Hemmaserver - Steget upp efter Raspberry Pi?

Permalänk
Medlem

Hemmaserver - Steget upp efter Raspberry Pi?

Hej,

Tidigare har jag alltid låtit mina uttjänta egenbyggda speldatorer få nytt liv som hemmaservrar. I regel stoppade jag in ett RAID-kort, extra nätverskort, ett gäng diskar, installerade Linux och konfigurerade det jag ville ha (brandvägg, dhcp, dns, fildelning, media, spelservrar, virtualisering, egna projekt, osv osv "from scratch". Det var roligt att pyssla med.

I brist på tid, utrymme och pengar såldes allt och jag fick klara mig utan allt det där under en period. Men nu inser jag att förutsättningarna verkar ha ändrats (lite), för frågan är om min lilla Raspberry Pi verkligen klarar ett projekt till.

Så, vad är "steget upp" från en Raspberry Pi?

Lite önskemål:
- Behöver inte vara ett monster, men borde kunna orka transcoda en 1080p-ström utan att andra processer blir lidande.
- Hemskt gärna så liten som möjligt och passivt kyld.
- Vore toppen om man kunde stoppa in en eller två M.2 SSD, men USB 3 kan också vara OK.
- Två nätverskort är inte krav, men ett plus.
- Uppgraderingsbar inte ett krav, men också ett plus.

Är ni med ungefär på vilka behov jag har? Det slår mig att jag kan ta en gammal laptop, men det är ju inte speciellt kul. Jag vill ju ha en "pryl"!

Google säger att en Intel NUC skulle kunna vara något, men jag kan inget om dem. Jag har inga problem att bygga ihop något själv, men det gör ingenting om den kommer färdigbyggd förutsatt att jag kan köra Linux. Begagnat är helt OK.

Mycket tacksam för tips och inspel!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag kör en sån och truenas scale med lite appar installerade.
Funkar kanon.
( ja, jag vet att den inte har ECC minnen )

Permalänk
Medlem

Kolla efter typ 1L PC. ServeTheHome har en TinyMicroMini-serie eller vad den nu heter som är intressant. Dell optiplex 7040 kör jag hemma och är väldigt nöjd. Gav nog 150Eur på ebay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Kolla efter typ 1L PC. ServeTheHome har en TinyMicroMini-serie eller vad den nu heter som är intressant. Dell optiplex 7040 kör jag hemma och är väldigt nöjd. Gav nog 150Eur på ebay.

Dell Optiplex eller HPE microserver (större men gott om NAS potential) är suveräna alternativ beroende på behov.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som Intel Nuc är en produkt för dig,

Men sen finns ju också datorer som dessa:
https://shop.inrego.se/stationara/hp-elitedesk-800-g5-9
Finns massor med olika, men HP, Lenovo & Dell har allihop minidatorer för kontor som säljs billigt på nätet här o var.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Själv köpte jag en Bee-Link U59 just efter att jag tröttnat på strulet med Raspberry Pi https://www.bee-link.com/u59-pro-n5105 ca 2000 kr. Leveransen tog ca vecka. Funkar fint som hemmaserver med låg strömförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

I sådana fall skulle jag slå ett slag för ZimaBoard. 2x GbE LAN Ports, x2 SATA, PCle 2.0 4x, Passivt kyld, 16-32gb eMMC

Skrivet av Danmyr:

Dell Optiplex eller HPE microserver (större men gott om NAS potential) är suveräna alternativ beroende på behov.

Jag kör själv med en Dell Optiplex 3090. 32gb ram + 2tb ssd. Fungerar hur bra som helst. Kan 4K transcodea, [Hyper-V] kör kring 5 VMs + Ett par containrar och flertalet *arrs.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

I sådana fall skulle jag slå ett slag för ZimaBoard. 2x GbE LAN Ports, x2 SATA, PCle 2.0 4x, Passivt kyld, 16-32gb eMMC

Odroid H3+ har
Intel® Quad-Core Processor Jasper Lake N6005 has a base clock of 2GHz and a boost clock of 3.3GHz with 1.5MB L2 and 4MB L3 cache by a 10 nm process.
Up to 64GB Dual-channel Memory DDR4 PC4-23400 (2933MT/s)
Two SO-DIMM slots, up to 32GB per slot
PCIe 3.0 x 4 lanes for one M.2 NVMe storage
2 x 2.5Gbit Ethernet ports
2 x SATA 3.0 ports
SSE4.2 accelerator (SMM, FPU, NX, MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, AES)
Intel UHD Graphics 32 EUs Turbo 900MHz
HDMI 2.0 and DP 1.2 multiple video outputs
A configurable Unlimited Performance mode allowing the CPU to run in sustained turbo boost mode.
RTC / BIOS backup battery is included
och är billigare än zimaboarden

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Odroid H3+ har
Intel® Quad-Core Processor Jasper Lake N6005 has a base clock of 2GHz and a boost clock of 3.3GHz with 1.5MB L2 and 4MB L3 cache by a 10 nm process.
Up to 64GB Dual-channel Memory DDR4 PC4-23400 (2933MT/s)
Two SO-DIMM slots, up to 32GB per slot
PCIe 3.0 x 4 lanes for one M.2 NVMe storage
2 x 2.5Gbit Ethernet ports
2 x SATA 3.0 ports
SSE4.2 accelerator (SMM, FPU, NX, MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, AES)
Intel UHD Graphics 32 EUs Turbo 900MHz
HDMI 2.0 and DP 1.2 multiple video outputs
A configurable Unlimited Performance mode allowing the CPU to run in sustained turbo boost mode.
RTC / BIOS backup battery is included
och är billigare än zimaboarden

Nja, billigare tror jag inte den blir tack vare att du behöver lägga till egna SO-DIMM stickor, eMMC samt strömadapter? Men visst, den är förstås mer konfigurerbar.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Jag kör en Dell OptiPlex 9020 som jag köpte på Tradera för 500 spänn. Funkar kanon! DDR3 är dessutom svinbilligt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla fina tips!

Jag var inte bekant med 1L-PC men det verkar ju helt perfekt! Det blev ingen Dell utan jag fick tag på en (ännu mindre?) refurbed ThinkCentre M920q till vad jag tror var ett bra pris. Ska klämma och känna på den i veckan och rota lite i lådorna och se vad jag kan hitta i disk/ram-väg så får vi se. Men spontant känns det väldigt lovande!