Garanti Avslagen På Grafikkort Handhavande fel

Permalänk

Garanti Avslagen På Grafikkort Handhavande fel

Har just fått tillbaka mitt Grafikkort Asus 3080
Det slocknade för någon vecka sedan.
Ger ingen bild längre, datorn känner inte av den som ansluten i enhetshanteraren.

Butiken där kortet var köpt skriver följande.

"Ej garanti på grund av handhavande fel. Rost på flertalet ställen inuti grafikkortet och är i väldigt dåligt skick.
Ni kan kontakta leverantören direkt för eventuell lösning. De kan ibland lösa det på goodwill mot slutkund."

Så vad rekommenderas här att göra ?
Tycker inte kortet är speciellt dåligt skick för att vara ett kort på snart 3 år som varit igång 24/7
De rostfläckar sitter inte på själva grafikkortet utan mer på dess stora kylfläns.

Permalänk
Medlem

Rost uppstår inte av sig självt utan någonting har möjligtvis droppat ner i datorn. Sedan är ju frågan om det faktiskt är rost - en kylfläns brukar rent generellt inte innehålla järn, och det är bara järn som kan rosta.

Viktigast dock är att fläckar på kylflänsen inte påverkar grafikkortets funktion. Vill återförsäljaren neka reklamation baserat på yttre åverkan måste de också visa att denna åverkan kan kopplas till funktionsfelet. Eftersom de skriver "Rost på flertalet ställen inuti grafikkortet och är i väldigt dåligt skick." är det antagligen mer omfattande tecken på åverkan än vad du hävdar här.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag menar rost är otroligt suspect oavsett ställe och ålder, kan inte beskylla dom för något.

Permalänk
Medlem

Om du nu faktiskt har rost på ditt grafikkort så måste något ha gått fel. Har du någon bild på det?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Då ska jag ta en vända med dom imorgon för det har de inte bevisat.
Har haft ett annat kort för många år sedan som såg exakt likadant ut och det bytte en annan butik ut utan problem,

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Om du nu faktiskt har rost på ditt grafikkort så måste något ha gått fel. Har du någon bild på det?

Ja här kommer bilder.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju knappast rost men en icke oansenlig mängd av någon vätska ser ju ut att ha landat i grafikkortet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Ja det är ju knappast rost men en icke oansenlig mängd av någon vätska ser ju ut att ha landat i grafikkortet.

Det är ingen vätska som har runnit. Det är typ ärgat.

Det enda jag kan se är baksidan den ser lite märklig ut.

Permalänk
Medlem

Rör indirekt ditt inlägg. Har du någonsin kollat vilken fukthalt du har inne. Ärg och rost uppkommer inte av sig själv det fodras fukt och temperatur. Hade jag sett något liknande i någon av alla de datorer jag har lagat skulle jag fråga kunden hur han har det hemma med kondens på fönster och kalla ytor. För din egen skull borde du kolla upp detta.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Hade inte gissa gpuer i 3000 serien problem med någon läckande substans från thermal pads? Eller dylikt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det känns ju som att någonting har droppat ner i kortet. Det som syns under E:et i Geforce på en av bilderna där, det liknar ju någon form av kalkavlagring. Spillde bubbel i en laptop för nåt år sen och sådana där vita avlagringar hade partaj inne i moderkortet efter det.

Har du minat med kortet i och med att du säger att det har varit igång 24/7? Tänker om du har haft en mining-rigg ståendes under någon kall ledning i nån städskrubb så att det har bildats kondens och droppat ner i datorn? Eller att du har haft datorn i närheten av nåt fönster som glipat under ett regnoväder eller nåt? Gissar hejvilt här.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_K77:

Det är ingen vätska som har runnit. Det är typ ärgat.

Korrosion uppstår i sammanhanget nästintill enbart i samband med exponering för vätska.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av KjellO:

Rör indirekt ditt inlägg. Har du någonsin kollat vilken fukthalt du har inne. Ärg och rost uppkommer inte av sig själv det fodras fukt och temperatur. Hade jag sett något liknande i någon av alla de datorer jag har lagat skulle jag fråga kunden hur han har det hemma med kondens på fönster och kalla ytor. För din egen skull borde du kolla upp detta.

Kondens uppstår när varm och fuktig inomhusluft träffar en kallare yta inte tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_K77:

Kondens uppstår när varm och fuktig inomhusluft träffar en kallare yta inte tvärt om.

Den kondens som bildas har en viss tendens att rinna eller droppa ner på det som finns nedanför.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Hör med Asus, de borde ha bättre koll.

Korrosion kan också vara galvanisk, alltså olika typer av metaller i kylaren kan orsaka detta.

Permalänk
Skrivet av twit:

Den kondens som bildas har en viss tendens att rinna eller droppa ner på det som finns nedanför.

Jo men det kan inte rinna uppåt
Grafikkortet sitter ju med fläktarna neråt i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_K77:

Kondens uppstår när varm och fuktig inomhusluft träffar en kallare yta inte tvärt om.

När jag såg bilderna . Så tänkte jag direkt på min AC. Hur fuktigt har du i ditt rum ???

Permalänk
Rekordmedlem

Kan det finnas nån kondensator som läckt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast

Jag har inte en gång under mina år sett fukt, fläckar eller något liknande i någon av mina egna datorer.
Har dock sett hos andra människor, kaffe, läsk och annat skit inuti chassina.

Om jag tar ut en gpu efter 3 år så förväntar jag mig att den är dammig, inte fläckig. Då är det något helt fel i miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_K77:

Det är ingen vätska som har runnit. Det är typ ärgat.

Det enda jag kan se är baksidan den ser lite märklig ut.

<Uppladdad bildlänk>

Om de blandar aluminium och rostfritt utan isolering kan du få den exakt den effekten .

Permalänk
Medlem

Miningkort som stått i en fuktig källare, alternativt stått i kalldrag? Dom flesta av dina tidigare poster handlar ju om mining.
Förstår gott butiken att de inte vill ta i detta. Det är ju förstört av användaren.

Vi andra har ingen lust att betala för dina kort som du förstört med mining.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Miningkort som stått i en fuktig källare, alternativt stått i kalldrag? Dom flesta av dina tidigare poster handlar ju om mining.
Förstår gott butiken att de inte vill ta i detta. Det är ju förstört av användaren.

Vi andra har ingen lust att betala för dina kort som du förstört med mining.

Hur skulle mining kunna orsaka detta? Det hade knappast kunnat ansamlas fukt om kortet var igång konstant, både på grund av värme och på grund av fläktar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se en bild på den enhet där kortert har varit monterat och hur det är monterat och i vilken miljö.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Med tanke hur mycket korrosion det är på flänsarna så förstår jag ÅF till fullo att det inte vill reklamera kortet, det ser ut som många skriver att nån vätska har kommit i kontakt med kortet och orsakat detta och det är ju definitivt inte ett tillverkarfel utan uppstått p.g.a. andra omständigheter.

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Hedersmedlem

Vad fan har du gjort med ditt kort?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Miningkort som stått i en fuktig källare, alternativt stått i kalldrag? Dom flesta av dina tidigare poster handlar ju om mining.
Förstår gott butiken att de inte vill ta i detta. Det är ju förstört av användaren.

Vi andra har ingen lust att betala för dina kort som du förstört med mining.

Har TS tagit bort flertalet inlägg relaterat till mining?

Permalänk
Rekordmedlem

Har möjligen en kondensator eller heatpipe läckt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det i bild är rester av flussmedel, dvs, troligen en reparation av kortet som skett under produktionsstegen och inte tvättats fullt. Helt ofarligt undantaget om det inte är koldamm i luften som kan landa på kortet. Men det är ett problem även utan flussmedel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stefan_K77:

Ja här kommer bilder.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jag tror du lyckats spilla något på kortet, något som runnit på bakplåten och sedan nått kylflänsen.

Kylflänsen består av nickelplätterad aluminium eller möjligen endast aluminium på billigare kort.
Om aluminium börjar korrodera så blir det så där vitt och pudrigt (aluminiumoxid).

Att inomhusmiljön skulle vara ansvarig för det där är nog helt otänkbart.
Att kalla det rost är fel, rost = järnoxid men det går nog inte att hämta något pga felaktigt språk. Inte minst om du nu har lyckats spilla något på kortet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin