Razer avråder slagsmål med ny musmatta i glas

Permalänk
Medlem

Vad kommer ni fram till?
Har den här musmattan en bättre profil (knappast då den är glasthård).
Är den lätt?
Rör den sig på skrivbordet vid användande?
Hur jämför sig fötterna med en standardvidfibermatta?
Hur jämförs den mot en bajsig stenhård pet-musmatta från eltjofresen, eller de som landstinget använder?
Hur stor skillnad är det på mattan med olika vikter?
Hur rengörbar är den? En klassisk musmatta kan man slänga i tvättmaskinen på 40 grader utan problem om man kör utan TRI tvättmedel. (En glasmatta har en tendens att vara vidrig i kanterna och skarvarna och icke rengörbar.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Det räcker med min släkting hade sönder två Icemat håller mig till min gamla teflonmatta den lever än men börja bli sliten nu

Teflon är helt förbjudet i OECD länderna sedan 80talet. Var försiktig om du har en teflonmatta att inte ha direkt hudkontakt eller nånting varmare än 26 grader på den som du tänkt äta. Det är extremt giftigt och carcogeniskt (canceramkallande)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Teflon är helt förbjudet i OECD länderna sedan 80talet. Var försiktig om du har en teflonmatta att inte ha direkt hudkontakt eller nånting varmare än 26 grader på den som du tänkt äta. Det är extremt giftigt och carcogeniskt (canceramkallande)

Nu är du ute och cyklar lite. Teflon är i princip totalt inert upp till runt 350 grader och är inte förbjudet någonstans.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Polytetrafluoreten

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Teflon är helt förbjudet i OECD länderna sedan 80talet. Var försiktig om du har en teflonmatta att inte ha direkt hudkontakt eller nånting varmare än 26 grader på den som du tänkt äta. Det är extremt giftigt och carcogeniskt (canceramkallande)

Jag tror du blandar ihop Teflon med någon annan kemikalie?
Teflon är ett brand name för Polytetrafluoroethylene, men enligt wikipedia så är det först över 250°C som det börjar hända dåliga saker med det.

Däremot nämns det på wiki för PTFE att "acrylic" skulle ge ifrån sig skadliga ämnen vid 26,6°C, vilket verkar skumt när man läser om allt som "acrylic" används till.

Nu är jag ännu mer osäker på vad som gäller både för Teflon och för Akryl?
Någon som kan det här eller kan hitta bättre källor?

Permalänk
Medlem

Ägde Icemat förr.
Håller med om flera saker som redan sagts i tråden.

Bra jämnt glid.
Äter musfötter snabbare (köpte nya man klistrade på som dessutom gjorde glidet ännu skönare)
Lätt att rengöra
Håller hur länge som helst
Alldeles för liten
Lite för hög, inte lika skönt mot handleden.

Flera av dess nackdelar borde gå att åtgärda.
Men den behöver göra mer än att bara vara musmatta för att jag ska lägga 1700kr, skrattretande pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Jag tror du blandar ihop Teflon med någon annan kemikalie?

Nu är jag ännu mer osäker på vad som gäller både för Teflon och för Akryl?
Någon som kan det här eller kan hitta bättre källor?

Testa denna. https://www.kemi.se/kemiska-amnen-och-material/pfas
Pfas är grunden för teflon och andra "non-stick" material. En droppe pfas är tillräckligt för att förorena en hell olympisk simbassäng. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/pfas-drabbade-i-us... om du kan se dokumentären så rekommenderar jag den. Dock så hade jag mardrömmar efter. Hemskt skit dom släppte ut. Typ omöjligt att bryta ner skiten när det är tillverkat.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Testa denna. https://www.kemi.se/kemiska-amnen-och-material/pfas
Pfas är grunden för teflon och andra "non-stick" material. En droppe pfas är tillräckligt för att förorena en hell olympisk simbassäng. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/pfas-drabbade-i-us... om du kan se dokumentären så rekommenderar jag den. Dock så hade jag mardrömmar efter. Hemskt skit dom släppte ut. Typ omöjligt att bryta ner skiten när det är tillverkat.

Ohälsosamma ämnen som används i produktion resulterar inte nödvändigtvis i en ohälsosam slutprodukt.
PFAS är skit, men PTFE (Teflon) är extremt beprövat med ofantligt många användningsområden.
Att som @danedi kalla PTFE för "extremt giftigt och cancerframkallande" är bara helt felaktigt.

@Jygge kan gott köra vidare på sin teflonmatta utan oro.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Icemat var väl snarare känd för att äta upp muskuddarna i hyfsat rask takt?

Skön kvalitetskänsla dock. Vill även minnas att den hade ett väldigt karaktäristiskt ljud när musen gled över det frostade glaset.

om man köpte tredjeparts muskuddar så ja, då försvann dom snabbt, men varken min mionix, någon steelseries med 15 knappar eller min intellimouse 3.0 som jag haft sedan innan icematen har inga problem eller märken på kuddarna.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Snudge_B:

Hur gör man för att lajka själva artikeln? Tyckte den var briljant skriven av @Landmarks och jag garvade högt.

Haha, de muntra fredagskänslorna tog kanske över lite när det hela författades

Inser dock att jag varit klantig med priset, det som listas i euro ser faktiskt ut att vara ink. moms. Det är justerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

om man köpte tredjeparts muskuddar så ja, då försvann dom snabbt, men varken min mionix, någon steelseries med 15 knappar eller min intellimouse 3.0 som jag haft sedan innan icematen har inga problem eller märken på kuddarna.

Ok, bra. Vet bara att en kompis hade en sådan och att kuddarna på hans mus slets ut snabbt. Är för länge sedan för att jag med säkerhet ska kunna säga vilken mus och vilka kuddar det rörde sig om dock.

Skrivet av landmarks:

Haha, de muntra fredagskänslorna tog kanske över lite när det hela författades

Inget fel med det. Ibland behövs lite humor.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ganska långt ifrån ekvivalenta påståenden, men din var riktigt kass, den första var relevant för att den belyste en av produktens svagheter, men du förminskar den och funderar på att ”kanske” köpa en om stjärnorna står rätt den 1:a April.

Det du skriver låter ju mer som att du faktiskt bekräftar vad den förra skrev, för det verkar inte vara ett självklart köp.

Ja, den var uppenbarligen kass. I min enfald trodde jag att bristen på logik i att likställa andras (o)förmåga att ta hand om sina prylar inte nödvändigtvis återspeglar den egna förmågan skulle framgå med all tydlighet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

kommer testa, saknar mina gamla icemats..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den mellersta bilden lär vara att man inte ska titta på solen genom musmattan, eftersom det kan vara farligt att göra det genom något som ser ut att dämpa ljuset men inte stoppar alla våglängder.

Tusan också, jag beställde en, enkom för att titta på nästa solförmörkelse!

Permalänk
Medlem

Har och använder fortfarande min Icemat, bästa musmattan nånsin. Kanske dags för en uppgradering då...

Mellersta bilden är ju uppenbart att man inte ska använda musmattan som solglasögon då glaset inte är polariserat.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

äntligen, dock lite sent, när jag tyckte att min Icemat var för lite fanns det inte några kvar, utgått över allt, så glasmästaren fick det bli.
frostat glas för 150:- är dubbelt så stor som Icemat.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Det är en nördig rättighet att kunna snärta en flint med en, om det inte går är det inget att ha.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro