Köpa Drönare, råd, tips, förslag osv?

Permalänk
Medlem

Köpa Drönare, råd, tips, förslag osv?

En nära vän till mig planerar köpa drönare.

Tänkte höra om ni har några förslag på vilken model och varför, plus eventuellt vad annat man bör tänka på.

Just nu har dom kikat med på " DJI Mini 3 + DJI RC "
https://www.rajalaproshop.se/dji-mini-3-dji-rc

Och även om ni har någon info om butiken i fråga.

Tillagt/Editerat
Drönaren ska användas till...
*1* Ofta användas från båt (15m Segelbåt... tror jag)
*2* Ta fina bilder. ( Personen är fotograf )
*3* Rekognosera öar var som är bäst att lägga till om det är fullt med andra båtar osv (5-6 km)
*4* Antar det blåser mer på kusten/vattnet, så kanske bör tas i åtanke med mer vind än vanligt.
*5* Användas vid kusten, så vet inte om vatten (flyta) och salt ska tas i åtanke.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk

Kan ej hjälpa med model, är själv på jakt efter en drönare.
Men annat man bör tänka på är att gå in och läsa vad som gäller på TS.

https://www.transportstyrelsen.se/dronare
https://dronarsidan.transportstyrelsen.se/

Av Rajala har jag köpt en del kamera produkter. Inga problem och bra svar vid frågor (via epost).
Om din vän också bor i Trollhättan, så blir kanske ett besök i butiken knepigt. De har ett bra kontaktformulär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

En nära vän till mig planerar köpa drönare.

Tänkte höra om ni har några förslag på vilken model och varför, plus eventuellt vad annat man bör tänka på.

Just nu har dom kikat med på " DJI Mini 3 + DJI RC "
https://www.rajalaproshop.se/dji-mini-3-dji-rc

Och även om ni har någon info om butiken i fråga.

Vad har din vän för förväntningar och vad ska drönaren primärt användas till? Tänker på frågan om vilken modell man ska välja.
Sen som föregående talare nämner så ska man ha koll på vilka regler som gäller

Jag har själv haft Mini, Mini2 och Air2. Har varit nöjd med samtliga, men då också vetat vad jag kan förvänta mig sett till kvalite på bilder, funktioner osv

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem

Drönaren ska användas för
*1* Användas från båt (15m Segelbåt... tror jag)
*2* Ta fina bilder. ( Personen är fotograf )
*3* Rekognosera öar var som är bäst att lägga till om det är fullt med andra båtar osv (5-6 km)
*4* Antar det blåser mer på kusten/vattnet, så kanske bör tas i åtanke med mer vind än vanligt.
*5* Användas vid kusten, så vet inte om vatten (flyta) och salt ska tas i åtanke.

Kikade på TS, fanns "körkort" att anmäla sig för att ta, men är det KRAV ?
Det var inte dyrt, och skulle det behövas så är det inga problem, bara nyfiken om det är krav enligt lag eller inte.

"För drönare under 25 kg krävs inga tillstånd från Transportstyrelsen så länge man flyger inom synhåll, max 120 meter över marken utom över hinder, och inte över folksamlingar (i de nuvarande reglerna gäller att man måste söka tillstånd för alla drönare över 7 kg)."

*6* Så behöver man enligt Svensk lag något tillstånd eller "körkort"?

editerar in denna informationen i orginaltråden för smidigheten skull.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Drönaren ska användas för
*1* Användas från båt (15m Segelbåt... tror jag)
*2* Ta fina bilder. ( Personen är fotograf )
*3* Rekognosera öar var som är bäst att lägga till om det är fullt med andra båtar osv (5-6 km)
*4* Antar det blåser mer på kusten/vattnet, så kanske bör tas i åtanke med mer vind än vanligt.
*5* Användas vid kusten, så vet inte om vatten (flyta) och salt ska tas i åtanke.

Kikade på TS, fanns "körkort" att anmäla sig för att ta, men är det KRAV ?
Det var inte dyrt, och skulle det behövas så är det inga problem, bara nyfiken om det är krav enligt lag eller inte.

"För drönare under 25 kg krävs inga tillstånd från Transportstyrelsen så länge man flyger inom synhåll, max 120 meter över marken utom över hinder, och inte över folksamlingar (i de nuvarande reglerna gäller att man måste söka tillstånd för alla drönare över 7 kg)."

*6* Så behöver man enligt Svensk lag något tillstånd eller "körkort"?

editerar in denna informationen i orginaltråden för smidigheten skull.

*1* Användas från båt (15m Segelbåt... tror jag)
Att lyfta från båt skulle jag säga att de flesta, om inte alla drönare klarar

*2* Ta fina bilder. ( Personen är fotograf )
Ja denna är ändå svår att svara på då man har olika syn på vad som är "bra nog", särskilt om personen är fotograf.
DJIs mini drönare är helt OK, men för tex landskap eller dylikt där man vill ha mycket detaljer så är de inte optimala.
Air 2 är var klart bättre och sen finns andra som är bättre än den.
Mitt bästa tips är att din vän kollar på bilder som andra lagt upp med olika drönare.

*3* Rekognosera öar var som är bäst att lägga till om det är fullt med andra båtar osv (5-6 km)
Av egen erfarenhet (innan reglerna kom) och tester jag sett så når iaf inte DJIs drönare i närheten av de avstånd som de teoretiskt ska klara. Tex DJI Mini 3 Pro är specad att kunna skicka signal över 12KM, men i tester på tuben så är det runt 2KM.
Notera att om hen ska flyga utom synhåll så är det direkt strängare regler.

*4* Antar det blåser mer på kusten/vattnet, så kanske bör tas i åtanke med mer vind än vanligt.
Helt rätt. De flesta drönare har spec på vilka vindhastigheter som de klarar av, utan risk att de dras iväg av vinden.
Detta påverkar såklart också batteri/flygtid, om det är väldigt blåsigt där man flyger.

*5* Användas vid kusten, så vet inte om vatten (flyta) och salt ska tas i åtanke.
Det finns flygdrönare som är byggda för att klara vatten mm, men dessa har jag inte så bra koll på.
"Vanliga" drönare ska man vara försiktiga med runt vatten

*6* Så behöver man enligt Svensk lag något tillstånd eller "körkort"?
Precis som körtkort för bil så ska du ha körkort för drönare OM den fallar inom viss "kategori".
Detta beror helt på vilken drönare man väljer (främst storlek och vikt), samt hur det är tänkt att man ska flyga med den, tex över folkmassor, utom synhåll osv.
Det finns en bra guide på Transportstyrelsen för att veta vilka krav som finns runt utbildning och körkort beroende på val av drönare: https://dronarsidan.transportstyrelsen.se/guide

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alu:

*1* Användas från båt (15m Segelbåt... tror jag)
Att lyfta från båt skulle jag säga att de flesta, om inte alla drönare klarar

Tackar för allt du skrev.

Anledningen till att jag nämner att dom ska användas från båt är vad som händer om det blir strul och den försöker återvända till den exakta GPS location som den starta från.

Om den lyfter från en båt, om drönaren för någon anledning har problem "Return to starting location"

*1-1* - Så båten seglar så lär ju inte "starting location" var det samma = drönaren åker tillbaka och försöker landa i vattnet.

*1-2* - Även om båten är ankrad så är båten inte exakt samma plats, vilket gör att båten kanske är någon meter åt sidan = Drönaren inte landar på båten.

*1-3* - Drönaren's landning plats är på båten, men inte exakt samma platsen, så då gör att masten eller några linor kan orsaka att drönaren nuddar med en propeller knuffas åt sidan och ner i vattnet.

*1-4* - För att inte nämna att om drönaren får någon anledning är ute och flyger och "behöver landa nu" och inte försöker åka tillbaka till start platsen, och då landar i vattnet.

*7* - Ute på kusten vilket jag kan tänka mig har sämre täckning pga färre master? Eller är det bättre räckvidd eftersom det är mer öppna ytor?
Så vet inte om det är bra eller dåligt, jämfört med styra en drönare på land.

*8* - Men jag har inte koll på hur ofta saker strular och hur ofta en drönare måste göra nödlandning eller åka tillbaka till start platsen.
Men kanske någon som flyger drönare oftare vet.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Tackar för allt du skrev.

Anledningen till att jag nämner att dom ska användas från båt är vad som händer om det blir strul och den försöker återvända till den exakta GPS location som den starta från.

Om den lyfter från en båt, om drönaren för någon anledning har problem "Return to starting location"

*1-1* - Så båten seglar så lär ju inte "starting location" var det samma = drönaren åker tillbaka och försöker landa i vattnet.

*1-2* - Även om båten är ankrad så är båten inte exakt samma plats, vilket gör att båten kanske är någon meter åt sidan = Drönaren inte landar på båten.

*1-3* - Drönaren's landning plats är på båten, men inte exakt samma platsen, så då gör att masten eller några linor kan orsaka att drönaren nuddar med en propeller knuffas åt sidan och ner i vattnet.

*1-4* - För att inte nämna att om drönaren får någon anledning är ute och flyger och "behöver landa nu" och inte försöker åka tillbaka till start platsen, och då landar i vattnet.

*7* - Ute på kusten vilket jag kan tänka mig har sämre täckning pga färre master? Eller är det bättre räckvidd eftersom det är mer öppna ytor?
Så vet inte om det är bra eller dåligt, jämfört med styra en drönare på land.

*8* - Men jag har inte koll på hur ofta saker strular och hur ofta en drönare måste göra nödlandning eller åka tillbaka till start platsen.
Men kanske någon som flyger drönare oftare vet.

*1-1* -> *1-4*
Du tänker helt rätt. Gällande drönarens "home point" så kan man dock uppdatera denna under flight. Om drönaren börjar dra sig tillbaka till båten kan man ändå ta över styrningen och landa den manuellt. Sen som du skriver kan det hända att den av någon anledning får problem och krashar/landar i vattnet och då är det inte så mycket man kan göra, om det inte är en sådan drönare som är byggd för ändamålet.

*7*
Nu har jag bara nyttjat DJIs drönare, som använder så kallad OcuSync:
https://www.droneblog.com/dji-ocusync-3-0/
Men jag skulle tro att även för andra typer av drönare så är det bättre på öppna ytor där det är färre saker som kan störa den trådlösa kommunikationen.

*8*
Jag har inte haft några sådana problem själv. Jag testar dock return to home funktionen manuellt för att säkerställa att det fungerar som det ska.

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida