Permalänk
Medlem

AMD bygge krashar

Mitt amd bygge som jag fick för kanske någon månad sedan har krånglat sedan jag fick den men nu går det nästan inte spela på den ens

Mina specs:
Processor: Amd ryzen 7000 serie
Moderkort: asus b650m wifi
Grafikkort: Amd radeon rx 6650 xt
Ram minne: dubbla fury ddr5 stickor på sammanlagt 32gb ram
Nätaggregat: ingen aning men 750 watt tror jag.

Permalänk
Entusiast

Hej hej.
Om vi här i forumet ska kunna hjälpa dig, så behöver vi en utförlig beskrivning på hur felen yttrar sig.
Hur de felen började, när de började, och hur felen ter sig.

Det är i stort sätt omöjligt att kunna komma med någon konstruktiv hjälp om beskrivningen är att det knappt går att spela på maskinen.

Permalänk
Medlem

Ja jo men det började ungefär när jag fick datorn med att spel krashade då och då men nu så kommer jag in i spelen sen krashar dom och pm jag gör en full genomsökning på virus på mitt system kommer jag till kanske 500.000 filer sen blir det blue screen

Permalänk
Medlem

Du får nog lägga lite mer tid och energi på att beskriva problemet om någon ska lägga ner sin egen tid på att hjälpa dig.

Vilka spel? Vilka tempar har du? Vad har du själv provat? Får du felmeddelanden när spelen crashar? Vad får du får felmeddelande på bluescreenen? Har du byggt själv? Är det en prebuilt?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Nu ska jag försöka förklara så bra jag kan men får inga direkta error koder från spelen och har försökt fixa de men mina temperaturer är som dom ska cpu 35-45C° och datorn är inte pre built utan den byggde jag och min kompis ihop och han har byggt innan men detta är bilden på blue screenen

finns inte så mycket mer jag kan säga för är rätt så ny till dehär
men de spel som inte funkar så bra är dom jag spelar mest och det är Beamng.Drive, Assetto Corsa och Fortnite
de jag har provat själv är ju och uppdatera alla drivrutiner inkl bios
Och nu 13:32 har datorn fryst och går inte stänga av med knappen på datorn ens

Permalänk
Entusiast

Gissar på att det kan vara någon ramminnes sticka som är kass. Du har ju fyra stycken. Du kan ju prova att ta ut hälften av dem. Är problemet kvar då provar du den andra hälften. Försvinner problemet då, så vet du att felet ligger i en av de två stickorna. Då får du sätta tillbaka en sticka sänder tills du hittar den trasiga.

Permalänk
Medlem

Har bara två ram stickor men tror nog de är drivrutiner som ligger kvar för att jag har inte tagit bort dom gamla när jag installerat nya

Permalänk
Medlem

Du kör inte med Curve optimizer via Ryzen master eller inställt i biosen?
Såg även att du har uppdaterat biosen, är det den senaste?

Permalänk
Medlem

Det känns som ett klassiskt RAM-minnes problem. Har du testat att stänga av expo(eller vad nu xmp heter på amd-språk)

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Prova uppdatera till senaste bios på moderkortet

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wi11e_hj:

Har bara två ram stickor men tror nog de är drivrutiner som ligger kvar för att jag har inte tagit bort dom gamla när jag installerat nya

då kan du prova med en sticka

Permalänk
Medlem

Tror de har löst sig de va något knas med min bios för återställde den och nu funkar de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wi11e_hj:

Tror de har löst sig de va något knas med min bios för återställde den och nu funkar de

Vad då Knas ?? Att du får en blå skärm är konflikt i Windows. Sen kanske något skit du har installerat.
Att det är på grund av Bios inställning låter långsökt.
Gör så här. Det man ska alltid göra innan man skriver och frågar här.
Gå in i Bios och sätt allt på original/Standar. Rör inget här efter.
Sen installera om Windows helt på en tom Disk . OBS får inte ligga gamla Partitioner på den.
Sen låt Windows själv installera alla drivrutiner själv genom update.
Sen installera de nyaste grafik drivrutiner.
Installera inget annat.
Sen prova spela det spelet som du hade problem med. Eller vad du nu gör när det händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Vad då Knas ?? Att du får en blå skärm är konflikt i Windows. Sen kanske något skit du har installerat.
Att det är på grund av Bios inställning låter långsökt.
Gör så här. Det man ska alltid göra innan man skriver och frågar här.
Gå in i Bios och sätt allt på original/Standar. Rör inget här efter.
Sen installera om Windows helt på en tom Disk . OBS får inte ligga gamla Partitioner på den.
Sen låt Windows själv installera alla drivrutiner själv genom update.
Sen installera de nyaste grafik drivrutiner.
Installera inget annat.
Sen prova spela det spelet som du hade problem med. Eller vad du nu gör när det händer.

Tack för din hjälp de som löste de för mig va att ominstallera hela windows och rensa allt på den disken så dom gamla drivrutinerna försvann för hade gamla drivrutiner och nya. Rensade hela bios också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wi11e_hj:

Tack för din hjälp de som löste de för mig va att ominstallera hela windows och rensa allt på den disken så dom gamla drivrutinerna försvann för hade gamla drivrutiner och nya. Rensade hela bios också

Det var ju bra. Det var så lite. Du vet den där Blå skärmen du fick. När den dyker upp. Så är det för det mesta filer som är dåliga på disken eller något. Kan inte Windows laga dem själv. Då är det bara att installera om Windows.
Men du får se om det har nu försvunnit. Kör nu några dagar innan du känner dig säker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Det var ju bra. Det var så lite. Du vet den där Blå skärmen du fick. När den dyker upp. Så är det för det mesta filer som är dåliga på disken eller något. Kan inte Windows laga dem själv. Då är det bara att installera om Windows.
Men du får se om det har nu försvunnit. Kör nu några dagar innan du känner dig säker

Hej igen datorn funkar bra nu men har problem med 1 spel de är BeamNG.drive problemet är att när jag tabbar ut till discord så fryser spelet och så måste jag starta om spelet har ni någon problem lösning till dehär? och med min gamla dator hade jag inte det problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wi11e_hj:

Hej igen datorn funkar bra nu men har problem med 1 spel de är BeamNG.drive problemet är att när jag tabbar ut till discord så fryser spelet och så måste jag starta om spelet har ni någon problem lösning till dehär? och med min gamla dator hade jag inte det problemet

Det där är svårt. Men ibland kan visa spel inte vara optimerade för just att gå ur hel skärms läge och sen gå tillbaka.

Testa olika inställningar. tex Exlusitive

Fullscreen eller något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Det där är svårt. Men ibland kan visa spel inte vara optimerade för just att gå ur hel skärms läge och sen gå tillbaka.

Testa olika inställningar. tex Exlusitive <Uppladdad bildlänk>Fullscreen eller något annat

Jag kör Windowed Borderless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Det var ju bra. Det var så lite. Du vet den där Blå skärmen du fick. När den dyker upp. Så är det för det mesta filer som är dåliga på disken eller något. Kan inte Windows laga dem själv. Då är det bara att installera om Windows.
Men du får se om det har nu försvunnit. Kör nu några dagar innan du känner dig säker

Man kan mycket väl få blåskärm för hur det är inställt i BIOS. Exempelvis om minnena blir instabila med XMP eller annan överklockning. När man sedan laddar standardinställningar i BIOS så inaktiveras XMP och datorn är plötsligt stabil.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Man kan mycket väl få blåskärm för hur det är inställt i BIOS. Exempelvis om minnena blir instabila med XMP eller annan överklockning. När man sedan laddar standardinställningar i BIOS så inaktiveras XMP och datorn är plötsligt stabil.

Ja men du får nog läsa lite . TS har ordnat nu detta problem. Om du ser det så skrev TS ju det. Nu är det en annan sak det handlar om som han fråga om.
Sen skrev jag att han skulle sätta bios på standar. Så varför tar du upp det igen för. Läs.......
Så nu är vi klara med det. Ha en bra dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Ja men du får nog läsa lite . TS har ordnat nu detta problem. Om du ser det så skrev TS ju det. Nu är det en annan sak det handlar om som han fråga om.
Sen skrev jag att han skulle sätta bios på standar. Så varför tar du upp det igen för. Läs.......
Så nu är vi klara med det. Ha en bra dag.

jajaja kan vi återgå till mitt spel för har problem med de och har inte så mycket kunskap

Permalänk
Medlem

Nu har jag börjat få blue screens igen och andra spel som krashar har inte uppdaterat eller något