vilka 20 TB diskar till nas bygge
hej
håller på att bygga om min gamla pc till en nas.
Har sedan innan ett antal 8TB WD diskar som jag plockade ut ur sina externa skal för några år sen samt lite blandade mindre diskar
Tänkte passa på att uppgradera lagringen med några 20TB diskar.
Vad rekommenderar ni för hårddiskar utav nedanstående, eller finns det ännu bättre alternativ?
Dessa verkar vara likvärdiga i pris
1. Seagate Exos X20 20TB
2. Köpa WD 20TB Elements Desktop External Harddrives och plocka ur diskarna
har sedan tidigare dåliga erfarenheter av Seagate diskar, men det var för 10 år sen så de kanske har bra kvalitet nu för tiden.
fördelen jag ser med att köpa Seagate diskarna är att de är gjorda för att köras 24/7 och man behöver inte riskera att bryta garantin genom att ta ut dem ur sitt externa skal, nackdelen är att de verkar vara mer högljudda än WD diskarna. de kommer monteras i ett gammalt Fractal design 4 chassi som är något ljudisolerat och mest troligen kommer de placeras i en klädkammare eller något, så ljudet är inte problem?
är det någon skillnad i elförbrukning för respektive disk? (också värt att ta hänsyn till i dessa tider).
Detta är endast för hemmabruk så vill helst få mest för pengarna utan att vara dumsnål och jag kommer köra snapraid för att ha lite redundans om någon disk kraschar i framtiden och all superviktig data säkerhetskopieras automatiskt regelbundet till molnet eller till en annan nas i en annan del av landet.