Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

Kollade min egna faktura och den stämmer. Skriv gärna in svaret du får från Telia i tråden, kan kanske hjälpa någon annan i framtiden

https://i.imgur.com/7eLy5x3.png

Uppdaterar när jag har fått något svar från Telia ...

Då brytpunkten var den andra istället för det förste så blev det "fel i systemet" , skulle justerat på nästa faktura(Mars).

Visa signatur

chmod 775

Permalänk

Fyfan vad jag hatar GC/IP-Only. Att dom får statligt stöd och ignorera landsbygden medans dom höjer priset inom sitt nät. Bahnhof 500/500 gick från 399 till 499. För 8 år den var 1Gbit 350 kr.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av WeAreASmallCompany:

Fyfan vad jag hatar GC/IP-Only. Att dom får statligt stöd och ignorera landsbygden medans dom höjer priset inom sitt nät. Bahnhof 500/500 gick från 399 till 499. För 8 år den var 1Gbit 350 kr.

Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

Hemma har Bahnhof höjt 100/100 till 449 kr per månad. Bredband 2 ligger en hundring under.

Är glad att jag kör Telia 500/500.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur det blir med bredband/TV-erbjudanden kring Black Friday? Vi har precis flyttat och köpte obundet med 1 månads uppsägning, ska man säga upp det 1 månad innan BF för att ta del av erbjudanden som kommer? Har öppet fiber.

Inlägg flyttad /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Är det någon som vet hur det blir med bredband/TV-erbjudanden kring Black Friday? Vi har precis flyttat och köpte obundet med 1 månads uppsägning, ska man säga upp det 1 månad innan BF för att ta del av erbjudanden som kommer? Har öppet fiber.

Med samma leverantör brukar de kräva att du inte varit kund på 1 år (12 månader). För att byta till annan leverantör finns ju inga krav alls mer än bindningstid och uppsägningstid.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Är det någon som vet hur det blir med bredband/TV-erbjudanden kring Black Friday? Vi har precis flyttat och köpte obundet med 1 månads uppsägning, ska man säga upp det 1 månad innan BF för att ta del av erbjudanden som kommer? Har öppet fiber.

De senaste två, tre åren (minst) har iallafall Telia erbjudit 500/500 för arbetskostnad 299/månad med bindningstid ett år. Jag har utan friktion ringt in och fått det förlängt ett år (ordninare pris från Telia för den uppkopplingen hos mig är nog 699 el 799 om jag minns rätt. Dock har det förekommit strul för andra som försökt det här då vissa säljare fått instruktion om att de inte får förlänga på detta vis men andra inte osv. Ihärdighet har löst det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Är det någon som vet hur det blir med bredband/TV-erbjudanden kring Black Friday? Vi har precis flyttat och köpte obundet med 1 månads uppsägning, ska man säga upp det 1 månad innan BF för att ta del av erbjudanden som kommer? Har öppet fiber.

Jag har för mig att Bahnhof också körde någon deal på 1000/1000 och 10000/10000

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

De senaste två, tre åren (minst) har iallafall Telia erbjudit 500/500 för arbetskostnad 299/månad med bindningstid ett år. Jag har utan friktion ringt in och fått det förlängt ett år (ordninare pris från Telia för den uppkopplingen hos mig är nog 699 el 799 om jag minns rätt. Dock har det förekommit strul för andra som försökt det här då vissa säljare fått instruktion om att de inte får förlänga på detta vis men andra inte osv. Ihärdighet har löst det dock.

För att vara (eller snarare fråga!) övertydlig(t): —visst ringde du då under pågående Black Week kampanj ett år efter senaste teckningstillfället?

Hoppade på Telias kampanj förra året och ser såklart gärna att det mycket förmånliga priset fortsätter. Vore synd att missa kampanjen p g a någon teknikalitet såsom exempelvis att abonnemanget måste sägas upp först eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

För att vara (eller snarare fråga!) övertydlig(t): —visst ringde du då under pågående Black Week kampanj ett år efter senaste teckningstillfället?

Hoppade på Telias kampanj förra året och ser såklart gärna att det mycket förmånliga priset fortsätter. Vore synd att missa kampanjen p g a någon teknikalitet såsom exempelvis att abonnemanget måste sägas upp först eller dylikt.

Jag förlängde strax efter de började kampanjen förra året.
Telenor brukar ha en också om Telia skulle strula i år.

Med all inflation skulle jag dock inte bli förvånad om priset höjs lite i år, 349 eller 399 kanske.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

För att vara (eller snarare fråga!) övertydlig(t): —visst ringde du då under pågående Black Week kampanj ett år efter senaste teckningstillfället?

Hoppade på Telias kampanj förra året och ser såklart gärna att det mycket förmånliga priset fortsätter. Vore synd att missa kampanjen p g a någon teknikalitet såsom exempelvis att abonnemanget måste sägas upp först eller dylikt.

Yes, ringde när kampanjen gällde såklart, och fick ordnat så att när nuvarande bindningstid tar slut tar ett nytt år med nice price vid (slutet december för min del).

Permalänk
Medlem

Just fyi: jag ringde nu o pratade lite med Telia om detta. Fick höra ”Black Friday erbjudandet är ett erbjudande för nya kunder och det spelar ingen roll om du säger upp abonnemanget en månad i förväg, du kommer ändå inte kunna ta del av eventuella Black Friday erbjudanden. Dom är för nya kunder. Men däremot kan du få det här personliga ganska dåliga erbjudandet av mig idag.”

Det är väl som jag förstår såhär det låter varje år.
Men dom behåller ju hellre kunderna än låter oss gå vidare till andra operatörer, så, historiskt sett verkar det ju som att vi befintliga kunder får erbjudandet ändå.

Och om dom inte gör så i år, då bara byter man leverantör.

250/250 för 499/månad ville han erbjuda. Bredband2 erbjuder 1000/1000 för samma pris just nu (485kr/mån). Så, jag sa förstås nej tack.

Permalänk
Medlem

Pratade också med Telia. Han erbjöd ett högt pris om jag band mig igen. Sen rekommenderade han att vänta till black friday när jag sa nej. Jag sa ändå upp mitt abonnemang för det kunde man ringa och ångra sen. Min bindningstid går ut under Telias black week. Tänkte ringa då och kolla om jag kan hoppa på igen. Anledningen till att jag sa upp var för att deras "ordinarie pris" är ocker och jag vill inte riskera att behöva betala det under en uppsägningstid om jag inte får en bf-deal igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scaleo86:

Just fyi: jag ringde nu o pratade lite med Telia om detta. Fick höra ”Black Friday erbjudandet är ett erbjudande för nya kunder och det spelar ingen roll om du säger upp abonnemanget en månad i förväg, du kommer ändå inte kunna ta del av eventuella Black Friday erbjudanden. Dom är för nya kunder. Men däremot kan du få det här personliga ganska dåliga erbjudandet av mig idag.”

Det är väl som jag förstår såhär det låter varje år.
Men dom behåller ju hellre kunderna än låter oss gå vidare till andra operatörer, så, historiskt sett verkar det ju som att vi befintliga kunder får erbjudandet ändå.

Och om dom inte gör så i år, då bara byter man leverantör.

250/250 för 499/månad ville han erbjuda. Bredband2 erbjuder 1000/1000 för samma pris just nu (485kr/mån). Så, jag sa förstås nej tack.

Har varit snack om detta tidigare black friday.
Beror helt på vem man pratar med verkar det som, tycker det är sjukt det ska vara så.
Tror förra omgången så behövdes 3 samtal till support för att få del av erbjudandet. Vissa löser det direkt.
Men får du ett nej första, då vill du säga upp, då skickar dem dig vidare, och där frågar dem varför, black friday erbjudandet. Sen löser dem det. Om nu inte första person löste det erbjudandet.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jag sa också upp. Vill inte heller råka ut för ockerpriserna.

Det verkar ju ändå vara 30 dagar uppsägningstid, så jag ser det som smart att säga upp nu oavsett. Så att man rent tekniskt har möjligheten att välja en annan leverantör på Black Friday OM Telia fet-krånglar med oss alla (”nya riktlinjer” eller whatever).

Annars tror jag risken är att man får betala 1 månad Telia ockerpris under sina 30 dagar uppsägningstid om man säger upp på Black Friday och binder upp sig på en annan leverantör.

Troligen kommer dom ju välja att ge oss erbjudandet. Men jag ser ingen nackdel i att play it safe. Kanske är det värt för er andra att fundera på också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scaleo86:

Jag sa också upp. Vill inte heller råka ut för ockerpriserna.

Det verkar ju ändå vara 30 dagar uppsägningstid, så jag ser det som smart att säga upp nu oavsett. Så att man rent tekniskt har möjligheten att välja en annan leverantör på Black Friday OM Telia fet-krånglar med oss alla (”nya riktlinjer” eller whatever).

Annars tror jag risken är att man får betala 1 månad Telia ockerpris under sina 30 dagar uppsägningstid om man säger upp på Black Friday och binder upp sig på en annan leverantör.

Troligen kommer dom ju välja att ge oss erbjudandet. Men jag ser ingen nackdel i att play it safe. Kanske är det värt för er andra att fundera på också.

Jag lade upp en notis när jag behöver säga upp mitt avtal, just för slippa betala 699:- ifall man skulle kunna hoppa på andra framtida B-Friday deals

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

byter mitt bahnhof om 1 mån.
Deras höjningar är inte roliga när man ser konkurenter har lägre.

och när jag försöka först säga upp det så försökte hon i chatten att få mig betala en mån extra.
trots att ja vet att bindningstiden är till 22 Nov.
Så för att jag ska få mitt avslut på just det datumet måste ja meddela innan 22 Okt, men hon säger att dom kan tidigast sätta avslut 5/11, dvs då blir jag tvungen att betala för dec också pga 22/10 har redan passerat.
Och när jag påtalar detta, så vänder hon på en femma och säger att ja 22/10 gäller för det skall den 22/11 avslutas.
Och nu bryts mitt den 22 som det är sagt.

Valde NWT Media bredband, 100mbit för 271kr/mån i 1 år.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Har nyligen flyttat och då försökte telia bryta mitt avtal på 299:- för det var "dyrare" där jag bodde. Kunde först inte få samma bredband 500/500 för 299:- utan de ville att jag skulle betala för 500/100 och betala 549:- istället för deras vanliga 699:- eller liknande, men de kunde gå ner till 499:- har jag för mig att de sa senare.
Väntade en vecka och då gick det super bra med 299:- avtalet ut.

Blir spännande att se vad de säger om jag frågar om nytt BF erbjudande. Kikat på andra redan så finns ju massor att välja på.
Dock tror jag att priset kommer vara högre än 299:- i år på dem flesta.

Permalänk
Medlem

Jag ringde Telia idag för att säga upp mitt 299:- abonnemang inför BF. Ordinarie pris blir 699 efter nyår.
Dom erbjöd mig förlängning 500/500 för 449 :- vilket jag tyckte var ok. Så jag fortsätter ett år till med Telia.
449 är för mig helt OK för 500/500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Jag ringde Telia idag för att säga upp mitt 299:- abonnemang inför BF. Ordinarie pris blir 699 efter nyår.
Dom erbjöd mig förlängning 500/500 för 449 :- vilket jag tyckte var ok. Så jag fortsätter ett år till med Telia.
449 är för mig helt OK för 500/500.

Du får dock 1000/1000 för 485kr just nu med Bredband2. Så, jag tror definitivt du kan komma mycket billigare undan om du väntar till BF.

Du ska ha 14 dagar ångerrätt vid distansavtal, om du skulle vara intresserad av att ändra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Jag ringde Telia idag för att säga upp mitt 299:- abonnemang inför BF. Ordinarie pris blir 699 efter nyår.
Dom erbjöd mig förlängning 500/500 för 449 :- vilket jag tyckte var ok. Så jag fortsätter ett år till med Telia.
449 är för mig helt OK för 500/500.

Absolut helg okej!
Men har man inte 30 dagar ånger vid distans?
Isåfall borde du kunna eventuellt hoppa deras BF erbjudande ifall det skulle komma ett sådant.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Jag ringde Telia idag för att säga upp mitt 299:- abonnemang inför BF. Ordinarie pris blir 699 efter nyår.
Dom erbjöd mig förlängning 500/500 för 449 :- vilket jag tyckte var ok. Så jag fortsätter ett år till med Telia.
449 är för mig helt OK för 500/500.

Varför gör man så istället för att vänta tre veckor och se om det kostar 299 igen?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Ringde precis Telia och sa upp mitt 299 kr abb så det går ut lagom till black friday. De försökte inte ens få mig ett stanna och erbjöd inte nåt till min förvåning... har haft telia BF-erbjudande nu i 2 år och varit nöjd men då jag värnar om min integritet så lutar det åt att bli bahnhof framöver även om det blir dyrare än 299kr för 500/500.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 7600 | Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX 3070 Suprim | Minnen: Kingston DDR5 6000MHz 2x16GB | PSU: Seasonic FOCUS GX 850W | CPU-kylare: Deepcool Castle 360EX | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB & Crucial MX500 | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Profil på Swedroid: Reddington

Permalänk
Medlem

Jag har inget bredband idag men har haft Bahnhof tidigare och som jag var väldigt nöjd med. Undrar om man kan haffa en bra deal med dom på BF? Kanske binda mig en längre period till ett bra pris och kanske publikt IP på köpet? Minst 250Mbit iaf. Hur ska man förhandla med dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag har inget bredband idag men har haft Bahnhof tidigare och som jag var väldigt nöjd med. Undrar om man kan haffa en bra deal med de på BF? Kanske binda mig en längre period till ett bra pris och kanske publikt IP på köpet? Minst 250Mbit iaf. Hur ska man förhandla med de?

De senaste har dem aldrig haft erbjudande på black friday.
Och helt omöjliga att göra något på priset när andra har erbjudanden.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

De senaste har dem aldrig haft erbjudande på black friday.
Och helt omöjliga att göra något på priset när andra har erbjudanden.

Ja det var tråkigt och höra. Man kanske kan teckna ett avtal ändå men när man läser på detta forum så verkar Bahnhof höja priserna lite då och då. Tror du man kan prata till sig att få ett publikt IP på köpet eller är dom stenhårda där också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför gör man så istället för att vänta tre veckor och se om det kostar 299 igen?

Det handlar igentligen om att jag inte orkar engagera mig hur mycket som helst i de här sakerna. 449 är tillräckligt lågt för att jag inte ska behöva bry mig mer. Det duger för mig.

Permalänk

Återstår och se hur detta blir. Har Telia 500/500 för 299:- ännu ett år (22/12-23). 2022 jämfört med 2021 var att du nu inte bara kunde chatta med Telia o få 299:- utan du var tvungen o gå vidare till uppsägningsavdelningen.

Detta året lär bli ännu svårare. Vi får hjälpas åt. För mig duger det med 100/100 men värre för er som vill ha hög bandbredd.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Har också sagt upp mitt 500/500 från Telia, blev också erbjuden för 449:- vilket jag tackade nej till. Ringer in under Black week och erbjuder att ångra min uppsägning om jag får ta del av eventuellt erbjudande. Annars får det bli någon annan, tycker det är kul att prova lite olika nät. Har dock krav på publik ip.

Permalänk
Medlem

Vad menas med "ny kund" i det här avseendet? Är det hushållet de räknar som kund eller personen som abonnemanget är skrivet på? Om jag säger upp "mitt" Telia-abonnemang nu, kan min fru då teckna ett BF-erbjudande som ny kund? Eller kan i teorin min pappa teckna ett abonnemang på min adress som ny kund?

Jag har Telias BF-erbjudande från förra året som jag nu tänker säga upp. Hoppar då på bästa nästa BF-erbjudande som dyker upp. Är i år även intresserad av mobilabonnemang. Är det någon som vet om det brukar kunna vara ännu bättre priser om man köper flera tjänster från samma leverantör? Typ mobilabonnemang, bredband och TV från samma?