Veckans fråga: Vilken kringutrustning byter du oftast?

Permalänk
Medlem

Musjävlarna går ju sönder så lätt. Blir illa tvungen.

Permalänk
Medlem

Renr tekniskt är det väl kanske musen eller tangentbordet, men även dom är tillräckligt sällan att det inte ens kan kallas för "oftast", var ju kanske två år sen jag skaffade dom jag har nu men ser ingen som helst anledning att byta ut dom på många år nu.

Permalänk
Medlem

Varit mycket tangentbord förr i tiden men nu inget faktiskt
Allt håller länge och fungerar bra.

Nog skärm det jag bytt mest senast, gick över till ultrawide ips sen ultrawide oled men där slutar resan med det
Allt jag har är jag 100% nöjd med nu. Men tog lång tid att tekniken hinna hit och man hitta rätt saker.

Permalänk
Medlem

Var "tvungen" byta skärm när jag köpte ny dator 2019, då den gamla bara hade dvi och jag inte fick till överklockningen med en adapter (till 90Hz). Sen har det gått åt ett headset, en musmatta och en noctuafläkt de senare 10 åren

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Senaste året/åren har jag bytt musmatta och stol, annars har jag haft samma mus och t-bord i flera år. Det händer ju att man stresstestar hållbarheten ibland, och än så länge har tangentbordet hållt bra. Funderar dock på att byta mest för att kunna ändra ljuset i det då nuvarande lyser grönt, och så kan man ju inte ha det när man kör AMD.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Handledsstöd, lätt det som slits mest.
Kör just nu på de här som är sköna.

Gejmar du mycket eller kör du det ffa när du skriver? Jag köpte nyligen ett "halvt" trådlöst tangentbord med "inbyggt" stöd som jag nu kör när jag gejmar, riktigt nöjd. Fattar inte att jag inte gjort det innan, riktigt skönt med ffa FPS-spel.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Byter nog musmatta mest. Det är billigast att byta och de slits och det kommer alltid nya som jag blir sugen att prova utan att man behöver spendera allt för mycket (500-800 kr).

Musmatta 6-12 mån
Mus 1-2 år
Tangentbord 2-3 år
Headset 2-3 år
Skärm 3-4 år

Undantag kan såklart göras om det kommer ny teknologi som känns värt eller om något går sönder.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Gejmar du mycket eller kör du det ffa när du skriver? Jag köpte nyligen ett "halvt" trådlöst tangentbord med "inbyggt" stöd som jag nu kör när jag gejmar, riktigt nöjd. Fattar inte att jag inte gjort det innan, riktigt skönt med ffa FPS-spel.

https://m.media-amazon.com/images/I/71jR3aytcbL._AC_SL1500_.jpg

Ooo den ser nice ut!

Det är primärt när jag skriver. Har ett lite högre tangentbord så jag tycker att nivån bli bättre när jag har ett stöd framför och det är skönt för handlederna när man sitter och smattrar en hel dag.
Köpte TKL mest för att det är trevligare att spela när musen är närmare tangentbordet och jag funderade samtidigt på någon sådan lösning som du länkade!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag byter oftast efter den mjukvara som är minst irriterande. Just nu kör jag Asus, headset, mus, matta och tgb bara pga. att inet hade drops under streams men av den större anledningen att jag bara vill ha en mjukvara för styra allt (RGB, tgb, mus, headset, fläktar).

När jag Asus oundvikligen uppdaterar Armory crate mjukvaran och gör den olidlig så kanske jag kommer ge MSI en chans. Det går i cykler

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Gejmar du mycket eller kör du det ffa när du skriver? Jag köpte nyligen ett "halvt" trådlöst tangentbord med "inbyggt" stöd som jag nu kör när jag gejmar, riktigt nöjd. Fattar inte att jag inte gjort det innan, riktigt skönt med ffa FPS-spel.

https://m.media-amazon.com/images/I/71jR3aytcbL._AC_SL1500_.jpg

Lust att länka?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag tvekade lite mellan Skärm & Stol, men till slut blev det stol, dom går sönder oftare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Lust att länka?

Finns på amazon också (och massa i princip likadana) men det var billigast på aliexpress när jag köpte.
Härifrån köpte jag, var levererat på 3 dagar tror jag: https://www.aliexpress.com/item/1005004966388876.html
(Fri frakt ifrån Frankrike)

Edit: Liknande pris på Amazon (annat kopia-kinamärke men samma antar jag) https://www.amazon.de/-/en/RedThunder-One-Handed-Backlight-Er...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Musen helt klart, den ska va skön och passa bra..inte för stor heller.

Så hur kommer det sig att du byter så ofta? Inte hittat någon ännu eller går de sönder?

Gillar steelseries rival 500 (MMOmus, 15 knappar) så jag köpte 2 till att ha när min nuvarande tackar för sig någon dag och nu säljs den inte längre så jag är nöjd att jag bunkrade.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Headset är det som i regel omsätts oftast. Köper alltid trådlöst och som bekant brukar batteriet bli värdelöst inom 2 år och att byta det är inte värt det med tanke på att det även är ganska slitet efter den perioden.

Permalänk
Medlem

För mig är det musmatta med mus på en nära andraplats. Men ingen av dem byts speciellt ofta. Musmattan byts när den är sliten eller om den inte längre går att få rent ordentligt. Möss byts av samma anledningar. Det kan ta några år för det att ske.

Permalänk
Medlem

Musmatta.. allt annat brukar hålla ett par år minst.

Brukade byta mus och tangentbord oftare, men nuvarande Fnatic MiniStreak med Silent Red-brytare är riktigt trevligt och fräscht och mina två Steelseries WoW Legendary MMO-möss har fått utbytt encoder och några microswitchar bytta, samt rejäl rengöring och borttagning av det gamla otäcka "greppmaterialet" på sidorna.

Det finns ju för sjutton inga vettiga liknande MMO-möss någonstans idag! Bara massa skräpiga layouter med 12-knappars numpad för bara tummen!

Så glad att jag iaf fick tag i två innan de försvann helt från Ebay och amazon också. Tills någon gör en lite mer utspridd MMO-layout eller mössen totaldör/mjukvaran slutar fungera, så får jag väl fortsätta löda om switchar och hålla liv i dem.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag vet vad alternativet "Annat" är. USB-drivna "Massagekulor" för schackspelare.

Permalänk
Medlem

Letar fortfarande efter det perfekta tgt bordet.

Förhållandevis slimmat, inte maxat stort, men ändå fullsize, med numerisk del, makroknappar och kanske några media knappar. Kanske ergonomiskt, men kräver i så fall 3 år, 45 dagar och 2067 sekunder tillvänjning och inlärning.

Det som INTE fungerat i flera tangentbord inköpta de senaste 5-6 åren är ljudnivån samt belysningen - rgb eller ej. Alla fattar att ljudet är en känslig grej och där kan man pula med olika brytare. Idag har jag Logitech G815. Vad är det då jag menar med fel på belysningen? Jo, att den belysta delen av knappen är för liten. Antingen ligger själva ljuset för högt så att bara övre delen av tangenten är belyst, eller så är bara en av symbolerna på de många multifunktionstangetnerna som "E"+ "€" belyst. "E" lyser, men inte "€". Kan tyckas vara en smaksak, men det var så illa utfört på mitt senaste Asus tgt bord att jag bara krossade det efter 3-4 dagar... @Asus

Visa signatur
Permalänk
Discokungen

Skärm får det väl vara. Ett en detta efter att ha haft förra i typ åtta år. Allt annat byts mer sällan. Kanske hörlurar då?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Musen går sönder oftare än något annat. Oftast skrollhjulet, jag kan inte leva utan skrollhjul.

Permalänk
Medlem

Typ aldrig

Musen, jag köpte min förra mus (logitech mx 518 tror jag den hette) runt 2006 nån gång. Har bytt ut brytaren för vänsterklick 3 ggr men annars har den tuffat på bra i 16 år. Men förra året bestämde jag mig för att prova trådlös mus, o nu går jag aldrig tillbaks till trådad mus igen

Tangentbordet är ett Sidewinder x4 som jag köpte 2010 och använder fortfarande. Öppnar upp tangentbordet och diskar alla knappar/gummimattan och all plast 2ggr per år. Det tuffar bara på

Headset bytte jag faktiskt för 3 år sedan då det gnälldes så förbannat på min Logitech bordsmikrofon på discorden att jag blev tvungen att byta.

Permalänk
Medlem

Mina mus knappar brukar ha en förmåga att dö..
Tror jag har 4 likadana Zowie möss liggande för reservdelar..

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

De senaste åren har det definitivt varit tangentbord, då jag varit på jakt efter något som kan hänga med in i pensionen. Efter en massa olika brytare och märken fastnade jag rätt otippat för ett budgetbord från Corsair - ett K60 Pro Low Profile med MX Speed-brytare. Otroligt skönt att skriva på, jag fastnade direkt. Köpte på mig ett lager när Inet hade rea så nu har jag 2 extrabord nya i låda när nuvarande lägger av - haha. Känns som jag har hittat bordet för mig nu, det är perfektion enligt mina fingrar.

Annars har möss en tendens att lägga av alldeles för tidigt. Lite samma historia här, jag har testat runt en massa olika varianter men fastnade för ett par år sedan för Razer Deathadder v2 (med sladd! usch för trådlöst) och har ett par nya sådana i box också tack vare generösa "halva-priset-reor" på Elgiganten. Lustigt nog har bara en gått sönder genom åren, och det var helt mitt eget fel (vattenflaska välte). Mycket skön mus, det ska mycket till för att jag ska testa nån annan nu.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Jag bytte nog skärm 6 gånger föregeånde år haha, så det fick bli mitt svarsalternativ en konstsam resa som gräms mig lite. Snåla inte! köp bara det du begär från början.

True. Slutar alltid med att man köper det man ville från början ändå 😆 Bara dyrt att försöka handla billigt 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Blir nog handledsstöd som jag byter oftast.Dom andra grejerna har jag i flera år eller när dom blir för slitna eller går sönder. Så då blir det nytt.
Kör trådad mus,tangentbord och headset så inget batteri att tänka på🙂 bytte senast till ett stängt headset, körde öppet förut,men hörde för mycket från resten av familjen 😋

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Byter ofta inte för att något är utslitet, utan för att testa nytt.. Skärmar har jag haft alldeles för många av.. Tangentbord också.. Mus byter jag inte ofta.
Så det blir väl skärm och tangentbord.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Brukar bli i följande ordning:
- Mus
- Musmatta
- Tangentbord

Borde varit möjligt med mer än ett alternativ...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Jag måste endå medge att jag har haft tur med mina tillbehör. Det jag byter ut mest är väl musen. Inte för att den har gått sönder utan för att jag har hittat annan som jag har velat ha.
Kör Mus, tangentbord, musmatta, headset och lite andra grejer från razer. Och dom har hållit väldigt bra för mig.
Aldrig gått sönder. Det jag bytte ut som verkligen behövdes bytas ut var headset då dom var mycket slitna.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Jag tror det är tangentbordet.
Det är då inte musen då jag på min primära dator har en Logitech m-s48a med kula som är runt 20 år gammal. Fungerar fortfarande otroligt bra! Undrar om det tillverkas så pass hållbara möss idag?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Byter UT vet jag väl inte, men tangentbord byter jag ett par gånger i veckan (men roterar ju då så klart bland tangentbord jag äger)