Razer avråder slagsmål med ny musmatta i glas

Permalänk
Melding Plague

Razer avråder slagsmål med ny musmatta i glas

Razers senaste skapelse sneglar åt klassikern Icemat och är inte kompatibel med varken solljus eller våld.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

$99 = 1700 kr. 🥹

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

$99 = 1700 kr. 🥹

Mm kul att bo i Sverige just nu

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Minns när jag hade en i glas fan det var många år sen. 🤣

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Den mellersta bilden lär vara att man inte ska titta på solen genom musmattan, eftersom det kan vara farligt att göra det genom något som ser ut att dämpa ljuset men inte stoppar alla våglängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Minns när jag hade en i glas fan det var många år sen. 🤣

hur var den med glas då?hade du nån belagning på? kan tänka mig att plathet och friktion var bra men musen var tokigt kanske beroende på?

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Skrivet av reeson:

hur var den med glas då?hade du nån belagning på? kan tänka mig att plathet och friktion var bra men musen var tokigt kanske beroende på?

Min gamla Icemat jag köpte 2005 är fortfarande som ny. Bästa musmattan jag ägt. Perfekt friktion/snabbhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

hur var den med glas då?hade du nån belagning på? kan tänka mig att plathet och friktion var bra men musen var tokigt kanske beroende på?

Ärligt talat minns inte måste varit 15-20 år sen minns bara att jag hade en och varit en liten pojk 🙂

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Murica

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Musmatta som man kan göra upp eld med....intressant alternativ till fick-kniv.
Däng fisken i huvudet med musmattan och använd den sedan mot solen för att göra upp eld att grilla fisken på.
Nu behövs bara en mus med fiskekrok och lina och kanske ett TGB som fungerar som grillgaller(halster).

förtydligande
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

..men kan man köra den i diskmaskinen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Razers senaste skapelse sneglar åt klassikern Icemat och är inte kompatibel med varken solljus eller våld.

Ang solljus symbolen så är det att musmattan inte är lämplig att använda som solbrillor.

Permalänk
Medlem

Jag använder dagligen min icemat
Tror jag köpte den 2005ish.
Enda som är slitet på den är att icemat loggan försvann efter några år. Blir den smutsig så sköljer man den under kranen med lite diskmedel.
Om jag inte tappar den så ser jag inte att jag någonsin skulle behöva köpa en ny musmatta eftersom den inte slits.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att lajka själva artikeln? Tyckte den var briljant skriven av @Landmarks och jag garvade högt.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Det räcker med min släkting hade sönder två Icemat håller mig till min gamla teflonmatta den lever än men börja bli sliten nu

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag gillade aldrig Icemat och tror inte den här kommer vara så mycket bättre. Uppskattar istället trenden med tygmattor som ger ger både bra underlag för musen och för armen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Det räcker med min släkting hade sönder två Icemat håller mig till min gamla teflonmatta den lever än men börja bli sliten nu

Jag tänkte köpa ny bil men det räckte med min granne som har krockat två gånger...

OT: Hade också en Icemat, bra men tyckte den var för liten för gaming så den hamnade hos min svärmor. Dock var inte priset i närheten av vad Razers begära. Lite väl högt, annars hade jag kanske kunnat överväga ett köp.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Hur tolkar jag varningsbilder
1) Undvik exponering för höga temperaturer och direkt solljus. (Misstänker att det är härdat glas som kan explodera)
2) Titta inte på solen genom denna produkt. (Den stoppar inte den skadliga strålningen som finns solljus spektrum)
3) Använd inte våld. Varken mot produkten eller med hjälp av den. (Kan gå sönder/explodera och orsaka skador) -det var ganska enkelt.

Hur tolkar ni varningsbilderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thrillman:

Min gamla Icemat jag köpte 2005 är fortfarande som ny. Bästa musmattan jag ägt. Perfekt friktion/snabbhet.

Samma, min numera gamla Steelseries Icemat som jag fick prutat med min första Quad core dator i 2007 har följd med mig helt till nu och är ovärderlig, så tålig - har fått stå ut med allt.

Permalänk
Medlem

Har haft min Skypad 2.0 XL i snart 2 år nu och är lätt den bästa musmattan jag använt. Ser och fungerar exakt som den gjorde dag 1. Bara att ta en trasa och torka av den ibland, vilket även är bra mycket lättare än att tvätta tygmusmatta i handfat/badkar. Betalade 799 kr för min. 1700 kr låter mycket.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Släpper dom en mindre variant i storlek som icemat så kan ja tänka mig att köpa som reserv ifall just min gamla icemat skulle gå sönder.
Annars blir det nog att söka upp en glasmästare när det väl händer Kan icke gå tillbaka till tyg eller plast.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Prajset var ju lite i överkant kan tyckas! Annars är jag också ett stort fan av Icemat sedan snart 20år. Hade faktiskt sönder en då en tavla föll ner på den. Via marknaden här hittade jag en hjälte som sålde en exakt likadan - prisa Herren för det! Skulle oturen vara framme i framtiden kanske man norpar en sån här på Tradera eller liknande!

Permalänk
Medlem

Gällande varningsbild 2 så syftar den förmodligen på att man inte skall använda musmattan som "solglasögon" och titta på en solförmörkelse.

Man ska ju inte göra detta med solglasögon heller.

Edit: Kanske bara jag som överanalyserar dock.
Känns dock mer troligt att den inbitne gejjmer inser att det ör mörkt och tittar ut. En äkta gejjmer har ju inga solglasögon så denne greppar efter det närmsta som finns. I detta fall musmattan.

Permalänk
Medlem

trodde jag var ensam om att ha kvar min icemat från 2004, lilla modellen, har använts dagligen och har noll slit, fick en kompis gamla stora icemat men den råkade jag ta sönder andra dagen med ett glas vatten.

om dom gör en liten version så köper jag en som reserv också

Permalänk
Medlem

Min tolkning:
1- produkten kan tyvärr inte användas för att anlägga bränder
2- analysera inte solen mha plattan
3- duger inte att smacka på folk i huvudet med vid bakhåll

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

3- duger inte att smacka på folk i huvudet med vid bakhåll

Bakhåll. Bra ord. Eloge för det.

Permalänk
Skrivet av reeson:

hur var den med glas då?hade du nån belagning på? kan tänka mig att plathet och friktion var bra men musen var tokigt kanske beroende på?

Jag hade också en i glas. Har bara vaga minnesbilder men tror det var nån slags frostad yta på undersidan. Det måste ha varit en optisk mus ändå, annars borde inte glas ha gjort någon skillnad. Jag tycker mig minnas att den var väldigt kall när man råkade vidröra den med handleden. Undrar om de har löst det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag tänkte köpa ny bil men det räckte med min granne som har krockat två gånger...

OT: Hade också en Icemat, bra men tyckte den var för liten för gaming så den hamnade hos min svärmor. Dock var inte priset i närheten av vad Razers begära. Lite väl högt, annars hade jag kanske kunnat överväga ett köp.

Ganska långt ifrån ekvivalenta påståenden, men din var riktigt kass, den första var relevant för att den belyste en av produktens svagheter, men du förminskar den och funderar på att ”kanske” köpa en om stjärnorna står rätt den 1:a April.

Det du skriver låter ju mer som att du faktiskt bekräftar vad den förra skrev, för det verkar inte vara ett självklart köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highwaystar:

Jag hade också en i glas. Har bara vaga minnesbilder men tror det var nån slags frostad yta på undersidan. Det måste ha varit en optisk mus ändå, annars borde inte glas ha gjort någon skillnad. Jag tycker mig minnas att den var väldigt kall när man råkade vidröra den med handleden. Undrar om de har löst det problemet.

Du menar att de skulle lagt in värmekablar då eller?

Glas är inte varmt, det spelar ingen roll om du har frostad yta eller knottrig, det är inte varmt för det eller isolerande.
Annars kan du ju göra en matta i foamglas, men det kommer bli lite dammigt, men de har löst problemet med icke isolerande glas. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

trodde jag var ensam om att ha kvar min icemat från 2004, lilla modellen, har använts dagligen och har noll slit, fick en kompis gamla stora icemat men den råkade jag ta sönder andra dagen med ett glas vatten.

om dom gör en liten version så köper jag en som reserv också

Icemat var väl snarare känd för att äta upp muskuddarna i hyfsat rask takt?

Skön kvalitetskänsla dock. Vill även minnas att den hade ett väldigt karaktäristiskt ljud när musen gled över det frostade glaset.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q