IKEA släpper trådlös högtalare för barn

Permalänk
Melding Plague

IKEA släpper trådlös högtalare för barn

IKEA lanserade Bluetooth-högtalaren Vappeby förra året och uppdaterar nu serien med version riktad till yngre audiofiler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad dagens barn behöver är ju helt klart mer ljud och blinkande ljuseffekter.
/ludditesarcasm

Permalänk

Den var gullig.

Jag själv funderar mycket på ny teknik förändrar barns utveckling.
Vissa speciellt äldre gubbar på bastun klagar på att dagens barn inte lär sig ett skit i skolan, jag påstår att dagens barn lär sig andra saker än vad de lärde sig förr. Det är fel att mäta kunskapsnivå i vem kan namn flest svenska kungars födelsedag, flest fågelnamn etc de i Y generationen eller de innan?

Och denna moderna högtalare lär barnen annan typ av teknik än de som innan satt med andra saker, som den där telefonen: https://www.babyland.se/fisher-price-chatter-telefon

Permalänk
Hedersmedlem

Kan man klocka den, eller vad?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Vad dagens barn behöver är ju helt klart mer ljud och blinkande ljuseffekter.
/ludditesarcasm

Att man kan begränsa ljudnivån låter väl bra?

Permalänk
Medlem

Ska köpa 7 till brorsans barn 🤣

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Vad dagens barn behöver är ju helt klart mer ljud och blinkande ljuseffekter.
/ludditesarcasm

De behöver mindre skärma och mobiler i alla fall.

Hade den a haft ett offlinelöge med mp3 or och barnet kunde ändra själv så hade det varit guld

Permalänk
Medlem

Är det här Sweclockers eller Familjeliv.se???

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Är det här Sweclockers eller Familjeliv.se???

Nyhetstorka.se

Ser inte heller hur detta är relevant för Sweclockers målgrupp. Sponsrad artikel kanske? 😋

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Går de att koppla i ATMOS via IMesh om man köper tillräckligt många? Ikea-Mesh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nyhetstorka.se

Ser inte heller hur detta är relevant för Sweclockers målgrupp. Sponsrad artikel kanske? 😋

Nu är det väl rätt länge sen som sweclockers målgrupp endast var svettiga tonåringar som överklockade sina processorer med blyertspenna.

Är mer en site för hårdvara och hemelektronik. Och då är det väl någorlunda intressant att en av sveriges största elektroniktillverkare (som nog IKEA ändå har blivit på senare år) släpper en ny produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Är det här Sweclockers eller Familjeliv.se???

Ursäkta, men vad är det för fel på den här artikeln? Jag personligen tycker det var intressant. Speciellt då det innefattar teknik och är en pryl som faktiskt inte är så dum då den har flera bra egenskaper för oss småbarnsföräldrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nu är det väl rätt länge sen som sweclockers målgrupp endast var svettiga tonåringar som överklockade sina processorer med blyertspenna.

Är mer en site för hårdvara och hemelektronik. Och då är det väl någorlunda intressant att en av sveriges största elektroniktillverkare (som nog IKEA ändå har blivit på senare år) släpper en ny produkt.

Tänker ignorera halmgubben om svettiga tonåringar men OK: Hårdvara och hemelektronik. Vi är rätt många bilintresserade på forumet, kan jag börja förvänta mig artiklar om t.ex bilhögtalarsystem? Checkar ju flera boxar: Hemelektronik, ljud och medlemsintresse. Ta något svensktillverkat så checkar vi den boxen med!

Nu förväntar jag mig så klart inget sådant utan jag försöker bara göra en poäng. Bara för att intresse finns i viss mån betyder inte att det är rätt forum för det. Någonstans måste man dra en gräns.

Nu kanske inte redaktionen håller med (vi kanske har ett paradigmskifte på gång här?) men jag vill ändå ventilera min åsikt om vilka nyheter som känns (o)relevanta på Sweclockers - innan nyhetsfeeden drunknar i IKEA-relaterade nyheter riktade åt småbarnsföräldrar. 😉

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tänker ignorera halmgubben om svettiga tonåringar men OK: Hårdvara och hemelektronik. Vi är rätt många bilintresserade på forumet, kan jag börja förvänta mig artiklar om t.ex bilhögtalarsystem? Checkar ju flera boxar: Hemelektronik, ljud och medlemsintresse. Ta något svensktillverkat så checkar vi den boxen med!

Nu förväntar jag mig så klart inget sådant utan jag försöker bara göra en poäng. Bara för att intresse finns i viss mån betyder inte att det är rätt forum för det. Någonstans måste man dra en gräns.

Nu kanske inte redaktionen håller med (vi kanske har ett paradigmskifte på gång här?) men jag vill ändå ventilera min åsikt om vilka nyheter som känns (o)relevanta på Sweclockers - innan nyhetsfeeden drunknar i IKEA-relaterade nyheter riktade åt småbarnsföräldrar. 😉

Ja jag håller med dig. Jag tycker det hade varit intressant med fler nyheter om spotify car thing exempelvis. Men tror inte jag såg någon nyhet om det.

Men tror paradigmskiftet skedde runt 2017-2019 när sweclockers började med mer konsumentelektronik och bredare ämnen än bara grafikkort och processorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinscS2:

Nyhetstorka.se

Ser inte heller hur detta är relevant för Sweclockers målgrupp. Sponsrad artikel kanske? 😋

Många av oss som varit medlemmar i 20+ år nu har hunnit skaffa barn i mer eller mindre lämplig ålder för såna här produkter.

Mvh medlem sen 2000 med en 2,5 åring som gillar det mesta som lyser, låter och rör på sig.

(det står redan en Ikea Eneby i barnrummet så inget köp nu även om den här varianten var jäkligt söt)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av PlogarN97:

Nu är det väl rätt länge sen som sweclockers målgrupp endast var svettiga tonåringar som överklockade sina processorer med blyertspenna.

Jag känner mig träffad haha

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ja, den var ju gullig... Fast helt ointressant som nyhet på Sweclockers dock enligt mig.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av headphoneninja:

Är det här Sweclockers eller Familjeliv.se???

Skrivet av MinscS2:

Nyhetstorka.se

Ser inte heller hur detta är relevant för Sweclockers målgrupp. Sponsrad artikel kanske? 😋

Skrivet av MinscS2:

Tänker ignorera halmgubben om svettiga tonåringar men OK: Hårdvara och hemelektronik. Vi är rätt många bilintresserade på forumet, kan jag börja förvänta mig artiklar om t.ex bilhögtalarsystem? Checkar ju flera boxar: Hemelektronik, ljud och medlemsintresse. Ta något svensktillverkat så checkar vi den boxen med!

Nu förväntar jag mig så klart inget sådant utan jag försöker bara göra en poäng. Bara för att intresse finns i viss mån betyder inte att det är rätt forum för det. Någonstans måste man dra en gräns.

Nu kanske inte redaktionen håller med (vi kanske har ett paradigmskifte på gång här?) men jag vill ändå ventilera min åsikt om vilka nyheter som känns (o)relevanta på Sweclockers - innan nyhetsfeeden drunknar i IKEA-relaterade nyheter riktade åt småbarnsföräldrar. 😉

Skrivet av dannesthlm:

Ja, den var ju gullig... Fast helt ointressant som nyhet på Sweclockers dock enligt mig.

För varje liknande kommentar ska jag köpa en till varje unge i min närhet.

För att vara seriös: Klart unga ska introduceras tidigt till teknik så att de blir riktiga SweC:are i framtiden. .

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv funderar mycket på ny teknik förändrar barns utveckling.

I vår familj är det tydligt, så snart tekniken introduceres i form av digitala spel och videoklipp så höjs tröskeln för vad som är acceptabel underhållning avsevärt. Det är inte längre lika kul att ge sig in i sin egen fantasi ihop med sina fysiska leksaker och det är uppenbart hur mycket bekvämare det är att vara konsument istället för producent, d.v.s krativiteten får ett bakslag. Detta är vad jag ser i vår och bekantas familjer, hur det är i det stora hela vet jag naturligtvis inte.

Men det kanske inte var så du menade med ny teknik.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den var gullig.

Jag själv funderar mycket på ny teknik förändrar barns utveckling.
Vissa speciellt äldre gubbar på bastun klagar på att dagens barn inte lär sig ett skit i skolan, jag påstår att dagens barn lär sig andra saker än vad de lärde sig förr. Det är fel att mäta kunskapsnivå i vem kan namn flest svenska kungars födelsedag, flest fågelnamn etc de i Y generationen eller de innan?

Och denna moderna högtalare lär barnen annan typ av teknik än de som innan satt med andra saker, som den där telefonen: https://www.babyland.se/fisher-price-chatter-telefon

Samma gubbar som blir lurade av folk som ringer om deras BankID. Tänk om de hade passat på att lära sig om tekniken som kom under deras liv i stället för att stagnera.

Det värsta med de äldre i frugans släjt är att de är så fruktansvärt naiva mot folk som är trevliga mot dem. Går på både det ena och andra.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Ja, den var ju gullig... Fast helt ointressant som nyhet på Sweclockers dock enligt mig.

äsch sluta va så grinig, bra nyhet enligt mig. Jag kommer åka och köpa en iaf

Permalänk

Nu slänger jag ut mina Dynaudioburkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobled:

äsch sluta va så grinig, bra nyhet enligt mig. Jag kommer åka och köpa en iaf

Det finns mycket saker jag handlat och fortsätter att handla som jag tycker känns malplacerat som Sweclockers-nyheter. Fast Ikea måste blivit glada iallafall då dom nu fick gratis marknadsföring om det nu inte var betald reklam.

Ett tips i övrigt angående Ikea som jag tycker isåfall är mer intressant är att dom säljer USB-sladdar utan att man blir rånad på kuppen. Dessutom är alla deras sladdar, dvs även de med en USB-A kontakt certifierad till 3A i många butiker säljs dessa sladdar antingen i obestämd kapacitet eller 2-2,4 A.

Permalänk
Medlem

Hade säkert varit bra om vi inte redan hade så många Google-assistenter hemma. Känns lite begränsat att behöva starta musiken i någon app manuellt.

3,5-åringen har lärt sig hur man startar musik på Spotify på sin Google Home Mini, eller får igång YouTube på sin TV med röstkommandon istället.

Lite småkul att se hur hans engelska blir bättre och tydligare när inte Google vill göra som han säger
Han brukar ligga när det är läggdags och säga typ "Hey Google, play Hammerfall, Always Will Be"

Mycket metal blandat med lite Babblarna och några poplåtar han sett/hört på "fan made videos" med Disney-klipp m.m. blir det.

Visst känns det som det blir lite mycket skärmtid ibland, men vi har åtminstone alltid försökt vara med och förklara vad som händer och vad saker betyder, så han pratar ju ungefär lika bra svenska som engelska och kollar alla Disneyfilmer m.m. på engelska, så vi föräldrar slipper lyssna på dubbat, så något lär han sig ju iaf

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt meningen med denna produkt. För det första så är den utformad som en leksak vilket innebär att det tar mindre än 2 sekunder innan barnen har stängt av musiken, bytat låt eller skruvat ner ljudet. Dessutom så krävs det att en förälder först parar sin telefon med högtalaren och letar fram något att spela. Med andra ord så måste den stå på en hylla så att odjuret inte kan pilla, men då kan man ju lika gärna ha vilken annan högtalare som helst. Dessutom måste ju den som streamar ljudet befinna sig i närheten och kan varken ringa eller ta emot samtal.

Själv kör jag en Google nest mini högtalare. Det är lagom mycket ljud för dom små, plus att det är lite roligt när barnen själv lärt sig köra igång musiken. Nackdelen är väl att de bli "hjärntvättade" av att säga "OK Google" och att man snabbt blir trött på låtar som "Nu kommer det bajs".

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Förstår inte riktigt meningen med denna produkt. För det första så är den utformad som en leksak vilket innebär att det tar mindre än 2 sekunder innan barnen har stängt av musiken, bytat låt eller skruvat ner ljudet. Dessutom så krävs det att en förälder först parar sin telefon med högtalaren och letar fram något att spela. Med andra ord så måste den stå på en hylla så att odjuret inte kan pilla, men då kan man ju lika gärna ha vilken annan högtalare som helst. Dessutom måste ju den som streamar ljudet befinna sig i närheten och kan varken ringa eller ta emot samtal.

Själv kör jag en Google nest mini högtalare. Det är lagom mycket ljud för dom små, plus att det är lite roligt när barnen själv lärt sig köra igång musiken. Nackdelen är väl att de bli "hjärntvättade" av att säga "OK Google" och att man snabbt blir trött på låtar som "Nu kommer det bajs".

Du har rätt i att du inte förstår meningen med produkten Allt du framför som negativt är ju hela poängen. Barnet ska använda den. Trycka på knapparna, lära sig hur man höjer och sänker volymen (som en vuxen kan begränsa), skippa till nästa låt, osv. Det här är inte något passivt som alltid ska stå på en hylla. Sen behöver du inte koppla din telefon till den, du kan göra detsamma med en tablet, eller till och med din dator, så du kommer kunna ta emot telefonsamtal medan den är i bruk. Den är även utformad så barnet kan ta den med sig som en lykta när de ska på toaletten mitt i natten och kanske är lite mörkrädd.

Visa signatur

Smurf

Permalänk

Alltså, de som säger att den här inte passar på sweclockers saknar bara fantasi. Den där ska definitivt med i korgen nästa gång vi åker inom Ikea, till och med två stycken tror jag, och då har vi inga barn hemma.

En ESP i den så är det ju bara världens gulligaste smarthögtalare Den blir definitivt min nya väckarklocka!

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå något av en tradition här på Sweclockers att rapportera om gaming-relaterade och/eller teknikrelaterade nyheter hos IKEA? IKEA är ju så folkligt och har en speciell status på det sättet. Jag tycker och har uppfattat det som om detta sker lite med glimten i ögat. Det finns alltid en viss humor/charm att rapportera om IKEA bland nördar... Så visst hör det hemma här helt klart! Särskilt nu när allas vår Tech Jesus Jonas är på pappaledighet!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hårdvara och hemelektronik. Vi är rätt många bilintresserade på forumet, kan jag börja förvänta mig artiklar om t.ex bilhögtalarsystem? Checkar ju flera boxar: Hemelektronik, ljud och medlemsintresse.

IKEAs blåtandshögtalare hör ju till hemelektronik men bilar och deras högtalarsystem har absolut noll med hemelektronik att göra. Om någon t.ex. skulle använda bilhögtalare istället för blåtandshögtalare/smarta högtalare i köket så är det högst personligt och innebär förstås inte att det ändå räknas till hemelektronik.

Skrivet av PlogarN97:

Ja jag håller med dig. Jag tycker det hade varit intressant med fler nyheter om spotify car thing exempelvis. Men tror inte jag såg någon nyhet om det.

Jag håller med om att det hade varit kul med någon nyhet om Car Thing när den kom, men nu är det nästan ett år sedan Spotify slutade tillverka den, så den är inte så relevant längre.

Visa signatur

press nu1mlock