Permalänk

PCIE-5.0 frågor moderkort

Hej

Jag har köpt ny dator på komplett och konfigurerade lite, den är ej levererad än.
Moderkortet jag valde är : Gigabyte B850 Eagle WiFI6.

1x16 Pcie 5.0
1 Pcie 5.0 M2 plats, 2x 4.0 m2.

Nu läste jag om ett problem att gigabyte satt m2 5.0 platsen rakt under 1x16 platsen, vilket är dåligt för värmeutvecklingen och kan lägga till 5-10 graders temp på M2:n.

Frågor:

1. Om M2:n sätts i Pcie 4.0 platsen längst ned, körs mitt system, (GPU , CPU) fortfarande i Pcie 5.0? Även om m2:n körs i Pcie 4.0? Eller går hela systemet ned till 4.0 då? Annars är det ju en fin lösning att placera M2:n längst ned.

2. Kan man höra av sig till komplett och be dem notera ordern att man vill ha m2:n i 4.0 slottet längst ned isåfall tror ni?

Uppdatering: Gigabyte har svarat på kritiken och verkar fort ha rullat ut en uppdatering med en therman guard över M2 slottet. Så då får jag hoppas att Komplett har detta Mobo i lager. Men mina frågor kvarstår ändå, ifall så ej skulle vara fallet.

Visa signatur

i7-10700KF | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem

1. Ja. Grafikkortet kommer fortfarande få PCI-e 5.0 hastigheter (även om det troligen inte gör någon skillnad).
Anledningen att de två M.2 platserna bara får 4.0 hastigheter är att de går via chipsettet (istället för direkt mot CPUn), och därför får den begränsningen.

2. Du kan försöka i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem

Det påverkar inte på något annat sätt än att din SSD blir långsammare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av loefet:

1. Ja. Grafikkortet kommer fortfarande få PCI-e 5.0 hastigheter (även om det troligen inte gör någon skillnad).
Anledningen att de två M.2 platserna bara får 4.0 hastigheter är att de går via chipsettet (istället för direkt mot CPUn), och därför får den begränsningen.

2. Du kan försöka i alla fall.

Yes, ser dock nu att moderkortet på bilden på hemsidan är den revisionen med heatsinken ovanför m2 slottet, som Gigabyte la till efter klagomål. Ska e-mail gigabyte om det också och komplett vilken rev. det är på kortet

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det påverkar inte på något annat sätt än att din SSD blir långsammare.

Ja om man har en 5.0 m2, jag har 4.0 så spelar ingen roll för den.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kallehamez:

Ja om man har en 5.0 m2, jag har 4.0 så spelar ingen roll för den.

Att ditt moderkort stödjer PCIe 5.0 ger inte högre hastighet för en PCIe 4.0 SSD.

Med det sagt så spelar det också in hur porten är ansluten till övriga delar på moderkortet. Första M.2 porten på moderna moderkort är oftast kopplad direkt till processorn, vilket gör att den alltid kan köra full speed. Övriga M.2-slots är kopplade via moderkortets chipset. Alla enheter som är kopplade till moderkortets chipset delar resurser, vilket är alla enheter i din dator utom grafikkortet som också går direkt mot processorn. Så övriga M.2 portar på moderkortet är lite långsammare än port 1. Hur mycket långsammare beror på hur mycket annat som händer i datorn samtidigt.

Kommer du att märka av detta? Nästan garanterat inte alls, mer än om du kör ett benchmark test.

Edit: På ett moderkort med B850 chipset så kan även M.2 port två vara kopplad direkt mot processorn. I det fallet så har du inga andra nackdelar än att den kör PCIe 4.0 istället för 5.0. (M2B_CPU på ditt moderkort)

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!