Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Min stora fråga i hela det här Easee-debaklet blir så klart vilken laddbox man ska välja istället? Som är driftsäker, erbjuder smart styrning (gärna integrerat med t.ex Tibber) osv. Nåt som man inser är viktigt i såna här lägen är ju att all molnstyrning är kul, men att det är viktigt att boxen funkar bra endast lokalt, utifall konkurs eller annat. Uppskattar ju själv om det finns lokala admingränssnitt och annat, eller åtminstone att kluriga utvecklare kan åstadkomma smarta saker via Home Assistant.

Charge Amps Halo ser ju smäcker ut på väggen och verkar ha många nöjda kunder, men hur stödet är vid serverhaveri eller konkurs har jag inget grepp om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Bara jag som finner hela grejen med Easee lite väl skitnödig och folk reagerar lite väl i affekt?

Det är enligt elsäkerhetsverket över 100000 enheter och dagligen sker säkert över en kvarts miljon laddningar. Inga rapporterade incidenter. Vad är det alla springer runt som yra höns över då undrar man ju? Är det snarare testarna som kanske använder äldre metoder som inte hängt med i utvecklingen, tänker då på t ex den elektriska jfb som Easee verkar ha?

Vad jag har svårt att förstå är dom som accepterar deras lösning med motiveringen att det inte har hänt något än så länge, vad säger man den dagen det händer något och kraven som finns inte följts utan bara nästan?
Finns ju klara specifikationer för vad som gäller och då skall man inte acceptera genvägar och andra lösningar som bör fungera men samtidigt kan vara potentiella orsaker till problem.
Vågar nästan lova att inget försäkringsbolag kommer ersätta skador som uppstått om en Easee laddbox är orsaken eller kan vara orsaken.
En felande laddbox kan orsaka stora skador på både materiell och person om det vill sig riktigt illa och då vill man ju i alla fall ha en gällande försäkring i ryggen.

Om det sedan är så att deras val av lösningar är exakt lika säkra är det ju upp till myndigheterna att revidera kraven och specifikationerna för vad som gäller, men fram tills dess hade iaf jag ställt krav på åtgärd snarast möjligt.

Ett stort problem är ju också att Easee säger sig följa klassificeringar vilket dom bevisligen inte gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Min stora fråga i hela det här Easee-debaklet blir så klart vilken laddbox man ska välja istället? Som är driftsäker, erbjuder smart styrning (gärna integrerat med t.ex Tibber) osv. Nåt som man inser är viktigt i såna här lägen är ju att all molnstyrning är kul, men att det är viktigt att boxen funkar bra endast lokalt, utifall konkurs eller annat. Uppskattar ju själv om det finns lokala admingränssnitt och annat, eller åtminstone att kluriga utvecklare kan åstadkomma smarta saker via Home Assistant.

Charge Amps Halo ser ju smäcker ut på väggen och verkar ha många nöjda kunder, men hur stödet är vid serverhaveri eller konkurs har jag inget grepp om.

Haft charge amps tidigare och nu easee. Tycker easee springer varv runt charge vad gäller app och HA integration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja och det var därför jag skrev att den drar generellt mer när det är kallt ute
Men elmotorn drar inte mer när den är kall än när den är varm, som en ICE.

Jag letade artiklar om varför elbilar använder mer el vintertid än sommartid och hittade nedanstående.
Efter att ha läst artiklarna får jag uppfattningen att det till största delen beror på kemin i batteriet, uppvärmning av batteriet, uppvärmning av kupé, ratt och säten.
Verkar helt klart att det inte är elmotorn, som "drar" mer el, utan andra faktorer, som påverkar.
https://www.recurrentauto.com/research/how-temperature-affects-ev-range
https://www.recurrentauto.com/research/winter-ev-range-loss

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det var en lista på brister, varav jordfelsbrytaren var en. Jag tycker att inlägg på temat "det gör väl inte så mycket" är något tröttsamma. Vi kan notera att övriga testade boxar inte har belagts med försäljningsförbud. Den här nivån av klåpighet brukar man mest se när företag har importerat billiga Kina-prylar...

Jaja, så det är bara jag som inte har koll då. Tack för klargörandet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Haft charge amps tidigare och nu easee. Tycker easee springer varv runt charge vad gäller app och HA integration.

Är det bara UI och smarta grafer och status och roliga finesser som skiljer sig åt då, eller är det rentav funktioner och stabilitet som skiljer?

Känns ju som att Easee är absolut mest genomtänkt, men det måste ju ändå finnas nån tvåa som inte riskerar vara fuskbyggda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Jag letade artiklar om varför elbilar använder mer el vintertid än sommartid och hittade nedanstående.
Efter att ha läst artiklarna får jag uppfattningen att det till största delen beror på kemin i batteriet, uppvärmning av batteriet, uppvärmning av kupé, ratt och säten.
Verkar helt klart att det inte är elmotorn, som "drar" mer el, utan andra faktorer, som påverkar.
https://www.recurrentauto.com/research/how-temperature-affects-ev-range
https://www.recurrentauto.com/research/winter-ev-range-loss

Precis, det är andra saker som gör att en elbil drar mer när det är kallt och frågan var ju från början ställd utifrån om korta sträckor påverkar förbrukningen likt en ICE, vilket det inte gör.
En elbil drar allmänt mer när det är kallt oavsett om man kör korta eller långa sträckor.

Skrivet av Lidodido:

Är det bara UI och smarta grafer och status och roliga finesser som skiljer sig åt då, eller är det rentav funktioner och stabilitet som skiljer?

Känns ju som att Easee är absolut mest genomtänkt, men det måste ju ändå finnas nån tvåa som inte riskerar vara fuskbyggda.

Easee hade ju helt klart kunnat vara en bra laddbox om dom bara följt kraven som gäller, men då hade den inte varit billigare än andra boxar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Min stora fråga i hela det här Easee-debaklet blir så klart vilken laddbox man ska välja istället? Som är driftsäker, erbjuder smart styrning (gärna integrerat med t.ex Tibber) osv. Nåt som man inser är viktigt i såna här lägen är ju att all molnstyrning är kul, men att det är viktigt att boxen funkar bra endast lokalt, utifall konkurs eller annat. Uppskattar ju själv om det finns lokala admingränssnitt och annat, eller åtminstone att kluriga utvecklare kan åstadkomma smarta saker via Home Assistant.

Charge Amps Halo ser ju smäcker ut på väggen och verkar ha många nöjda kunder, men hur stödet är vid serverhaveri eller konkurs har jag inget grepp om.

Om det kommer dithän att Easee går omkull så köps eventuella patent och annat i konkursboet upp av någon annan aktör som implementerar det i sina boxar. De kan också få in kapital för att finansiera en räddning om någon ser en strategisk vinning med det, t ex om Tibber vill behålla sitt försprång och därmed kundbas. Så det lite tråkiga beskedet är väl typ "vänta och se".

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Om det kommer dithän att Easee går omkull så köps eventuella patent och annat i konkursboet upp av någon annan aktör som implementerar det i sina boxar. De kan också få in kapital för att finansiera en räddning om någon ser en strategisk vinning med det, t ex om Tibber vill behålla sitt försprång och därmed kundbas. Så det lite tråkiga beskedet är väl typ "vänta och se".

Jo så är det väl. Kruxet är bara att jag snart behöver en laddbox, förhoppningsvis 🙂

Permalänk
Medlem

Tråkigt med easee. "Fick" våran i samband med att vi installerade solceller men har inte börjat anvanda då vi inte har elbil än. Laddaren är kopplad till separat central med överspänningsskydd och separata mekaniska brytare. Räcker inte det?

Att den inte håller ip-klassningen som lovat är ju inte heller bra men birde vara ganska lätt att reklamera en produkt som lovar att hålla för utomhusbruk och sedan pajar pga fukt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Min stora fråga i hela det här Easee-debaklet blir så klart vilken laddbox man ska välja istället? Som är driftsäker, erbjuder smart styrning (gärna integrerat med t.ex Tibber) osv. Nåt som man inser är viktigt i såna här lägen är ju att all molnstyrning är kul, men att det är viktigt att boxen funkar bra endast lokalt, utifall konkurs eller annat. Uppskattar ju själv om det finns lokala admingränssnitt och annat, eller åtminstone att kluriga utvecklare kan åstadkomma smarta saker via Home Assistant.

Charge Amps Halo ser ju smäcker ut på väggen och verkar ha många nöjda kunder, men hur stödet är vid serverhaveri eller konkurs har jag inget grepp om.

Zaptec Go ska vad jag förstår gå att använda på samma sätt för smart styrning av laddning. Den laddboxen testades också av Elsäkerhetsverket och fick godkänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Zaptec Go ska vad jag förstår gå att använda på samma sätt för smart styrning av laddning. Den laddboxen testades också av Elsäkerhetsverket och fick godkänt.

Ser bra ut, testvinnare i NAF's test också.

Det enda jag ogillar är när uttaget sitter mitt på så där, kommer ha laddboxen till höger i garaget, rätt tight mot garageporten så jag kommer köra in bilen rätt nära boxen. vill jag då ha en kabel i som sitter lätt-tillgänglig så riskerar handtaget att sticka ut så pass att det kan ta i bilen.

Easee var ju i alla fall lite nedåtvinklad, men Charge Amps Halo känns smartast. Smal sak att koppla ur kabeln men ändå ett extra moment.

Ingen som har Ctek Njord Go?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vågar nästan lova att inget försäkringsbolag kommer ersätta skador som uppstått om en Easee laddbox är orsaken eller kan vara orsaken

Vågat att lova saker när man bara sitter och killgissar.

I egenskap av styrelsemedlem i vår BRF så hade jag och ordföranden ett möte med vårat försäkringsbolag angående detta då många boende har Easee-box och det är absolut inga konstigheter för dom så länge;

1. Boxen är installerad enligt dåvarande krav
2. Boxen är installerad av fackman
3. Boxen inte blir återkallad av myndighet

Så det är absolut ingen fara att fortsätta använda Easee-boxen fortsatt så länge inte ändras med återkallelse.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Hörde från min lokala leverantör att de gått över till zaptec nu som det är frågor kring easee, den är ok, ja?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Hörde från min lokala leverantör att de gått över till zaptec nu som det är frågor kring easee, den är ok, ja?

Ja, Zaptec Go har undersökts av Elsäkerhetsverket i samma test där Easee också ingick och fick godkänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Vågat att lova saker när man bara sitter och killgissar.

I egenskap av styrelsemedlem i vår BRF så hade jag och ordföranden ett möte med vårat försäkringsbolag angående detta då många boende har Easee-box och det är absolut inga konstigheter för dom så länge;

1. Boxen är installerad enligt dåvarande krav
2. Boxen är installerad av fackman
3. Boxen inte blir återkallad av myndighet

Så det är absolut ingen fara att fortsätta använda Easee-boxen fortsatt så länge inte ändras med återkallelse.

Sant och därför sa jag nästan lova

Problemet är ju att punkt 1 inte följs eftersom den är säljstoppad pga att den inte följer kraven som finns för den märkningen den har och som jag förstått det vad som krävs av en godkänd laddbox.
Men du menar kanske kraven på installationen?

Sen är även punkt 3 redan är halvt fullföljd, den är återkallad från säljare men inte från köpare, nästa steg blir kanske att den även återkallas från köpare om inte redan monterade laddare åtgärdas.

Sen brukar det även vara mer regel än undantag att försäkringsbolag tar första möjlighet att undvika eller reducera anspråk om dom kan och därför ger ju deras svar möjlighet till tolkning.

Permalänk
Medlem

Har precis upptäckt att Tesla uppgraderat fjädringen på Model Y LR från och med September i Berlin och Januari i Shanghai.

Någon som har provat och jämfört med andra bilar med mer komfort-inriktad fjädring t.ex VAG's MEB-bilar?

Har ju som bekant en Enyaq iv80x på beställning som jag valde pga tyst kupé och bra fjädring. Om Tesla lyckats komma upp på en nivå som åtminstone är bättre än en Enyaq Sportline när det gäller fjädring så är ju en av tre dealbreakers för mig åtminstone åtgärdad till en acceptabel nivå, och med de leveranstider som råder nu kanske man kan överväga leva med de andra nackdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ser bra ut, testvinnare i NAF's test också.

Det enda jag ogillar är när uttaget sitter mitt på så där, kommer ha laddboxen till höger i garaget, rätt tight mot garageporten så jag kommer köra in bilen rätt nära boxen. vill jag då ha en kabel i som sitter lätt-tillgänglig så riskerar handtaget att sticka ut så pass att det kan ta i bilen.

Easee var ju i alla fall lite nedåtvinklad, men Charge Amps Halo känns smartast. Smal sak att koppla ur kabeln men ändå ett extra moment.

Ingen som har Ctek Njord Go?

Det går att jobba runt de flesta såna saker, boxen behöver inte nödvändigtvis sitta nära bilen. Vi har boxen högt uppe vid taket och kabeln stroppad in mot väggen, sen upp i en båge mot taket där bilens kontakt hänger i ett balansblock. Har inte lagt så mycket kärlek på optimering men det funkar bra och känns inte som redneck engineering trots att det hängdes upp i all hast.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ser bra ut, testvinnare i NAF's test också.

Det enda jag ogillar är när uttaget sitter mitt på så där, kommer ha laddboxen till höger i garaget, rätt tight mot garageporten så jag kommer köra in bilen rätt nära boxen. vill jag då ha en kabel i som sitter lätt-tillgänglig så riskerar handtaget att sticka ut så pass att det kan ta i bilen.

Easee var ju i alla fall lite nedåtvinklad, men Charge Amps Halo känns smartast. Smal sak att koppla ur kabeln men ändå ett extra moment.

Ingen som har Ctek Njord Go?

Du kanske ska kolla på en laddbox med fast kabel? Dom brukar ju gå rakt ner Jag har en Njord Go, fungerar bra men saknar många av dom "smarta" funktioner som finns i andra boxar. Man kan dock schemalägga laddningen så man laddar endast nattetid om man vill det. Lastbalansering saknar den också så gäller att man sänker ampere i appen.

Skrivet av MacAllan:

Sant och därför sa jag nästan lova

Problemet är ju att punkt 1 inte följs eftersom den är säljstoppad pga att den inte följer kraven som finns för den märkningen den har och som jag förstått det vad som krävs av en godkänd laddbox.
Men du menar kanske kraven på installationen?

Sen är även punkt 3 redan är halvt fullföljd, den är återkallad från säljare men inte från köpare, nästa steg blir kanske att den även återkallas från köpare om inte redan monterade laddare åtgärdas.

Sen brukar det även vara mer regel än undantag att försäkringsbolag tar första möjlighet att undvika eller reducera anspråk om dom kan och därför ger ju deras svar möjlighet till tolkning.

Kan tycka du uttrycker dig klumpigt. Man säger inte "nästan lova" om något man inte har koll på. Att gå vidare och säga att återkallelser kanske kommer ske är också ganska onödigt i nuläget. Det enda som vi vet just nu är att återkallelse har skett från återförsäljare men det finns inget användningsförbud eftersom Elsäkerhetsverket inte anser att det finns någon sådan risk. Det är Easee som nu har 12 månader på sig att åtgärda problemen och det är i sådant fall Easee som skulle göra återkallelse från kund. Deras plan, som dom kommunicerat, är att överklaga säljstoppet, det är det senaste vi hört från dom. Hur din personliga erfarenhet gällande försäkringsbolag ser ut är ganska orelevant till ämnet kan jag tycka.

--

IP-klassningen gäller inte fukt eller vatten utan damm. Boxen klarar IP44, men inte 54 (första siffran står för damm, andra för vatten). Man behöver inte vara orolig att det regnar på den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Toyota är ju bara för skojiga:
https://m.youtube.com/watch?v=hXRp357Usq4&embeds_euri=https%3...

"My Toyota is fantastic"

Inte bra...

Känns som Toyota inte alls vet hur man bygger bilar med helelektriska drivlinor. De ligger nog flera år efter de flesta europeiska, amerikanska, koreanska och kinesiska tillverkare känns det som. Kommer bli en brant uppförsbacke för Toyota.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tack för svar.
Volvo XC40 och WV ID.4 går bort.
Räckvidd är ganska viktigt och då är BMW i4 och Tesla Model 3 bäst.
Önskar även mer traditionella/fysiska knappar och inte bara touch. Hur är det i KIAn?
Är BMWn endast bakhjulsdriven? Det står 2WD
Lutar åt dessa tre atm;

Kia EV6
BMW i4
Tesla Model 3

Gillar ju M3 för att den är så grymt kul och körglad bil, men tyvärr så är ju sedanluckan en stor nackdel tycker jag (speciellt om man inte har andra fordon i sin bilpark). Har inte testkört BMW i4, men vi har en BMW 5-serie hybrid och riktigt bra bil. Interiörkvalitet på vår BMW är högre och buller/vägljud lägre än Teslan (men kanske inte fullt lika kul att köra aggressivt/aktivt).

Men just nu skulle nog inte köpa en M3/MY då de saknar både parkeringssensorer och radar. Skulle nog avvakta med den tills att HW4 med radar är ute igen. Så utan att provkört (vilket jag alltid gör innan jag själv köper bil) så skulle jag nog ändå lutat åt BMW:en ovan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Du kanske ska kolla på en laddbox med fast kabel? Dom brukar ju gå rakt ner Jag har en Njord Go, fungerar bra men saknar många av dom "smarta" funktioner som finns i andra boxar. Man kan dock schemalägga laddningen så man laddar endast nattetid om man vill det. Lastbalansering saknar den också så gäller att man sänker ampere i appen.

Jo såg att du hade en video just efter att jag postade, mycket informativ och bra 🙂 verkar vara en bra kompromiss mellan portabel och fast laddare men kommer nog på en fast box och en enklare nödladdare att ha liggande i bilen, förmodligen schuko då de ställen jag kan tänkas behöva nödladda inte har trefas-uttag. Men får förhandla med svärföräldrarna om dom kan tänkas installera en handske mot att vi har kostnaden så vi får ladda ordentligt där 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag hade en ny ladd-upplevelse idag. DC-laddaren jag använde tappade uppkopplingen och startade om, så min session avslutades. Dock fortsatte bilen laddas, med det lilla problemet att jag inte kunde avsluta.

Jag trodde bilen bestämde över laddförfarandet, men vad jag än försökte gick det inte. Inte heller den digitala stoppknappen på laddaren fungerade. Appen var nere för dagen (även det fick jag veta av kundtjänst under mitt första samtal ), så jag startade laddningen med ett fysiskt kort och var således tvungen att även avsluta med kortet. Fast eftersom min session var bortglömd, fick jag inte avsluta laddningen med kortet heller.

Jag ringde kundtjänst och medan jag väntade i telefonkö nåddes 100% och laddningen avslutades. Dom sa att när detta inträffar ska man i första hand ringa, alternativt trycka nödstopp om man har bråttom, men se till att återställa nödstoppet när man fått ur laddaren. Att trycka nödstopp kan i värsta fall sänka hela laddaren, vilket kräver mer än bara en omstart. Så ge kundtjänst en chans först!

Laddstationens kundtjänst berättade även att bilen ska fortsätta laddas även om något går fel. Kanske för kundens bästa, men jag är osäker på vad jag tycker om det. Enligt mitt digitala kvitto har jag bara fått betala för laddningen innan avbrottet. Återstår att se om dom rättar till det.

Vilken bilmodell?

Det brukar ju alltid finnas en "Avbryt laddning"-knapp. Antingen fysisk eller på skärm. Den brukar normalt överköra laddarens låsning.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Dagens minst sagt bedrövliga förbrukning.
Motorvägspendling Göteborg och söder ut, 10km/h på farthållare över hastighetsbegränsningen.

Kom till laddaren med 4 mil kvar enligt bilen. Solsken och 5 grader ute… ID4 GTX
Körd i ECO läge, förvärmning av bilen och 21 grader i kupén.

https://i.ibb.co/dbq2QjC/8-B08-E768-06-FE-46-E9-8936-B214-FC1932-CF.jpg

Här kör jag också på E6 från Skåne och norrut (om jag minns rätt). Håller ca 95 km/h i snitt (en bit lägre än dig, som gör en del skillnad) och runt 0 grader med lättare snöyra. Ca 21 grader i kupé även här.

Tror att det gör en del skillnad med effektiv värmepump/Octovalve. När jag hade min förra M3 utan det så var förbrukningen ca 20-22% högre på vintern än sommaren. Nu är den endast runt 10-12% högre på vintern vs sommaren.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Enligt en TT-notis förbjuds Easee-laddboxarna av Elsäkerhetsverket (apropå tidigare diskussion om tillsynen i tråden) och tillverkaren blir skyldig att på ett eller annat sätt åtgärda redan installerade. Tyvärr kan jag f.n. inte nå verkets hemsida. Om det är en slump eller om alla ägare har startat en medveten eller omedveten överbelastningsattack förtäljer inte historien.

Även en del problem med överspänningsskydd och fuktskyddet. Skall bli intressant att följa hur de kommer lösa detta.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, det är väl troligt att det står t ex ABB, Garo, Hager eller Schneider på den...

Håller med dig 100%.

Jag skulle personligen också undvika kinesiska lågpris-JFB i mitt hus. Installation är ju det dyra, men annars så behöver JFB med stöd för DC-läckage inte vara fullt så dyrt som postades i tråden. 2500.- kostade den från Garo som min elektriker satte upp åt mig (hade en Tesla-box som första väggbox). Har även sett ABB för liknande priser.

5000.- (utan installation) känns som överpris om någon tar det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

https://www.topgear.com/car-news/electric/surprise-id2all-con...

WV ID.2all koncept
Bra mycket snyggare än dom ID som finns ute nu. Tyvärr har den kvar ledlisten som sträcker sig mellan helljusen.
Interiören har rattar istället för touch? Ful tablet men mer regel än undantag nu.

Spännande att se om den håller priset på 25000 EUR.

Kanske bör startas en tråd om jordfelsbrytare?

Jo, skulle vara nice med eget forum för (el)bilar, så kunde man lätt starta egna trådar om separata ämnen (som väggboxar, JFB, etc.).

Då kunde denna tråden hållas 100% för att enbart diskutera olika elbilar. Hade varit grym om man får drömma lite!

Gällande ID2 så känns det som riktigt bra att det kommer ut flera prisvärda småbilar på marknaden. Alla bilar behöver inte användas för långresor. Speciellt inte om man har flera bilar inom familjen. Då är ju en sådan här elbil potentiellt perfekt som vardagsbil/pendlingsbil.

Tror detta kan bli en riktigt bra storsäljare. Antingen som citybil för unga par/singlar, eller som 2/3:e bil i större familjer på landet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Kan tycka du uttrycker dig klumpigt. Man säger inte "nästan lova" om något man inte har koll på. Att gå vidare och säga att återkallelser kanske kommer ske är också ganska onödigt i nuläget. Det enda som vi vet just nu är att återkallelse har skett från återförsäljare men det finns inget användningsförbud eftersom Elsäkerhetsverket inte anser att det finns någon sådan risk. Det är Easee som nu har 12 månader på sig att åtgärda problemen och det är i sådant fall Easee som skulle göra återkallelse från kund. Deras plan, som dom kommunicerat, är att överklaga säljstoppet, det är det senaste vi hört från dom. Hur din personliga erfarenhet gällande försäkringsbolag ser ut är ganska orelevant till ämnet kan jag tycka.

Det jag försöker flagga upp är att man inte bara skall rycka på axlarna gällande detta utan verkligen se till att man får det fixat och se till att man verkligen har skydd/hjälp om olyckan är framme även innan saken har fått sin totala lösning.
Det som ibland verkar självklart är inte det alltid, jag är knappast den ända i detta avlång land som har den erfarenheten att försäkringsbolag inte alltid bara betalar ut utan att ifrågasätta och deras tolkningar är oftast det som gäller oavsett vad man själv och andra tycker, tyvärr.

Sen att du inte tycker saker är relevanta är inget jag bryr mig om eftersom en av sakerna med ett forum är just att dela personliga erfarenheter, därmed inte sagt att den saken sker alltid eller ens i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Synd de billigare elbilarna dröjer så i väst.

Köpte en snåldiesel för två år sedan då jag behövde pendla 8 mil per dag till jobbet. Men i somras fick jag en tjänst 5km från hemmet.

Kan säga att när det blir mest korta sträckor så tappar man många mil per tank. Hade viljat ha en liten billig elbil istället men de finns icke.

Även med 8 mil till jobbet så fungerar många av de billigare små elbilarna i dag. 15-16 mil på vintern klarar även en elektrisk Mini Cooper, Fiat 500 och Honda E.

Som andra nämnde så finns även beg.-marknaden som börjat gå ner för alla elbilar, bla. tack vare både Teslas prispress på marknaden och den påbörjade lågkonjunkturen. Checka fynd på blocket/KVD om du inte vill köpa någon av ovan trio nytt. Där finns även tex. e-Golf och e-Up (om du inte skall så långt) som alternativ till Mini, Fiat och Honda.

Själv köpte jag en Mini som tredjebil till familjen i höstas, och grymt nöjd med den. Inte världens största batteri, men extremt snål och effektiv med elektronerna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

Hur har ni som saknar smidig laddmöjlighet hemma löst det med elbilsägandet? Jag har blivit erbjuden förmånsbil där (nästan) alla val är renodlade elbilar. Bor i radhus utan laddmöjlighet. Samfälligheten har diskuterat detta men det saknas kapacitet i området så det lär aldrig bli av. Det finns laddare ca 10 min promenad bort vid en stor parkering som ägs av ett hyresbolag, 22kW, 3:- per kWh (enl. ChargeFinder).

Lutar annars åt att plocka ut en hybrid men hade varit trevligt med el.

Skulle nog skippat elbil om jag var dig. Kan man inte enkelt ladda bilen hemma i garage eller parkering där den normalt står över natten så blir det väldigt mycket krångligare.

Kanske kan fungera (om ni är beredda att avstå bekvämlighet att ladda hemma på helger/semester) om din arbetsgivare kan ordna laddning på arbetsplatsen. Kan vara värt att checka med de om detta.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/