Permalänk

VA eller IPS?

Ska inhandla en ny gamingskärm med upplösning på 1440x2560, står just nu mellan 2st skärmar. Ena är LG GP850 (IPS) och andra Samsung odyssey g7 (inte neo). Senaste skärmen var en asus tuf IPS, min fråga är hur G7 hanterar snabba spel, typ bf2042 som exempel, hur är ghosting/smear på den? Eller är det bättre att satsa på LG GP850?

LG GP850

Samsung odyssey g7

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk
Medlem

Tänker att du menar 2560x1440 och inte tvärtom

Det beror på helt och hållet vad du har för preferens, ärligt talat. En IPS skärm har betydligt bättre färger och oftast en mer "märkbar" hertzfrekvens än vad VA har, men VA har betydligt bättre svärta och kontrast (men också mer backlight bleed).

Det du vill fokusera på i en skärm som ska hantera snabba spel så som BF2024 är nog en IPS skärm, men LG GP850 är tydligen känd för att ha rejält med IPS glow.

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

Tänker att du menar 2560x1440 och inte tvärtom

Det beror på helt och hållet vad du har för preferens, ärligt talat. En IPS skärm har betydligt bättre färger och oftast en mer "märkbar" hertzfrekvens än vad VA har, men VA har betydligt bättre svärta och kontrast (men också mer backlight bleed).

Det du vill fokusera på i en skärm som ska hantera snabba spel så som BF2024 är nog en IPS skärm, men LG GP850 är tydligen känd för att ha rejält med IPS glow.

Vilken IPS skärm skulle du rekommendera? 😁

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/

Permalänk
Medlem

VA har ibland också "ghosting", där mörka färger "laggar efter" lite. Kan vara väldigt störande.

Permalänk

LG 27'' UltraGear 27GP850 QHD Nano IPS 180 Hz

- Alla dagar i veckan -

Grym Gaming Monitor

Visa signatur

.:-O_o-:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

VA har ibland också "ghosting", där mörka färger "laggar efter" lite. Kan vara väldigt störande.

Jupp, en av mina 2 skärmar är VA (köpte den innan jag hade koll på VA/IPS/TN) och den har rätt grov ghosting, eller eftersläpp som jag kallar det. Skärmen är dock från 2012 om jag minns rätt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av bensinspade:

Vilken IPS skärm skulle du rekommendera? 😁

https://www.inet.se/produkt/2219461/msi-27-optix-mag274qrf-qd...
https://www.inet.se/produkt/2219330/asus-27-rog-strix-xg27aq-...

Permalänk
Medlem

Jag har MAG274QRF, definitivt värt det.

Korrigering, lättare om man läser.
Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |

Permalänk
Medlem

Jag vill också ha en IPS men som är snabb nog när det kommer till input. sitter forfarande på en Predator TN 27" 1440p 144hz som jag haft i 6år. men varje gång jag köper en ny 27" 1440p 144hz (165) IPS i 4-5000kr-klassen så blir jag så oerhört besviken. Ser fantastiskt ut i spel och när jag surfar. Men när jag startar CS märker jag att inputlagget är för stort och jag blir kallsvettig och undrar vad är detta för en skärm jag fått tag på. Har lämnat tillbaka 3st IPS senaste året då jag varit missnöjd. Ska man behöva köpa en IPS för 8-9000kr för att vara nöjd eller finns det ingen IPS jag kommer vara nöjd med? Kommer jag alltid behöva köra TN?

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz 32GB | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Ducky Aura MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawkstege:

Jag vill också ha en IPS men som är snabb nog när det kommer till input. sitter forfarande på en Predator TN 27" 1440p 144hz som jag haft i 6år. men varje gång jag köper en ny 27" 1440p 144hz (165) IPS i 4-5000kr-klassen så blir jag så oerhört besviken. Ser fantastiskt ut i spel och när jag surfar. Men när jag startar CS märker jag att inputlagget är för stort och jag blir kallsvettig och undrar vad är detta för en skärm jag fått tag på. Har lämnat tillbaka 3st IPS senaste året då jag varit missnöjd. Ska man behöva köpa en IPS för 8-9000kr för att vara nöjd eller finns det ingen IPS jag kommer vara nöjd med? Kommer jag alltid behöva köra TN?

Hur märker du att inputlag är dåligt i CS, i relation till vilken skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawkstege:

Du ska nog kolla på lite recensioner, bara för att skärmen kostar 4-5K så betyder det inte att responsen är bra på dem, vissa har rent av helt värdelös reponstid.

Jag brukar hålla mig till Hardware Unboxed/Rtings.com för recensioner, problemet är att de skärmar de testar som är prisvärda har oftast väldigt högt pris i Sverige jämfört med resten av världen.

De som man ofta ser på kampanjer här får ganska dåliga resultat.

I recensionerna så ser du hur stor skillnad det kan vara och hur mycket standardinställningar och olika overdrive-lägen kan skilja ( i olika Hz också, finns sällan en inställning som fungerar för alla lägen ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Inbitna CS spelare har ju en tendens att leva i en alternativ verklighet där allt under 666-fps är ospelbart och liknande men har själv gått från 1440p 240hz TN till 4k 160hz IPS och vill bestämt hävda att skillnaden är försumbar i fps spel. Försökte själv dock gå från TN till VA och upplevde att den ghosting och input lag som fanns gjorde upplevelsen för dålig för att det skulle fungera.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Du ska nog kolla på lite recensioner, bara för att skärmen kostar 4-5K så betyder det inte att responsen är bra på dem, vissa har rent av helt värdelös reponstid.

Jag brukar hålla mig till Hardware Unboxed/Rtings.com för recensioner, problemet är att de skärmar de testar som är prisvärda har oftast väldigt högt pris i Sverige jämfört med resten av världen.

De som man ofta ser på kampanjer här får ganska dåliga resultat.

I recensionerna så ser du hur stor skillnad det kan vara och hur mycket standardinställningar och olika overdrive-lägen kan skilja ( i olika Hz också, finns sällan en inställning som fungerar för alla lägen ).

Tack!
nej, självklart är det så att priset inte avgör om något är bra/dåligt, det jag lite otydligt försökte säga är att jag inte vågat köpa en top-of-the-line-"gamingIPS". Jag brukar kolla många reviews och tester innan jag köper en skärm. men har väl inte riktigt hittat någon jag kunnat lita på då de många gånger säger saker som jag sen upplever att det inte stämmer och då framförallt jämfört med en bra TN-display. jag förstår att jag kanske är mer kräsen än många, men för mig har jag istället uppfattat de flesta kanaler som köpta av de märke de recenserar pga jag blivit så besviken när jag väl köpt något som blivit testat och recenserat som väldigt bra. men jag ska kolla upp kanalerna du tipsar om, kanske kan jag hitta rätt i djungeln tillslut.

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz 32GB | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Ducky Aura MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Skrivet av firstofmay:

Inbitna CS spelare har ju en tendens att leva i en alternativ verklighet där allt under 666-fps är ospelbart och liknande men har själv gått från 1440p 240hz TN till 4k 160hz IPS och vill bestämt hävda att skillnaden är försumbar i fps spel. Försökte själv dock gå från TN till VA och upplevde att den ghosting och input lag som fanns gjorde upplevelsen för dålig för att det skulle fungera.

Jag är inte så extrem när det kommer till fps-besatheten som många andra CS-spelare. jag kör allt på högsta inställning, native upplösning osv. jag vill ha det snyggt, men det ska självklart flyta. Det där med flyt i spelet är väldigt svårt. Senaste IPS:en jag hade var en 165hz 1ms och på pappret superbra, jag älskade färgerna och krispigheten, den funkade ypperligt i andra spel och även snabba spel som fortnite, där upplevde jag ingen såsighet alls. Men i CS var den för mig obrukbar, det kändes som att allt rullade i sirap, det är svårt att förklara. och hade jag haft kvar den så hade jag säkert vant mig och efter en tid inte länre reflekterat över det, för skärmen var bra men den var inte lika rapp och bra (till cs) som min TN-display. till allt annat var IPSen mycket bättre.
Jag skulle vilja ha det bästa från IPS och det bästa från TN, det är det jag undrar, om det finns. Jag vill inte ha känslan av att jag nedgraderat mig på någon punkt. även om 9 av 10 punkter är bättre, så är just den punkten där det kommer till upplevelse i CS väldigt viktig för mig.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av kawkstege:

Kan verkligen rekommendera denna, är också lite känslig och har inte varit nöjd med vissa skärmar.

https://www.inet.se/produkt/2222158/dell-27-alienware-aw2723d...

https://www.rtings.com/monitor/reviews/dell/alienware-aw2723d...

https://youtube.com/watch?v=q5-bLa2E2s8

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Och att en nanosekunds fördröjning hos skärmen har klart mer påverkan än 40 ms ping på nätverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawkstege:

Jag skulle vilja ha det bästa från IPS och det bästa från TN, det är det jag undrar, om det finns.

Ja, och det stavas OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och att en nanosekunds fördröjning hos skärmen har klart mer påverkan än 40 ms ping på nätverket

Haha Jag förstår att inte all köper mina resonemang, anser att det är orimlig och att det kanske bara sitter i huvudet. Varje nanosekund som kan kapas här o där påverkar i slutändan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av all-seeing:

Tack! Jag ska kolla närmre på denna, verkar onekligen vara en bra skärm för den kräsne

Visa signatur

Permalänk
Medlem

IPS.... Skillnaden i färgerna går inte att jämföra, kommer inte kunna gå tillbaka till VA igen

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawkstege:

Haha Jag förstår att inte all köper mina resonemang, anser att det är orimlig och att det kanske bara sitter i huvudet. Varje nanosekund som kan kapas här o där påverkar i slutändan

Jag påstår inte nödvändigtvis att jag lever som jag lär

Permalänk
Skrivet av kawkstege:

Tack! Jag ska kolla närmre på denna, verkar onekligen vara en bra skärm för den kräsne

Ja det kom jag fram till också när jag köpte den.

I denna review pratar han om input lag:

https://youtube.com/watch?v=q-xF3uHQKm4

Alienware temat kan jag dock tycka är lite tramsigt, men det är det mycket i gamingvärlden som är.

Hur som helst, grym skärm då kan jag acceptera en lysande Alien på baksidan. (Går att stänga av belysningen)

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bensinspade:

Ska inhandla en ny gamingskärm med upplösning på 1440x2560, står just nu mellan 2st skärmar. Ena är LG GP850 (IPS) och andra Samsung odyssey g7 (inte neo). Senaste skärmen var en asus tuf IPS, min fråga är hur G7 hanterar snabba spel, typ bf2042 som exempel, hur är ghosting/smear på den? Eller är det bättre att satsa på LG GP850?

LG GP850

Samsung odyssey g7

G7 skärmen där är otroligt bra, bra färger, fantastiskt snabb, ingen ghosting/smearing som annars kan förekomma på VA-Paneler, DOCK så har den ett fett problem, googla G7 Scanlines så får du se, minst 70% av skärmarna lider av det.
Jag retunerade precis en exakt sådan skärm just p.g.a det problemet.

Hade jag varit du hade jag köpt en 2560p IPS panel

Permalänk
Bildexpert 📺

Samsung har lyckats bra med att motverka det generella smetandet/långa responstider på deras VA-modeller men verkar istället få andra problem på köpet. Ganska så framträdande halvtonssstrukturer och "scanline"-problematik. Nördgissar att problemen är en bieffekten som kommer från hur Samsung reglerar panelen elektronisk. Det som tar bort de värsta eftersläpen kan var det som orsakar andra problem.

Plus problematiken med VA-paneler och segmenterade pixelstrukturer, något som Samsung däremot verkar ha fått ordning på senaste åren där också.

Som så ofta annars köper man inte en teknik, utan en produkt. Med det skrivet: nu verkar i alla fall majoriteten IPS-baserade skärmar med QHD/1440p-inte ha så stor spridning i avvikelser från en norm. Alla IPS/QHD-spelskärmar verkar vara ungefär lika trygga och kanske ungefär lika tråkiga.

Permalänk

Är acer predator xb273unv ett bättre alternativ? Såg den va snäppet bättre när Rtings jämförde🤔

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bensinspade:

Är acer predator xb273unv ett bättre alternativ? Såg den va snäppet bättre när Rtings jämförde🤔

Rtings tester är bra men då panelerna skiljer sig från varje enskild skärm så spelar mindre skillnader inte så stor roll.

Jag har själv denna och är mycket nöjd. Samma panel som LG gp850 till ett lägre pris.

https://www.dell.com/sv-se/shop/spelskärm-dell-27-s2721dgfa/a...

Permalänk
Skrivet av skogsraggarn1:

Rtings tester är bra men då panelerna skiljer sig från varje enskild skärm så spelar mindre skillnader inte så stor roll.

Jag har själv denna och är mycket nöjd. Samma panel som LG gp850 till ett lägre pris.

https://www.dell.com/sv-se/shop/spelskärm-dell-27-s2721dgfa/a...

Hur var glow/bleed på din dell? 😁 Vet att de kan vara ett lotteri

Visa signatur

Permalänk
Medlem

IPS, utan minsta tvekan. VA är utmärkt för filmtittande (mycket bättre svärta framförallt). IPS är överlägset på skrivbordet och (i mitt tycke) för gaming också. En bra IPS-panel har knivskarp bild, och det har jag aldrig sett en VA komma i närheten av. Jag jobbar mycket med text och tabeller t.ex. och varken VA eller OLED gör mig nöjd där.

LG-skärmen du länkar är ypperlig, och bör gå att finna till vettigt pris. Jag har den lite större 32"-versionen (32GP850) och den är i princip felfri. Väldigt snabb, skarp och fin bild, rika och fina färger - den är en fröjd att använda. Enda felet är att den inte är 4K och har kass HDR (som alla icke-OLED typ).

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Skrivet av bensinspade:

Hur var glow/bleed på din dell? 😁 Vet att de kan vara ett lotteri

Det finns givetvis lite glow, men för att vara en IPS skärm så är jag nöjd.
Vid spel och surf där jag främst använder den har jag inte lagt märke till det.

Permalänk

Är 32" bättre eller är 27" "the sweet spot" för 1440p?

Visa signatur