Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kryptofokuserade Signature Bank stängs

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Vad är denna "meme-ekonomi" som du hela tiden nämner?

Konceptet bygger från början på att en aktie har hypats på grund av stor social spridning utan att det är grundat på vad aktien faktiskt borde vara värd. På samma sätt har vi intalats att det är livsfarligt om inflationen ligger under 2% och världens centralbanker har haft väldigt låga räntor under väldigt lång tid som uppmuntrat till att folk skall ta stora lån som de egentligen inte har råd att betala om räntorna vore normala, och hoppsan.. Nu har vi normala räntor och ekonomier världen över håller på att falla samman. Typ så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag har för mig att bankerna solidariskt betalar in till en central fond (tänk "bankkonto" snarare än "investeringsfond"), alltså även de banker som inte är på fallrepet.

Har för dig? Kan du hitta en källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har för dig? Kan du hitta en källa?

Du kan läsa lite om hur det fungerar inom EU här:
https://www.consilium.europa.eu/sv/policies/banking-union/pil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Som priser alltid satts med alla valutor någonsin, marknaden styr. Men eftersom alla handlar med fiat och vår lön kommer i fiat så kommer vi alltid bara konvertera kursen.

Om du syftar på att BTC är volatilt, ju fler som använder det desto mindre volatilt kommer det bli. Nu kommer on-chain BTC inte lämpa sig för vardagliga transaktioner utan blir snarare ens reserv.

Kan tillägga att, om alla använde BTC så skulle prissättning globalt vara ännu enklare eftersom BTC är en global valuta.

Så priserna kommer att sättas i fiat eller BTC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så priserna kommer att sättas i fiat eller BTC?

Det mesta vi köper är inte ursprungligen prissatt i SEK. Vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Det mesta vi köper är inte ursprungligen prissatt i SEK. Vad är problemet?

Jag ser ett problem att ha en ekonomi som är BTC-baserad då antalet BTC är fast. Jag undrar hur du ser på detta, om det kommer bli ett reelt problem eller att detta är tagit hänsyn till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag ser ett problem att ha en ekonomi som är BTC-baserad då antalet BTC är fast. Jag undrar hur du ser på detta, om det kommer bli ett reelt problem eller att detta är tagit hänsyn till.

Jag ser ett problem att ha en ekonomi där mängden pengar hela tiden ökar, ibland väldigt snabbt.
Priserna på varor får höjas hela tiden. Varför skulle man inte kunna ändra priset i BTC på en vara vid behov?
Varje BTC består även av 100 000 000 Satoshis, så de går att dela i tillräckligt små delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Vilket fyndigt svar! Varför kan jag inte betala med en fysisk produkt eller en andel i ett ekonomiskt instrument på nätet? Låt mig gissa...

Min fråga har dock ett ganska naturligt svar, som du kan läsa dig till på Wikipedia. Det faktum att kryptofanatiker aldrig kan svara på den belyser hur dåligt insatta i ekonomi ni är. Så fort det diskuteras kryptovalutor så kommer det högar med svammel om ideologi, foliehattsterorier om "mainstream media" och allmänt svammel. Men hittills har det varit noll kryptofanatiker som haft någon idé om hur man skulle kunna ta kryptovalutor från ett volatila spekulationsobjekt till något som är i närheten av användbart.

Alltså, jag har inget emot kryptovalutor i sig, men tyvärr har den absoluta majoriteten av deras förespråkare noll koll på hur ekonomi fungerar. Detta leder drar till sig lycksökare som inte förstår riskerna och spelar bort sina pengar, samt oseriösa aktörer som skor sig på dessa.

Det är bara att acceptera att din argumentation var bristfällig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Vilket fyndigt svar! Varför kan jag inte betala med en fysisk produkt eller en andel i ett ekonomiskt instrument på nätet? Låt mig gissa...

Min fråga har dock ett ganska naturligt svar, som du kan läsa dig till på Wikipedia. Det faktum att kryptofanatiker aldrig kan svara på den belyser hur dåligt insatta i ekonomi ni är. Så fort det diskuteras kryptovalutor så kommer det högar med svammel om ideologi, foliehattsterorier om "mainstream media" och allmänt svammel. Men hittills har det varit noll kryptofanatiker som haft någon idé om hur man skulle kunna ta kryptovalutor från ett volatila spekulationsobjekt till något som är i närheten av användbart.

Alltså, jag har inget emot kryptovalutor i sig, men tyvärr har den absoluta majoriteten av deras förespråkare noll koll på hur ekonomi fungerar. Detta leder drar till sig lycksökare som inte förstår riskerna och spelar bort sina pengar, samt oseriösa aktörer som skor sig på dessa.

Ju fler som har och använder till exempel bitcoin, desto mindre volatil kommer den bli, och mindre lämpad för spekulation. En viss naturlig volatilitet kommer alltid finnas då det inte finns någon central makt som sitter och manipulerar valutan.

Jag tycker inte att fiat är särskilt stabila heller då de ständigt tappar sitt värde. En av en valutas viktigaste egenskaper är att vara värdebevarare, något fiat bevisligen är usel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är bara att acceptera att din argumentation var bristfällig.

Vi kan väl ställa frågan på det här sättet istället:

Vilket värde har kryptovalutorna om de inte kan växlas till konventionell valuta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vi kan väl ställa frågan på det här sättet istället:

Vilket värde har kryptovalutorna om de inte kan växlas till konventionell valuta?

Men det kan dem. Vilket värde har SEK om det inte kan växlas till USD eller EUR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vi kan väl ställa frågan på det här sättet istället:

Vilket värde har kryptovalutorna om de inte kan växlas till konventionell valuta?

De är inte fullt konvertibla, lite som "mjukvaluta", men att säga att de saknar värde är inte sant. Kan du inte prissätta en sak, innebär det att det saknar värde? Sen räcker det att du går in till Coinbase så ser du att både Bitcoin, ETH har ett pris i USD.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mjukvaluta

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Jag ser ett problem att ha en ekonomi där mängden pengar hela tiden ökar, ibland väldigt snabbt.
Priserna på varor får höjas hela tiden. Varför skulle man inte kunna ändra priset i BTC på en vara vid behov?
Varje BTC består även av 100 000 000 Satoshis, så de går att dela i tillräckligt små delar.

Jag noterar att du svarar på min fråga med en motfråga så jag väljer att stoppa här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag noterar att du svarar på min fråga med en motfråga så jag väljer att stoppa här.

Bra då din fråga är irrelevant, jag rekommenderar dig att inte köpa bitcoin om du inte tycker det är något att ha. Svårare än så är det inte.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Nu släpper vi "bitcoins vara eller ickevara", det har inte riktigt med artikeln att göra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det där sista fattar jag inte. För att täcka förlusterna så måste de betala till fonderna?

Det finns en fond som banker i USA har betalat till sen den förra krisen. Det är den de kommer att använda om de måste.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det finns en fond som banker i USA har betalat till sen den förra krisen. Det är den de kommer att använda om de måste.

Jag har läst någonstans att det är cirka 40 cent per 100 dollar per år. 6 dollar per 100 dollar kommer man ändå inte långt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bitter? Jag är snarare strålande glad att det senaste halvåret kommit nyhet efter nyhet som dels sänker förtroendet för Krypto bland de som aldrig hakade på pyramidspelet och dels pekar på en allmänt växande skepsis. Det är lätt att vara positiv till något när det går bra än att hålla sig objektiv. Men jag har lyckats att inte syltas in i eländet och nu är det nog snart borta. Ge det 5-6 år till så är nog hela skiten bara en pinsam parentes i historien.

Har varit inne i kryptomarknaden sen 2017 och sett den utvecklas både positivt och negativt (då med massa skitprojekt som inte kommer att ge något). 98% av alla krypton kommer sannolikt att dö ut men det finns idag en hel del fungerande use cases som tillför något. Så du får nog läsa på lite mer om möjligheterna och vad som finns fungerande idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Har varit inne i kryptomarknaden sen 2017 och sett den utvecklas både positivt och negativt (då med massa skitprojekt som inte kommer att ge något). 98% av alla krypton kommer sannolikt att dö ut men det finns idag en hel del fungerande use cases som tillför något. Så du får nog läsa på lite mer om möjligheterna och vad som finns fungerande idag.

Somliga tycks ha glömt alla idiotiska projekt som IT-boomen ledde till, och kraschen som givetvis följde därpå. Det är samma sak med krypto. Väldigt mycket är hypeat skräp, det betyder inte att tekniken i sig saknar värde och funktion.

Permalänk
Medlem

Blev lite lättare för mig att förstå så delar:

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Det enda jag litar på är fysisk guld om man ska spara inget annat. Visst man får ingen ränta men det är inte värt om banken går åt he

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Nu är jag lååångt ifrån insatt i kryptovalutor så ta detta med en nya salt då jag i princip kan nada om detta. Men jag vill ändå lägga fram min lite filosofiska syn nu när ordalag som "demokratisk valuta" nämns.

Att säga att kryptovalutor, baserat på sin icke statliga /icke centraliserade natur därav är demokratiska klingar inte helt rätt. Det kommer aldrig vara lika för folk att bryta kryptovaluta iom att det kräver dels kunskap och om jag fattar rätt, stora investeringar i t.ex. GPU:er samt vetskap hur man använder dem energieffektivt, annars kammar man noll? Det innebär att de som de facto har tillgång till kryptovalutan eller åtminstone en ansenlig mängd blir en liten grupp individer: Ägare.

Min poäng är att även om valutan i sig är "öppen" så är det endast ett litet fåtal som i praktiken når den. Om det då finns en begränsad mängd att bryta innebär det att denna delas mellan dessa fåtalet spelare. Rent krasst kanske man kan likställa detta fåtal innehavare av kryptovaluta med bankernas bolagsstyrelser eller aktieägare? Det finns ju tyvärr alltid de som äger och de som inte äger. Ägande är makt, oavsett om det är mark, kapital eller produktionsmedel.

En annan fråga som kanske bygger än mer på min okunskap än filosofi: Om det nu inte kommer finnas mer än t.ex. 21 miljoner coins av en viss valuta. Vilka kommer i slutändan vilja slå sig in när alla 21 miljoner redan ligger i fickorna på andra aktörer? Jag ser heller inte hur handel med denna begränsade mängd ska lira i praktiken. Ska man belåna sig med coins som säkerhet och sedan använda statliga pengar?

Och för att runda tillbaka till filosofin. Om sagda 21 miljoner coins redan är brutna och i en grupps fickor. Hur blir det demokratiskt för den stora skaran som inte har några coins? En liten grupp är ägare, den stora massan är inte ägare.

Jag skriver inte för att provocera utan är genuint nyfiken. Jag eggas av tanken på fristående aktörer vad gäller decentralisering om det är gynnsamt ur ett fördelande perspektiv. Men jag ser hellre ett större statligt inflytande över finanserna än att krypto blir den nya privata miljadärsvalutan.

Håller med. Fuck those guys! Banker och andra privata företag med "samhällskritisk funktion" (i brist på bättre beskrivning) som inte spelar efter reglerna kan dra. Stater ska per definition agera för en säker valutakurs och medborgares intressen. Privata banker agerar per definition för privat vinst, inget annat.

Lite mer filosofiskt rant: Att hela vårt ekonomiska system med allt från löner till pension är beroende av privat ägda banker är trams och följer århundradets lögn om att "en fri marknad är till allas gagn". Pfft, trams hävdar jag! Privat ägande existerar av en anledning, att gynna ägarna. Det är liksom hela definitionen av privat ägande och är i sig inget fel, men kom igen, låt oss vara ärliga med det. En bank är inte kundernas kompis, inte heller försäkringsbolag, biltillverkare etc etc. De vill åt dina pengar. Simple!

Så kan vi alla snälla släppa idén /idyllen /sägnen om att en fri marknad i alla lägen är en frälsare? Det är inget annat än en myt!

Jag tror att en "fri marknad" kan samexistera på ett fungerande plan tillsammans med statligt ägande, men ett lands infrastruktur ska inte skötas av privata aktörer. Ingenting med ett vinstintresse sätter samhällets bästa främst, det har blivit uppenbart de senaste 20 åren för de som var naiva att tro något annat. Bostadsmarknaden är ett fantastiskt exempel...största tänkbara efterfrågan, men ändå är tillgången stryp och kontrollerad av bostadsbolag och markägare. El/energimarknaden är ett annat exempel.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Konceptet bygger från början på att en aktie har hypats på grund av stor social spridning utan att det är grundat på vad aktien faktiskt borde vara värd. På samma sätt har vi intalats att det är livsfarligt om inflationen ligger under 2% och världens centralbanker har haft väldigt låga räntor under väldigt lång tid som uppmuntrat till att folk skall ta stora lån som de egentligen inte har råd att betala om räntorna vore normala, och hoppsan.. Nu har vi normala räntor och ekonomier världen över håller på att falla samman. Typ så.

Fast inget av detta är ju en meme-ekonomi. Det är snarare den dåliga och oansvariga sidan av kapitalism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Fast inget av detta är ju en meme-ekonomi. Det är snarare den dåliga och oansvariga sidan av kapitalism.

Det har inte något med kapitalism att göra heller, i meningen ett fritt utbyte av varor och tjänster. Snarare borde man fråga sig varför vi listat ut att marknaden är bäst på att prissätta saker, men inte listat ut att det gäller även pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag tror att en "fri marknad" kan samexistera på ett fungerande plan tillsammans med statligt ägande, men ett lands infrastruktur ska inte skötas av privata aktörer. Ingenting med ett vinstintresse sätter samhällets bästa främst, det har blivit uppenbart de senaste 20 åren för de som var naiva att tro något annat. Bostadsmarknaden är ett fantastiskt exempel...största tänkbara efterfrågan, men ändå är tillgången stryp och kontrollerad av bostadsbolag och markägare. El/energimarknaden är ett annat exempel.

Amen! Tänker precis lika dant.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W