Logitech G29 eller G923 ratt till PS5

Permalänk
Medlem

Logitech G29 eller G923 ratt till PS5

Jag är sugen på en ratt till PS5 nu när jag börjat spela GT7 VR och såg att Inet kör en kampanj nu på G29 för 2390:-
Nyare G923 kostar ungerfär 1000 kronor mer, så frågan är om ni tycker det är värt att lägga det för G923 vs G29
eller är det knappt någon skillnad mellan de båda? G923 har ju Trueforce, men frågan är om det verkligen ger så stor skillnad?
Vad säger ni som testat båda? Är det många spel som utnyttjar Trueforce?

Permalänk
Medlem

Vet ej om de är värt mer eller ej.

Men om du letar ratt så hadde jag kollat begagnat och då kan du även hitta en som kommer med en race stol /stativ. Känns som det kommer göra mer för känslan 🤔🙂 Plus man får ett ställe att faktiskt ha ratten.
Har skälv en gammal G25 (som köptes ny) som typ aldrig blev andvänd för jag hadde/har inget bra ställe att sätta fast den i, och nu är den för gammal för PS4 och framåt 🙁

Första bästa. Men det fins ju klart bättre stolar om man har ögonen öppna bara 🙂
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Playseat challenge, Logitech G29 https://www.blocket.se/annons/halland/playseat_challenge_logi...

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Logitech g29 + playseatstol https://www.blocket.se/annons/ostergotland/logitech_g29_plays...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Jag är sugen på en ratt till PS5 nu när jag börjat spela GT7 VR och såg att Inet kör en kampanj nu på G29 för 2390:-
Nyare G923 kostar ungerfär 1000 kronor mer, så frågan är om ni tycker det är värt att lägga det för G923 vs G29
eller är det knappt någon skillnad mellan de båda? G923 har ju Trueforce, men frågan är om det verkligen ger så stor skillnad?
Vad säger ni som testat båda? Är det många spel som utnyttjar Trueforce?

Köp en G29 begagnad för drygt 900kr prova lite och se om Sim racing är något för dig och sedan kan "invenstera" i bättre ratt. Kör själv med en G29 som köptes har på SweClockers för 900kr och duger för mina behov spelar till mesta dels F1 22 och Forza Horzion 5 och lite asseto corsa och den duger för mig. Men blir nog att uppgradera om något år till något bättre.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Köp en G29 begagnad för drygt 900kr prova lite och se om Sim racing är något för dig och sedan kan "invenstera" i bättre ratt. Kör själv med en G29 som köptes har på SweClockers för 900kr och duger för mina behov spelar till mesta dels F1 22 och Forza Horzion 5 och lite asseto corsa och den duger för mig. Men blir nog att uppgradera om något år till något bättre.

Marknadsvärdet är dock lite högre, Traderaaffärer brukar hamna någonstans mellan 1400-1800. Ibland finns det undantag som är dyrare eller billigare förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Marknadsvärdet är dock lite högre, Traderaaffärer brukar hamna någonstans mellan 1400-1800. Ibland finns det undantag som är dyrare eller billigare förstås

Oj så högt trodde det gick för runt 1000kr begagnade. Men rekommendera dig fortfarande att skaffa en begagnade men om du väljer att köpa en ny direkt så finns Thrustmaster T248 på ProShop för drygt 3000kr och den är snäppet bättre en Logitech G29.

https://www.proshop.se/Spel-Tillbehoer/Thrustmaster-T248-Raci...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Blev en beställning på en G29 nu när Webhallen kör en flash sale för 1999:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Blev en beställning på en G29 nu när Webhallen kör en flash sale för 1999:-

Om dem inte redan fixat det så rekommenderar jag att öppna upp pedalerna och klippa gummi biten till hälften för att bromsen inte ska vara omöjlig att använda. Var en helt otrolig skillnad för mig, kör dock g920.

Alternativt ta bort gummit helt och hållet.

https://youtube.com/shorts/afQ0vxkDsno?feature=share

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Om dem inte redan fixat det så rekommenderar jag att öppna upp pedalerna och klippa gummi biten till hälften för att bromsen inte ska vara omöjlig att använda. Var en helt otrolig skillnad för mig, kör dock g920.

Alternativt ta bort gummit helt och hållet.

https://youtube.com/shorts/afQ0vxkDsno?feature=share

Hur stor skillnad gör det jemfört med att ha broms pedalen kopplat till koppling pedalen i stället som jag har i vissa spel.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Hur stor skillnad gör det jemfört med att ha broms pedalen kopplat till koppling pedalen i stället som jag har i vissa spel.

Kopplingen har en annorlunda känsla än bromsen, kan inte riktigt beskriva det men den är mycket mer linjär och lätt att trycka på. Det är absolut ett alternativ men jag ångrar mig att jag inte tog bort 50% av gummit tidigare, tog mig typ 2 år innan jag gjorde det. Bromsen var i stort sett oanvändbar innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Kopplingen har en annorlunda känsla än bromsen, kan inte riktigt beskriva det men den är mycket mer linjär och lätt att trycka på. Det är absolut ett alternativ men jag ångrar mig att jag inte tog bort 50% av gummit tidigare, tog mig typ 2 år innan jag gjorde det. Bromsen var i stort sett oanvändbar innan.

Tycker att bromsen fungera bra i F1 22 och asseto corsa men i forza är den katastrof bilen låser bromsarna så fort man trycker ner broms pedalen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Om dem inte redan fixat det så rekommenderar jag att öppna upp pedalerna och klippa gummi biten till hälften för att bromsen inte ska vara omöjlig att använda. Var en helt otrolig skillnad för mig, kör dock g920.

Alternativt ta bort gummit helt och hållet.

https://youtube.com/shorts/afQ0vxkDsno?feature=share

Grymt! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Det verkar som dessa säljer som smör. När jag beställde tidigare idag så hade dom sålt 5 stycken och nu är 99 av 125 sålda så om någon annan går i köptankar bör man kanske slå till snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Om dem inte redan fixat det så rekommenderar jag att öppna upp pedalerna och klippa gummi biten till hälften för att bromsen inte ska vara omöjlig att använda. Var en helt otrolig skillnad för mig, kör dock g920.

Den här modden måste jag göra på min G920. Köpte den nyligen och trodde att den var trasig eller spelen inkompatibla när det inte fungerade att backa. Felet var bara att det krävdes så mycket kraft att man sköt iväg pedalerna när man försökte bromsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Den här modden måste jag göra på min G920. Köpte den nyligen och trodde att den var trasig eller spelen inkompatibla när det inte fungerade att backa. Felet var bara att det krävdes så mycket kraft att man sköt iväg pedalerna när man försökte bromsa.

Sätt bromskänsligheten på 100% så fungerar bromsen hyfsat enligt mig i iallafall.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Den här modden måste jag göra på min G920. Köpte den nyligen och trodde att den var trasig eller spelen inkompatibla när det inte fungerade att backa. Felet var bara att det krävdes så mycket kraft att man sköt iväg pedalerna när man försökte bromsa.

Jag kan backa med den vänstra växelknappen för tiptronic som ligger bakom ratten. Slipper jag trampa så hårt för att backa. Gillar när bromsen är hård så gunmidelen kan ligga kvar i mina pedaler.

Permalänk
Medlem

Hämtade ut ratten idag och att köra GT7 VR med ratt och pedaler är verkligen helt magiskt. När man råkar ta en kurva lite för fort och börjar snurra runt så är första tanken "det här kommer göra riktigt ont" Fungerade rätt bra att ha den monterad på soffbordet när jag höjde upp skivan, men det får nog ändå bli en playseat challenge. Verkar väldigt smidigt att bara fälla ihop och förvara i garderoben och det är svårt att få tillräckligt med stöd i ryggen när man sitter i soffan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Hämtade ut ratten idag och att köra GT7 VR med ratt och pedaler är verkligen helt magiskt. När man råkar ta en kurva lite för fort och börjar snurra runt så är första tanken "det här kommer göra riktigt ont" Fungerade rätt bra att ha den monterad på soffbordet när jag höjde upp skivan, men det får nog ändå bli en playseat challenge. Verkar väldigt smidigt att bara fälla ihop och förvara i garderoben och det är svårt att få tillräckligt med stöd i ryggen när man sitter i soffan.

Hur funkar bromsen? Vet inte om det är olika gummibitar nu än förr, kanske är mjukare broms nu.

Permalänk
Medlem

Det är små skillnader. G923 har vibrationsmotorer i ratten som gör viss skillnad misstänker jag fast jag vågar inte lita på muskelminnet här. Nu har jag bara testat G29 med GT 6 sport och G923 nu med GT 7 för att ta den närmsta jämförelsen. Har haft logitech rattarna bara för konsol och det är ju en tid emellan. G923 pedalerna känns absolut lite finslipade mer det än truforce som känns bättre. G29 pedalerna kräver lite moddning på bromsen kan jag tycka medan G923 är plug and play för mina vader

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Hur funkar bromsen? Vet inte om det är olika gummibitar nu än förr, kanske är mjukare broms nu.

Bromsen är rätt hård, men tycker ändå att det fungerar hyffsat bra. Får se om jag orkar ta isär den och plocka bort gummibiten eller om jag ska försöka vänja mig vid bromsen.
Vet någon om det är nödvändigt att ladda ner och använda programvaran för ratten även om man bara spelar på Playstation? Tänkte om det är inställningar och sådant som man måste använda datorn för att kunna ändra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Bromsen är rätt hård, men tycker ändå att det fungerar hyffsat bra. Får se om jag orkar ta isär den och plocka bort gummibiten eller om jag ska försöka vänja mig vid bromsen.
Vet någon om det är nödvändigt att ladda ner och använda programvaran för ratten även om man bara spelar på Playstation? Tänkte om det är inställningar och sådant som man måste använda datorn för att kunna ändra på.

Om man kan ändra samma inställningar som på dator är det lätt värt det speciellt om du ska köra spel som F1 helt omöjligt att köra det om de globala inställningar är på standard inställningarna.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Bromsen är rätt hård, men tycker ändå att det fungerar hyffsat bra. Får se om jag orkar ta isär den och plocka bort gummibiten eller om jag ska försöka vänja mig vid bromsen.
Vet någon om det är nödvändigt att ladda ner och använda programvaran för ratten även om man bara spelar på Playstation? Tänkte om det är inställningar och sådant som man måste använda datorn för att kunna ändra på.

Du kommer träna upp benmusklerna. Bromsen är av det mjuka slaget men beror ju på vad man är van vid. Det är väldigt enkelt modda byta mot en fjäder om man vill ha noll motstånd

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Om man kan ändra samma inställningar som på dator är det lätt värt det speciellt om du ska köra spel som F1 helt omöjligt att köra det om de globala inställningar är på standard inställningarna.

Verkar som det ska gå att ändra inställningar både från dator och i själva spelet. Hittade denna artikel med rekommenderade inställningar för GT7 som både görs via Logitech software dashboard och i själva spelet. https://solox.gg/gran-turismo-7-logitech-settings/ Får testa mig fram lite under eftermiddagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Verkar som det ska gå att ändra inställningar både från dator och i själva spelet. Hittade denna artikel med rekommenderade inställningar för GT7 som både görs via Logitech software dashboard och i själva spelet. https://solox.gg/gran-turismo-7-logitech-settings/ Får testa mig fram lite under eftermiddagen.

Kan konstatera att ändringar som görs via Logitechs mjukvara på PC (GHUB), inte "förs över" till ratten när man använder PS5, utan ändringarna verkar enbart sparas lokalt på datorn.

Tog därför bort gummibiten på bromsen igår för att få lite mindre motstånd och jag tycker det blev perfekt nu.
Nu går det ju till och med att bromsa med vänsterfoten vilket jag tycker underlättar i GT7. Man kan då låta högerfoten ligga kvar på gasen istället.

Följde videon nedan för att göra modifieringen vilket egentligen inte alls är svårt, men det är väldigt många skruvar som måste av.

Beställde även en playseat challenge som kom igår och jag sitter väldigt bekvämt i den.
Smidigt också att den går att vika ihop och förvara i garderoben när den inte används.

Permalänk
Medlem

Har någon provat att byta position på koppling och broms? Då jag inte använder kopplingen skulle jag hellre ha bromspedalen där. Såg någon video där personen verkade ha problem med att kabeln från bromspedalen verkade vara lite för kort, men det kanske går att trixa till på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Har någon provat att byta position på koppling och broms? Då jag inte använder kopplingen skulle jag hellre ha bromspedalen där. Såg någon video där personen verkade ha problem med att kabeln från bromspedalen verkade vara lite för kort, men det kanske går att trixa till på något sätt?

Det var inga problem och kablarnas längd räckte gott och väl. Blev betydligt bekvämare för benen med bromspedalen längs ut till vänster.