Har fått fel produkt skickat men nekas retur

Permalänk

Har fått fel produkt skickat men nekas retur

Hej har köpt en färdig byggd dator från ett butik men fått fel varan från utlämningsställe. Problemet är med nyfödd och flytt så har jag tyvärr slarvat och inte ko trollerat det. Produkten är nästan ett år gammal. Har jag något rätt på min sida att klaga till företaget och få en retur eller produkten jag egentligen betalde för?? Hittar inget direkt svar frpn konsument köpslagen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MackinMike:

Hej har köpt en färdig byggd dator från ett butik men fått fel varan från utlämningsställe. Problemet är med nyfödd och flytt så har jag tyvärr slarvat och inte ko trollerat det. Produkten är nästan ett år gammal. Har jag något rätt på min sida att klaga till företaget och få en retur eller produkten jag egentligen betalde för?? Hittar inget direkt svar frpn konsument köpslagen...

Har du fått en annan vara än vad du har beställt, men hämtat rätt paket, eller har utlämningsstället givit dig ett paket som råkat innehålla en dator som var nästan lik?

Är det frågan om väsentligt fel vara, eller ditåt rätt vara?

Permalänk

Köpte den i butik men fick fel vara i handen med mig he.

Permalänk
Medlem

Vad är det du fått fel så blir det enklare att reda ut? Antar att någon komponent är fel?

Edit: Som konsument har du en reklamationsfrist på tre år. När du upptäckt eller bort upptäckt ett fel anses det vara skäligt att du reklamerar inom två månader.
https://www.poflaw.se/undersokning-av-vara/#:~:text=N%C3%A4r%....

Det kommer falla på om du borde ha upptäckt felet tidigare.

Permalänk

Hej hela datorn är fel modell. Rätt märke men fel prestenda. Till ex sämre gpu och cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av MackinMike:

Har det gått nästan ett år ? sen upptäcker du det nu.
Skriv istället till oss vad du har nu och skulle egentligen ha.
Hoppas du har kvitto kvar. Som då du kan spåra upp allt och se vad du fick i den datorn. Sen kolla vad du nu har.
I färdigbyggda datorer står där alltid på hemsidan vad för komponenter där sitter i datorn du ska köpa. Enkelt att jämföra.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk

Hej har redan kontrollerat att kvitto och produkten är inte likadant. 3060 istället för 3070 till exempel. Vet att jag borde gar upptäckt det tidigare men blev fel av mig denna gpngen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MackinMike:

Hej har redan kontrollerat att kvitto och produkten är inte likadant. 3060 istället för 3070 till exempel. Vet att jag borde gar upptäckt det tidigare men blev fel av mig denna gpngen

Det enklaste är ju att ta kontakt med företaget och höra vad dom säger, sen får man ta det därifrån.
Mvh Mange

Permalänk

Dom tycker att det borde ha upptäckts tidigare. Vet att dom har rätt på det fronten. Tror knappast jag kommer få rätt vid arn

Permalänk
Medlem

Edit: Om du vet att de har rätt i att problemet borde upptäckts tidigare så finns ju inget att diskutera.

Skrivet av MackinMike:

1990:932 gäller antagligen, om köpet gjordes före 1 Maj 2022.

Citat:

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
[...]
Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,

Citat:

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Citat:

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid.
[...]
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

Juridik är en bedömningssport. borde och skälig tid avgör. Eventuellt had du rätt att välja bland de åtgärder som nämns i 22 §. Gissningsvis är det helt avhängigt din exakta situation. Så nej, du får ingen direkt hjälp av konsumentköplagen, i alla fall inte förrän du har prövat ditt fall i ARN eller i domstol. Men rimligtvis hör du av dig till företaget först och begär att de gör sitt jobb på ett korrekt sätt - med lite tur är de vettiga och går att komma överens med, ifall de faktiskt gjort något fel.

Det är bra att känna till att hävning är svårare att åstadkomma än rätt leverans:

Citat:

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Citat:

27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MackinMike:

Som sagt så brukar 2 månader vara skälig tid att reklamera från det att du borde upptäckt felet. Man ska nog göra en generös tolkning om det anses okej med 1 år. Men hör av dig till företaget och kolla. Går kanske att få någon kompromiss iaf.

Permalänk
Medlem

Det har gått för lång tid för att du ska ha några konsumentsrättsliga möljigheter här så det hela faller på företagets välvilja. Men normalt sätt så brukar skälig tid att anmäla fel man upptäckt vara 6 månader från köptillfället, inte för att det spelar nån roll här.
Har du kvitto på vad du egentligen skulle fått och har betalat för? Det kan ju finnas möjligheter att stämma företaget för någon typ av kontraktsbrott där denna skäliga tid inte är aktuell. Jag är dock inte tillräckligt insatt i den typen av juridik. Det brukar sällan vara värt det för några tusenlappar dock.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Detta kommer du aldrig komma någonvart med, ett ÅR är... Bara sjukt. Okej om det tagit två veckor till sex innan du hann kolla upp/fixa allt hemma med flytt osv men inte ett år. Hade vi haft så lång tid skulle vi kunna returnera varor vi använt i ett år för fullt pris och köpa det "nya" när det kommer ut direkt. Sen rinse repeat.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Detta kommer du aldrig komma någonvart med, ett ÅR är... Bara sjukt. Okej om det tagit två veckor till sex innan du hann kolla upp/fixa allt hemma med flytt osv men inte ett år. Hade vi haft så lång tid skulle vi kunna returnera varor vi använt i ett år för fullt pris och köpa det "nya" när det kommer ut direkt. Sen rinse repeat.

Fast nu verkar det ju vara så att köparen beställt A och säljaren har levererat B. Blir svårt att upprepa detta om inte säljaren konstant skickar ut felaktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Fast nu verkar det ju vara så att köparen beställt A och säljaren har levererat B. Blir svårt att upprepa detta om inte säljaren konstant skickar ut felaktigt?

I fallet dator är det ju bara att byta ut gpun man fått mot nån billigare modell och säga "ni skickade fel". 1 år är helt orimlig tid att upptäcka ett ganska lätt kontrollerat fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MackinMike:

Dom tycker att det borde ha upptäckts tidigare. Vet att dom har rätt på det fronten. Tror knappast jag kommer få rätt vid arn

Äh, det där är ju bara svammel.

Har du upptäckt det nu, så är det nu du har upptäckt det. Hur ska man veta om reservhjulet inte passar om du aldrig försökt montera hjulet på bilen? Hur ska man veta att bilens motor är en 1.8 liter, och inte en 2.0 liter - under all plast?

En färdigbyggd burk kan vara beställd av en helt okunnig eller fast obrydd person. Och vardera läger kan ha koll på specifikationerna, men har ingen egentlig aning vad allting betyder.

Så till en dag, då den där tonåringen - med stenkoll på frames - gör upptäckten att de nämnda specifikationerna stämmer ej överens med vad den färdigbyggda burken faktiskt innehåller.

Jag tycker att det finns ingen tidsram för det här fenomenet. För råder en tidsram över detta fenomen, så kan alla färdigbyggda maskiner framöver säljas med fel (sämre) specifikationer till en kundkrets som ej fattar blå på innehållet, vilka tappar möjligheten efter ett par dagar, veckor, månader till att få rätt i ärendet.

Det har upptäckts försent - vilket bull sh*t. Har ett misstag uppdagats, så får man som företag räta till det.

Är din historia kring ärendet trovärdigt, att det uppdagats alldeles nyligt och du har rapporterat resultatet till företaget som sålt maskinen åt dig, så bör företaget äga upp till sitt misstag.

Permalänk
Medlem

Borde och borde. Å ena sidan vet jag från min arbetsplats flera som har "Nvidiagrafik" fast inte så bra koll på modellnummer. Å andra sidan, köper man en speldator borde man snart reagera om det i inställningarna står 3060 istället för 3070.

Men i nyare versioner av Windows går det ändå inte att hitta något i inställningarna, så om man ska förväntas ha koll på vilken modell av processor eller gpu man har, hur ofta tittar man på det om datorn upplevs fungera?

Jag tycker inte det är orimligt att gemene man upptäcker något sådant först när problem uppstår. Spelet kräver 4gb gpu-ram, man har bara 2, etc.

Inte alla som är så insatta.

Men det är lite synd att det gått nästan ett år. Enklare att få rätt om man hittar felen tidigare.

Kan ju vara mycket som är fel i burken. Moderkort etc? Vem vet. Vad säger serienummer på GPU, matchar det det 3070 som står på kvittot?

Kan ju inflika att mitt BORD i (påstått) MASSIV EK, som visade sig vara fuskigt faner, gick hela vändan till ARM-anmälan innan företaget backade och gav full återbetalning. Men där var ju bevisläget enklare, då läget var glasklart.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Vad jag läste har kund hämtat ut datorn fysiskt inte fått det skickat, sedan inte kollat upp att det var fel. Brukar ju vara en siffra alt bokstav som är skillnad mellan modellerna. Fortfarande, har man öppnat en vara och använt den i ett år utan att märka så... Vad ska ARN göra? inte direkt mycket.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

I fallet dator är det ju bara att byta ut gpun man fått mot nån billigare modell och säga "ni skickade fel". 1 år är helt orimlig tid att upptäcka ett ganska lätt kontrollerat fel.

Skrivet av teanox:

Vad jag läste har kund hämtat ut datorn fysiskt inte fått det skickat, sedan inte kollat upp att det var fel. Brukar ju vara en siffra alt bokstav som är skillnad mellan modellerna. Fortfarande, har man öppnat en vara och använt den i ett år utan att märka så... Vad ska ARN göra? inte direkt mycket.

Nu var mitt svar tilltänkt att addressera @teanox kommentar om rinse repeat. Det blir väldigt svårt att upprepa. Jag håller annars med om att köparen borde ha kontrollerat efter bästa förmåga tidigare.

Permalänk
Medlem

Kanske det sitter en plombering och är den intakt och de kollar serienummer så kan det gå vägen.

Hur upptäckte du det?

Permalänk
Medlem

Nu var mitt svar tilltänkt att addressera @teanox kommentar om rinse repeat. Det blir väldigt svårt att upprepa. Jag håller annars med om att köparen borde ha kontrollerat efter bästa förmåga tidigare.

Rinse repeat var ifall det nu "skulle" gå att komma år efter så skulle det ju gå att sätta i system för att man vill byta när något nytt kommer, det var tanken med min kommentar och varför det inte kommer att leda någonstans. Då man som kund faktiskt har ett ansvar att hålla koll på att man har fått rätt grejer med och inte bara butikens ansvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Som sagt så brukar 2 månader vara skälig tid att reklamera från det att du borde upptäckt felet.

Samtidigt kan skälig tid bero på vilken typ av vara det handlar om. Beställer man en gul t-shirt men får en blå bör man skäligen upptäcka det direkt. Men en datorkomponent? Om du hade frågat 100 människor på stan vilken grafikkrets deras dator har, hur många tror du hade vetat detta? Även många datorspelare har dålig koll på hårdvara. Och om datorn levereras med drivrutiner från Nvidia och spelen fungerar ungefär som förväntat, hur många kollar upp om grafikkortet verkligen är det beställda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Samtidigt kan skälig tid bero på vilken typ av vara det handlar om. Beställer man en gul t-shirt men får en blå bör man skäligen upptäcka det direkt. Men en datorkomponent? Om du hade frågat 100 människor på stan vilken grafikkrets deras dator har, hur många tror du hade vetat detta? Även många datorspelare har dålig koll på hårdvara. Och om datorn levereras med drivrutiner från Nvidia och spelen fungerar ungefär som förväntat, hur många kollar upp om grafikkortet verkligen är det beställda?

Ja som jag skrev i mitt första inlägg.
"Det kommer falla på om du borde ha upptäckt felet tidigare."

Men öppnar upp för rejält tolkningsläge och efter 1 år får man nog hoppas på goodwill.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar den här typen av butiksbyggda produkter, får man med originalkartonger till allt som sitter i?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag är av åsikten att konsumenter har många rättigheter, men även skyldigheter.
Om nu fel produkt levererats så har konsument ansvar att åtminstone kontrollera modellnummer vid leverans, har detta ej gjorts....
Om rätt produkt med fel innehåll har levererats så borde det ändå gå att ta det vidare. Däremot inom rimlighetens gränser. Ett år är nog utanför dessa gränser men det saknas nog prejudikat kring detta. Lämpligen tar man det till ARN om det inte går att komma överens, i andra hand rätten om man tycker det är värt att dra det så långt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Retur efter ett år är nog rätt orimligt, men om datorn du istället fick var billigare (jämfört med aktuella priser vid inköpstillfället) är väl en vettig kompromiss att få tillbaka mellanskillnaden. Förutsatt att du kan bevisa att fel vara levererades då.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Sötast

Känns inte helt rimligt för svensson att veta vilken gpu man har på en brebuilt kanske....

Känns heller inte helt rimligt att ett år senare få ersättare.
Man kan ju t.ex satt i ett annat grafikkort bara för att få ut ett extra 3070 å sätta i frugans dator t.ex
Visst är det också en möjlighet att testa efter 2 veckor men då kan iallafall leverantören kolla upp hur rimligt det är med modellen man då satt i om de har i lager och det är sannolikt att de gjort fel etc.

Betydligt svårare ett år senare.

Permalänk
Medlem

Serienumret ska stå på komponenterna, bara skicka in dessa nummer till butiken så de kan matcha mot deras listor så kommer de se att felet sitter hos dem, de bör åtgärda detta då du har tre års reklamationsrätt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Men i nyare versioner av Windows går det ändå inte att hitta något i inställningarna, så om man ska förväntas ha koll på vilken modell av processor eller gpu man har, hur ofta tittar man på det om datorn upplevs fungera?

Står i aktivitetshanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Står i aktivitetshanteraren.

Även i Task Manager och den är nog ännu vanligare att kika i.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz