EU vill ha körkort i telefonen

Permalänk
Medlem

Visst i helvete borde det räcka med att dom kan ha körkortet i sitt system, och att man bara får uppge namn och ev personnummer, så kan de gå in där och se om bilden stämmer, för den bilden vi har på körkortet har de ju redan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, jag vet inte vad som är mest skrämmande. Att ge polisen ens upplåsta telefon och låta de gå iväg med den, eller att polisen ska ha ansiktsigenkänning av alla, eller åtminstone alla med körkort. Inget av alternativen känns så lockande.

De har redan körkortsbilden samt eventuellt passbild om du har pass så att dessa kontrolleras via AI låter som en möjlig utveckling, pass och nationellt ID kräver även fingeravtryck.
Att lämna ifrån sig sin telefon med upplåst kryptering eller överhuvudtaget låter onödigt men jag hade inte blivit förvånad om de inte blir den bästa lösningen.
Att skanna en QR-kod på polisens enhet och identifiera sig med bankid hade varit bra och man slipper lämna ifrån sig telefonen men då det är på EU-nivå så tror jag inte det blir med bankid.
Jag funderar lite på vilka rättigheter en sådan app efterfrågar.
Vill man lämna ifrån sig massa analytics, kontakter, media, lagring, position osv för jag förväntar mig inte en app som varken spårar eller döljer vad den gör.

Jag har inget emot digital identifiering men oroar mig för det tekniska lösningen.

Permalänk
Medlem

Då behöver de lagstifta att mobilen alltid skall med i bilen?

Permalänk
Medlem

Bara logiskt och en bra början

Som redan sagt finns ju alternativet o ha ett fysiskt med men ja jag kommer hoppa på det digitala direkt !

Har ju alltid mobilen med mig och den är alltid laddad så kommer funka prima.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Sweet lord, läs vad det står.
Detta betyder INTE att man tar bort de gamla plastkorten utan rör en standard för digitala körkort.
Man får välja själv vad man tycker är smidigast.

Man kommer sannolikt inte behöva lämna infrån sig någon telefon, jag gissar att det handlar om att man scannar en QR kod, lite som man kör med Freja eID idag.

Permalänk
Inaktiv

Körkortet är egentligen enda orsaken till att jag har en korthållare idag så jag säger mucho gusto.

Edit. En bild på körkortet tycker man ju borde räcka men eftersom de envisas så är väl det här det nästbästa. Jag hoppas att det accepteras och fungerar om man screenshottar körkortet och avinstallerar appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Då behöver de lagstifta att mobilen alltid skall med i bilen?

Och att alla MÅSTE ha en smartphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Freja hörde jag nån sa häromdagen också.. försökte läsa på om vad de var men förstod ändå inte riktigt…

Är det som Kivra ? Nä? Eller är det digital identitet ?

Det är digitalt id, loggar in på vissa hemsidor som BankID men kan också identifiera dig på ställen som Postnord osv.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk

Undra om man får böter om luren dött.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Sweet lord, läs vad det står.
Detta betyder INTE att man tar bort de gamla plastkorten utan rör en standard för digitala körkort.
Man får välja själv vad man tycker är smidigast.

Så lät det med Mobilt BankID också och nu går det knappt att handla online utan ett längre.

Till exempel är det bara vissa banker som tillåter att du ens använder ditt MasterCard (eftersom VISA blev utkartellat av svenska banker) utan Mobilt BankID. I andra fall som Comviq kan du inte köpa något utan att identifiera dig med Mobilt BankID.

Kan även uttömma det typiska svaret "skaffa ett Mobilt BankID/en Android-telefon bara" med att jag vill fortsätta använda min smartare telefon med Mobian. Har inga planer på att nedgradera.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Va? Var det inte detta foliehattarna pratade om för 2-3 år sen när pandemin började? Digitalt ID och staten får full kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Freja hörde jag nån sa häromdagen också.. försökte läsa på om vad de var men förstod ändå inte riktigt…

Är det som Kivra ? Nä? Eller är det digital identitet ?

En konkurrent/komplement till BankID när det gäller att logga in till de flesta tjänster såsom 1177, skatteverket osv. Det enda ställen som inte stödjer Freja är väl storbankerna för att det är dessa som äger BankID tillsammans och tjänar storkovan på det.
Du kan även ha ett digitalt ID kort så slipper du bära med dig ID kort, perfekt som komplement och som har räddat mig många ggr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Va? Var det inte detta foliehattarna pratade om för 2-3 år sen när pandemin började? Digitalt ID och staten får full kontroll.

Det är oklart vad du menar. Digitalt ID har funnits i över ett decennium?

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Va? Var det inte detta foliehattarna pratade om för 2-3 år sen när pandemin började? Digitalt ID och staten får full kontroll.

Full kontroll över vad? Det är väl staten som bestämmer om du har rätt till ett körkort också, och kan ta det ifrån dig. Vad påverkas av det digitala?

Permalänk
Medlem

Den dagen då körkort kommer till telefoner kommer jag slänga min plånbok. Körkortet är enda anledningen varför jag har fortfarande plånbok.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Tycker det är en bra idé. Om det blir en bra teknisk lösning.

Jag tänker att även polisen ska ha sitt polisleg i samma app. Och att man tex kör nfc eller scannar varandras QR-koder. Så ser de mig i sin app och jag ser vilken polis som jag pratade med (det loggas). Så att jag vet att det är en riktig polis. Även så att privatpersoner kan checka varandras legitimationen genom att dela med varandra på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Vid fråga så tar man fram:

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Varpå gratis skjuts till demensboendet.

Permalänk
Medlem

En grej mindre i fickorna när man kör mc. Ja tack!

Också nice på sommaren när man ska till stranden och bara har badshorts.
Nycklar, mobil done.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av reverend benny:

En konkurrent/komplement till BankID när det gäller att logga in till de flesta tjänster såsom 1177, skatteverket osv. Det enda ställen som inte stödjer Freja är väl storbankerna för att det är dessa som äger BankID tillsammans och tjänar storkovan på det.
Du kan även ha ett digitalt ID kort så slipper du bära med dig ID kort, perfekt som komplement och som har räddat mig många ggr.

Låter intressant!, ansöker.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Bra att vi inte har krig i detta landet för då skulle ju de personerna som bara har en mobil gå under.

Om du har kontanter för nödlägen som krig bör du ju knappast springa runt med dessa på din person dagligen. De gör sig bäst undanlagda på ett säkert ställe.

Lite kontanter för dagligt bruk är ju heller inget som hjälper en speciellt länge om det blir krig och ström slås ut utan då krävs det ju en ansenlig mängd pengar för att garantera att man klarar sig en stund. Rekommendationerna brukar ju vara femsiffriga belopp.

Permalänk
Medlem

Härligt! Död åt alla fortkörare!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

En digital kopia av ens körkort som app känns ärligt talat lite omodernt, och jag vet att den tidigare svenska ID-handlingsutredningen som kom för ett par år sedan inte heller var särskilt imponerade av detta. Det finns nämligen ingen anledning för polisen att utläsa dina behörigheter att framföra fordon på din telefons skärm, de kan kolla detta på sin egen utrustning som de vet inte är manipulerad på något vis. Det som det finns ett behov av är en säker legitimationshandling som gör att polisen kan kolla så att du är du, samt ett register där data från alla i EU utfärdade behörigheter finns lagrade.

Sedan finns det tyvärr lite omoderna internationella bestämmelser gällande just hur körkort ska utfärdas vilket har lagt hinder i vägen till ett körkortslöst samhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

En digital kopia av ens körkort som app känns ärligt talat lite omodernt, och jag vet att den tidigare svenska ID-handlingsutredningen som kom för ett par år sedan inte heller var särskilt imponerade av detta. Det finns nämligen ingen anledning för polisen att utläsa dina behörigheter att framföra fordon på din telefons skärm, de kan kolla detta på sin egen utrustning som de vet inte är manipulerad på något vis. Det som det finns ett behov av är en säker legitimationshandling som gör att polisen kan kolla så att du är du, samt ett register där data från alla i EU utfärdade behörigheter finns lagrade.

Sedan finns det tyvärr lite omoderna internationella bestämmelser gällande just hur körkort ska utfärdas vilket har lagt hinder i vägen till ett körkortslöst samhälle.

Bilden är bara en del av det. Dels är bilden förhoppningsvis signerad, men kritiskt innehålelr ett certifikat utfärdat i ditt namn med en nyckel som säkert genererats i appen där körkortet finns. På så sätt kan du (med pinkod/bio) signera något som polisen kan validera

Bilden på ditt körkort kan de såklart redan idag få fram, dels i deras egen telefon men också på datorn i bilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ett scenario man visar upp sitt körkort, får polisen då ta mobilen och gå iväg med den?
I och med det har man på sätt och vis gett medgivandet och polisen kan gå eventuellt gå igenom ens mobilen.

När man betalar med kort via Iphone så är telefonen låst utöver kortets funktion när man betalar. Misstänker man kan klicka upp körkortet med samma funktion och på det sättet kommer myndigheten inte åt andra funktioner.

Permalänk
Medlem

Redan förlegat, snart blir ni chippade likt husdjur och då räcker det att vifta lite under scannern så vet dom allt om er.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet är att mobilen tar man ur fickan hur ofta som helst. Och körkortet skulle kunna ramla ut. Det är fullkomligt idiotisk att göra så. Rätt tänk är att ha 2st bodyguards med sig hela tiden vart man än är som bär ens körkort.

Började fundera lite och kan hålla med om att ha Visa kort och körkort tillsammans med mobil kan vara lite korkat. Funderar på om man ska skaffa ett sånt där anti skimming fodral till korten, liten och smidig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

De har redan körkortsbilden samt eventuellt passbild om du har pass så att dessa kontrolleras via AI låter som en möjlig utveckling, pass och nationellt ID kräver även fingeravtryck.

Jo absolut, men det är ändå en ganska markant skillnad på att de har min bild i deras databas och kan få fram den om de söker på mitt personnummer eller regnummer, och att de har mitt ansikte i ett system som automatiskt identifierar personer som systemet ser eller så.

Citat:

Att lämna ifrån sig sin telefon med upplåst kryptering eller överhuvudtaget låter onödigt men jag hade inte blivit förvånad om de inte blir den bästa lösningen.
Att skanna en QR-kod på polisens enhet och identifiera sig med bankid hade varit bra och man slipper lämna ifrån sig telefonen men då det är på EU-nivå så tror jag inte det blir med bankid.

Jag tänker mer tvärtom, att körkortsappen på ens telefon visar upp en QR-kod (kanske efter man har identifierat sig för den på något sätt) som polisen kan läsa av och då får de upp foto och så på sin telefon och datorn i bilen. Det är kanske inte så stor skillnad visserligen.

Citat:

Jag funderar lite på vilka rättigheter en sådan app efterfrågar.
Vill man lämna ifrån sig massa analytics, kontakter, media, lagring, position osv för jag förväntar mig inte en app som varken spårar eller döljer vad den gör.

Det hade absolut varit idealet. Samtidigt, om polisen vill stoppa in trojaner eller någon form av backdoors på folks enheter så är väl denna appen ett ypperligt tillfälle. Och med tanke på hur debatten går nu när det gäller balansen integritet och säkerhet, åtgärder mot misstänkta respektive mot alla, så är det inte otroligt att de skulle få för sig att spåra alla eller väldigt många på sätt som jag inte hade uppskattat.

Citat:

Jag har inget emot digital identifiering men oroar mig för det tekniska lösningen.

Jo. Det allmänna har inte direkt gett förtroende när det gäller upphandling av IT-tjänster hittills. Och med tanke på hur gärna poliserna vill ha diverse integritetskränkande saker nu så tror jag nog jag hade skippat denna app. Kanske installerat den på jobbtelefonen som jag bara har med mig när jag jobbar eller liknande, där kan polisen få rota runt hur mycket de vill, så kan mitt jobbs jurister driva frågan om misstänkt industrispionage istället för att jag ska behöva driva en fråga om integritetskränkande behandling eller så.

Skrivet av hasseb64:

Då behöver de lagstifta att mobilen alltid skall med i bilen?

Det är redan lag på att man behöver ha sitt körkort med sig när man kör, så det är väl ingen skillnad mot idag. Antingen har du med dig det fysiska körkortet eller så har du med dig det virtuella i en fungerande och laddad telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Om du har kontanter för nödlägen som krig bör du ju knappast springa runt med dessa på din person dagligen. De gör sig bäst undanlagda på ett säkert ställe.

Lite kontanter för dagligt bruk är ju heller inget som hjälper en speciellt länge om det blir krig och ström slås ut utan då krävs det ju en ansenlig mängd pengar för att garantera att man klarar sig en stund. Rekommendationerna brukar ju vara femsiffriga belopp.

Ansenlig mängd beror på i ett nödläge är det ju mat som gäller, då behöver man inte lika mycket pengar. sen finns en annan födel med kontanter banken vet inte vad jag gör med dem.

Permalänk
Skrivet av Maaxan:

Började fundera lite och kan hålla med om att ha Visa kort och körkort tillsammans med mobil kan vara lite korkat. Funderar på om man ska skaffa ett sånt där anti skimming fodral till korten, liten och smidig.

Och då ska man ha koll på den. Man har nycklar + mobil, det är två saker att ha koll på och det går. En tredje sak blir mycket svårare. Antagligen får denna dela ficka med någon av de andra eller en egen ficka.

Jag själv körde med tejp på korten i mitt plånboksfodral till mobilen, det fungerade skitbra tills Corona då folk som tar emot mina kort är mer skeptiska till denna tejp som många tar på.