Permalänk
Medlem

Har Fractal Design problem?

Hej!
Jag har beställt ett Fractal Design Torrent i november 2022, och leveransdatumet skjut på framtiden hela tiden. Det senaste datumet är Juli 2023. Har någon hört om de har fabriksproblem, ekonomiska problem eller liknande, eller någon rimlig förklaring till varför en populär chassimodell har en väntetid på nästan ett år?

Jag var i kontakt med Fractal design i december och de kunde då bara beklaga att det inte fanns några chassin.

Permalänk
Medlem

Detta med supply issues verkar gälla lite allt möjligt, allt ifrån chassin till nätaggregat och fläktar mm. Verkar även vara mycket svårt eller omöjligt få kontakt med deras support. Mycket oroväckande, sånt här brukar man ju uppleva från företag på dekis som står nära konkurs?

Hoppas verkligen inte att så är fallet, annars är ju intrycket man fått att det gått mycket bra för Fractal design de senaste åren så nu blir man förvirrad?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Det går inget vidare för bolaget ekonomiskt, relativt hög skuldbörda samt en knapp vinst från tidigare förlust. Aktien har tagit mycket stryk sedan den introducerades, och i efterhand ser det ut som att bokslutet blåstes upp innan IPO för att ägarna skulle göra snabba pengar.

Bra chassin men för dyrt och hård konkurrens, jag har själv ett Define 7 så hoppas de finns kvar om 10 år

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det går inget vidare för bolaget ekonomiskt, relativt hög skuldbörda samt en knapp vinst från tidigare förlust. Aktien har tagit mycket stryk sedan den introducerades, och i efterhand ser det ut som att bokslutet blåstes upp innan IPO för att ägarna skulle göra snabba pengar.

Bra chassin men för dyrt och hård konkurrens, jag har själv ett Define 7 så hoppas de finns kvar om 10 år

Mvh

ajaj det var trist att höra, chassina har mer än dubblats i pris sedan jag köpte men dom gör enligt mig de bästa chassina och snyggaste så jag kan bara instämma hoppas dom tar sig ur den ekonomiska knipan, dom behövs på marknaden.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det går inget vidare för bolaget ekonomiskt, relativt hög skuldbörda samt en knapp vinst från tidigare förlust. Aktien har tagit mycket stryk sedan den introducerades, och i efterhand ser det ut som att bokslutet blåstes upp innan IPO för att ägarna skulle göra snabba pengar.

Bra chassin men för dyrt och hård konkurrens, jag har själv ett Define 7 så hoppas de finns kvar om 10 år

Mvh

Jag funderar själv på att byta min R5 Blackout till ett R7 där det gamla chassit ska användas för Unraid. Min gamla Dell T20 håller inte riktigt måttet längre.

Men priserna på Fractal Designs chassin har verkligen dragit iväg, de uppenbara problem du har och svajig tillgång på produkter i butiker (såååå bra säljer de ändå inte) börjar få mig att undra hur det verkligen ser ut. Hoppas verkligen de blir kvar. Men med tanke på att Caselabs räddades så håller jag mig positivt inställd även här.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Kan ju ha att göra med att man lanserade vad, 5 chassin på några månader? Torrentens pris sköt i höjden efter fläkthubb strulet. Flesta andra tillverkare verkar ha en normal tillgång från kina nu. Sitter med ett gammalt define som gillas men tänkt uppgradera till torrent men tillgången och priset har fått mig att leta alternativ tråkig nog.

De har nice chassin, kylare och nätagg så vore tråkigt om de försvinner.

Permalänk
Medlem

Say it ain't so. Kan inte göra annat än lovorda de Fractal Design-chassin jag äger. R5 (perfekt för filserver) och Meshify 2 (perfekt för speldator med AIO-kylning).

Permalänk
Medlem

Får verkligen hoppas att det inte går så dåligt för dom så att dom går i konkurs. Förutom väldigt hög kvalité och byggvänlighet på deras chassin så är dom ju snart dom enda på marknaden som erbjuder chassin som inte har glassida och en massa bling. Försvinner dom från marknaden så finns det ju nästan inget alternativ för oss som inte vill ha den typen av chassin som är mode nu. Är grymt nöjd med deras chassin så här långt, har ett Define R2 (gamla burken) och ett Meshify 2 Compact (nya burken).

Permalänk

Jäkla trist om det är på det viset. Alltid fått snabbt svar från dem i fråga om support, reservdel osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niveus:

Hej!
Jag har beställt ett Fractal Design Torrent i november 2022, och leveransdatumet skjut på framtiden hela tiden. Det senaste datumet är Juli 2023. Har någon hört om de har fabriksproblem, ekonomiska problem eller liknande, eller någon rimlig förklaring till varför en populär chassimodell har en väntetid på nästan ett år?

Jag var i kontakt med Fractal design i december och de kunde då bara beklaga att det inte fanns några chassin.

Komplett ser ut att ha 50+ i lager.

Permalänk
Medlem

Samma problem med North, på inet har datumet för leverans nu flyttats fram till i juni. Beställde på proshop där har dom nu ändrat från mitten på mars till början av april...

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Det går inget vidare för bolaget ekonomiskt, relativt hög skuldbörda samt en knapp vinst från tidigare förlust. Aktien har tagit mycket stryk sedan den introducerades, och i efterhand ser det ut som att bokslutet blåstes upp innan IPO för att ägarna skulle göra snabba pengar.

Bra chassin men för dyrt och hård konkurrens, jag har själv ett Define 7 så hoppas de finns kvar om 10 år

Mvh

Ja deras Defineserie är otroligt dyr nuförtiden. Jag köpte mitt R5 för runt tusingen för sju år sedan. Dock måste jag säga att mitt R5 har fela kvalitesbrister. Böjt fläktfilter på underdelen av chassit, plastplattorna på taket mm.

Ser inte hur de kan leva kvar länge till. TS fråga är legitim och det brukar inte sluta lyckligt speciellt när supply och demand har stabiliserats rejält senaste tiden.

Permalänk
Medlem

@Niveus

Kan så vara...
Dom hade ett negativt resultat 2021, hur det är för 2022 vet jag inte.

År 2021
Omsättning 487 586 000
Resultat -4 358 000

År 2020
Omsättning 651 971 000
Resultat 83 966 000

Men med ett bra resultat 2020 så borde dom ha lite marginal.

Källa: Ratsit

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ldarax:

Komplett ser ut att ha 50+ i lager.

Du har rätt i att de har compact modellen. Jag är ute efter solid black, midi. De är däremot slut dessvärre

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Samma problem med North, på inet har datumet för leverans nu flyttats fram till i juni. Beställde på proshop där har dom nu ändrat från mitten på mars till början av april...

Jo, jag beställde mitt chassi från proshop också. I lager, och jag får ett beräknat leveransdatum. Veckan efter tilltänkt leveransdatum går jag in och kollar och de är slut hos dem. Kundtjänst "beklagar" att jag inte meddelats att deras lagersaldo inte stämde, och ett rimligt,enligt dem, nästa datum var i april... (detta datum skjuts på framtiden hela tiden). Under tiden hade varenda chassi av solid svart midi försvunnit från butikshyllorna.
Det var inget snack från deras sida om kompensation. Så jag bojkottar proshop då de skiter i ord som ansvar eller kundservice.
Jag tror att du får vänta länge på proshop, i och för sig som andra handlare, fast du vet att andra kan tänka sig ansvara för misstag.

Permalänk
Medlem

Ser ut som iallafall Komplett inte får in Define 7 idag. Proshop listar att de har i lager men stämmer inte då de inväntar leverans (ETA 17 mars). Ser mörkt ut med North också.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Samma problem med North, på inet har datumet för leverans nu flyttats fram till i juni. Beställde på proshop där har dom nu ändrat från mitten på mars till början av april...

Köpte North på Inet för några veckor sedan när det var 15/3 som leveransdatum och fick den skickad redan den 9/3 kunde hämta ut den 10/3 så jag tror att datumen ändras för att folk köper alla som är på ingång det datumet så när alla är uppbokade/köpta så ändrar dom datum till när nästa leverans är, tror det är samma för dom flesta butikerna.

Deras support svarade mig på en dag också så helt sega verkar dom inte vara.

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jabl:

Köpte North på Inet för några veckor sedan när det var 15/3 som leveransdatum och fick den skickad redan den 9/3 kunde hämta ut den 10/3 så jag tror att datumen ändras för att folk köper alla som är på ingång det datumet så när alla är uppbokade/köpta så ändrar dom datum till när nästa leverans är, tror det är samma för dom flesta butikerna.

Deras support svarade mig på en dag också så helt sega verkar dom inte vara.

Yes samma sak för mig, beställde i början av mars och fick den levererad i måndags (de packade den i torsdags och skickade på fredagen)

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem

Känns rätt meningslöst med chassin som north om datumet bara flyttas fram hela tiden.. det är inte hållbart. finns ju liksom andra märken att köpa och dessutom billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jabl:

Köpte North på Inet för några veckor sedan när det var 15/3 som leveransdatum och fick den skickad redan den 9/3 kunde hämta ut den 10/3 så jag tror att datumen ändras för att folk köper alla som är på ingång det datumet så när alla är uppbokade/köpta så ändrar dom datum till när nästa leverans är, tror det är samma för dom flesta butikerna.

Deras support svarade mig på en dag också så helt sega verkar dom inte vara.

När jag beställde mitt north i fredags tog dom slut på några timmar tror inet fick in 50 av svart och vit
Populära chassin verkar det som 🙂

Dock har dom fortfarande några vita kvar

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Känns rätt meningslöst med chassin som north om datumet bara flyttas fram hela tiden.. det är inte hållbart. finns ju liksom andra märken att köpa och dessutom billigare.

Fått nytt leveransdatum från Proshop, 13-04-2023 som gäller för mig nu...suck

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem

Fick bli en avbeställning från Proshop. Gick från att levereras inom 5 dagar till att få vänta över en månad.

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Fått nytt leveransdatum från Proshop, 13-04-2023 som gäller för mig nu...suck

Tror det kommer bara flyttas fram tyvärr. Kollar på lite rgb fläktar från fractal på inet, samma sak där, beställningsvara 66 dagar :/ vad är det som händer om enkla saker som fläktar inte har ett vettigt leveransdatum ?

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Tror det kommer bara flyttas fram tyvärr. Kollar på lite rgb fläktar från fractal på inet, samma sak där, beställningsvara 66 dagar :/ vad är det som händer om enkla saker som fläktar inte har ett vettigt leveransdatum ?

Nästan alla chassin har sinnessjuka leveranstider på Inet, det brukar vara ett tecken på att samhället håller på att kollapsa.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Nästan alla chassin har sinnessjuka leveranstider på Inet, det brukar vara ett tecken på att samhället håller på att kollapsa.

Lite väl långt ner i källaren? Mot förmodan att det skulle korrelera, samhällets förfall och avsaknaden av chassin hos Inet, så kommer kausaliteten bli riktigt svår att visa på.
Kul tes om inte annat ^.^

Permalänk
Medlem

En uppdatering.
Jag fick ett meddelande att chassit har skickats (!!!)
Nu får vi hoppas på att jag in om kort har ett chassi 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Tror det kommer bara flyttas fram tyvärr. Kollar på lite rgb fläktar från fractal på inet, samma sak där, beställningsvara 66 dagar :/ vad är det som händer om enkla saker som fläktar inte har ett vettigt leveransdatum ?

Du hade så rätt, de flesta har flyttat fram leverans till maj nu. Lyckades få tag på ett ex. via Amazon (fick dock bli mesh-varianten, som var det som fanns på Amazon).

Fractal verkar ha det kämpigt just nu.

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207