Nvidia kovänder – säljer Founders Edition till riktpris i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrByte:

Det är nog så redan, de äger varandra! Här är de största andelsägarna i Blackrock.

<Uppladdad bildlänk>

Top text: So i put a Blackrock in your Blackrock

Picture: Xzibit smiling

Bottom text: I hope you like it

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Många företag vill räkna ut marginal på enskilda produkter utan hänsyn tagen till andra externa kostnader såsom ex marknadsföring som inte har en direkt koppling till produkten i sig, då kan ex bruttomarginal användas som benämning.

Nettomarginal är generellt även det som kallas sista raden, det som finns kvar när alla fått betalt

Mvh

Tack för förklaringen!

Permalänk
Medlem

Men både Blackrock och Vanguard är väl fonder? Dvs folk betalar massa för att de ska förvalta aktier åt dom. Dvs det är en stor uppsjö ägare som har det gemensamma att de låter Vanguard/Blackrock sköta deras affärer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Men både Blackrock och Vanguard är väl fonder? Dvs folk betalar massa för att de ska förvalta aktier åt dom. Dvs det är en stor uppsjö ägare som har det gemensamma att de låter Vanguard/Blackrock sköta deras affärer?

Det är investeringsbolag, de köper alltså aktier och som största ägare har man inflytande vid styrelsebordet!

Vanguard och Blackrock är giganter som är bland de största andelsägarna inom i princip allt!

https://finance.yahoo.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Många företag vill räkna ut marginal på enskilda produkter utan hänsyn tagen till andra externa kostnader såsom ex marknadsföring som inte har en direkt koppling till produkten i sig, då kan ex bruttomarginal användas som benämning.

Nettomarginal är generellt även det som kallas sista raden, det som finns kvar när alla fått betalt

Mvh

Ja, eller enklare uttryckt:

Bruttomarginal är omsättningen minus produktions- och distributionskostnader.

Nettomarginal är omsättningen minus alla kostnader.

I Nvidias fall är nettomarginalen ~25%.

Permalänk
Medlem

När 80-klass-kortet (baserat på hårdvaran, inte bara något de bytte namn på) kostar runt 7-8000 nytt igen slår jag till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

@ipac "utvecklings- och tillverkningskostnader går upp"...
Den BRUTALA ökningens aktuellaste bortförklaring heter så nu.. happ. gäsp

Fast det där är rätt retarded.

Top of the line krets-produktion, oavsett om man heter Nvidia eller nått annat, har stuckit iväg de senaste åren. Att inbilla sig att "allt är som förr" är bara att lura sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Köper man en sån här idag istället för en dyrare tredjepart kan man byta till vattenkylning när andan faller på utan högre totalpris för GPU.

Mycket lättare att hitta vattenblock till FE än div parterkort också.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk

Inser att jag nog kommer köpa mig ett FE. Köpte nyss ett 3080, men de finns ju inte att få i FE, så jag får väl byta upp då!

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Nu när det börjar gå trögt att sälja sina grymt ockerprisade produkter duger lilla Sveriges marknad igen. Det är nästan lite komiskt hur girigt ett företag kan vara utan att folk ens höjer på ögonbrynen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Nu när det börjar gå trögt att sälja sina grymt ockerprisade produkter duger lilla Sveriges marknad igen. Det är nästan lite komiskt hur girigt ett företag kan vara utan att folk ens höjer på ögonbrynen.

Vadå inte ens höjer ögonbrynen?
Det är väl ganska många som klagar på dagens höga priser?

Sen kanske vissa biter i det sura äpplet och köper ändå för nyttan och/eller nöjet produkten kan erbjuda kanske, åtminstone för vissa, fortfarande är högre än varans pris.

Men säg om korten kostat hälften så mycket så hade det med största sannolikhet sålt större volymer (om tillgängligheten är tillräckligt bra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Om du är seriös med frågan så ja - detta då inte går att mina Ethereum som tidigare med grafikkort.
Enklaste sättet att se att det är sant är att det finns massor av grafikkort i lager.
Hade det gått att minat så hade de blivit uppköpta för de får vinst efter att de tjänat in vad grafikkortet kostade.

Jo var seriös, har noll koll på vad som händer i teknikvärlden senaste åren.
Är som björnen sovande i idét på den fronten.

Varför går de inte att mine Etherum längre då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Nu när det börjar gå trögt att sälja sina grymt ockerprisade produkter duger lilla Sveriges marknad igen. Det är nästan lite komiskt hur girigt ett företag kan vara utan att folk ens höjer på ögonbrynen.

Företagen såpass giriga att dom bokstavligen går över lik för att tjäna pengar? Vem kunde tro det 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Min intuition alger ju då att vill man sälja slut på något som säljer dåligt så får man sänka priset, inte behålla ett pris som är så högt att produkten säljer dåligt. Meeen återigen så är jag ingen ekonom

Manipulerar de marknaden så kan man ju tycka att en utredning och lämplig åtgärd vore bra och rimlig. Men sålänge det finns folk som tycker vi ska "sluta gnälla" och greppar efter halmstrån för att försöka ljuga i oss att de höga priserna är normala och rimliga så lär det ju aldrig hända.

Jag tror till och med att det finns människor som går och köper många rtx 30xx kort som de sen gör stora högar med eller bygger koja. På så sätt slipper de skämmas för de svenskarna som inte köper korten 🤣🤣

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Ja, eller enklare uttryckt:

Bruttomarginal är omsättningen minus produktions- och distributionskostnader.

Nettomarginal är omsättningen minus alla kostnader.

I Nvidias fall är nettomarginalen ~25%.

Är det mycket eller lite? Hur står sig deras nettomarginal till Intels eller AMDs eller andra bolag i teknikbranschen?

Skrivet av Reliq:

Har hoppat fram och tillbaka mellan AMD/Nvidia
Får se vad 4070 kommer släppas till för pris i sommar, eller om Nvidia kommer sitta på sina lager av detta kort ett halvår till för att inte konkurera prismässigt med 30 serien.

RTX 4070 släpps nu nästa vecka den 8:e. Ta inte mitt ord 100% dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

"Det finns faktiskt andra intressen som är mycket dyrare, sådeså, jag kommer fortsätta köpa grafikkort om de så kostar 60000, för det är ju ändå mycket billigare än ett sportbilsintresse om man tänker efter"
- Folk med trasig ALU

Vad står ALU för?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Vad står ALU för?

Arbetslivsutveckling.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vad står ALU för?

Aritmetic and Logic Unit, en modul av ett chip/processor som sköter logik och heltalsoperationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det mycket eller lite? Hur står sig deras nettomarginal till Intels eller AMDs eller andra bolag i teknikbranschen?

Det är en bra marginal och ligger ungefär på samma nivå som Intel och Apple. AMD är några procent under det på runt 20%. Microsoft har legat över 30% senaste tiden.

För stora techbolag är det i häradet man bör ligga.

Permalänk
Medlem

Kul att de öppnar upp butiken igen...för framtiden kanske. Chansen att jag skulle lägga det dubbla priset av mitt 3080 för ett kort som långt ifrån presterar dubbelt så bra blir liksom obefintlig.
Om ingenting extremt händer under 5k-seriens prissättning så lär jag nöjt sitta still i båten till 6-7k serien lanserat. Förr eller senare lär de ju inse att det här inte fungerar, eller tvingas inse det av konkurrensen.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tar ju hellre FE för 21k än strix 27k

Ibland när någon ställer frågan "pest eller kolera?" så är det helt ok att låta bli att välja något av dem.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Wiggin:

Ibland när någon ställer frågan "pest eller kolera?" så är det helt ok att låta bli att välja något av dem.

Har inte köpt något ännu

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det mycket eller lite? Hur står sig deras nettomarginal till Intels eller AMDs eller andra bolag i teknikbranschen?

RTX 4070 släpps nu nästa vecka den 8:e. Ta inte mitt ord 100% dock.

Tack, håller tummarna att det stämmer

Permalänk
Medlem

Alltså helvete, fick hem mitt suprime 4080 i fredags, inte stoppat in det än då jag väntar på psu med.

Lämna tillbaks och köpa detta istället kanske, 3000 är ju en del...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Fast det där är rätt retarded.

Top of the line krets-produktion, oavsett om man heter Nvidia eller nått annat, har stuckit iväg de senaste åren. Att inbilla sig att "allt är som förr" är bara att lura sig själv.

-namecalling
Olika bestämda åsikter i ett forum, huuur?.. badam tish!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HinFoo:

Alltså helvete, fick hem mitt suprime 4080 i fredags, inte stoppat in det än då jag väntar på psu med.

Lämna tillbaks och köpa detta istället kanske, 3000 är ju en del...

Skulle beställa ett igår de hade i lager 4090 founder edition. Skulle betala, men mitt kort blev spärrat och nu står det produkt slut såld.

*update* kontakta min bank och tror det är svindel???.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Skulle beställa ett igår de hade i lager 4090 founder edition. Skulle betala, men mitt kort blev spärrat och nu står det produkt slut såld.

*update* kontakta min bank och tror det är svindel???.

Byt bank om de spärrar ett sånt enkelt köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Byt bank om de spärrar ett sånt enkelt köp

Händer det igen gör jag det. Synd man missa chansen att köpa ett. 😔

Permalänk
Medlem

Rackarns, efter massa velande fram och tillbaka hade jag bestämt mig för att beställa ett 4090 FE idag, så är dom slut... får ta det som ett tecken från ovan att jag ska spara mina slantar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pcanka:

Rackarns, efter massa velande fram och tillbaka hade jag bestämt mig för att beställa ett 4090 FE idag, så är dom slut... får ta det som ett tecken från ovan att jag ska spara mina slantar.

**** Uppdatering ****

Jag fick nytt tecken från ovan! Tidigare idag så försökte jag beställa ett 4090 FE från Proshop (jag hade kvar en i kassan från i fredags) men fick avslag när jag valde Klarna som betalningsmedel (stod något i stil med "Varan finns ej längre i lager") så då släppte jag det.... Men av någon anledning testade jag igen nu på eftermiddagen och ta på fan att jag kom vidare, valde Klarna och beställningen blev registrerad och nu har ordern status "skickad" , om jag får ett 4090 det får vi väl se...

På Nvidias hemsida står den fortfarande som "Finns ej i lager" 5/5 toasters för deras beställningsflöde.