Ryggsäck jobbpendling och träning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rMerll:

Har ni några bra tips på en schysst ryggsäck?

Har ganska nyligen (för några månader sedan) köpt en Haglöfs "Bergspår 25", den är stadigt konstruerad, lagom stor och ser dessutom snygg ut också, utan en massa band och tafsar och öglor och sånt som hänger och dinglar på utsidan.

Använder min uteslutande som träningssäck, den rymmer utan problem träningsklädsel inklusive skor, fullstor vattenflaska, pulvershaker, dusch- och hygienartiklar (shampo, mum, osv) och rent ombyte underkläder (filsingar, t-tröja, sockar) med plats över till annat. Ser ingen anledning till varför man inte skulle kunna få plats med en bärbar i datorfacket också.

Permalänk
Medlem

https://eu.directactiongear.com/en/packs-and-bags/backpacks.h...

Har en ghost som fungerat cirka 10 år, både till & från jobb, flertalet resor som handbagage, stranden, skogen ja har haft stor nytta av den.

Brukar sätta skorna på utsidan mellan facken.
Har haft en gammal asus 17" gamingdator med tillbehör i den.

Köpte den från någon utländsk sida inom EU till bra pris.

Visa signatur

Stationär: InWin 301c | Msi Z97i ACK | i7-4770k@4,5 | Sapphire Rx 5700 Xt Pulse | Corsair Vengeance 16gb | Samsung 850 Evo | Seasonic Focus platinum
Bärbar/släpbar: Asus G75

Permalänk
Medlem

Viktigast är att man har två skilda väskor för detta. En jobbväska och en träningsväska. Använd träningsväskan + eventuell matlåda måste alltid ut ur bilen, jobbutrustning kan stanna kvar. Alla vattentäta väskor är mer eller mindre onödiga, bättre att ha ett paraply i bilen så man slipper regn/snö efter parkering.

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/Targus-tr%C3%A4ningsryggs%C3%A4ck-skydd...

Haft en i flera år, håller bra, rymmer kläder och skor i separata fack.

Visa signatur

Victor 286 8Mhz @ 10Mhz 1MB RAM (8 Moduler) 22MB HDD 5,25" Floppy 256Kb VGA, Monoskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Viktigast är att man har två skilda väskor för detta. En jobbväska och en träningsväska. Använd träningsväskan + eventuell matlåda måste alltid ut ur bilen, jobbutrustning kan stanna kvar. Alla vattentäta väskor är mer eller mindre onödiga, bättre att ha ett paraply i bilen så man slipper regn/snö efter parkering.

Varför detta? Låter omständigt. Skaffa en väska som täcker behovet istället.
Behöver man paraply kan man ju ha en väska som har ett fack för det osv

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Biltema har en suverän ryggsäck som man inte behöver ge satan för https://www.biltema.se/fritid/resa/ryggsackar/ryggsack-med-pl...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Denna är kalas bra.

https://www.gorillawear.nu/accessoarer/vaskor/akron-backpack-...

Både jag och frugan kör en sådan.

Visa signatur

(V)
(O.o)
(><)
/_|_\

Permalänk
Medlem
Skrivet av rMerll:

Tja!
Är i behov av en ny ryggsäck, för att ha fram o tillbaka till jobbet (med laptop, laddare osv) samt även träningskläder. Den ska alltså ha separat fack för laptopen.

Har ni några bra tips på en schysst ryggsäck?
Känns som en djungel när jag försöker hitta något vettigt som håller länge.

Tack på förhand

Hur tar du dig till jobbet? Jag pendlar främst till jobbet med cykel och då fungerar ryggsäck bra. Haken är dock att jag blir svettig på ryggen. Jag kör med en Osprey Talon, som har lite ventilation på ryggen, vilket gör viss skillnad. När jag tar bussen tycker jag dock att ryggsäck inte är alls särskilt smidigt jämfört med axelremsväska.
Ett helt annat alternativ är också cykelväska som du hänger på cykeln.

Om du cyklar tycker jag att du ska kika på Osprey Stratos, och fundera över rätt storlek för dig: https://www.ospreyeurope.com/shop/se_sv/catalogsearch/result/...
Möjligen kan deras Escapist också vara bra: https://www.ospreyeurope.com/shop/se_sv/running-biking-backpa...

Om du åker buss rekommenderar jag axelremsväska, typ en duffelbag. Samma torde även gälla om du tar bilen.

Ifall du saknar separat fack för bärbar dator kan du alltid skaffa ett sleeve till den.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Använder själv en North Face Borealis (40ish liter) årsmodell 2013 som fortfarande fungerar utmärkt. Andra märken som Osprey och Snigeldesign gör trevliga men dyra ryggsäckar i bra format (40L).

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk

Varit i samma situation, ett par år tillbaka införskaffade jag en Thule Subterra 30L efter mycket övervägning. Får plats med min 15 tums arbetsdator och träningskläder. har även ett extra fack för diverse småsaker.

Kanske inte största (med fördel) men har hållit upp väldigt bra. Bästa vadderingen jag kunde hitta för mig.

Visa signatur

GPU: RX 6800 Referens|CPU: i7 7700K Delid&UV|Moderkort: MSi Z270I|Chassi: DAN A4 SFX|SSD: Samsung 960 EVO 512GB M.2 & 2x Extreme II 240GB I RAID 0|PSU: SF600|CPU kylning: NH-L9i |Ram: Corsair LP 2x8GB 3600Mhz CL16

Permalänk
Medlem

Jag har haft en sån här i några år: https://www.zeeksack.com/products/the-zeeker

Riktigt nöjd med den, funkar till det mesta. Gott om fack och bra med avdelarna i det stora facket.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av denna Everest WR 30 liter finns ett fack för laptop (ipad för min del) samt att jag får med mig mina gymkläder.

Finns ett fack på på framsidan samt in mot ryggen för mindre förvaring samt en mesh ficka inne i ryggsäcken.

kanske inte den snyggaste men den funkar för mig

Permalänk
Medlem

Den perfekta jobb/pendlar/helgresa/festival/gymryggsäcken tillverkas tyvärr inte längre.
Den hette Haglöfs Tight XL och hade allt. Stor volym men kunde dras ihop med remmar om den var tom, riktigt höftbälte, inställningar för höftbälte och axelremmarnas placering, inre stabiliserande skenor, möjligheten att dra in ryggsäckens övre del närmare ryggen (som nästan bara finns på dyrare vandringsryggsäckar numera) osv.
Haglöfs tillverkar fortfarande de mindre modellerna men inte XL.. "gubbmuttrar.."

Den första frågan är hur mycket volym du behöver? Med jobbpendling och gym så skulle jag inte gå under 30 liter så att du får plats med skor, kläder, vattenflaska, träningsbälte osv utan problem.

Vill du ha höftbälte på ryggsäcken eller inte? Med en säck på 30+ liter så skulle jag rekommendera att du har ett höftbälte. Man tenderar att packa rätt mycket när utrymme väl finns och då är det skönt att kunna avlasta rygg och axlar.

Vad för slags ryggsäck vill du ha? Det finns allt från avskalade säckar med bara ett utrymme till "taktiska" ryggsäckar med interna och externa fickor in absurdum.

Ska den smälta in bland pendlarna eller är det ok om den ser ut som att du är på väg till Ukraina för lite action?

Den tillverkare jag skulle titta på i dag för mer "civila" sportiga säckar är Osprey. Där finns det massor att välja på.
Om du kan tänka dig ett mer militäriskt utseende så har du bl.a. 5.11, Maxpedition, Tasmanian Tiger och Mystery Ranch (de tillverkarna har också en del mer "neutrala" ryggsäckar så att det inte skriker MÖP * om dig.)

Det finns tiotals tillverkare till men där har du några hyfsat kända märken som gör bra ryggsäckar.

*MÖP = Militärt Överintresserad Person.

la till Maxpedition
Permalänk
Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

You're doomed! Jag har haft samma problem och den enda lösningen var en bag vid sidan av. Har man större fötter, så tar nästan enbart skorna det vanliga utrymmet i en väska.
Man får då gå upp i en "vandringsväska" och den vill man ej ha för jämnan. Frågan är hur ofta du tränar på jobbet?
En lösning jag körde var att lämna kvar skorna på jobbet, det fungerar smidigt om man ej tränar efter jobbet och behöver låsa upp allt.

Norrøna Bitihorn 15 liter.

Skona knyts på utsidan av ryggsäcken.

Permalänk
Medlem

Patagonia Snowdrifter köpte jag med samma krav, klockrent köp och då kan jag dessutom ha den för snowboardåkningen

Permalänk
Medlem

Problemet med LTT's variant är inte backpacken i sig. Utan det är att när den väl anländer så måste du betala tull och moms, on top of the originalpris. I slutändan blir det riktigt dyrt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HardBall:

Är i en liknande situation själv...
Dock så behöver jag plats för 2x 17" laptops då man är "konsult".
Ibland blir det till och med 3 stycket, om man ska ha med den privata, när man är ute och reser.

Har en Targus CN600 i dagsläget men den är i minsta laget för 17" laptops och det fungerar inte med 2 fullstora, den fungera med 17"+15" men det är tight.

Ifall någon har några tips på en "flight sized" ryggsäck, eller släpsäck på hjul, för 17" laptop som man kan ta på flyget så är jag väldigt intresserad.

* Nej jag vill inte checka in datorerna.

Jag har inget bra tips mer än att du kanske kommer behöva gå upp i storlek tyvärr, baserat på vad jag har hittat när jag letat väska. Asus har några stora ryggsäckar för deras 17-tums gaminglaptops (exempelvis), men det verkar vara rätt begränsad tillgång på dem, och fula som stryk förstås.

Men tänk på mängden batterier du tar med dig. Jag fastnade en bra stund i säkerhetskontrollen på Schiphol när jag skulle hem för att jag hade två laptops och en rätt fet powerbank, jag kom med planet tack vare att jag var där typ tre timmar innan det gick (en kollega släppte mig på vägen till något möte), men de ifrågasatte mängden batterier och jag var tvungen att starta datorerna och bevisa att de funkade och så, och de gick igenom all packning med någon maskin som jag antar letade efter bomber eller liknande. Tog nog minst en halvtimme extra efter jag stått i kö och så.

Permalänk
Medlem

Kånken Laptop 15”, kanonrygga. Blev tyvärr nedgraderad till skötväska när grabben kom och har inte orkat köpa en till. Använder en Haglöfs LIM 35 om jag ska gå längre sträckor, väger inget och sitter stabilt. Har även haft denna på längre löpturer.

Att tipsa om ryggsäckar är ju otroligt subjektivt, jag hade lika gärna kunna haft en från Biltema. Håller mig dock ifrån ryggsäckar med ”onödiga” (=subjektivt) funktioner och remmar. Ett eller ett par bra fack, bra material och lagom storlek räcker långt.

https://www.naturkompaniet.se/haglofs-vandringsryggsack-unise...

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Douchebag 30L

Permalänk
Medlem

Kånken laptop. Efter mycket letande och testande så har jag hittat hem. Den väger väldigt lite och är rymlig.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk

Kan rekommendera denna ryggsäck:
https://www.blackdiamondequipment.com/en_GB/product/creek-man...

Får (precis) plats med en 17" CAD-dator i laptopfacket, i huvudfacket har jag mina träningsgrejer, ytterfacket matlåda, vattenflaska, småsaker etc och topfacket datorladdare och andra datortillbehör. Väskan är förhållandevis rymlig och funkar även om man reser iväg några dagar.

Den stora nackdelen är väl att den kan bli aningen varm på ryggen sommartid då ventilation saknas där.

Har haft den i ett år nu och ser inga tecken på slitage även om den är använd mer eller mindre dagligen förhållandvis tungt packad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Problemet med LTT's variant är inte backpacken i sig. Utan det är att när den väl anländer så måste du betala tull och moms, on top of the originalpris. I slutändan blir det riktigt dyrt.

Håller med dig till 100% att den är dyr för oss här, men när min gamla fjällräven gav upp (den var trofast i 10+ år) så chansade jag på LTT's och jag har verkligen inte ångrat mig. Mitt nuvarande jobb kräver att jag bär runt på två laptops med tillbehör samtidigt som jag kan trycka in ungens cykelhjälm i väskan när det behövs och allt detta utan att den känns tung på ryggen. Jag är riktigt nöjd faktiskt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade samma use case och köpte en Goruck G3 (45 liter):
https://www.goruck.com/products/gr3

Den har ett stor fack längs ryggen som jag får i två laptops.
Den är väldigt robust så jag tror inte jag kommer behöva köpa en ny ryggsäck på länge.
Jag har även använt den vid träning och fyllt den med 30 kilo sandsäck (viktade stepups, frivändningar etc. ja det är bara fantasin som sätter begränsningar)

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag har haft en sån här i några år: https://www.zeeksack.com/products/the-zeeker

Riktigt nöjd med den, funkar till det mesta. Gott om fack och bra med avdelarna i det stora facket.

Utan tvekan den bästa ryggsäcken! Finns i flera olika storlekar numera också. Jag har både 30 och 22 liters varianterna. Öppningen från sidan är ju outstandning

Edit:
En skönhet att se på 😁

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekstam:

Håller med dig till 100% att den är dyr för oss här, men när min gamla fjällräven gav upp (den var trofast i 10+ år) så chansade jag på LTT's och jag har verkligen inte ångrat mig. Mitt nuvarande jobb kräver att jag bär runt på två laptops med tillbehör samtidigt som jag kan trycka in ungens cykelhjälm i väskan när det behövs och allt detta utan att den känns tung på ryggen. Jag är riktigt nöjd faktiskt

Tvekar inte en sekund på att det är en bra väska, Linus verkar till skillnad mot en del andra tubers lägga ner arbete när han tar fram en produkt...
Inte bara rebrandar nån populär modell.
Får man fråga vad hela kalaset kostade? 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tvekar inte en sekund på att det är en bra väska, Linus verkar till skillnad mot en del andra tubers lägga ner arbete när han tar fram en produkt...
Inte bara rebrandar nån populär modell.
Får man fråga vad hela kalaset kostade? 🙂

4326:- för väskan vid rådande kurs samt 924:- i tull + moms.. så nej, billig är den inte 😬

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Himla synd att så få ryggsäckar har bra med reflexer. Många helt utan dessutom. Om man har den till och från jobbet är det ganska stor del av året som reflex behövs, och resten av året skadar det inte att det sitter där.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Vilken vanlig rygga som helst o häng skorna på utsidan? Gjort så sen högstadiet för 30 år sen o funkar bra än.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3