...efter trogen tjänst. Dock blir man mörkrädd när man kikar på vad som finns. RGB bling överallt och på tok för mycket hokus pokus att välja mellan. Nåväl, min trotjänare behöver ett lyft då jag tröttnat på tiden det tar att bygga docker images och kompilera LLVM..... Burken används mest för elektronikkonstruktion och cross compiling i lite olika varianter. Visst, lite spelande blir det emellanåt men det är inte det primära.
Vad jag behöver lite råd kring, eller skall man säga beslutsvånda, är huruvida jag skall gå DDR4 eller DDR5, och med det vilken bräda man skall välja.
Det jag tänkt återanvända är chassi (fractal design), PSU (750w platinum) och GPU (RTX 2070).
När jag kikat runt lite lutar det åt en 13600 CPU med bräda som har DDR4-stöd, dock inte en K, utan jag väntar isåfall på 'el cheapo' varianten. Även om jag idag sitter på en 4770k så har jag aldrig haft behov av överklockning. Gillar stabilitet och vill bara att det funkar.
Så, tips på stabil lämplig bräda till 13600 med minst 3 m.2 slottar (dualbootar Linux/windows + datadisk) och en vettig motivering om man skall gå DDR5?
...efter trogen tjänst. Dock blir man mörkrädd när man kikar på vad som finns. RGB bling överallt och på tok för mycket hokus pokus att välja mellan. Nåväl, min trotjänare behöver ett lyft då jag tröttnat på tiden det tar att bygga docker images och kompilera LLVM..... Burken används mest för elektronikkonstruktion och cross compiling i lite olika varianter. Visst, lite spelande blir det emellanåt men det är inte det primära.
Vad jag behöver lite råd kring, eller skall man säga beslutsvånda, är huruvida jag skall gå DDR4 eller DDR5, och med det vilken bräda man skall välja.
Det jag tänkt återanvända är chassi (fractal design), PSU (750w platinum) och GPU (RTX 2070).
När jag kikat runt lite lutar det åt en 13600 CPU med bräda som har DDR4-stöd, dock inte en K, utan jag väntar isåfall på 'el cheapo' varianten. Även om jag idag sitter på en 4770k så har jag aldrig haft behov av överklockning. Gillar stabilitet och vill bara att det funkar.
Så, tips på stabil lämplig bräda till 13600 med minst 3 m.2 slottar (dualbootar Linux/windows + datadisk) och en vettig motivering om man skall gå DDR5?
Har du DDR4 RAM alle rede eller må du kjøpe inn dette tilsammen med moderkortet?
Skal du ikke overklokke prosessoren, vil det være bedre å velge et moderkort med B660 eller 760 chipset for LGA1700 sokkel. Valget er mellom DDR4 eller DDR5 der fra Intel's side er det kun opp til 3200Mhz på DDDR4 som garantert (alt over dette er overklokking pr def.) og for DDR5 er det opp 5600MHz som gjelder. Du må selv sjekke på respektive moderkort produsent hvilken støtte de offiselt vil ha ved overklokk på RAM.
Du kan velge mellom moderkort dder vil ha wifi integrert på moderkortet eller uten. Husk også sjekke hvilken lyd kodek kortet vil ha, dersom det er viktig for deg (eller dersom du vil få plass med et PCI express lyd kort).
Når det gjelder antallet M.2 slot, så vil det nok være best å velge et moderkort i ATX formatet ettersom antallet M.2 vil være avhengig av hvor mye plass det er på selve kortet.
Her er en lista fra Inet over B660 og B760
Det blev ett Gigabyte z790 ud ax i kombo med en 13500 + ddr5 5600 cl 36. Fläktkontrollrarna kan även hantera mina icke pwm-fläktar. Vilket lyft genemot min gamla rigg. Och jisses vad stor en nh-15 kylare är…..men så tyst jämfört med min tidigare jetmotor. Lirat lite Atomic Heart och riggen är nästan ljudlös.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.