Microsoft vill satsa på spelbutik till mobiler

Permalänk
Melding Plague

Microsoft vill satsa på spelbutik till mobiler

När Apple och Google tvingas öppna sina mobila plattformar kommer Microsoft slå på stort med egen butik för spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som att stora publishers kommer släppa sina egna 'launchers' till alla mobilplattformar. För att skippa google/apple avgifter på transaktioner.

Så för varje app kommer det finnas en 'store/launcher' för den appen.

Permalänk
Medlem

Om Gamepass gäller för det med så kan det vara av intresse.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Ge mig Steam i telefonen så skulle jag inte blinka

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Känns som att stora publishers kommer släppa sina egna 'launchers' till alla mobilplattformar. För att skippa google/apple avgifter på transaktioner.

Så för varje app kommer det finnas en 'store/launcher' för den appen.

På samma sätt som att varenda större märke öppnar sin egen butik för allt annat.

Om allt blir bra så kan det bli en sund balans, självklart finns det alltid risk med girigheter. Där stora aktörer kan tvinga folk acceptera deras villkor för att man vill ha exakt deras produkt.
Inom det mesta andra så är man inte så extremt beroende, gillar man inte en potatisodlares villkor, handla då från en annan. Och ingen kommer känna någon skillnad i smaken. Inte exakt samma sak gäller datorspel.

Så min åsikt är det kan bli riktigt bra. Konkurrensverken bör dock granska de mindre bolagen men det blir flummigt.
Trenden inom det mesta är att låsa in kunder genom Vendor lock-in , det är så man tjänar pengar idag.

Permalänk
Medlem

Hur mycket av ens data behöver man dela med sig av är frågan för att de inte går via app store.

Permalänk
Snusfri

Tja, varför inte.
Nu är inte jag den som spelar en massa på mobilen, blir lite 2048 ibland, men that's about it.

Har dock lite funderingar på en Razor Kishi eller liknande så kanske det blir lite mer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Google/"android baserade enheter" har väl alltid varit öppet. amazon appstore har ju funnits att sideloada hur länge som helst.

enda begränsningen dom har är väl om du vill använda just googles payment system, så tar de en del av kakan. men skiter du i google play store och sideloadar .apk direkt eller levererar via en third party appstore (fdroid, amazon etc) och sen är din egen appstore (xbox, steam) så har dom ju sitt eget system och inte stoppade från att använda det...

så inget förändras på google/android fronten, eller?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Undrar om samma krav kan dyka upp för Microsoft, Sony och Nintendo på deras plattformar, lär kasta all kvalitetskontroll åt helvete, göra konsollerna mycket dyrare osv, men öppen plattform är alltid bättre i mina ögon.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Undrar om samma krav kan dyka upp för Microsoft, Sony och Nintendo på deras plattformar, lär kasta all kvalitetskontroll åt helvete, göra konsollerna mycket dyrare osv, men öppen plattform är alltid bättre i mina ögon.

kvalitetskontroll? hurdå tänker du?

med tanke på nintendos eshop är typ 90% små/billiga indies som alltid är på 70-99% rea och kostar två kronor för ingen köper dom annars... lmao

resterande är deras first/second party titlar som -aldrig- prissänks. om det inte är black friday då kanske 5% rea typ... wow. much sale.

Men ja, öppna plattformarna kan ju inte skada, men hur blir det med devkits och sådant? xbox är väl en sak, men switch behöver väl eget SDK som bara nintendo har kontroll över? (förutom homebrew sdk's såklart.)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av Grilljohan:

Undrar om samma krav kan dyka upp för Microsoft, Sony och Nintendo på deras plattformar, lär kasta all kvalitetskontroll åt helvete, göra konsollerna mycket dyrare osv, men öppen plattform är alltid bättre i mina ögon.

En skillnad på dessa plattformar är att de är väldigt smala inrikta sig på ett litet användarområde. Medans ens mobiltelefon är ett universalverktyget som folk har med sig och det ersätter nästan allt annat. Folk har ingen möjlighet att bära med sig flera produkter som att ha 3st mobiler bara för att tillverkaren ska ha rätt att stänga ute vissa saker.

Så det lär inte komma samma krav på andra produkter som är av en helt annan typ.

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

kvalitetskontroll? hurdå tänker du?

med tanke på nintendos eshop är typ 90% små/billiga indies som alltid är på 70-99% rea och kostar två kronor för ingen köper dom annars... lmao

Men ja, öppna plattformarna kan ju inte skada, men hur blir det med devkits och sådant? xbox är väl en sak, men switch behöver väl eget SDK som bara nintendo har kontroll över? (förutom homebrew sdk's såklart.)

Kvalitetskontroll som i inte ren malware i alla fall, men skillnaden är väl inte jättestor.

Det enda jag tänker är att om det finns andra butiker så skulle nog priserna skjuta för att de kan inte sälja med låg margina/förlust längre.
Devkits lär ju inte behövas om man kan installera vad som helst? De skulle säkert kunna sälja det i mjukvaruform(SDK) om de tvingas öppna upp.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En skillnad på dessa plattformar är att de är väldigt smala inrikta sig på ett litet användarområde. Medans ens mobiltelefon är ett universalverktyget som folk har med sig och det ersätter nästan allt annat. Folk har ingen möjlighet att bära med sig flera produkter som att ha 3st mobiler bara för att tillverkaren ska ha rätt att stänga ute vissa saker.

Så det lär inte komma samma krav på andra produkter som är av en helt annan typ.

Jag har 4 konsoler och en dator under min TV för att de inte låter mig köra vad jag vill på dem, och de går inte att emulera(än)...
Xbox 360 för Kinect åt ungarna, PS3 för Rock Band 3, PS4 för Rock Band 4, och Xbox one för Halo Master Chef(splitscreen, äger det på PC) och lite andra låsta titlar som inte finns någon annanstans.
Även om jag inte släpar på dem så är det ganska sjukt att jag inte kan köra samma mjukvara på samma generation åtminstone(hur mycket skiljer en PS3 från X360 och PS4 från XBone egentligen?)
Skulle inte ha något emot att ersätta allt med en PS5 om jag kunde köra vad jag vill på den.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Skrivet av Grilljohan:

Jag har 4 konsoler och en dator under min TV för att de inte låter mig köra vad jag vill på dem, och de går inte att emulera(än)...
Xbox 360 för Kinect åt ungarna, PS3 för Rock Band 3, PS4 för Rock Band 4, och Xbox one för Halo Master Chef(splitscreen, äger det på PC) och lite andra låsta titlar som inte finns någon annanstans.
Även om jag inte släpar på dem så är det ganska sjukt att jag inte kan köra samma mjukvara på samma generation åtminstone(hur mycket skiljer en PS3 från X360 och PS4 från XBone egentligen?)
Skulle inte ha något emot att ersätta allt med en PS5 om jag kunde köra vad jag vill på den.

Jag instämmer. Det är därför jag är emot dessa classic spelkonsoler. Tanken är supergod. Men för vissa som mig så vill jag ej ha hur många konsoler som helst under tvn.

Och mobilen är som sagt speciell. Man har med sig en mobil, högst 2st om man vill särskilja på jobb och privat. Ska man däremot ha någon ännu mer bara för att tillverkare kan stänga ute aktörer, sätta egna konstiga regler etc. Så bör konkurrensmyndigheterna kolla upp detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En skillnad på dessa plattformar är att de är väldigt smala inrikta sig på ett litet användarområde.

Fast det beror ju till stor del på att de är så låsta. Även om man inte kan bära med sig dem lika enkelt som en mobil, så kan man ju jämföra med en PC.

Permalänk
Skrivet av anon138754:

Fast det beror ju till stor del på att de är så låsta. Även om man inte kan bära med sig dem lika enkelt som en mobil, så kan man ju jämföra med en PC.

Tänkte detsamma, de är bara PC-burkar numera, och en switch är inte mer än en Nintendo brandad Nvidia Shield, det enda som skiljer dem är vilket OS de kör, och det är också det enda som stoppar mig från att komma undan att ha mer än en enhet under TVn.
Case in point, med lite Linux-magi på PS4 så kan den köra just Linux och i och med det Steam, vilken media-spelare man vill, vilken musiktjänst man vill, vilka applikationer man vill.
Borde vara olagligt att inte ha alternativet att tjonga in applikationer eller installera alternativa OS fritt på dem(good on Microsoft I guess som faktiskt till viss del tillåter detta), speciellt nu när man inte får hela spelen längre när man köper dem fysiskt, så när onlinetjänsterna stängs så är de glorifierad e-waste.

Så önskar all lycka till Microsoft med det här initiativet, jag kommer aldrig att använda deras app-store, men glad att alternativet finns, hoppas att jag kan installera Microsoft Store(ännu hellre andra alternativ) på min Android-teflon, PS5, Switch, hemlarm, tvättmaskin, ja allt med en processor i en lite mindre dystopisk framtid.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi