Alienwares 500 Hz-skärm får riktpris på 10 900 kronor

Permalänk
Medlem

Är så van med 1440 p och vill nog ha kvar det även om plånboken hade gillat 1080 p mer då man behöver mindre hårdvara . spelar inte CS utan är mer rollspel hade väl varit nice men hårdvaran för o driva runt spel i 500hz är utanför min plånbok .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

En skärm endast tänkt till e-sport (FPS) och där kan nog denna gå hem hos diverse organizationer som står för hårdvaran, även om det kanske blir sponsrad hårdvara.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Imponerande med 480Hz/500Hz (480Hz utan överklockning).

Själv hade jag hellre haft en skärm med 2560x1440 eller 2560x1600 upplösning och 240Hz.

Kanske kan jagandet av de höga hertzen även bidra till utveckling av bra skärmar, med högre upplösning, bättre färger, etc som ändå klarar 200+ Hz ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Imponerande med 480Hz/500Hz (480Hz utan överklockning).

Själv hade jag hellre haft en skärm med 2560x1440 eller 2560x1600 upplösning och 240Hz.

Kanske kan jagandet av de höga hertzen även bidra till utveckling av bra skärmar, med högre upplösning, bättre färger, etc som ändå klarar 200+ Hz ?

2560x1600 hade varit riktigt najs. Saknar 16:10 formatet. 4K upplösning skulle bli tungdrivet i de högre Hz med grafikkort i vettiga priser.

Permalänk
Medlem

Lunkar på med 240Hz ett tag till men kommer ändå satsa på 500Hz när priserna kommit ned. Betalar inte mer än absolut max 5000:- för en 1080p-skärm oavsett hur hög uppdateringsfrekvens den har. 500Hz till BF för 5000:- om man har tur kanske? Kommer det fler modeller så kommer också priserna droppa med tiden.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med 500Hz? Betyder det att alla pixlar bytt till rätt värde eller är de fortfarande på väg någonstans när nästa bildruta anländer? En sak är ju att ta emot en signal, en helt annan att hinna rita ut det, en tredje att visa vettig bild varje frame

Skulle vara kul att se ett alternerande schackmönster, tror det skulle resultera i en grå massa, men jag har gärna fel

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av reaperishere:

Stabilt är att det ligger minst vid en gräns och inte går under.

Aldrig någonsin? Om bildfrekvensen går ner till 199 fps under en (1) bildruta en gång på 1000 timmars spelande, har man stabilt 200 fps då?

Antagligen menar du inte en så strikt definition, men det finns ingen entydig, universellt accepterad definition, vilket jag flikade in för att understryka att det är svårt att objektivt säga huruvida "det är svårt att hitta en CPU som klarar över 200fps stabilt" eller inte.

Citat:

Då kan man ju köra 60fps på alla spel om det inte spelar någon roll ?

Jag sa inte att det inte spelar någon roll. Självklart har man större glädje av en 500 Hz-skärm med 400 fps än med 200 fps. Det är inte samma sak som att man inte har någon glädje alls.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Aldrig någonsin? Om bildfrekvensen går ner till 199 fps under en (1) bildruta en gång på 1000 timmars spelande, har man stabilt 200 fps då?

Antagligen menar du inte en så strikt definition, men det finns ingen entydig, universellt accepterad definition, vilket jag flikade in för att understryka att det är svårt att objektivt säga huruvida "det är svårt att hitta en CPU som klarar över 200fps stabilt" eller inte.

Jag sa inte att det inte spelar någon roll. Självklart har man större glädje av en 500 Hz-skärm med 400 fps än med 200 fps. Det är inte samma sak som att man inte har någon glädje alls.

Nej såklart inte men det går objektivt att säga enligt recensioner och videos ganska enkelt.

Nej men meningen med att köra en högre hz skärm är ju för att kunna få ut mer av högre fps annars hade man ju inte behövt skaffa en skärm med 500hz istället för 60hz då man kan ha samma glädje av 60hz skärmen ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av reaperishere:

Nej men meningen med att köra en högre hz skärm är ju för att kunna få ut mer av högre fps annars hade man ju inte behövt skaffa en skärm med 500hz istället för 60hz då man kan ha samma glädje av 60hz skärmen ?

Nja. Huvudsyftet med en snabbare skärm är såklart att få se fler bildrutor per tidsenhet, men även någon som bara når 60 fps har glädje av en 500 Hz-skärm över en 60 Hz – men självklart avsevärt mindre glädje jämfört med någon som når 150, 400 eller 777 fps.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

11k för 1080p och 25", nej tack :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nja. Huvudsyftet med en snabbare skärm är såklart att få se fler bildrutor per tidsenhet, men även någon som bara når 60 fps har glädje av en 500 Hz-skärm över en 60 Hz – men självklart avsevärt mindre glädje jämfört med någon som når 150, 400 eller 777 fps.

Vad jag vet så har man ingen nytta alls av en 500hz skärm om man inte kan få mer än 60fps.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur fungerar det med 500Hz? Betyder det att alla pixlar bytt till rätt värde eller är de fortfarande på väg någonstans när nästa bildruta anländer? En sak är ju att ta emot en signal, en helt annan att hinna rita ut det, en tredje att visa vettig bild varje frame

Skulle vara kul att se ett alternerande schackmönster, tror det skulle resultera i en grå massa, men jag har gärna fel

Filmade en 240Hz skärm i 960fps med mobilkameran och det var inte mer än en muspekare åt gången på skärmen, även fast det ser ut så när man tittar på skärmen normalt.

Så,
1: Ja, troligtvis har pixlarna bytt värde.
2. Det ser troligen ut som en grå massa vid alternerande schackmönster, precis som en snurrande skiva med olika färger ser vit ut.

Permalänk
Medlem

En MIT studie från 2014 lyckades få ner detektionstiden till 13ms, eller 75 fps under närmast optimala förhållanden där bildserien gick snabbare och snabbare och på så sätt "tränade" hjärnan att detektera snabbare.
Länk: https://news.mit.edu/2014/in-the-blink-of-an-eye-0116

Allt under 13ms är ej möjligt för människor att detektera enligt studien. Har inte hittat någon studie som visar att över 75 fps gör någon som helst skillnad.

Jag är nöjd med mina skärmar som klarar 60 fps här hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burger_:

2560x1600 hade varit riktigt najs. Saknar 16:10 formatet. 4K upplösning skulle bli tungdrivet i de högre Hz med grafikkort i vettiga priser.

Jag hade 1920x1200 (16:10) skärm innan.
Men när jag bytte skärm så blev det 2560x1440 (16:9).
Hade väl egentligen hellre haft 2560x1600, men utbudet på 2560x1440 var betydligt bättre.
Så för att få något hyfsat bra till en summa jag var bekväm med att betala så fick de bli så.

Men verkar som 2560x1600 är lite vanligare på laptops.
Kanske inte jätte vanligt, men åtminstone vanligare än de är på stationära.
Med tanke på att det ofta går att använda mer än en skärm till en stationär dator och att många skärmar går att använda i vertikalt läge om man verkligen behöver fler pixlar på höjden så är väl kanske behovet lite större på en laptop om man måste välja.

Man hade varit trevligt med hyfsat utbud av 16:10 skärmar både för laptop och stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur fungerar det med 500Hz? Betyder det att alla pixlar bytt till rätt värde eller är de fortfarande på väg någonstans när nästa bildruta anländer? En sak är ju att ta emot en signal, en helt annan att hinna rita ut det, en tredje att visa vettig bild varje frame

Skulle vara kul att se ett alternerande schackmönster, tror det skulle resultera i en grå massa, men jag har gärna fel

Nu gissar jag...
Men responstider för skärmar brukar väl mätas i någon slags GtG (Grey to Grey).
Så beroende på vilken färg som ska visas från en frame till en annan så är det inte säkert att skärmen hunnit byta till korrekt färg till nästa frame.
Typ att det utritade kan bli något mellanting mellan det de ska/borde vara och det som visades sist.

Då skulle man kunna tänka sig att en 480Hz skärm i 240Hz läge kanske skulle kunna vara en bra kombination.
För då borde den väl hinna med att rita ut det? Eller?

Skrivet av reaperishere:

Vad jag vet så har man ingen nytta alls av en 500hz skärm om man inte kan få mer än 60fps.

Av anledningen med responstider och GtG så kan man ändå ha nytta av en skärm som är gjord för högre uppdateringsfrekvens än den FPS man för närvarande får.
Men borde räcka med det dubbla. Att ha en skärm med 10 gånger så hög uppdateringsfrekvens som FPS tror jag inte det finns någon mening med.

Jag hoppas att skärmar som klarar minst 120Hz blir defekto standard för både TV och datorskärmar inom några år.

Verkar väl mest vara marknaden för skärmar där skärmens färgkalibrering är otroligt viktig som verkar ha svårt att producera skärmar för högre än 60Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Aldrig någonsin? Om bildfrekvensen går ner till 199 fps under en (1) bildruta en gång på 1000 timmars spelande, har man stabilt 200 fps då?

Antagligen menar du inte en så strikt definition, men det finns ingen entydig, universellt accepterad definition, vilket jag flikade in för att understryka att det är svårt att objektivt säga huruvida "det är svårt att hitta en CPU som klarar över 200fps stabilt" eller inte.

Det är väl därför olika % low
Som
5% Low
1% Low
0.1% Low

Mäts i en del olika benchmarks.
Går man bara på genomsnitt (avarage) så kan man ha ett bra genomsnitt, men att om det droppar ner då och då kan det ändå ge en dålig upplevelse.

Samtidigt som att lägsta FPS någonsin inte känns speciellt relevant för de flesta. Kanske för de allra petigaste.

Tror många nöjer sig om 1% Low är tillräckligt bra (Tillräckligt bra är subjektivt)
De allra flesta hade nog nöjt sig om 0.1% Low är tillräckligt bra.

Om 0.1% low ligger på någonting tresiffrigt så tror jag det är relativt få som klagar.

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte köpa en 500hz skärm.
En 240Hz skärm räcker nog för mig som spelar Rainbow Six Siege, Halo, Valorant.
Däremot blir det svårt att inte köpa en OLED när de släpper en 25 tum på 240Hz, oavsett pris…

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Vad jag vet så har man ingen nytta alls av en 500hz skärm om man inte kan få mer än 60fps.

Har man inte stabil 60fps så är en skärm på 500hz bättre än en på 60hz. Droppar frameraten ner på säg 59fps så måste skärmen vänta på att kunna visa nästa frame, o där behöver en 500hz bara vänta 2ms medans den på 60hz behöver vänta 16ms. Med andra ord kommer den med högre uppdateringsfrekvens vara mer responsvis o ge mjukare bild.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av SwedenVirre:

Grejen är den sitter du och tittar på en video, dvs något som inte är interaktivt, så kan, i mitt fall, se skillnad upp mot 120hz

sida vid sida så ser man lite skillnad på 120 vs 240 men det är i princip den samma för mig.

Är det däremot interaktivt som ett spel så märker man av latens på helt annat sätt där jag märker t.ex skillnad på 250hz och 395hz(som min nuvarande är på)

Men jag känner mig inte super peppad på 500hz tbh, det var så lite skillnad på 250hz och 395hz så för min del att detta inte lockar.

395hz…

What is this black magic ?!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

En MIT studie från 2014 lyckades få ner detektionstiden till 13ms, eller 75 fps under närmast optimala förhållanden där bildserien gick snabbare och snabbare och på så sätt "tränade" hjärnan att detektera snabbare.
Länk: https://news.mit.edu/2014/in-the-blink-of-an-eye-0116

Allt under 13ms är ej möjligt för människor att detektera enligt studien. Har inte hittat någon studie som visar att över 75 fps gör någon som helst skillnad.

Jag är nöjd med mina skärmar som klarar 60 fps här hemma.

"as the researchers dropped the image exposure time from 80 milliseconds to 53 milliseconds, then 40 milliseconds, then 27, and finally 13 — the fastest possible rate with the computer monitor being used." Står att flaskhalsen var skärmen som inte kunde gå lägre än 13ms, inte att det var männskliga gränsen. Visserligen har jag inte en studie, men att säga att skärmar över 75hz är oväsentligt är trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Är detta tråden där Laxpudding bör kliva in och förklara hertz och varför mer än x är bättre? För femtioelfte gången.

@Laxpudding

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Bildexpert 📺

Va, ännu en 500 Hz-tråd! Vet inte om jag orkar skriva allt på nytt. Men några nyckelpunkter jag brukar ta upp:

• Det handlar inte om "...vad ögat kan se" eller om "reaktionsförmåga", utan om koordinationen öga hand. Vad jag kan läsa mig till om forskning på gränssnitt, likt att en virtuell pensel ska upplevas som en riktigt pensel, är att vid 1000 Hz och nära noll latens når man det målet. Jämför med att träffa en tennisboll perfekt med ett racket vilket kräver millisekundprecision. Med 500 Hz är vi nere på 2 ms.

Temporal aliasing är nyckeln. Högre frekvens ger mindre temporal aliasing vilket förbättrar koordinationen. Alla ryck, alla missade frames och annat oundvikligt sker med kortare och kortare avbrott. Så kom ihåg just "temporal aliasing". Inget du kan snacka om på dejt (jag har försökt) men om du kan snacka om temporal aliasing på en dejt och det fungerar, fixa genast dejt nr två!

Eftersläp är sekundärt och sitter på de här nivåerna lika mycket i ögat/hjärnan som i panelen. Jämför med OLED som kör 120 Hz och är nära eftersläpsfritt det kan bli. Ändå ser vi tydliga eftersläp därför att det är för hög temporal aliasing. Vi hinner uppfatta bilderna utspridda över ytan över tiden vilket upplevs som eftersläp, eller persistence. Vi behöver mindre temporal aliasing för att sluta se eftersläp även på eftersläpsfri teknik. Alltså högre frekvens.

• Eftersläpsreducering, BFI, strobing backlight, flimmerlösningar etc. är främst ett hjälpmedel för lägre panelfrekvenser och hur ögat upplever eftersläp som följd av temporal aliasing. Så att det var nödvändigt på 2015-skärmar betyder inte att det automatiskt behövs med nyare skärmar

• Så som LCD:er av den här typen utvecklas vinner de på högre frekvens. Ingen tvivlar på att det blir pannkaksmet att driva en TN-panel från 2013 i 500 Hz. Vad som gäller en gammal skärm du fnyser åt gäller inte automatiskt för nya produkter.

Hrrm, vad mer brukar trådarnas halvtomma glas klaga över. Låt se...
• De här skärmarna är inte till för att köra the Witcher med RTX och Ultra-nivåer, det är för de spel som redan idag klarar 500+ FPS med moderna hårdvara

• Det finns fler spel i denna kategori än CS. Tror att CS är en minoritet mot spel som Valorant. I alla fall när jag googlar.

Ja, det är diminishing returns. Det mesta pekar alltså på ≈1000 Hz.

• Nej, du blir inte automatiskt en bättre spelare med 500 Hz på skärmen, utan det fungerar antagligen som allting annat i livet. Blir du bättre förare om du köper en ny och bättre presterande bil? Eller hjälper nya bilen att lyfta intresset igen så att du självmant väljer att bli en bättre förare?

• Nej, du förlorar ingenting på att köpa en bättre skärm. Eller har du redan från början bestämt dig att du inte ska märka någon skillnad?

Permalänk
Medlem

för lite, väntar på 1000hz

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

395hz…

What is this black magic ?!

5hz överkloc på en acer 390hz skärm

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av reaperishere:

Vad jag vet så har man ingen nytta alls av en 500hz skärm om man inte kan få mer än 60fps.

Men det har man: den totala latensen blir ju mindre när skärmen uppdateras 500 gånger per sekund istället för 60.

Med det sagt: det är nog inget de flesta som spelar med så låg bildfrekvens kommer märka, och att skaffa en 500 Hz-skärm är naturligtvis hål i huvudet om man inte spelar någonting där man oftast ligger en bra bit över 60 fps.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers