Kryptofokuserade Signature Bank stängs

Permalänk
Medlem

@Ozzed

Låtsaspengar? Din arbetsgivare ger dig en bunt med sedlar och mynt på löningsdag?

Om inte så har du, likt majoriteten låtsaspengar MEN ”vi” har satt ett faktiskt värde på dessa.

Bitcoin och Etherium är är mig veterligen de enda energislukarna medans vi har VeChain och XRP t.ex som är brutalt energikonservativa/snåla, det finns en anledning till att världen håller på att konvertera till CBDC’er, du har säkert koll på detta, bara mina tankar i det hela.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@Ozzed

Låtsaspengar? Din arbetsgivare ger dig en bunt med sedlar och mynt på löningsdag?

Om inte så har du, likt majoriteten låtsaspengar MEN ”vi” har satt ett faktiskt värde på dessa.

Bitcoin och Etherium är är mig veterligen de enda energislukarna medans vi har VeChain och XRP t.ex som är brutalt energikonservativa/snåla, det finns en anledning till att världen håller på att konvertera till CBDC’er, du har säkert koll på detta, bara mina tankar i det hela.

Du kan stryka Ethereum då de gick över till Proof of stake för ett halvår sedan och sänkte energiförbrukningen med något i stil med 99,9%

Sedan är ju CBDCs och kryptovalutor extremt annorlunda då CBDCs är en totalitär stats våta dröm medan kryptovalutor ger friheter till befolkningen. Dvs i princip motsatsen, trots att man kan bygga båda på blockkedjeteknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Meanwhile: BTC +17.46% senaste 24 timmarna
Det är fiat bankerna som tappar förtroende.

Känns sunt och bra att basera sin åsikt om Krypto på värdet på en viss smak de senaste 24 timmarna och Bitcoin dessutom? Som i princip har överges av hobbygrävare redan för 10 år sedan och numera bara grävs av ASICS om ens alls. Men att dina argument är de bästa jag sett i tråden hittills säger ju en hel del om hur "lätt" de som är för fortfarande har det

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@PatrickP
Du har helt rätt ang. Ether, totalt varit ute ur den leken ett tag och missade att de gick över till POF eller glömde bort det helt enkelt.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Nu faller kryptocirkusen som ett korthus. Synd om dom som investerat hus och hem i eländet

Ingen vettig person investerar i krypto, man spekulerar i krypto. Med tanke på hur många kryptoinstitut som fallit hittills bör de som sysslar med krypto inse riskerna vid det här laget.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Känns sunt och bra att basera sin åsikt om Krypto på värdet på en viss smak de senaste 24 timmarna och Bitcoin dessutom? Som i princip har överges av hobbygrävare redan för 10 år sedan och numera bara grävs av ASICS om ens alls. Men att dina argument är de bästa jag sett i tråden hittills säger ju en hel del om hur "lätt" de som är för fortfarande har det

Bitcoin är kungen, resten är shitcoins inte helt olikt dina älskade fiat.

"Om ens alls" säger en hel del om hur lite du kan om krypto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Dagar efter stängningen av tech-orienterade Silicon Valley Bank tar amerikanska myndigheter kontroll över och stänger Signature Bank, med tungt kryptofokus.

Läs hela artikeln här

Mainstream går såklart ut med "kryptofokuserad bank" känns som fake news/damage control för att försöka lugna folket från fler bank runs och få dem att tro att "everythingisfine.jpg" men det kommer nog falla fler banker inom kort då detta fallet inte var direkt kopplat till deras kryptoaffärer.

https://youtu.be/_bUcyfvysWo?t=1113

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Bitcoin är kungen, resten är shitcoins inte helt olikt dina älskade fiat.

"Om ens alls" säger en hel del om hur lite du kan om krypto.

Ja det är ju mycket lättare att bara säga att någons åsikter är skit istället för att komma med motargument, för det kräver varken ansträngning eller kunskap

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Mainstream går såklart ut med "kryptofokuserad bank" känns som fake news/damage control för att försöka lugna folket från fler bank runs och få dem att tro att "everythingisfine.jpg" men det kommer nog falla fler banker inom kort då detta fallet inte var direkt kopplat till deras kryptoaffärer.

https://youtu.be/_bUcyfvysWo?t=1113

Fast det är väl bara crypto bros som inte bryr sig om att läsa en hel artikel och därmed inte förstår vad som skrivits. De hade ju fokus på krypto och ingen hävdar att det var p.g.a. detta som de stängdes.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är ju mycket lättare att bara säga att någons åsikter är skit istället för att komma med motargument, för det kräver varken ansträngning eller kunskap

Något man enkelt kan producera fler utav är inte en bra värdebevarare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Något man enkelt kan producera fler utav är inte en bra värdebevarare.

<Uppladdad bildlänk>

OK. Med det resonemanget, vad ska vi med Krypto till när det redan finns annat som det finns en begränsad mängd av? De får det ju att låta som om konceptet med att begränsade saker är värdefulla inte existerade innan Krypto.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK. Med det resonemanget, vad ska vi med Krypto till när det redan finns annat som det finns en begränsad mängd av? De får det ju att låta som om konceptet med att begränsade saker är värdefulla inte existerade innan Krypto.

Förespråkarna brukar prata om decentralisering, att statliga aktörer inte har lika stor makt som en vanlig valuta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK. Med det resonemanget, vad ska vi med Krypto till när det redan finns annat som det finns en begränsad mängd av? De får det ju att låta som om konceptet med att begränsade saker är värdefulla inte existerade innan Krypto.

Enkla att dela på, enkla att överföra över hela jorden snabbt och utan en central aktör som bestämmer över dina pengar. Det kommer aldrig finnas mer än 21 miljoner BTC och inga fraktionella reserver med egna wallets.

Vad har du för förslag? Guld? Som till stor del har ett manipluerat pris och mycket opraktiskt att hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förespråkarna brukar prata om decentralisering, att statliga aktörer inte har lika stor makt som en vanlig valuta

Ja, och det är väl lätt att förstå om man inte litar på staten som består av individer man själv varit med och röstat fram i en demokratisk process. Jag tillhör ju dock dem som tycker att demokrati är bättre än alternativen (även om det såklart inte är problemfritt) så för mig väger det argumentet helium.

Skrivet av micke1m:

Enkla att dela på, enkla att överföra över hela jorden snabbt och utan en central aktör som bestämmer över dina pengar. Det kommer aldrig finnas mer än 21 miljoner BTC och inga fraktionella reserver med egna wallets.

Vad har du för förslag? Guld? Som till stor del har ett manipluerat pris och mycket opraktiskt att hantera.

Argumenten bygger som sagt till stor del på att det är något fel på centralisering. Men man kan väl försöka rätta till ett system innan man kräver att det ska bytas ut helt, kan jag tycka. Ponera t. ex att bankerna var hårdare reglerade av staten, att de beskattades mer och att kapitaltäckningskraven var mycket högre. Då tror jag inte vi skulle ha de problem som vissa nu säger att krypto är lösningen på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Enkla att dela på, enkla att överföra över hela jorden snabbt och utan en central aktör som bestämmer över dina pengar. Det kommer aldrig finnas mer än 21 miljoner BTC och inga fraktionella reserver med egna wallets.

Vad har du för förslag? Guld? Som till stor del har ett manipluerat pris och mycket opraktiskt att hantera.

Om kryptovalutor är så jättebra, varför kan jag inte betala med dem när jag handlar på nätet?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, och det är väl lätt att förstå om man inte litar på staten som består av individer man själv varit med och röstat fram i en demokratisk process. Jag tillhör ju dock dem som tycker att demokrati är bättre än alternativen (även om det såklart inte är problemfritt) så för mig väger det argumentet helium.

Argumenten bygger som sagt till stor del på att det är något fel på centralisering. Men man kan väl försöka rätta till ett system innan man kräver att det ska bytas ut helt, kan jag tycka. Ponera t. ex att bankerna var hårdare reglerade av staten, att de beskattades mer och att kapitaltäckningskraven var mycket högre. Då tror jag inte vi skulle ha de problem som vissa nu säger att krypto är lösningen på.

Du som gillar demokrati. Bitcoin är det närmsta vi kommit demokratiska pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Om kryptovalutor är så jättebra, varför kan jag inte betala med dem när jag handlar på nätet?

Det kan du om du skaffar ett krypto betalkort. Men gör du vinst måste du deklarera för det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

"...En orsak kan vara rädsla för en så kallad bank run, där kunder i massor plockar ut sina pengar samtidigt..." <-- ur artikeln.

Kanske god tid att testa våra nyliberala finanser i landet lagom för att se vad som händer om någon miljon personer tar ut allt sitt på Swedbank/Nordea/SEB m.fl. , enligt våra direktörer och flesta politiker är finanserna i sverige mer eller mindre guld och gröna skogar - "vi är redo".

Dock nice att stor-krypto just nu iaf verkar hålla emot, en liten antydan att det är ett separat system även om det ofta följer dollarn. Och antagligen kommer krascha om det blir någon kris.

Detta löser fria marknaden lätt! (ironi). Snart kommer samma käftar att gapa högt efter bidrag, eller vad man väljer att kalla det när allmosa delas ut till folk utanför betongblocken för sina kassa investeringar och tilltro i vissa banker/bolag.

Nordea kan få frysa i evig is för mig. Istället för att följa statens direktiv genom att sätta undan pengar för en ev. framtida bankkris så flyttade de huvudkontoret till Finland istället. Förstår inte varför någon vill spara pengar i en sådan skitbank.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Du som gillar demokrati. Bitcoin är det närmsta vi kommit demokratiska pengar.

Där ligger nog Monero närmare med tanke på att vem som helst kan gräva med sin processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Nu faller kryptocirkusen som ett korthus. Synd om dom som investerat hus och hem i eländet

Bitcoin & Ethereum upp 20% idag, men okej

Skrivet av Phod:

Om kryptovalutor är så jättebra, varför kan jag inte betala med dem när jag handlar på nätet?

Om guld är så jättebra, varför kan jag inte betala med det när jag handlar på nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sval:

Där ligger nog Monero närmare med tanke på att vem som helst kan gräva med sin processor.

Okej vi kan säga krypto istället.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Det gör de säkert om de måste, men det är inte fallet här. Från länken ovan:

Fetstilen är min, men i övrigt är det ett direkt citat från amerikanska finansdepartementet. Man räknar med att det inte blir några förluster alls (dvs, man tar över tillgångar som täcker de utgifter man har till kontoinnehavare - det är bara det att de är tillgångar som man inte kan sälja tillräckligt fort) och om det blir förluster så täcks de av den fond som bankerna tvingas betala till specifikt för att täcka upp sånt här. De har inte kommit till punkten "trycka pengar" än.

Det där sista fattar jag inte. För att täcka förlusterna så måste de betala till fonderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Det kommer aldrig finnas mer än 21 miljoner BTC och inga fraktionella reserver med egna wallets.

Hur anser du att varor och tjänster skall prissättas i BTC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Bitcoin & Ethereum upp 20% idag, men okej

Om guld är så jättebra, varför kan jag inte betala med det när jag handlar på nätet?

Klart du kan betala med guld. Bara skicka guldtackan per post och skriva ordernummer:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det där sista fattar jag inte. För att täcka förlusterna så måste de betala till fonderna?

Jag har för mig att bankerna solidariskt betalar in till en central fond (tänk "bankkonto" snarare än "investeringsfond"), alltså även de banker som inte är på fallrepet.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Du som gillar demokrati. Bitcoin är det närmsta vi kommit demokratiska pengar.

Nu är jag lååångt ifrån insatt i kryptovalutor så ta detta med en nya salt då jag i princip kan nada om detta. Men jag vill ändå lägga fram min lite filosofiska syn nu när ordalag som "demokratisk valuta" nämns.

Att säga att kryptovalutor, baserat på sin icke statliga /icke centraliserade natur därav är demokratiska klingar inte helt rätt. Det kommer aldrig vara lika för folk att bryta kryptovaluta iom att det kräver dels kunskap och om jag fattar rätt, stora investeringar i t.ex. GPU:er samt vetskap hur man använder dem energieffektivt, annars kammar man noll? Det innebär att de som de facto har tillgång till kryptovalutan eller åtminstone en ansenlig mängd blir en liten grupp individer: Ägare.

Min poäng är att även om valutan i sig är "öppen" så är det endast ett litet fåtal som i praktiken når den. Om det då finns en begränsad mängd att bryta innebär det att denna delas mellan dessa fåtalet spelare. Rent krasst kanske man kan likställa detta fåtal innehavare av kryptovaluta med bankernas bolagsstyrelser eller aktieägare? Det finns ju tyvärr alltid de som äger och de som inte äger. Ägande är makt, oavsett om det är mark, kapital eller produktionsmedel.

En annan fråga som kanske bygger än mer på min okunskap än filosofi: Om det nu inte kommer finnas mer än t.ex. 21 miljoner coins av en viss valuta. Vilka kommer i slutändan vilja slå sig in när alla 21 miljoner redan ligger i fickorna på andra aktörer? Jag ser heller inte hur handel med denna begränsade mängd ska lira i praktiken. Ska man belåna sig med coins som säkerhet och sedan använda statliga pengar?

Och för att runda tillbaka till filosofin. Om sagda 21 miljoner coins redan är brutna och i en grupps fickor. Hur blir det demokratiskt för den stora skaran som inte har några coins? En liten grupp är ägare, den stora massan är inte ägare.

Jag skriver inte för att provocera utan är genuint nyfiken. Jag eggas av tanken på fristående aktörer vad gäller decentralisering om det är gynnsamt ur ett fördelande perspektiv. Men jag ser hellre ett större statligt inflytande över finanserna än att krypto blir den nya privata miljadärsvalutan.

Skrivet av Wiggin:

Nordea kan få frysa i evig is för mig. Istället för att följa statens direktiv genom att sätta undan pengar för en ev. framtida bankkris så flyttade de huvudkontoret till Finland istället. Förstår inte varför någon vill spara pengar i en sådan skitbank.

Håller med. Fuck those guys! Banker och andra privata företag med "samhällskritisk funktion" (i brist på bättre beskrivning) som inte spelar efter reglerna kan dra. Stater ska per definition agera för en säker valutakurs och medborgares intressen. Privata banker agerar per definition för privat vinst, inget annat.

Lite mer filosofiskt rant: Att hela vårt ekonomiska system med allt från löner till pension är beroende av privat ägda banker är trams och följer århundradets lögn om att "en fri marknad är till allas gagn". Pfft, trams hävdar jag! Privat ägande existerar av en anledning, att gynna ägarna. Det är liksom hela definitionen av privat ägande och är i sig inget fel, men kom igen, låt oss vara ärliga med det. En bank är inte kundernas kompis, inte heller försäkringsbolag, biltillverkare etc etc. De vill åt dina pengar. Simple!

Så kan vi alla snälla släppa idén /idyllen /sägnen om att en fri marknad i alla lägen är en frälsare? Det är inget annat än en myt!

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Om guld är så jättebra, varför kan jag inte betala med det när jag handlar på nätet?

Vilket fyndigt svar! Varför kan jag inte betala med en fysisk produkt eller en andel i ett ekonomiskt instrument på nätet? Låt mig gissa...

Min fråga har dock ett ganska naturligt svar, som du kan läsa dig till på Wikipedia. Det faktum att kryptofanatiker aldrig kan svara på den belyser hur dåligt insatta i ekonomi ni är. Så fort det diskuteras kryptovalutor så kommer det högar med svammel om ideologi, foliehattsterorier om "mainstream media" och allmänt svammel. Men hittills har det varit noll kryptofanatiker som haft någon idé om hur man skulle kunna ta kryptovalutor från ett volatila spekulationsobjekt till något som är i närheten av användbart.

Alltså, jag har inget emot kryptovalutor i sig, men tyvärr har den absoluta majoriteten av deras förespråkare noll koll på hur ekonomi fungerar. Detta leder drar till sig lycksökare som inte förstår riskerna och spelar bort sina pengar, samt oseriösa aktörer som skor sig på dessa.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En bank som levde på startups som tack vare meme-ekonomin kunde starta företag baserade kring fåniga buzzwords och döfödda idéer. Inte konstigt att den också fick slå igen portarna.

Notera: Ja, jag vet att sådant funkar när vi har nollränta och meme-ekonomi. Men sådant varar ju inte för alltid så de var dumma som lät finansvalpar med "hippa coola idéer som kidsen kommer älska" få finansiering för sina tramsiga startups.

Vad är denna "meme-ekonomi" som du hela tiden nämner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur anser du att varor och tjänster skall prissättas i BTC?

Som priser alltid satts med alla valutor någonsin, marknaden styr. Men eftersom alla handlar med fiat och vår lön kommer i fiat så kommer vi alltid bara konvertera kursen.

Om du syftar på att BTC är volatilt, ju fler som använder det desto mindre volatilt kommer det bli. Nu kommer on-chain BTC inte lämpa sig för vardagliga transaktioner utan blir snarare ens reserv.

Kan tillägga att, om alla använde BTC så skulle prissättning globalt vara ännu enklare eftersom BTC är en global valuta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Nu är jag lååångt ifrån insatt i kryptovalutor så ta detta med en nya salt då jag i princip kan nada om detta. Men jag vill ändå lägga fram min lite filosofiska syn nu när ordalag som "demokratisk valuta" nämns.

Att säga att kryptovalutor, baserat på sin icke statliga /icke centraliserade natur därav är demokratiska klingar inte helt rätt. Det kommer aldrig vara lika för folk att bryta kryptovaluta iom att det kräver dels kunskap och om jag fattar rätt, stora investeringar i t.ex. GPU:er samt vetskap hur man använder dem energieffektivt, annars kammar man noll? Det innebär att de som de facto har tillgång till kryptovalutan eller åtminstone en ansenlig mängd blir en liten grupp individer: Ägare.

Min poäng är att även om valutan i sig är "öppen" så är det endast ett litet fåtal som i praktiken når den. Om det då finns en begränsad mängd att bryta innebär det att denna delas mellan dessa fåtalet spelare. Rent krasst kanske man kan likställa detta fåtal innehavare av kryptovaluta med bankernas bolagsstyrelser eller aktieägare? Det finns ju tyvärr alltid de som äger och de som inte äger. Ägande är makt, oavsett om det är mark, kapital eller produktionsmedel.

En annan fråga som kanske bygger än mer på min okunskap än filosofi: Om det nu inte kommer finnas mer än t.ex. 21 miljoner coins av en viss valuta. Vilka kommer i slutändan vilja slå sig in när alla 21 miljoner redan ligger i fickorna på andra aktörer? Jag ser heller inte hur handel med denna begränsade mängd ska lira i praktiken. Ska man belåna sig med coins som säkerhet och sedan använda statliga pengar?

Och för att runda tillbaka till filosofin. Om sagda 21 miljoner coins redan är brutna och i en grupps fickor. Hur blir det demokratiskt för den stora skaran som inte har några coins? En liten grupp är ägare, den stora massan är inte ägare.

Jag skriver inte för att provocera utan är genuint nyfiken. Jag eggas av tanken på fristående aktörer vad gäller decentralisering om det är gynnsamt ur ett fördelande perspektiv. Men jag ser hellre ett större statligt inflytande över finanserna än att krypto blir den nya privata miljadärsvalutan.

Håller med. Fuck those guys! Banker och andra privata företag med "samhällskritisk funktion" (i brist på bättre beskrivning) som inte spelar efter reglerna kan dra. Stater ska per definition agera för en säker valutakurs och medborgares intressen. Privata banker agerar per definition för privat vinst, inget annat.

Lite mer filosofiskt rant: Att hela vårt ekonomiska system med allt från löner till pension är beroende av privat ägda banker är trams och följer århundradets lögn om att "en fri marknad är till allas gagn". Pfft, trams hävdar jag! Privat ägande existerar av en anledning, att gynna ägarna. Det är liksom hela definitionen av privat ägande och är i sig inget fel, men kom igen, låt oss vara ärliga med det. En bank är inte kundernas kompis, inte heller försäkringsbolag, biltillverkare etc etc. De vill åt dina pengar. Simple!

Så kan vi alla snälla släppa idén /idyllen /sägnen om att en fri marknad i alla lägen är en frälsare? Det är inget annat än en myt!

De allra flesta köper krypton, ytterst få som minar. Vem som helst kan växla sin fiat mot BTC. Om dina miljardärer bara sitter på sin krypto, vad ska dom med den till? I det hypotetiska scenariot skulle valutans kurs vara 0 SEK. Det vill säga de skulle börja sälja sin krypto långt innan den är där.

Ett stort problem med fiat är att det är alltid någon som kan skapa fler utav dem och därmed i praktiken stjäla från alla som redan har valutan. Det är även ett problem att folk får sina bankkonton nerstängda varje dag.