. (Värdeminskning ca 100 000).
Under denna tid inte har så mycket annat än bensin, halvförsäkring och skatt att betala.

Sätt då dom ca 30 000 / år som din bil kostar dig mot högre försäkring (helförsäkring) service kostnader och reparationer.
Och om du inte cashat bilen stoppa in det lån och den värdeminskning du får på bilen du köper. En begagnad bil halva värdet på 3 år...

Elbilar har väl satt den kalkyl lite ur spel. Men eftersom det är en prognos så är den antagligen lika exakt som att gissa dom exakta siffrorna...

(Innan Bonus Malus slog till så hade vi ett inbytesvärde på en Golf kombi vi ägde satt till 125 000. Efter Bonus Malus låg den på 145 000. Eftersom skatten på nya bilar blev så hög blev begagnade bilar eftertraktade. Så ytterligare en faktor är lagar och regler - vilket är helt jävla omöjligt att förutspå).

Permalänk
Medlem

"Volvo S90 (bensinmotor) med Tesla model 3, två bilar i jämförbar storlek", skämtar de? Tesla Model 3 är ju ungefär lika lång som en S60 (eller Toyota Corolla), inte en S90.

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite på denna kalkylsidan när jag skulle köpa min bil. Jag skulle givetvis köpa en Tesla men den går att använda på andra bilar också. Bara att du fyller i data för det du undrar över.

Många sparade exempel också när man kollar i exempelkalkyler.
Jag tycker att den höll kalkylen ganska bra med vad jag fyllde i för värden. Förutom att räntan på billånet från tesla ökat från 1,95 - nästan 4%

Sen kan du även fylla i om du ska köra något i tjänst eller enbart privat på sidan.

https://www.teslakalkylen.com/dashboard

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |